شناسه خبر : 11563 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاهی به کارنامه وزارت اطلاعات در سه دهه گذشته

ویژگی‌های ماموران اطلاعات در نظام جمهوری اسلامی

نهاد اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مقتدرترین نهادهای اطلاعاتی دنیا، در طول سی و اندی سال گذشته کارنامه درخشان و محکمی از خود نشان داده است. از ابتدای انقلاب، که کشور با دسیسه‌ها و نقشه‌های شوم و هر روزه ضد‌انقلاب و دشمن داخلی و خارجی رو به رو بود همواره این هوشیاری وزارت اطلاعات بوده است که توانسته با دسیسه‌ها برخورد و آنها را خنثی کند.

منصور حقیقت‌پور، نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
نهاد اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مقتدرترین نهادهای اطلاعاتی دنیا، در طول سی و اندی سال گذشته کارنامه درخشان و محکمی از خود نشان داده است. از ابتدای انقلاب، که کشور با دسیسه‌ها و نقشه‌های شوم و هر روزه ضد‌انقلاب و دشمن داخلی و خارجی رو به رو بود همواره این هوشیاری وزارت اطلاعات بوده است که توانسته با دسیسه‌ها برخورد و آنها را خنثی کند.
نفوذ و ضربه زدن به شبکه‌ها و سیستم‌های امنیتی دشمنان و سرویس‌های آنان از اقدامات افتخارآفرین وزارت اطلاعات بوده که بنا بر اعتراف دشمن در تمامی دوره‌های زمانی آنان را به ستوه آورده است. این گروه از اقدامات که نشان از ظرفیت و توان تهاجمی بالای وزارت دارد، موجب سربلندی و افتخار جامعه و مردم شده است. سیل پیام‌ها و اظهارات تشکر‌آمیز جامعه منعکس‌کننده رضایت و خرسندی مردم در این ارتباط بوده است.
اجرای عملیات غیر‌ممکنی مانند دستگیری عبدالمالک ریگی در یک هواپیما بر آسمان کشوری دیگر تعجب و تحسین دوست و دشمن را بر‌انگیخت. کارنامه وزارت اطلاعات پر است از مواردی از قبیل زمین‌گیر کردن پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین و جاسوسی آمریکا که بدون شک نشانه توان و قدرت و تخصص نیروهای اطلاعاتی ایران است که با همکاری ارتش و سپاه انجام شد.

مزایای دستگاه امنیتی نظام جمهوری اسلامی
سربازان گمنام امام زمان‌ (عج) در تمامی سال‌های گذشته بی‌ادعا و صبور در مقابل سیل تهاجمات ایستاده‌اند. اگر قرار باشد که ارزیابی کاملی از کارنامه وزارت اطلاعات در سی و اندی سال گذشته داشته باشیم بدون شک چشم‌پوشی از مواردی همچون تبدیل کشور به امن‌ترین کشور منطقه خاورمیانه و غرب آسیا، که محل برخورد و جنگ گروه‌های تروریستی است، ممانعت از بروز نزاع‌های قومی، درگیری گروه‌های سیاسی و لشکر‌کشی‌های منافقین در زمان جنگ ممکن نیست.

دغدغه‌های مسوولان امنیتی نظام
به تازگی نیز انتشار ویژه‌نامه‌ای در راستای معرفی و رفع برخی از ابهامات در فضای افکار عمومی اقدام پسندیده و به موقعی بوده است که از جانب وزارت اطلاعات صورت گرفته. بدون شک وزارت اطلاعات احساس نیاز و ضرورت رفع برخی از ابهامات را در فضای جامعه دیده و دست به انتشار این ویژه‌نامه زده است.
در این ویژه‌نامه تاکید شده است که سربازان گمنام امام زمان هیچ کارت شناسایی نداشته و اگر کسی با این دست از مدارک به شما مراجعه کرد بدانید آنها شیاد هستند. این اقدام هوشمندانه راه را برای هر نوع سوء‌استفاده از جایگاه رفیع و حساس سربازان گمنام می‌بندد. بدون شک با توجه به اعتبار و اهمیتی که این نیروها در بین مردم دارند ممکن است عده‌ای با قصد شیادی و اخاذی و عده‌ای دیگر با نقشه‌های شوم برای تخریب چهره مقدس سربازان گمنام امام زمان دست به سوء‌استفاده‌هایی بزنند. متاسفانه برخی افراد از نا‌آگاهی مردم در این باره استفاده کرده و با معرفی خود به عنوان نیروهای اطلاعات از سویی به اقدامات غیر‌قانونی علیه مردم پرداخته و از سوی دیگر موجب خدشه در اعتماد وثیق مردم به این نیروهای فداکار می‌شوند. در این زمینه اما خود نیروهای وزارت اطلاعات با اقدامات پیشگیرانه با بسیاری از این سوء‌استفاده‌ها برخورد کرده و فضا را برای شیادان ناامن کرده‌اند. نفس اقدام اخیر و اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات از این جهت اهمیت دارد که بدون شک این تنویر افکار عمومی مردم را هوشیار کرده و راه را بر این دست از سوء‌استفاده‌ها می‌بندد. علاوه بر این هشدار این نهاد در مورد اینکه وزارت اطلاعات هیچ فعالیت اقتصادی ندارد در جای خود دارای اهمیت است. نباید از یاد برد که وزارت اطلاعات در هشت سال گذشته نقش بسیار پررنگی در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی داشت.
سربازان گمنام آقا امام زمان (عج) در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی در تمامی دوره‌های انقلاب به خصوص در برهه‌های خاصی از زمان تلاش‌های قابل تقدیری برای جلوگیری از حیف و میل بیت‌المال داشتند. گذشته از این عملکرد مثبت و به موقع وزارت اطلاعات در زمینه شناسایی موضوع فساد سه هزار‌میلیاردی در کشور و همکاری برای یافتن ریشه‌های پرونده‌هایی همچون بابک زنجانی از یاد رفتنی نیست.
غیر‌قابل انکار است که سیاست‌های اقتصادی دولت در برهه‌هایی از دولت قبل با سوء‌مدیریت‌ها و مشکلاتی مانند تزریق نامتناسب پول و بی‌انضباطی مالی و پولی همراه بود و باعث شد که در کنار رشد مفاسد اقتصادی در کانون‌های دولتی، برخی مشکلات مانند پرونده فساد اقتصادی، گرانی کالا، مشکلات سیستم توزیع کالا و کمیابی برخی کالاها نیز شروع به رشد کند که با ورود به موقع اطلاعات و برخورد با عوامل اخلالگر در این زمینه روند رشد این مشکلات متوقف شد.

وزارت اطلاعات و مفاسد اقتصادی
در همین شرایط چند سال اخیر، سربازان گمنام وزارت اطلاعات، تلاش قابل توجهی در پیدا کردن گروه‌ها و باندهای مفاسد اقتصادی داشته‌اند و اخبار مطرح‌شده در این چند سال گویای تلاش سربازان گمنام و عدم ملاحظه آنها از فعالیت باندهای صاحب نفوذ و مرتبط با قدرت است.
در همان زمان که تلاش‌های ماموران گمنام امام زمان برای برچیدن جوانه‌های فساد اقتصادی پویا و فعال بود، عده‌ای برنامه‌ریزی‌هایی در این ارتباط انجام داده‌اند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به تلاش برای بر هم ریختن تعادل جامعه با ایجاد شوک‌های کاذب به خصوص در زمینه اقتصادی از جمله در زمینه ارز و سکه اشاره کرد، با کمال تاسف برخی از خودی‌ها نیز در این مقوله دچار چالش و اشتباه شدند و جاهایی بودند که جزو مجموعه نظام‌اند و رفتند میلیاردی سکه خریدند و تحت تاثیر این القا قرار گرفتند و بعضی از خودی‌ها با بی‌توجهی به این موضوع دامن زدند و در واقع همانطور که گفتم دشمنان برنامه‌ریزی می‌کنند که تعادل روانی جامعه را به هم بریزند اما ورود به موقع وزارت اطلاعات مانع از گسترش این تنش در جامعه شد.
از این نظر نیز دستگاه اطلاعاتی زبده‌ای داریم چرا که برخورد با مقولات مفاسد اقتصادی به خودی خود نیازمند یک نهاد و وزارتخانه است اما نهاد اطلاعاتی ما در این زمینه آموزش دیده و هوشمند است و کمتر از موارد امنیتی به موقع و بجا عمل نکرد.
اشاره این ویژه‌نامه به این دو مقوله نشان از هوشیاری سربازان امروز آقا امام زمان است. دو موضوع تلاش ضد‌انقلاب برای سوء‌استفاده از جایگاه سربازان امام زمان و هوشیاری نهاد اطلاعاتی در مورد مفاسد اقتصادی و تاکید بر اینکه وزارت اطلاعات فعالیت اقتصادی ندارد به خودی خود حجت را بر کسانی که قصد سوء‌استفاده از نام رفیع وزارت اطلاعات را داشتند بست.

ویژگی‌های یک سیستم امنیتی آرمانی
تصور می‌کنم که مهم‌ترین ویژگی دستگاه اطلاعاتی ایران، اخلاص و فداکاری نیروها و اعتقاد این مجموعه به آموزه‌های انسانی، دینی و مبتنی بر حس خداجویی است که باعث شده تلاش شبانه‌روزی در برقراری امنیت و مقابله با باندهای فساد و قاچاق و جنگ‌طلب و تروریست‌ها داشته باشند و با این انگیزه بسیار در راه رضای خدا و برقراری صلح و امنیت و رضایت مردم شریف ایران قدم بر‌دارند. تنها تصویری که می‌توان برای وزارت اطلاعات متصور بود پیشرفت روز افزون با توجه به اراده خالص ماموران این نهاد است که حاضر هستند تا رفاه و آسایش و جان خود را در راه خدا ایثار کنند و هرگز نیز نامی از آنها برده نمی‌شود چرا که خلق خدا و کسب رضایت خداوند را در نظر دارند و رضای خدا را با لذت زودگذر دنیای فانی عوض نمی‌کنند. به همین خاطر است که دستگاه اطلاعاتی ایران به یکی از مقتدرترین و کارآمدترین نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جهان تبدیل شده است. ما نیز به عنوان نمایندگان مجلس تلاش می‌کنیم تا جای ممکن فضا را برای اقدامات قانونمند این نهاد ارزشمند مهیا سازیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها