شناسه خبر : 41627 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پالس مذاکرات

«شاخص» به نوسان کم‌مقدار ادامه داد؛ «دلار» و «سکه» سقوط کردند

 

فاطمه اسماعیلی / نویسنده نشریه 

بازار دارایی‌ها نخستین هفته تابستان را کاهشی آغاز کردند. بازنده اصلی سرمایه‌گذاری در این هفته اما سکه‌بازان بودند که با کاهش حدود هفت‌درصدی سرمایه‌های خود در این بازار مواجه شدند. این کاهش قیمت بیشترین اثر خود را از نوسان منفی دلار در بازار ارز تهران پذیرفت. جایی که ازسرگیری مذاکرات پس از حدود چهار ماه وقفه، سبب تعدیل نسبی انتظارات تورمی میان سرمایه‌گذاری ارزی شد و با افزایش تعداد فروشندگان و پا پس کشیدن خریداران، اسکناس آمریکایی در مقیاس هفته بیش از سه درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. در بورس تهران اما الاکلنگ قیمتی ادامه دارد؛ دماسنج اصلی این بازار در هفته‌ای که گذشت 3/1 درصد کاهش ارتفاع داد. در بازار ارزهای دیجیتال اما با وجود افت قیمت کوین‌های معروف، شاهد رشد ارزش کل بودیم.

 

از وین به دوحه

مذاکرات هسته‌ای این‌بار تحت عنوان مذاکرات لغو تحریم‌ها از وین راهی دوحه قطر شد و پس از وقفه حدود چهارماهه از سر گرفته شد. شامگاه جمعه (3 تیرماه) مسوول هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از یک دوره سکوت سنگین در مذاکرات برجامی به ایران آمد تا در خصوص مسائل پیرامون برنامه اتمی و مواضع قدرت‌های جهانی با وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کند. پس از رایزنی چهارساعته جوزپ بورل و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در محل وزارت خارجه تهران، طرفین تاکید کردند «مذاکرات وین در روزهای آینده از سر گرفته می‌شود». بورل همچنین گفت: «برای من مهم است که بن‌بست برجام را از بین ببریم و قرار است مذاکرات برجام را در روزهای آینده و به سرعت آغاز کنیم.»

نتایج سفر نماینده اتحادیه اروپا به تهران فقط به آغاز مذاکرات محدود نشد، بلکه محل و فرمت گفت‌وگوها نیز تغییر کرد. در این میان برخی منابع خبری از قطر به‌عنوان میزبان احتمالی مذاکرات نام بردند که البته پس از آن مورد تایید قرار گرفت. در عین حال فرمت این مذاکرات از 1+4 به‌علاوه آمریکا به 1+1 تغییر کرد؛ یعنی مقرر شد گفت‌وگوها از یک طرف با مشارکت انریکه مورا و علی باقری و از طرف دیگر تیم آمریکایی به رهبری رابرت مالی برگزار شود و مورا واسط ارسال پیام میان ایران و آمریکا معرفی شد. به این ترتیب در چارچوب توافقات انجام‌شده در سفر جوزف بورل، مسوول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام به تهران مبنی بر ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها، علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه عازم دوحه شد و عصر این روز گفت‌وگوها آغاز شد.

ازسرگیری مذاکرات، اثر خود را در بازار دارایی‌ها نیز به‌جا گذاشت. بازارهایی که با ناامیدی از حصول توافق هسته‌ای چندهفته‌ای بود که شاهد افزایش انتظارات تورمی سرمایه‌گذاران بودند و به وضوح این انتظارات را در سطح قیمت‌ها منعکس می‌کردند. در هفته گذشته اما از همان روز نخست، شرایط تغییر کرد و دلاری که پیشتر سری نیز به کانال 33 هزار تومان زده بود تا مرز نزول از کانال 30 هزار تومان نیز عقب نشست اما چهارشنبه بخشی از این افت را جبران کرد. سکه را شاید بتوان بزرگ‌ترین بازنده سرمایه‌گذاری به واسطه آغاز مجدد گفت‌وگوهای بین‌المللی نامید. جایی که هر قطعه سکه امامی در مقیاس هفته با عقب‌گرد حدود هفت‌درصدی مواجه شد.

 

الاکلنگ بورس

نوسان نزولی قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای هفته گذشته نیز ادامه یافت اما آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای توانست سیگنال‌های هر چند محدودی به فعالان بازار سهام ارسال کند؛ با این حال نتوانست مانع از نزول قیمت‌ها شود. شاخص کل بورس تهران که در دومین روز هفته تا مرز از دست دادن ابرکانال 5/1 میلیون واحد نیز پیش رفته بود، در ادامه به مدد حمایت حقوقی‌ها از سهام شاخص‌ساز بازگشت اما در مجموع هفته افتی 3/1درصدی را تجربه کرد تا برای دومین هفته متوالی، کاهش ارتفاع دهد. روز شنبه پس از شنیده شدن زمزمه‌هایی در خصوص ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای، هر چند بازارهای موازی شاهد واکنش فعالان خود بودند، اما بورس تهران به این مهم توجه چندانی نکرد و راه گذشته خود را در پیش گرفت. شاهد این مدعا فشار فروش‌های رقم‌خورده در صنایع موسوم به برجامی یعنی خودرو، بانک و حمل‌ونقل و افت قیمت سهام این دو گروه بود. با این حال هر چقدر در هفته پیش رفتیم، سهامداران با اطمینان نسبت به جدی بودن حرف و حدیث‌ها، این سیگنال مهم را دریافت کردند و شاهد جدا شدن راه گروه‌های مذکور از بازار بودیم.

 

باد مساعد از آن سوی مرزها

اما بازار سهام در هفته گذشته نیم‌نگاهی نیز به بازار ارز تهران و البته بازار کامودیتی‌ها داشت و بخش دیگری از صنایع بورسی که وابستگی مستقیمی به نوسان قیمت کالاهای پایه در آن‌سوی مرزها دارند، در میانه هفته پرتقاضا ظاهر شدند. پس از برگزاری اجلاس دوره‌ای سران کشورهای موسوم به گروه هفت که یکشنبه پنجم تیرماه به میزبانی آلمان در جنوب ایالت بایرن برگزار شد، رهبران این هفت غول صنعتی دنیا گفتند خرید طلا از مسکو را متوقف خواهند کرد. آنها درباره پیشنهاد جدید آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه نیز بحث کردند. آمریکا در روزهای اخیر پیشنهاد کرده بود تا برای افزایش تاثیر تحریم‌های ضد روسیه، تحریم علیه بیمه حمل‌ونقل محموله‌های نفتی روسیه برداشته شود به شرط آنکه مشتریان نفت روسیه، سقف قیمت تعیین‌شده از سوی گروه۷ را رعایت کنند. این مهم در کنار اختلالات عرضه محرکی برای رشد بهای نفت شد؛ جایی که تولیدکنندگان اصلی یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی بعید به نظر می‌رسد قادر به افزایش قابل‌توجه تولید باشند و همزمان ناآرامی‌های سیاسی در لیبی و اکوادور بر نگرانی‌های عرضه افزوده است. شاخص نفتی برنت در هفته گذشته حدود 5/3 درصد افزایش ارتفاع داد و شاهد رشد 5/3دلاری هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در مقیاس هفته بودیم. همزمان فلزات پایه نیز نسبت به هفته ماقبل، وضعیت مناسب‌تری داشتند تا در میانه هفته شاهد تحرک تقاضا در سهام وابسته به بازارهای جهانی در بورس تهران باشیم. هر چند این تحرکات نیز نتوانست شاخص کل سهام را در مقیاس هفته سبزپوش کند. با این حال نماگر هم‌وزن که اثرپذیری یکسانی از تمامی نمادها بدون توجه به وزن آنها دارند، هفته را با کاهش 19/0درصدی به پایان رساند.

 

انعکاس حذف 4200 در خرداد ریالی‌ها

با پایان یافتن آخرین ماه بهار، سامانه کدال میزبان دور تازه‌ای از گزارش‌های ماهانه بود. گزارش‌هایی که این‌بار به نفع گروه‌های ریالی تولیدکننده کالاهای اساسی مخابره شد و با منعکس کردن اثرات مثبت حذف دلار ترجیحی بر عملکرد تولید و فروش این شرکت‌ها، توانست باعث تقویت تقاضا در گروه‌های مذکور شود تا نماگر هم‌وزن با وضعیت مناسب‌تری نسبت به شاخص کل، هفته را به پایان برساند.

49

فروش‌های هیجانی در بازار ارز

اسکناس آمریکایی در هفته‌ای که گذشت تا مرز نزول به کانال 29 هزار تومان پیش ‌رفت. سقوط بهای دلار در بازار ارز تهران به دنبال تعدیل انتظارات تورمی به سبب ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای این‌بار در دوحه قطر رقم خورد و فروش‌های هیجانی در این بازار را افزایش داد. در نخستین روز هفته پس از انتشار سیگنال‌هایی در زمینه ازسرگیری تماس‌های برجامی میان طرفین این قرارداد، نرخ دلار در معاملات آزاد بازار تهران تحرکات کاهشی جدیدی را از خود به ثبت رساند. روز شنبه هر برگ از این اسکناس آمریکایی با حدود 100 تومان کاهش نسبت به نرخ روزهای پایانی هفته گذشته به رقم 31 هزار و 800 تومان رسید. این در حالی است که به عقیده برخی از فعالان بازار ارز تنها در صورت انتشار خبر رسمی بازگشت مقامات به وین می‌توان شاهد واکنش شدید بازار بود و در غیر این صورت اظهارنظرهای مثبت و خوش‌بینانه توانایی هموارسازی مسیر کاهش شدید قیمت ارز را نداشته و صرفاً می‌توانند به کمتر شدن نوسانات نرخ ارز کمک کنند. روز یکشنبه معاملات دلار در رقم 31 هزار و 800 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. اما پس از گذشت چند ساعت از معاملات بازار در این روز دلار در سراشیبی کاهشی قرار گرفت. در حوالی ظهر روز گذشته بود که نرخ این ارز با عبور از مرز مقاومت 31 هزار و 700تومانی به سطوح قیمتی میانه کانال 31 هزارتومانی وارد شد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس این ارز با حدود 400 تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم 31 هزار و 400 تومان رسید. در میانه هفته گذشته و با انتشار اخبار قطعی از بازگشت طرف‌های قرارداد هسته‌ای برجام به میز مذاکرات در هفته جاری، نرخ دلار بازار آزاد در تهران دچار شوک کاهشی شد. شنیده‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران در دادوستدهای روز دوشنبه حاکی از آن بود که اکثریت قریب به‌اتفاق اشخاص حاضر در بازار نقش فروشنده را ایفا می‌کنند و تقریباً خریداری در بازار وجود ندارد. در این روز هر برگ اسکناس آمریکایی با 1150 تومان کاهش نسبت به قیمت روز یکشنبه به سطح قیمتی ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. در چهارمین روز کاری اما شاهد تعدیل شوک کاهشی ایجادشده در دادوستدهای روز دوشنبه بودیم و بهای هر برگ اسکناس دلار آزاد با حدود ۴۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. به عقیده بسیاری از تحلیلگران ارزی و طبق مشاهده روند بازارهای متفاوت، بعد از هر ریزش قیمتی قابل توجه، شاخص مورد بحث با افزایش قیمت نسبی مواجه شده و به اصطلاح اصلاح می‌شود. عموماً اصلاح‌های قیمتی به معنای آغاز روند افزایشی جدید نیست و تنها سبب تعدیل نرخ کاهش‌یافته می‌شود. در روز چهارشنبه نیز رشد دلار ادامه یافت و در نهایت با معامله در سطح 31 هزار و 900تومانی، در مجموع هفته افت بیش از سه‌درصدی را رقم زد.

 

باخت سکه‌بازان

تعدیل انتظارات تورمی به سبب ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها بیشتر از همه به زیان سکه‌بازانی منجر شد که در اوج قیمت، این مسکوک ارزشمند را برای سرمایه‌گذاری برگزیده بودند. آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد هر قطعه سکه امامی معاملات هفتگی خود را با افت 8/6 درصدی به پایان رساند. روز شنبه بازار معاملات سکه طلا نیز مانند بازار ارز دچار نوسانات کاهشی شد. هر قطعه سکه طلای طرح جدید در این روز حدود 190 هزار تومان کاهش روزانه را تجربه کرد و به سطح قیمتی 15 میلیون و 360 هزار تومان رسید. بسیاری از تحلیلگران بازار طلا، کاهش قیمت سکه در معاملات روز ابتدایی هفته را در راستای کاهش نرخ پارامترهای تشکیل‌دهنده قیمت این قطعه فلز گران‌بها می‌دانند. روز یکشنبه در راستای کاهش قیمت ارز در معاملات بازار آزاد، سکه طلا نیز دچار افت قیمت شد. هر قطعه از این فلز گرانبها در طول معاملات روز یکشنبه با حدود 660 هزار تومان کاهش روزانه نسبت به این نرخ به رقم 14 میلیون و 700 هزار تومان رسید. روز دوشنبه نرخ سکه طلای طرح جدید نیز در راستای کاهش قیمت پارامتر اصلی تشکیل‌دهنده‌اش ‌(قیمت دلار آزاد) وارد روند کاهشی شد و به رقم ۱۴ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان رسید. این روند کاهشی اما در دادوستدهای چهارمین روز هفته متوقف شد تا قیمت هر قطعه سکه طلای طرح جدید با 170 هزار تومان افزایش به رقم 14 میلیون و 400 هزار تومان صعود کند. روز چهارشنبه نیز 100 هزار تومان به بهای این مسکوک ارزشمند افزوده شد و با دادوستد در سطح 14 میلیون و 500 هزارتومانی، معاملات هفتگی در بازار سکه، با ریزش حدود هفت‌درصدی قیمت‌ها پایان یافت. با وجود این افت قیمتی اما همچنان هر قطعه سکه امامی، حبابی به میزان تقریبی یک میلیون و 170 هزار تومان دارد.

 

رکورد دوساله مسکن تهران

بانک مرکزی صبح چهارشنبه (8 تیرماه) گزارش تحولات بازار مسکن پایتخت را برای خردادماه به‌روزرسانی کرد. گزارشی که نشان داد تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در خردادماه سال 1401 به حدود 9/13 هزار واحد مسکونی رسیده است. این میزان معامله نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب افزایش 3/32 و 9/171درصدی را نشان می‌دهد. 

در عین حال متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 4/39 میلیون تومان بود که حاکی از افزایش 4/8درصدی نسبت به ماه قبل بود. همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 8/32 درصد افزایش داشته است. جهش 4/8درصدی متوسط قیمت مسکن از مهر 99 و معاملات حدود 14 هزارواحدی در ماه، از خرداد 99 تاکنون سابقه نداشته است. خریدهایی سرمایه‌ای که به نظر با نگاه به انتظارات تورمی رقم خورده است.

 

زمان پادشاهی دوباره کریپتوها؟

ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در هفته‌ای که گذشت صعودی شد اما معروف‌ترین و بزرگ‌ترین کوین بازار به افت قیمت ادامه داد. بیت‌کوین روز چهارشنبه به مرز نزول از 20 هزار دلار رسید تا نسبت به جمعه قبل کاهش حدود چهاردرصدی را گزارش کند. اتریوم نیز در هفته مورد بررسی بیش از هشت درصد کاهش قیمت داد. اصلاح جدی کریپتوها در هفته‌های اخیر سبب شده تا بازار گمانه‌زنی‌ها در خصوص شناسایی نقطه ورود به این دارایی‌ها برای کسب سود قابل توجه در آینده‌ای نزدیک مجدداً داغ شود. این در حالی است که مدیرعامل بایننس، چانگ پنگ ژائو، گفته به این زودی‌ها نباید انتظار بهبود در بازار ارزهای دیجیتال را داشت. وی می‌گوید: «پس از افت بسیار زیاد بیت‌کوین از بالاترین رکورد خود، مدتی طول می‌کشد تا بازار دوباره شاهد چنین قیمت‌هایی باشد. من فکر می‌کنم با توجه به این کاهش قیمت، از بالاترین سطح تاریخی ۶۸ هزار دلار تا ۲۰ هزار دلار کنونی، احتمالاً مدتی طول می‌کشد تا دوباره بازگردیم و این مدت زمان چند ماه یا چند سال آینده خواهد بود.»  

دراین پرونده بخوانید ...