شناسه خبر : 7421 لینک کوتاه

با حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می‌توانید در قلب پایتخت یک سلاح گرم تهیه کنید

اینجا تهران است، قسمت بازار اسلحه

هنوز یک ماه نگذشته که با شروع حمله داعش به عراق، فایننشال‌تایمز از حراج تانک و مهمات در کرکوک خبر داد، خبرنگار این روزنامه چاپ لندن از قول یکی از فروشندگان اسلحه در عراق نوشته بود «با ورود سلاح‌های ارتش عراق به این بازار مخفی، قیمت انواع اسلحه به شدت کاهش یافته به طوری که می‌توان فقط با ۲۶۰ دلار یک ضد‌هوایی سبک از نوع پی‌کی‌سی را خرید.»

هنوز یک ماه نگذشته که با شروع حمله داعش به عراق، فایننشال‌تایمز از حراج تانک و مهمات در کرکوک خبر داد، خبرنگار این روزنامه چاپ لندن از قول یکی از فروشندگان اسلحه در عراق نوشته بود «با ورود سلاح‌های ارتش عراق به این بازار مخفی، قیمت انواع اسلحه به شدت کاهش یافته به طوری که می‌توان فقط با 260 دلار یک ضد‌هوایی سبک از نوع پی‌کی‌سی را خرید.»

اما اینجا که عراق ناامن نیست، اینجا ایران است با این حال در اینجا هم از آن تعقیب و گریزهای پرهیجان کم نیست، هرچند وقت یک بار خبر از درگیری‌های مسلحانه در گوشه‌گوشه کشورمان و حتی پایتخت به گوش می‌رسد.

اینجا ایران است، اما توجه کنید کجای نقشه دنیای امروز ایستاده‌ایم: از جنوب شرقی همسایه پاکستان هستیم، از شرق همسایه افغانستان، یعنی کنار دو مهد اصلی تروریست امروز جهان. از غرب هم به عراق می‌خوریم که چندین سال است بمب و موشک در آن غریبه نیست. این گونه است که در تهران می‌شود با صرف کمی وقت، یک آشنا و هزینه جزیی حدوداً یک میلیون‌تومانی یک اسلحه کمری خرید و با صرف کمی هزینه بیشتر حتی یک اسلحه خودکار مثل کلاشینکف در اختیار گرفت.

index:1|width:300|height:237|align:left

فقر می‌تواند مستقیم و غیر‌مستقیم انگیزه لازم را ایجاد کند، یا دست به زورگیری و بزهکاری می‌زند یا فشارهای عصبی باعث می‌شود یکی از آن خبرهای فرزند‌کشی و خانواده‌کشی سر زبان‌ها بیفتد! در هر صورت، تا اینجای ماجرا انگیزه است، وقتی خطرناک می‌شود که ابزار این انگیزه وجود داشته باشد. شاید در گذشته گردن‌کلفت و زور بازو لازم بود، اما حالا می‌شود این انگیزه را به هدف و عمل تبدیل کرد، با یک اسلحه. واقعی هم می‌تواند باشد، حتماً خبرهای مربوطه را از نظر گذرانده‌اید.

 

دست لرزان و پول

گزارش‌های متعددی درباره بازار سیاه خرید و فروش اسلحه گرم در تهران تهیه شده است. هر بار به بهانه یک اتفاق رسانه‌ها روی موضوع کار می‌کنند و بعد موضوع به فراموشی سپرده می‌شود. آخرین بار پس از تیراندازی آن مداح مشهور در اتوبان بود که بار دیگر این بحث مطرح شد. جالب آنکه گزارش‌های آرشیوی سال 1389، 1390‌ تاکنون نشان می‌دهد اگر همه چیز در کشور گران شده، قیمت اسلحه تغییر چندانی نکرده است. سال 1390 روزنامه تهران امروز قیمت اسلحه کمری را 800 تا 900 هزار تومان اعلام کرده بود، بعد از آن واقعه سال گذشته (تیراندازی مداح مشهور) هفته‌نامه حاشیه قیمت همان سلاح را یک میلیون اعلام کرد. و حالا در تابستان سال 1393 بررسی خبرنگار تجارت فردا نشان می‌دهد قیمت همچنان همان است، با کمی تغییر شما می‌توانید یک اسلحه کمری را که در بازار سیاه تهران به نام‌های «کلت کمری»، «شاه کش»، «کلت برتا» و «رولور» شناخته می‌شوند به قیمت نهایتاً یک میلیون و 100 هزار تا یک میلیون و 300 هزار تومان تهیه کنید. اسلحه خودکار نیز تقریباً همان کلاشینکف است، در تهران کمتر متقاضی دارد و متقاضی آن بیشتر در شهرستان‌های نزدیک مرزهاست، با این حال یک قبضه کلاشینکف را نیز می‌توانید با حدود دو میلیون تومان تهیه کنید. خریدنش البته آنقدرها هم ساده نیست، ممکن است طعمه شیادان شوید، با توجه به اینکه قصد یک کار غیر‌قانونی دارید، ممکن است همین قصد هم برایتان دردسرساز شود. قطعاً اگر مراجع ذی‌ربط از شما سوال‌ کنند که کلاشینکف یا «کلت» را برای چه مصرفی می‌خواستید، برایشان «ترقه‌بازی» پاسخ توجیه‌کننده‌ای نیست! با رعایت احتیاط کسانی که به دنبال اسلحه گرم هستند ابتدا کنار دستفروشان چاقو‌فروش کمی می‌نشینند، با سلاح‌های سرد کمی بازی می‌کنند تا خبر گرمش هم بیاید. مشتری که باشد فروشنده خودش از راه می‌رسد، راهنمایی‌تان می‌کنند و بعد پول نقد را تحویل گرفته و توافقی جنس را تحویل می‌دهند.

 

نو گران‌تر از کارکرده

فروشندگان اسلحه علاقه چندانی به فروش اسلحه با فشنگ ندارند. از آنجا که این روزها خیلی از متقاضیان برای «کلاس» گذاشتن یا «تهدید» به دنبال اسلحه هستند و قاتل بالفطره نیستند، فروشندگان اسلحه نیز توصیه می‌کنند بدون فشنگ خریداری شود، این هم برای این نیست که فروشنده دلش برای قربانی سوخته باشد یا نگران آسیب خوردن خریدار باشد، دلیل آن ترس از پیگرد قانونی است. به هر حال اسلحه خالی به مراتب ارزان‌تر از اسلحه پر است. نکته دیگر نو و دست دوم بودن اسلحه است. مثل خیلی کالاهای دیگر، اسلحه‌های دست دوم ارزان‌تر از اسلحه‌های نو هستند. این نکته هم باید مورد توجه خریدار قرار گیرد، چرا که اسلحه دست دوم یا دست چندم ممکن است در ماجراهای زیادی به کار رفته باشد و اگر مشکلی پیش بیاید، مراجع ذی‌ربط قاعدتاً دارنده اسلحه را مورد بازخواست قرار خواهند داد. علاوه بر خود اسلحه صدا خفه‌کن به قیمت 800 هزار تومان و اشک‌آور به قیمت 20 تا 30 هزار تومان و شوکر نیز از 50 هزار تومان به بالا موجود است. کلت‌های روسی ارزان‌تر هستند، کلت کمری روسی کارکرده را می‌شود با 300 تا 400 هزار تومان خرید اما کلت‌های غیر‌روسی زیر 700 تا 800 هزار تومان در دسترس نیستند.

 

چرا آنقدر گران؟

اسلحه‌ای که در تهران یک میلیون تومان به فروش می‌رسد، ممکن است لب مرز 200 تا 300 هزار تومان خریداری شود، بسیاری از این اسلحه‌ها به آن معنا خریداری نشدند، به خصوص بعد از جنگ داخلی در عراق، میزان مهماتی که به ایران می‌رسد بیشتر شده، اکثر اینها اسلحه گروه‌های درگیر در عراق هستند که به دست قاچاقچیان افتاده و از آنجا که تقاضا برای این کالا آنقدرها زیاد نیست آنها قیمت را هم پایین آوردند.

به هر تقدیر این اسلحه که 200 تا 300 هزار تومان در مرزهای غربی کشورمان خریداری می‌شود تا به تهران برسد به یک میلیون می‌رسد. یکی از دلایل آن یکی حمل و نقل است، به هر حال حمل اسلحه گرم جرم سنگینی دارد. بعد از آنکه هزینه حمل و نقل روی قیمت اولیه کشیده شد، فروشنده در تهران نیز سود خود را روی جنس می‌کشد و این‌طوری قیمت به پنج برابر قیمت اولیه می‌رسد. معمولاً فروشندگان در تهران اسلحه‌ها را انبار نمی‌کنند، هر زمان که مشتری باشد با رابط خود در استان‌های غربی کشور تماس می‌گیرد و سفارش را می‌دهد، رابط جنس را خریداری کرده و به وسیله خودرویی امن به تهران می‌فرستد، تاخیر در تحویل اسلحه اکثراً به همین دلیل است.

 

فیک‌فروشی پر‌رونق

بعضی‌ها هم هستند که یا هزینه خرید اسلحه واقعی را ندارند یا توان رفتن پیش فروشنده اسلحه، از آنجا هم که مطمئن هستند نمی‌خواهند با این اسلحه شلیک کنند سراغ خرید ماکت کلت می‌روند. ماکت کلت انواع ماکت است که از روی اسلحه‌های واقعی ساخته شده‌اند و با اسباب‌بازی‌های موجود در بازار متفاوت هستند. سایت‌های فروش تجهیزات و... ظاهراً این تقاضا را خوب تشخیص دادند که در منوی فروش خود انواع کلت ماکت را هم گنجاندند، خرید این ماکت‌ها جرم نیست و همه می‌توانند یکی از آنها را تهیه کنند. سایت‌ها نوشتند برای دکور، امید آنکه خریداران هم به عنوان دکور استفاده کنند، چرا که استفاده از آن برای ترساندن هم جرم خودش را دارد، هرچند به اندازه استفاده از اسلحه غیر‌قانونی نیست، اما بالاخره جرم است.

 

آش نخورده و دهن سوخته

این گزارش جهت بررسی بازار این کالا بوده، اما اگر خدای ناکرده وسوسه شدید شما هم در عملی غیرقانونی و مجرمانه یکی از این اسلحه‌ها را تهیه کنید به شما هشدار داده می‌شود که اولاً فروشندگان این اقلام اشخاص زیاد قابل اعتمادی نیستند و اکثراً شیاد از آب درمی‌آیند و ثانیاً، ممکن است پیش از آنکه اسلحه تحویل‌تان شود یک مامور پلیس سر وقت‌تان بیاید و از شما سوال کند که اسلحه را برای چه کاری می‌خواستید؟ شاید هم کلت یک زورگیر یا قاتل که قبلاً با آن عمل خلافی انجام داده دست شما بیفتد و آن وقت باید اثبات کنید که زورگیر و قاتل نبودید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها