شناسه خبر : 43233 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فرسایش در نزول

تحولات بازارهای جهانی چه پیامی برای اقتصاد ایران دارد؟

  سردار خالدی: بیشتر پیش‌بینی‌ها درباره رویدادهای مهم در بازارهای جهانی اشتباه از آب درآمده و تحلیلگران را نسبت به اتفاق‌هایی که رخ داده، متعجب کرده است. از جمله این اتفاق‌ها که تا حد زیادی خارج از پیش‌بینی‌های رسمی بود، تحولاتی است که در بازار نفت رخ داد؛ به‌طوری که مسیری که بازارها در این مدت دنبال کرده‌اند، با پیش‌بینی‌های معمول انطباق چندانی نداشت. از انتهای سال ۲۰۲۱، زمزمه کاهش نرخ کالاهای پایه در اذهان سرمایه‌گذاران، همواره یکی از ریسک‌های سرمایه‌گذاری مطرح‌شده در بازارهای مالی جهان بوده است. اتفاق‌های رخ‌داده پس از وقوع جنگ روسیه-اوکراین و سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی باعث تسریع روند نزولی قیمت‌ها در بازه شش‌ماهه و جلوگیری از فرسایشی‌ شدن سیکل نزولی قیمت‌ها شد.

تحلیلگران در پایان فصل سوم امسال (روزهای پایانی سال 2022) برخلاف دو پیش‌بینی قبلی در خرداد و مرداد سال جاری (ژوئن و آگوست امسال)، کاهش بیشتر نرخ‌های کالاهای پایه را دور از انتظار می‌دانند و به‌جز نرخ نفت برنت، برای سایر کالاهای پایه، میانگین نرخ سال آتی را مشابه سطوح فعلی قیمتی می‌بینند. می‌توان گفت تحلیلگران بازار در مدیریت ریسک کاهش بیشتر قیمت کامودیتی‌ها در آذر امسال (دسامبر امسال) به اجماع رسیده‌اند. اکنون در آستانه آغاز سال جدید میلادی، به نظر می‌رسد در بازارهای جهانی دو رویداد به مرز قطعی رسیده و به همین تناسب، هر تحلیلی بهتر است بر پایه این دو رخداد شکل گیرد.

نخستین رخداد این است که جهان توانسته از همه‌گیری کووید 19 با اطمینان بیشتری عبور کند و رخداد دوم این است که به نظر می‌رسد شوک همسوی جنگ اوکراین و روسیه، بحران انرژی و کمبود مواد غذایی در آستانه تخلیه از بازارهای جهانی است. با توجه به اینکه بازارهای مالی در ایران با محور کامودیتی‌ها فعالیت می‌کند؛ به‌طوری که بر پایه تازه‌ترین آمار، حدود 60 درصد بازار سهام را محصول‌های کامودیتی‌محور تشکیل می‌دهد، به همین دلیل هر تغییری در بازارهای کالایی جهانی، می‌تواند در روند بازارها در داخل کشورمان هم اثرگذار باشد.

در پرونده این هفته می‌خواهیم با مروری بر تحولات یک سال گذشته در بازارهای جهانی، به این پرسش پاسخ دهیم که بازارهای جهانی در یک سال گذشته متاثر از چه متغیرهایی بوده‌اند و با توجه به شرایط کنونی، چه مسیری را به احتمال قوی در آینده دنبال می‌کنند. همچنین می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که سمت‌وسوی بازارهای جهانی در سال آینده میلادی چه پیامی را برای اقتصاد ایران ارسال می‌کند. 

دراین پرونده بخوانید ...