شناسه خبر : 45822 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

 پیش به سوی فضا

امارات چگونه برنامه‌های فضایی خود را پیش می‌برد؟

روزنامه آمریکایی «هیل» در گزارشی، در مورد دلیل موفقیت برنامه فضایی امارات، می‌نویسد: «راهبردی که امارات متحده عربی در این زمینه دنبال می‌کند، شامل توسعه قابلیت‌های فضایی آن کشور، هم‌زمان با جست‌وجوی شرکای بین‌المللی و تجاری برای ماموریت‌های فضایی مختلف است و در ضمن، از پروژه‌های بومی فضایی در بخش خصوصی و تجاری حمایت می‌کند.»

به نوشته «هیل»، این راهبرد امارات متحده عربی، موفقیت قابل توجهی را در پی داشته است و برنامه فضایی آن کشور و قدرت آن در «تاثیرگذاری مثبت بر اقتصاد و فرهنگ»، می‌تواند الگویی برای سایر کشورها قرار گیرد.

مرکز فضایی محمد بن‌راشد دوبی، به‌تازگی گنجینه‌ای ارزشمند از داده‌های دریافت‌شده از این کاوشگر را برای ارزیابی و استفاده عموم منتشر کرده است. این داده‌ها موارد مختلفی را مشخص می‌کند که از آن جمله می‌توان به نحوه تعامل گازهای جوی مریخ با یکدیگر و با تشعشعات خورشیدی اشاره کرد.

امارات متحده عربی همچنین قصد دارد در سال ۲۰۲۸ میلادی در ماموریتی فضایی به کاوش کمربند اصلی سیارک‌ها در منظومه شمسی برود. نام کاوشگری که برای این ماموریت ارسال خواهد شد، هنوز مشخص نشده است، اما براساس برنامه‌ریزی‌ها در سال ۲۰۳۰ به کمربند اصلی سیارک‌ها بین مدار مریخ و مشتری می‌رسد و عملیات آن تا سال ۲۰۳۳ ادامه خواهد داشت. آزمایشگاه فیزیک جوی و فضایی دانشگاه کلرادو بولدر آمریکا در این پروژه نیز با امارات متحده عربی همکاری دارد و یک شریک علمی عمده در این ماموریت فضایی محسوب می‌شود. 

دراین پرونده بخوانید ...