شناسه خبر : 45823 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آینده روی پرده

چه فیلم‌هایی درباره هوش مصنوعی ساخته شده است؟

 

زهرا تهرانی / نویسنده نشریه

در دنیای امروز هر لحظه با یک خبر جدید و شگفت‌آور در حوزه هوش مصنوعی غافلگیر می‌شویم. اخباری که عمیقاً ما را به فکر فرو می‌برند و تاثیر عجیبی در زندگی بشر امروز دارند. طبعاً حوزه سینما از هوش مصنوعی بی‌تاثیر نبوده و نیست و تعداد زیادی از فیلمسازان موضوع هوش مصنوعی را برای فیلم‌هایشان انتخاب کرده‌اند که بسیاری از آنها جزو فیلم‌های موفق تاریخ سینما به شمار می‌‌آیند و به تعدادی از آنها در زیر اشاره می‌شود.

خالق (2023)

80«خالق» یک فیلم اکشن علمی-تخیلی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۳ به تهیه‌کنندگی و کارگردانی گرت ادواردز است که فیلمنامه آن را کریس ویتز نوشته است. جان دیوید واشنگتن، جما چان، کن واتانابه، استورجیل سیمپسون و آلیسون جنی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

مضمون فیلم به این شرح است که در سال 2070، 15 سال پس از انفجار هسته‌ای در لس‌آنجلس و نبرد علیه هوش مصنوعی، یک مامور سابق نیروهای ویژه برای شکار و کشتن «خالق» استخدام می‌شود، که سلاحی مرموز با قدرت پایان دادن به جنگ ساخته است. خالق  (The Creator) را  در 29 سپتامبر 2023 کمپانی قرن بیستم در ایالات‌متحده روی پرده سینماها آورد. این فیلم با بودجه 80 میلیون‌دلاری، 104 میلیون دلار فروخت و به طور کلی نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد. 

در سال 2055، یک هوش مصنوعی کلاهکی هسته‌ای را بر فراز لس‌آنجلس، کالیفرنیا منفجر می‌کند. در پاسخ، بیشتر کشورهای غربی برای جلوگیری از انقراض نسل بشر علیه هوش مصنوعی متحد و آماده جنگ می‌شوند. مردم به اصطلاح آسیای جدید (متشکل از آسیای جنوب شرقی، ژاپن، تایوان، بنگلادش، بوتان، نپال و بخش‌هایی از هند) که همچنان از هوش مصنوعی استقبال می‌کنند، در برابر آنها مقاومت می‌کنند. ارتش به دنبال ترور «نیرماتا»، معمار اصلی مرموز پشت پیشرفت‌های هوش مصنوعی است. ولی آیا ارتش موفق می‌شود نیرماتا را شکست بدهد؟

M3GAN (2022)

80-1«M3GAN» (تلفظ: مگان) یک فیلم علمی-تخیلی ترسناک آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی جرارد جانستون است. فیلمنامه این فیلم را آکلا کوپر با اقتباس از داستانی از کوپر و جیمز وان و با همکاری جیسون بلوم، تهیه‌کننده فیلم نوشته است. آلیسون ویلیامز، ویولت مک‌گرو و امی دونالد در این فیلم درخشیده‌اند و جنا دیویس صداپیشگی این شخصیت را بر عهده دارد. 

داستان فیلم یک عروسک با هوش مصنوعی را دنبال می‌کند که خودآگاهی را توسعه می‌دهد و با هر کسی که میان او و همدم انسانی‌اش قرار می‌گیرد دشمنی می‌کند. مگان در 7 دسامبر 2022 در لس‌آنجلس اکران شد و یونیورسال پیکچرز آن را در 6 ژانویه 2023 در سرتاسر ایالات‌متحده منتشر کرد. 

این فیلم بیش از 181 میلیون دلار در سرتاسر جهان در مقابل بودجه 12 میلیون‌دلاری آن فروخت و منتقدان این فیلم را مورد تحسین قرار دادند. فیلم آمیخته با وحشت و طنز است و دنباله‌ آن، مگان 2  قرار است در 17 ژانویه 2025 منتشر شود. ویلیامز و مک‌گرو دوباره در نقش‌هایشان بازی خواهند کرد و کوپر برای نوشتن فیلمنامه بازخواهد گشت. جانستون همچنین در حال مذاکره برای ساخت فیلم به عنوان کارگردان است.

ارتقا (2018)

80-2«ارتقا» فیلمی اکشن سایبرپانک محصول ۲۰۱۸ به نویسندگی و کارگردانی لی وانل با بازی لوگان مارشال-گرین، بتی گابریل و هریسون گیلبرتسون است. ارتقا به دنبال یک فن حرکتی است که با تراشه‌ای که در بدن انسان کاشته می‌شود به او اجازه می‌دهد عملکردهای حرکتی خود را پس از فلج شدن کنترل کند. تهیه‌کنندگی این فیلم را جیسون بلوم بر عهده داشت. این فیلم نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد و طنز سیاه و سکانس‌های اکشن آن را تحسین کردند. داستان فیلم در سال 2046 می‌گذرد و زندگی گری تریس، یک مکانیک خودرو، با همسرش آشا را روایت می‌کند که برای کبالت، یکی از شرکت‌هایی که در حوزه انسان-رایانه فعالیت دارد، کار می‌کند. 

گری از آشا می‌خواهد که به او کمک کند تا یک ماشین بازسازی‌شده را به مشتری خود ارون کین، که یک مبتکر مشهور فناوری است، بازگرداند. ارون هنگام بازدید آنها از خانه‌اش، آخرین ساخته خود را نشان می‌دهد؛ تراشه‌ای به نام STEM که می‌تواند عملکردهای حرکتی انسان را مدیریت کند. 

در بازگشت به خانه، ماشین خودران گری و آشا دچار نقص و تصادف می‌شود. چهار مرد آشا را می‌کشند و به گردن گری شلیک می‌کنند و نخاعش را قطع می‌کنند. گری مجبور می‌شود ماه‌ها از ویلچر استفاده کند، و برای اینکه مادرش، پاملا، از او مراقبت کند به خانه بازمی‌گردد. 

گری دچار افسردگی شدید می‌شود و اقدام به خودکشی می‌کند، اما موفق نمی‌شود خودش را بکشد. ارون به دیدار گری می‌رود و او را متقاعد می‌کند که تراشه STEM را بپذیرد. گری دوباره کنترل اندام‌هایش را به دست می‌آورد و ارون از گری می‌خواهد قراردادی را امضا کند که در آن راز اینکه گری قدرت حرکتی خود را به دست آورده فاش نمی‌شود و گری باید تظاهر کند که هنوز فلج است. 

گری درحالی‌که از طریق یک ویدئوی پهپاد به قتل همسرش نگاه می‌کند، صدای STEM را در ذهن خود می‌شنود. STEM می‌گوید می‌تواند به گری کمک کند تا انتقام بگیرد و به‌سرعت یکی از مهاجمان، سرک برانتنر، را درفیلم ویدئویی شناسایی می‌کند. آیا گری می‌خواهد انتقام بگیرد و STEM در این راه به او کمک می‌کند؟

Blade Runner 2049 (2017)

81

«بلید رانر 2049»  یک فیلم علمی-تخیلی نئونوآر حماسی آمریکایی محصول سال ۲۰۱۷ به کارگردانی دنی ویلنوو و نویسندگی همپتون فنچر و مایکل گرین است. این فیلم دنباله‌ای بر فیلم بلید رانر محصول 1982 است. رایان گاسلینگ و هریسون فورد با آنا دی آرماس، سیلویا هوکس، رابین رایت، مکنزی دیویس، دیو باوتیستا و جرد لتو بازیگران این فیلم هستند. فورد و ادوارد جیمز اولموس نقش‌های خود را از فیلم بلیدرانر 1998 تکرار می‌کنند. گاسلینگ نقش K، یک «بلید رانر» شبیه‌ساز Nexus-9 را بازی می‌کند که رازی را کشف می‌کند که جامعه و روند تمدن را بی‌ثبات می‌کند. ایده‌هایی برای دنباله بلید رانر برای نخستین‌بار در دهه 1990 ارائه شد، اما مسائل مربوط به مجوز توسعه آنها را متوقف کرد. اندرو کوسوو و برودریک جانسون حق فیلم را از باد یورکین گرفتند. ریدلی اسکات به عنوان کارگردان اولیه فیلم کنار رفت و به عنوان تهیه‌کننده اجرایی کار کرد، در حالی که ویلنوو بعداً کارگردانی فیلم را برعهده گرفت. بلید رانر 2049 از طریق مشارکت آلکون اینترتینمنت و سونی پیکچرز و همچنین تخفیف مالیاتی دولت مجارستان تامین بودجه شد. کمپانی وارنربرادرز که نسخه قبلی خود را توزیع کرده بود، این فیلم را به نمایندگی از آلکون در آمریکای شمالی منتشر کرد، درحالی‌که سونی توزیع در بازارهای بین‌المللی را انجام داد. عکاسی اصلی این فیلم بیشتر در دو صحنه در بوداپست در طول چهار ماه از جولای تا نوامبر 2016 انجام شد.

بلید رانر 2049 در تاریخ 3 اکتبر 2017 در لس‌آنجلس اکران شد و در 6 اکتبر 2017 در ایالات‌متحده روی پرده نقره‌ای رفت. فیلم با نقدهای مثبت منتقدان روبه‌رو شد و آنها جنبه‌های مختلفی از جمله بازی بازیگران، کارگردانی، فیلمبرداری و وفاداری به فیلم اصلی را ستودند. این فیلم 5 /267 میلیون دلار در سراسر جهان در مقابل بودجه تولید 150 تا 185 میلیون‌دلاری فروخت و با سود 80 میلیون‌دلاری به بمب گیشه تبدیل شد. بلید رانر 2049 در پنج بخش در اسکار نامزد شد و در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری و بهترین جلوه‌های بصری را دریافت کرد و همچنین نامزد هشت بخش جشنواره آکادمی بریتانیا شده و در نهایت برنده بهترین فیلمبرداری و بهترین جلوه‌های ویژه بصری در این آکادمی شد. مجموعه تلویزیونی بلید رانر 2099، در استودیو آمازون در حال ساخت است و ریدلی اسکات قرار است به عنوان تهیه‌کننده اجرایی نیز حضور داشته باشد.

مرد آزاد (2021)

81-2«مرد آزاد» یک فیلم کمدی-اکشن آمریکایی محصول سال ۲۰۲۱ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی شاون لوی بر اساس فیلمنامه‌ای از مت لیبرمن و زک پن و داستانی از لیبرمن است. در این فیلم رایان رینولدز، جودی کامر، لیل رل هاوری، اوتکارش آمبودکار، جو کیری و تایکا وایتیتی ایفای نقش می‌کنند. داستان یک کارمند بانک را روایت می‌کند که متوجه می‌شود یک شخصیت مجازی در یک بازی آنلاین چندنفره است و سپس با یک بازیکن متحد می‌شود تا شواهدی پیدا کنند که نشان می‌دهد مدیرعامل یک شرکت بازی، کد منبع بازی بازیکن را دزدیده است. لیبرمن نوشتن فیلمنامه را در سال 2016 آغاز کرد و اندکی بعد   شرکت فاکس قرن بیستم آن را  خرید. اما پس از اینکه هیو جکمن او را به رینولدز معرفی کرد، در این مورد تجدید نظر کرد و در نتیجه او بازی ویدئویی Uncharted را که در حال ساخت بود، ترک کرد. وقتی دیزنی فاکس قرن بیست و یکم را خرید، «مرد آزاد» را به یکی از اولین فیلم‌های تولیدشده   قرن بیستم تبدیل کرد که تولید خود را تحت مالکیت دیزنی ادامه داد. فیلمبرداری در ماساچوست و کالیفرنیا بین ماه‌های می و جولای 2019 انجام شد. پس از اینکه فیلم دو بار به دلیل همه‌گیری کووید 19 به تعویق افتاد، سه روز بعد در 13 آگوست در قالب‌های RealD 3D، 4DX، ایمکس و دالبی به وسیله استودیوی قرن بیستم در سینماهای ایالات‌متحده اکران شد. فروش جهانی فیلم به 5 /331 میلیون دلار رسید. فیلم به دلیل مضمون آن نظرات مثبتی از منتقدان دریافت کرد و آن را با فیلم‌های علمی-تخیلی و بازی‌های ویدئویی اکشن مانند Ready Player One ،The Truman Show ،The Matrix ،Grand Theft Auto و Fortnite مقایسه کردند. این فیلم در نود و چهارمین دوره جوایز اسکار نامزد بهترین جلوه‌های بصری شد.

آرشیو (2020)

81-3«آرشیو» فیلمی علمی-تخیلی محصول سال ۲۰۲۰ بریتانیاست که گاوین روتری نویسندگی آن را بر عهده داشته و اولین کارگردانی او به شمار می‌آید. بازیگران این فیلم تئو جیمز، استیسی مارتین، رونا میترا، پیتر فردیناندو، تایما مادی کینگا و توبی جونز هستند. داستان این فیلم در سال 2038 اتفاق می‌افتد و درباره دانشمندی است که تلاش می‌کند هوش مصنوعی را یک قدم جلوتر از انسان‌ها پیش ببرد و در عین حال همسرش را از دنیای مردگان بازگرداند. این فیلم ابتدا قرار بود در مارس 2020 در South by Southwest اکران شود اما به دلیل همه‌گیری کووید 19 لغو شد. در عوض در 10 جولای 2020 یک نسخه دیجیتال با نمایش محدود در سینماهای سراسر ایالات‌متحده دریافت کرد. در دهه‌های آینده، جولز و جرج آلمور در حال رانندگی هستند که ناگهان تصادف می‌کنند و جولز می‌میرد. هوشیاری او در دستگاهی ذخیره می‌شود که  شرکت آرشیو تولید کرده است، که به او اجازه می‌دهد حداکثر 200 ساعت مکالمات تلفنی با او را شبیه‌سازی کند. جرج مخفیانه شروع به توسعه روباتی می‌کند که بتواند هوشیاری او را برای همیشه حفظ کند. پس از یادگیری از دو تلاش اولیه (J1) و (J2)، نسخه نهایی او (J3) تقریباً کامل شده است. «آرشیو» تیمی را به محل کار جرج می‌فرستد تا دستگاه را با آگاهی همسرش بررسی کنند. آنها متوجه می‌شوند که دستگاه دستکاری شده و مشکوک هستند که او مالکیت معنوی آنها را می‌دزدد. J2 (که دارای مغز یک نوجوان 16ساله است) نسبت به کار جرج در J3 حسادت می‌کند و به طور فزاینده‌ای از خود رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی نشان می‌دهد. جرج روبات J3 را تمام می‌کند. J2 که متوجه می‌شود هرگز چیزی بیشتر یا بهتر از آنچه هست نخواهد شد، با قدم زدن در یک دریاچه خود را نابود می‌کند. شرکت آرشیو روبات را بازیابی می‌کند و تهدید می‌کند که از جرج شکایت خواهد کرد. وقتی شرکت آرشیو متوجه می‌شود که جرج در حال ساخت روبات بوده است، رئیسش او را اخراج می‌کند. او آخرین تماس را با همسرش در شرکت آرشیو برقرار می‌کند و تماس را با گفتن «به زودی می‌بینمت» پایان می‌دهد. J3 این مکالمه را می‌شنود و متوجه می‌شود که جرج قصد دارد هوشیاری او را با آگاهی همسرش بازنویسی کند. اگرچه در ابتدا عصبانی و ترسیده است، اما سرنوشت خود را می‌پذیرد. بارگذاری با حمله امنیتی به آزمایشگاه جرج تکمیل می‌شود. در این مرحله، هر نشانه‌ای از تیم امنیتی ناگهان تبخیر می‌شود و همه چیز آرام است. بایگانی با تماس دریافتی جولز شروع به زنگ زدن می‌کند. J3 به او التماس می‌کند که جواب ندهد، اما جرج این کار را می‌کند و با جولز صحبت می‌کند، همچنین صدای کودکی را روی خط می‌شنود که معلوم می‌شود صدای دخترش است. جرج کسی است که در تصادف جان باخته است، درحالی‌که جولز جان سالم به در برده و اکنون دخترشان را در دنیای واقعی بزرگ می‌کند، و مصیبتی که جولز پشت سر گذاشت شبیه‌سازی در آرشیو ذهنی خودش بود که در نهایت منقضی شد. با انقضای آرشیو وی، جولز برای خاکسپاری در مراسم تشییع رسمی جرج آماده شده است. جولز و دخترشان آخرین خداحافظی را می‌کنند و می‌روند. 

دراین پرونده بخوانید ...