شناسه خبر : 43017 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازار ناآرامی‌ها

تورم بازارها را به کدام سو می برد؟

  سردار خالدی: بازارها در دو ماه گذشته همچنان از انتظارات تورمی اثر می‌پذیرند و پیکان آنان روبه جلوست. سهامداران در یک ماه اخیر به یُمن طرح سهام‌یار (اوراق اختیار فروش تبعی) و استمرار عرضه خودرو در بورس کالا شاهد تحرکات حمایتی در بازار بودند؛ به‌طوری که شاخص کل بورس با حرکت کندی به کانال 4 /1 میلیون واحد برگشت. با این وصف بورس و فرابورس دماسنج اقتصاد هستند و وضعیت کنونی اقتصاد ایران گویای حال نَزارِ بازار سهام است.

روند قیمت‌ها در بازار مسکن هم با شیب روبه ‌بالا ارزیابی می‌شود. متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران با 7 /43 میلیون تومان در مهر امسال نسبت به ماه قبلی (شهریور) افزایش 15 /1درصدی را به ثبت رسانده است.

بازار خودرو افزایش دورقمی را از اواخر شهریور تا اوایل آذر امسال به ثبت رساند. با این وصف بازار خودرو در شرایط رکودی به سر می‌برد و نه خریدار و نه فروش فعالی در این بازار وجود ندارد.

قیمت دلار (بازار آزاد تهران) هم از سطوح قبلی عبور کرد و در هفتم آذر وارد کانال ممنوعه 36 هزار تومان شد. سپهر فعلی اقتصاد، سیاست و جامعه ایران بازیگران ارز را برای ثبت نرخ‌های بالا جسور کرده است. سکه تمامِ امامی (به صورت تک‌فروشی) وارد کانال 17 میلیون تومان شد و بازدهی آن بالاتر از دلار بود. بازار طلا شاهد بیشترین بازدهی بود. قیمت هر گرم طلای 18 عیار عدد 52 /1 میلیون تومان را به ثبت رساند.

افزایش ریسک در بازارها

در شرایط کنونی اگرچه بازارها در این دو ماه و اندی همگی بازدهی مثبت را به ثبت رساندند، اما با لحاظ نرخ سود بین‌بانکی (آذر 1401، بانک مرکزی)؛ نزدیک 21 درصد و نرخ تورم (آبان 1401، اعلامی مرکز آمار ایران)؛ 44 درصد، نه‌تنها سود آنچنانی متوجه سرمایه‌گذاران نشد، بلکه با کاهش ارزش پولی و خواب سرمایه ممکن است حتی در بازارهایی متضرر هم شده باشند.

ناآرامی‌ها در ایران هم ریسک بازارها را افزایش داده و هم بازارها را با چالش مواجه کرد. اگرچه انتظارات تورمی همچنان دورنمای بازارها را افزایشی نگه داشته است اما کارنامه دو ماه گذشته، مهار تورم را بیش از پیش به عنوان اولویت سیاستگذار گوشزد می‌کند.

تجارت فردا به بهانه این موضوع به بررسی کارنامه بازارها در دو ماه گذشته پرداخت. سپس با طرح این پرسش که آیا بازارها در دو ماه گذشته از اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها اثر پذیرفتند، به واکاوی مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر بازارها توجه کرد. 

دراین پرونده بخوانید ...