شناسه خبر : 41325 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برد رقبا از بورس

بازار دارایی‌ها هفته نخست خرداد را چگونه سپری کردند؟

 

فاطمه اسماعیلی / نویسنده نشریه 

اولین هفته خردادماه در حالی سپری شد که به‌جز سهام، دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری شاهد بازدهی مثبت بودند. شاخص کل بورس تهران در هفته‌ای که گذشت 9 /1 درصد از ارتفاع خود را از دست داد و مجدداً به زیر مرز 6 /1 میلیون واحد سقوط کرد. در بازارهای موازی اما دلار هر‌چند نوسان چندانی را شاهد نبود اما نسبت به آخرین روز کاری هفته ماقبل، 60 تومان گران‌تر شد و سکه امامی نیز رشد هفتگی 8 /1‌درصدی را نشان داد. در بازار ارزهای دیجیتال نیز، بیت‌کوین پس از چند هفته نزولی مجدداً به مرز 30هزار دلار بازگشت. به این ترتیب بورسی‌ها بازنده سرمایه‌گذاری در هفته منتهی به 4 خردادماه بودند.

 

هفته منفی بورس‌بازان

بورس تهران معاملات هفته گذشته را منفی به پایان رساند تا بعد از پنج هفته صعود متوالی، شاهد عقب‌نشینی 9 /1‌درصدی میانگین قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای باشیم. نماگر هم‌وزن نیز پس از 12 هفته، نزولی شد و 3 /1 درصد کاهش ارتفاع داد. در نخستین روز هفته که مصادف با پایان اردیبهشت‌ماه نیز بود، شاخص کل بورس تهران به دنبال نارضایتی بورسی‌ها از عملکرد برخی از شرکت‌های شاخص‌ساز در زمستان که به‌تازگی روانه کدال شده بود، به سطوح منفی تابلوی معاملات حرکت کرد و در همان ابتدای هفته، ابرکانال 6 /1 میلیون واحد واگذار شد. محدوده‌ای که از ابتدای ریزش سهام که از مرداد 99 آغاز شده بود، در هیچ ‌یک از موج‌های صعودی تجربه نشده بود و فتح آن در روز پایانی آخرین هفته کامل اردیبهشت‌ماه، سهامداران را نسبت به ادامه روند صعودی امیدوار کرده بود اما واکنش هیجانی و البته تردید و هراس بورس‌بازان در مواجهه با مرز روانی دیگر، باز هم باعث دست به ماشه شدن فروشندگان شد. این روند نزولی در دادوستدهای دومین روز هفته متوقف شد اما نماگر اصلی بورس تهران تنها توانست 15 /0 درصد رشد کند. روز دوشنبه اما دومین ریزش سنگین سهام در سال جاری رقم خورد و دماسنج اصلی بورس تهران با افت 58 /1درصدی، بیشترین کاهش ارتفاع روزانه از 23 فروردین‌ماه سال جاری را تجربه کرد و تا میانه ابرکانال 5 /1 میلیون واحد عقب نشست. همزمان سهامداران خرد با خروج سرمایه حدود 1300 میلیارد تومانی از گردونه معاملات سهام، بی‌سابقه‌ترین میزان فروش در چهار ماه اخیر را رقم زدند. روز دوشنبه ماجرا از این قرار بود که فعالان بورسی با استناد به سخنان معاون سازمان خصوصی‌سازی در خصوص واگذاری بلوکی سهام دو غول خودروسازی بورس تهران به ارقامی برای ارزش‌گذاری سهام این دو شرکت دست یافته بودند که چندان به مذاق سهامداران خوش نیامد. در بخشی از این صحبت‌ها او گفت که میزان سهام در اختیار دولت در شرکت سایپا (خساپا) ۳۱ /۱۷‌ درصد از کل سهام شرکت است و در ایران‌خودرو نیز دولت تنها به ‌طور مستقیم ۷۲ /۵‌ درصد از کل سهام شرکت را در اختیار دارد. او در ادامه این صحبت‌ها افزود که کل مبلغ این میزان سهام برای سایپا در حدود ۹هزار میلیارد تومان و برای ایران‌خودرو حدوداً شش هزار میلیارد تومان است. هر چند همان روز، سازمان خصوصی‌سازی با تکذیب ارقام مطرح‌شده، اعلام کرد هنوز فرآیند ارزش‌گذاری سهام خودرویی انجام‌ نشده اما بازار که به دنبال بهانه‌ای برای اصلاح می‌گشت، واکنش منفی نشان داد و در ادامه رفتار گله‌ای موجب سرایت این جو هیجانی به کل بازار و افت قیمت حدود 80 درصد از نمادهای فعال در دادوستدهای روز دوشنبه شد. در نهایت روز چهارشنبه اما ورق بورس مجدداً برگشت و این‌ بار شاخص کل 57 /0 درصد افزایش ارتفاع داد؛ هر چند به‌ واسطه توجه مجدد بورسی‌ها به سهام گروه‌های تولیدکننده کالاهای اساسی، نماگر هم‌وزن در پایان هفته 29 /1 درصد صعود کرد.

 

روزهای آرام بازار ارز

اسکناس آمریکایی هفته‌ای آرام را پشت‌سر گذاشت. به این ترتیب دلار که در آخرین روز کاری از چهارمین هفته کامل اردیبهشت‌ماه، 30 هزار و 50 تومان در بازار ارز تهران قیمت خورده بود، چهارشنبه هفته گذشته به قیمت 30 هزار و 250 تومان دادوستد شد تا از رشد هفتگی 2 /0‌درصدی حکایت کند. سکه امامی اما در این بازه زمانی 8 /1 درصد گران‌تر شد. در نخستین روز هفته که مصادف بود با روز پایانی اردیبهشت‌ماه، فعالان ارزی شاهد رشد بیش از یک درصدی نرخ اسکناس آمریکایی در بازار ارز تهران بودند؛ جایی که دلار با افزایش 400 تومانی، 30 هزار و 450 تومان مورد معامله قرار گرفت. رنگ باختن امیدهای برجامی و تحرکات صعودی درهم از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت اسکناس آمریکایی در ابتدای هفته بود. سکه امامی نیز روز شنبه صعودی بود و در غیبت عامل طلای جهانی، توانست نهایت استفاده را از رشد دلار آزاد برده و با رشد حدود 2 درصد تا محدوده 14 میلیون و 320 هزار تومان پیشروی کند. در دومین روز کاری هفته گذشته اما دلار تغییر قیمت چندانی را تجربه نکرد و با افت تنها 20 تومانی به 30 هزار و 430 تومان رسید. به عقیده بسیاری از کارشناسان پس از تغییر سیاست‌های حمایتی دولت و اصلاح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها حالا بازار ارز نیز در حال رنج‌سازی قیمتی است. در بازار سکه و طلا اما روز یکشنبه هر قطعه سکه امامی 14 میلیون و 410 هزار تومان قیمت خورد که نشان از رشد 6 /0 درصدی داشت. بررسی‌ها نشان می‌داد که روز یکشنبه حباب سکه امامی بیش از یک میلیون تومان قرار داشت که ریسک معاملاتی آن را برای سرمایه‌گذاران این حوزه در سطوح بالایی قرار داده است. ازاین‌رو کارشناسان بر این اعتقاد بودند این مسکوک ارزشمند پتانسیل چندانی برای صعود به کانال‌های بالاتر ندارد. به‌هرحال روز دوشنبه در حالی که اسکناس آمریکایی با افت قیمت 180 تومانی تا محدوده 30 هزار و 250 تومان عقب‌نشینی کرده بود، سکه امامی 80 هزار تومان گران‌تر دادوستد شد و 14 میلیون و 490 هزار تومان قیمت خورد. 

بسیاری از کارشناسان سفر روز دوشنبه ابراهیم رئیسی به عمان را گام‌های نهایی در راستای حصول توافق هسته‌ای جدید با گروه ۱+۴ نام نهادند و در همین زمینه از افزایش سطح انتظارات مثبت در بازار تهران سخن گفتند. در میانه هفته گذشته ابراهیم رئیسی در راستای بهبود شرایط دیپلماسی منطقه به مسقط پایتخت عمان سفر کرد. این سفر که با استقبال رسمی هیثم بن طارق آل سعید، سلطان این کشور، همراه شد می‌تواند گام‌های نهایی در راستای حصول توافق هسته‌ای احتمالی لقب گیرد. عده‌ای از کارشناسان و تحلیلگران نیز ضمن اشاره به اهمیت این سفر در زمینه سیاست خارجی کشور از افزایش نسبی حجم انتظارات مثبت در بازار تهران سخن گفتند. عاملی که توانست در خصوص افت قیمت در بازار ارز تهران کمک‌کننده باشد. فعالان بازار سکه نیز نوسانات کمی را شاهد هستند که به عقیده کارشناسان، می‌تواند ناشی از عدم‌تغییر قابل‌توجه حجم معاملات سکه امامی در روزهای دوم و سوم هفته گذشته باشد. این ثبات قیمتی روز سه‌شنبه و چهارشنبه نیز ادامه پیدا کرد. در چهارمین روز هفته دلار 30 هزار و 270 تومان و در روز چهارشنبه نیز 30 هزار و 110 تومان قیمت خورد تا در مقیاس هفته، تنها 2 /0 درصد معادل 60 تومان رشد داشته باشد. سکه نیز در روز سه‌شنبه 14 میلیون و 350 هزار تومان و روز چهارشنبه 14 میلیون و 310 هزار تومان دادوستد شد تا در مجموع هفته رشد 8 /1 درصدی (معادل 260 هزار تومان) را نشان دهد.

 

تحرک تقاضا در بازار مسکن

با نزدیک شدن به فصل نقل‌وانتقال در بازار مسکن، افزایش تعداد فایل‌های فروش آپارتمان در تهران در هفته گذشته برای واسطه‌های ملکی از رشد احتمالی معاملات ملکی در آخرین ماه بهار حکایت می‌کند. سرعت رشد تعداد فروشنده‌های حاضر در بازار مسکن بهار امسال چندان زیاد نیست اما رصد بازارهای نیازمندی‌های آنلاین که آگهی‌های فروش ملک را منتشر می‌کنند، نشان می‌دهد روند افزایش تعداد فروشنده‌ها طی دو ماه اخیر ادامه‌دار بوده و بازار معرفی آپارتمان‌های فروشی به واسطه‌های ملکی نسبتاً گرم توصیف شده است. 

در بازار اوراق تسهیلات مسکن اما میانگین نرخ «تسه»‌ها در هفته‌ای که گذشت با کاهش بیش از 13‌درصدی از 137 هزار و 700 تومان به 119 هزار و 569 تومان رسید. گفته می‌شود این روزها با شروع تدریجی فصل جابه‌جایی‌ها در بازار مسکن، واقعیت تورم در اقتصاد، به‌خصوص در حوزه مسکن و ساختمان و مشخصاً در بخش اجاره‌داری در حال نمایان کردن چهره واقعی خود است و با بر هم خوردن رابطه منطقی بین قیمت ملک و نرخ اجاره شاهد تغییر برخی معادلات در این بازار هستیم.

 

متقاضیان خودرو در انتظار قرعه‌کشی جدید

هفته گذشته مهلت ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو نیز پایان یافت و روز چهارشنبه مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با اشاره به ثبت‌نام بیش از چهار میلیون نفر در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، اعلام‌کرد: قرعه‌کشی روز دوشنبه (نهم خرداد) برگزار خواهد شد. چند هفته پیش بود که با دستور وزارت صمت، فروش توسط خودروسازان متوقف و اعلام شد همه شرکت‌های خودروساز باید محصولات خود را در سامانه‌ای یکپارچه که برای فروش خودروهای داخلی طراحی‌شده، عرضه کنند. این الزام تنها شامل حال خودروسازان بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا) نبوده و خصوصی‌ها هم ملزم به عرضه محصولات خود در سامانه موردنظر شدند. تا قبل از این، هر خودروسازی در سایت مختص خود طرح‌های فروشش را اجرا می‌کرد و قرعه‌کشی نیز در محل شرکت انجام می‌شد. قرعه‌کشی البته تنها مختص دو خودروساز بود و خصوصی‌ها الزامی در این مورد نداشتند؛ حالا اما با توجه به عرضه محصولات خودروسازان خصوصی در سامانه یکپارچه، برندگان طرح‌های فروش شرکت‌های بخش خصوصی هم از مسیر قرعه‌کشی انتخاب خواهند شد.

49

بازگشت بیت‌کوین به مرز 30

بازار ارزهای دیجیتال نیز در هفته گذشته با آرامش نسبی همراه بود. ارزش کل این بازار در مقیاس هفتگی تنها 2 /0درصد افزایش یافت. در این میان بیت‌کوین به عنوان بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و البته محبوب‌ترین کریپتو پس از ثبت چند هفته نزولی و عقب‌گرد تا سطوح کمتر از 27 هزار دلار، در هفته گذشته مجدداً تا 30 هزار دلار رشد کرد و در مقیاس هفت‌روزه نیز کارنامه‌ای مثبت از خود به‌ جای گذاشت. این صعود قیمتی در حالی رقم خورد که اسکات مینرد، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت گوگنهایم، روند نزولی طولانی‌تری را برای بازار ارزهای دیجیتال متصور است. مینرد گفته قیمت بیت‌کوین پیوسته به زیر ۳۰ هزار دلار سقوط می‌کند و کف قیمتی آن را در پایین‌ترین حالت می‌توان هشت هزار دلار در نظر گرفت. وی ادامه داد با توجه به سخت‌گیری‌های فدرال‌رزرو جا برای سقوط قیمت همچنان وجود دارد. مینرد با بیان اینکه بیشتر ارزهای دیجیتال به‌دردنخور هستند، اذعان کرد بیت‌کوین و اتریوم را جزو این دسته نمی‌داند. در این میان استراتژیست ارشد بازار بلومبرگ از عوامل افزایشی قیمت بیت‌کوین در برابر نفت خام رونمایی کرد. مایک مک‌گلون، هفته گذشته در توییتر نظر خود را در مورد خط سیر بهای نفت خام در برابر بیت‌کوین به اشتراک گذاشته است. مک‌گلون معتقد است که بیت‌کوین برخلاف نفت خام به لطف سه عامل در دهه جاری افزایش می‌یابد: پذیرش، عرضه و تقاضا. او می‌گوید مسیر روی نمودار برای نفت خام نامطلوب و برای بیت‌کوین مطلوب بوده است. او معتقد است احتمال زیادی وجود دارد که وضعیت به همین شکل باقی بماند.

 

تحرکات جدید فلز زرد

بازارهای جهانی در هفته گذشته شاهد تحرکات جدید طلا بودند. نوسانات اخیر این فلز ارزشمند و محدود شدن دامنه نوسان آن در محدوده 1880 تا 1860 دلار بر هر اونس موجب شده که به عقیده تحلیلگران، سطح قیمتی تازه‌ای در این ناحیه تشکیل شود. افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده مهم‌ترین عامل حمایت‌کننده از قیمت طلای جهانی است. 

بااین‌حال به نظر می‌رسد که این واکنش اخیر در بازار طلا نشان‌دهنده عدم اطمینان معامله‌گران به سیاست‌های آتی فدرال‌رزرو است. خطر رکود یا رکود تورمی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به رشد طلا کمک کند. سیاست‌های پولی انقباضی دولت ایالات‌متحده موجب شده که از حجم پول نقد در دست مردم به‌سرعت کاسته ‌شده و هزینه وام‌گیری برای کسب‌وکارها بالاتر رود. این موضوع شانس وقوع رکود در سال آینده را به‌شدت افزایش داده است. تحلیلگران شرکت سرمایه‌گذاری اروپایی Incrementum AG نیز در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده‌اند که طلا تا انتهای سال به دو‌هزار دلار و تا انتهای دهه جاری به پنج‌هزار دلار خواهد رسید. 

با توجه به صحبت‌های اخیر مقامات آمریکایی، به نظر می‌رسد که سیاست‌های ضد‌تورمی ایالات‌متحده همچنان ادامه‌دار باشد اما فدرال‌رزرو از زمان تاسیس تاکنون، 20‌بار سیاست پولی انقباضی اجرا کرده که در این میان تنها سه‌بار به وقوع یک رکود منجر نشده است. بااین‌حال بخش بزرگی از تورم حاضر در جهان به علت کمبود عرضه سوخت و موادغذایی به دلیل جنگ اوکراین است و همین موضوع موجب ترس تحلیلگران از وقوع رکود در سال آینده شده است. به هر روی روند قیمتی طلا و نقره نشان می‌دهد که در دوره‌های رکود تورمی طلا و نقره عملکرد بهتری از اوراق داشته‌اند که می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این بازار کم‌ریسک و صعود فلز زرد به سطوح دو‌هزار دلاری و فراتر از آن شود.  

دراین پرونده بخوانید ...