شناسه خبر : 34153 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حق اولاد و کمک عائله مندی چیست؟ (شرایط برای کارگران)

داشتن فرزند، یکی از مواردی است که در قانون تامین اجتماعی به آن توجه خاصی شده است و امکاناتی برای مستمری بگیران و بیمه شدگان در نظر گرفته شده است. حق عائله مندی یا همان حق اولاد یکی از مزایای حقوق و دستمزد شاغلان مشمول قانون کار محسوب می شود.

حق اولاد و کمک عائله مندی چیست؟ (شرایط برای کارگران)

اگر بخواهیم خیلی ساده حق اولاد را توضیح بدهیم باید بگوییم که بر اساس ماده 89 قانون تامین اجتماعی، کارفرما علاوه بر انجام اموری مانند ارسال لیست بیمه برای افراد متاهل و دارای فرزند، باید پرداخت هزینه ای تحت عنوان حق اولاد را نیز انجام دهد.

حق اولاد در اصل کمک هزینه ای برای مخارج فرزندان بیمه شدگان است که در اصل مبلغ آن، ضریبی از افزایش حداقل مزد روزانه است. تا پیش از سال 1394 مقرراتی مبینی بر پرداخت حق اولاد تنها برای دو فرزند وجود داشت اما با توجه به تغیرات اعمال شده، در حال حاضر محدودیتی برای تعداد فرزندان وجود ندارد. یعنی در صورت امکان، حق اولاد برای همه فرزندان باید پرداخت شود.

مبلغ حق اولاد معادل 3 برابر حداقل مزد روزانه کارگر ساده برای هر فرزند در هر ماه است. همچنین این مبلغ طی هر سال، با فزایش حداقل دستمزد نیز افزایش پیدا می کند. از این رو معمولا سازمان ها، برای در نظر گرفتن این شرایط و عدم ایجاد اختلالات متفاوت از بهترین نرم افزار حسابداری استفاده می کنند.

پرداخت حق اولاد نیز مانند دیگر امور حسابداری شرکت ها و سازمان ها، دارای قوانین خاصی است که در ادامه به بررسی کامل هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

شرایط پرداخت کمک هزینه حق اولاد یا کمک عائله مندی چیست؟

شرایط و قوانین خاصی برای پرداخت کمک هزینه حق اولاد از سمت کارفرما وجود دارد که در این قسمت به صورت موردی به بررسی این موارد می پردازیم.

  • کارفرما قبل از اینکه بخواهد برای پرداخت کمک هزینه حق اولاد اقدامات لازم را انجام دهد، باید سابقه بیمه کارگر را استعلام کند. به بیانی ساده تر، سابقه ی مورد نیاز یک فرد برای دریافت حق اولاد، 720 روز است. در صورتی که فرد دارای این میزان از سابقه بیمه باشد، کارفرما می تواند برای پرداخت حق اولاد اقدام کند.

  • حق عائله مندی تنها به مشمولین قانون تامین اجتماعی و قانون کار تعلق می گیرد. در اصل کسانی که به دلایل مختلف مشمول صندوق تامین اجتماعی نمی شوند، نمی توانند حق اولاد دریافت کنند زیرا این حق به آن ها تعلق نخواهد گرفت.

  • سن فرزاندان فرد بیمه شده باید از 18 سال کمتر باشد یا اینکه فرزندان به مشغول به تحصیل باشند. همچنین فرزندانی که به دلیل بیماری یا همچنین نقص عضو، گواهی کمیسیون های پزشکی را دریافت کرده اند و می توانند اثبات کنند که شرایط کار کردن برای آن ها فراهم نیست، می توانند از حق اولاد نیز بهره مند شوند.

سپیدار سیستم1

در صورت عدم پرداخت حق اولاد از جانب کارفرما، چه کار کنیم؟

عدم پرداخت حق اولاد یکی از مواردی است که گاهی اوقات احتمال پیش آمدن آن وجود دارد و در چنین شرایطی کارگران نمی دانند باید چه کاری انجام بدهند. همانطور که ذکر شد در ماده 87 قانون تامین اجتماعی، پرداخت حق اولاد و کمک عائله کندی به عهده کارفرماست.

در اصل تمام کارگرانی که در انواع سازمان ها و شرکت هایی اعم از شرکت های پخش مویرگی، کارخانه ها و مکان های دیگر کار می کنند و دارای بیمه تامین اجتماعی هستند، در صورت دارا بودن شرایط می توانند از این حق بهره مند شوند. حال در صورتی که به هر دلیل این کار انجام نشود، کارگر می تواند برای حل این مسئله اقدام کند.

در تبصره ماده 87 قانون تامین اجتماعی، هر گونه اختلاف یا مسائل متفاوت در زمینه پرداخت حق اولاد توسط کارفرما به کارگر، در مراجع حل اختلافات اداره کار قابل پیگیری و حل کردن است.

تفاوت کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد بیمه شدگان و بازنشستگان چیست؟

عاملی که اصلی ترین دلیل تفاوت هزینه عائله مندی و حق اولاد بیمه شدگان و بازنشستگان خواهد بود، شرایط و مبلغ پرداختی و همچنین سن و فرزندان و شرایط آن ها برای پرداخت است.

سپیدار سیستم2

در سال 99 حق اولاد چقدر است و به چند فرزند تعلق می گیرد؟

کارگرانی که در سال 1399، یک سال سابقه کار داشته باشند و یا اینکه از دریافت آخرین پایه سنوات آن ها یک سال گذشته باشد، روزانه مبلغ 58333 ریال را به عنوان پایه سنوات دریافت خواهند کرد. همچنین با تعیین حقوق سال 99 کارگران، مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوادر یا همان بن کارگری، 400 هزار تومان اعلام شده است که باید توسط کارفرما پرداخت شود. با این حساب اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی داشته باشیم باید بگوییم که حق اولاد در سال 99 به شکل زیر خواهد بود

حق اولاد یا کمک عائله مندی برای ۱ فرزند (معادل ۳ روز حداقل مزد ۹۹) : 1.835.427

حق اولاد یا کمک عائله مندی برای 2 فرزند (معادل ۳ روز حداقل مزد ۹۹) : 3.670.854

حق اولاد یا کمک عائله مندی برای 3 فرزند (معادل ۳ روز حداقل مزد ۹۹) : 5.506.281

سقف دو فرزند نیز در پرداخت هزینه حق اولاد سال 1399 برداشته شده است. به این معنی که هر چند فرزند که واجد شرایط باشند، حق اولاد به آن ها تعلق خواهد گرفت.