شناسه خبر : 41092 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آماده‌باش بازارها

معامله‌گران، منتفی شدن مذاکرات را باور دارند؟

  سردار خالدی: مذاکرات احیای برجام همچنان در جریان است و دو روایت از وضعیت کنونی مطرح می‌شود. در روایت نخست، تهران تاکید دارد واشنگتن باید اراده سیاسی و جدی از خود نشان دهد و حقوق ضایع‌شده ملت ایران را به خودش برگرداند. از این حیث، با توجه به توافق فنی ایران و 1+4، مذاکرات در انتظار تصمیم طرف آمریکایی است. در روایت دوم واشنگتن مدعی است تهران مذاکرات را به بن‌ بست رسانده است. با این وصف، به واسطه اروپا پیام‌ها در حال ردوبدل شدن است. بازارها در ایران در 18 ماه اخیر متاثر از مذاکرات احیای برجام به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تعیین‌کننده، در شرایط انتظار به سر می‌برند. اگرچه معامله‌گران نسبت به، به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام دلسرد شده‌اند اما ناامید نشده‌اند. با فرسایشی شدن روند مذاکرات وین، بازارها کم‌کم احساس می‌کنند که در آستانه موقعیت جدیدی برای تصمیم‌گیری هستند. اینکه بازارها آماده منتفی شدن توافق بر سر احیای برجام باشند، اگرچه به وضوح دیده نمی‌شود اما ردپای آن را می‌توانید در بازارها ببینید.

بازار ارز (دلار): محدوده قیمت دلار اگرچه در روزهای پایانی سال به واسطه اخبار خوش‌بین‌کننده از مذاکرات، به زیر 26 هزار تومان آمد، اما این محدوده تا 20 اردیبهشت به نیمه دوم کانال 28 هزار تومان رسید. با شکل‌گیری تردیدها نسبت به توافق، دلار پلکانی خود را به محدوده 30 هزار تومان نزدیک می‌کند.

بازار سکه: در بازار سکه (تمام) علاوه بر اثرپذیری از نرخ ارز، خود را با قیمت طلای جهانی نیز تطبیق می‌دهد و به همین دلیل در نیمه ابتدایی کانال 13 میلیون تومان قرار دارد. در صورت تقویت طلای جهانی و رشد پلکانی دلار، سکه ممکن است به تدریج خود را برای عبور از این کانال هم آماده کند.

بازار سهام: شاخص کل بورس در نیمه اول کانال 5 /1 میلیون واحد قرار گرفته است. بورس تا حدودی نسبت به احیای برجام بی‌تفاوت شده و بورس‌بازان متأثر از افزایش سطح انتظارات تورمی، اصلاح سیاست‌های یارانه‌ای، حذف ارز ترجیحی و احتمال اصلاح سیاست‌های مربوط به نظام قیمت‌گذاری با خوش‌بینی، حرکت روبه جلوی شاخص را نظاره‌گرند.

بازار خودرو: بازار خودرو کماکان منتظر وضعیت نتایج مذاکرات احیای برجام است. اگرچه تحرکات قیمت در شرایط رکودی معاملات نیز به چشم می‌آید.

بازار مسکن: در بازار مسکن اجاره‌بها در ماه‌های فروردین و اردیبهشت شاهد موج تورمی است و ارقام اعلام‌شده در بنگاه‌ها، مستاجران را غافلگیر کرده است. گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد مسیر افزایشی قیمت مسکن از پارسال به امسال پیوست شده است. 

دراین پرونده بخوانید ...