شناسه خبر : 45910 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سلاطین ثروت

پولدارترین خاندان‌های جهان چگونه پولدار شدند؟

 

 سعید ابوالقاسمی / نویسنده نشریه 

بلومبرگ در روزهای پایانی هر سال میلادی، فهرستی از ثروتمندترین خانواده‌های جهان را منتشر می‌کند. امسال نیز این فهرست، نزدیک به یک ماه مانده به پایان سال 2023 منتشر شد و سروصدای زیادی به پا کرد. فهرست ثروتمندترین خانواده‌های بلومبرگ، ارزش خالص ثروت افراد و خانواده‌ها را بر اساس دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های آنان رتبه‌بندی می‌کند. بلومبرگ در تهیه این فهرست، فقط به دارایی‌ها توجه نمی‌کند و شاخص‌های مهمی نظیر ارزش سرمایه‌گذاری‌ها، درآمدهای حوزه کسب‌وکار و اینکه هر خانواده چه میزان بدهی دارد را نیز در نظر می‌گیرد. این فهرست، علاوه بر اینکه بینشی درباره توزیع ثروت در سراسر جهان ارائه می‌کند، به عنوان یک منبع الهام برای کارآفرینان و سرمایه‌گذارانی که هدفشان قرار گرفتن در این فهرست است، در نظر گرفته می‌شود. همچنین، معرفی ثروتمندترین خانواده‌های جهان می‌تواند پیامدهای مهمی برای اقتصاد جهانی داشته باشد. این افراد و خانواده‌های ثروتمند، نفوذ زیادی بر بازارهای مالی دارند و تصمیمات سرمایه‌گذاری آنها می‌تواند بر رشد و ثبات اقتصاد جهانی تاثیر بگذارد. فهرست امسال بلومبرگ، جذابیت‌های زیادی دارد. از حضور خانواده‌های حاکم بر کشورهای امارات، قطر و عربستان گرفته تا حضور خانواده‌های آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی که هر یک، شاخص‌های ویژه‌ای در اقتصاد جهان به‌شمار می‌روند. فهرست ثروتمندترین خانواده‌های جهان از نگاه بلومبرگ را در ادامه بخوانید.

1- آل‌نهیان، ثروتمندترین خانواده جهان

54aثروتمندترین خانواده جهان، در همسایگی ایران زندگی می‌کند. دارایی خانواده آل‌نهیان بیش از 305 میلیارد دلار عنوان شده که عمده آن از مالکیت ذخایر عظیم نفت و سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف به دست آمده است. افزایش ثروت خانواده آل‌نهیان در اواخر قرن نوزدهم و زمانی که آنها خود را به عنوان یک قبیله قدرتمند در منطقه تثبیت کردند، آغاز شد. این خانواده به دلیل قدرت نظامی خود در سطح منطقه شهرت داشتند و توانستند از طریق اتحاد با قبایل همسایه، نفوذ خود را گسترش دهند. در سال 1892، شیخ زاید بن‌خلیفه آل‌نهیان، فرمانروای ابوظبی، یکی از هفت امارت امارات شد. کشف نفت در سال 1970، ثروت قابل توجهی را برای امارات به ارمغان آورد و خانواده آل‌نهیان از این ثروت جدید برای توسعه زیرساخت‌های ابوظبی و بهبود زندگی شهروندان استفاده کرد. او همچنین سرمایه‌گذاری زیادی در آموزش و مراقبت‌های بهداشتی انجام داد و پایه‌های یک جامعه مدرن و مرفه را پی‌ریزی کرد. هنگامی که شیخ زاید در سال 2004 درگذشت، پسرش شیخ خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان جانشین او شد. امارات تحت رهبری بن‌زاید به رشد و شکوفایی خود ادامه داد. این کشور اقتصاد خود را تنوع بخشید و با سرمایه‌گذاری در امور مالی، املاک و مستغلات و گردشگری، جریان‌های درآمدی خود را بیشتر کرد. امارات متحده عربی همچنین به مرکزی برای تجارت و بازرگانی بین‌المللی تبدیل شد و کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران را از سراسر جهان جذب کرد. امروزه ثروت خاندان آل‌نهیان از مالکیت ذخایر عظیم نفتی و سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف ناشی می‌شود. این خانواده دارای سهام قابل توجهی در شرکت‌هایی مانند اداره سرمایه‌گذاری ابوظبی (ADIA) است که یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستقل در جهان به‌شمار می‌رود. ADIA مجموعه‌ای از دارایی‌ها به ارزش بیش از 800 میلیارد دلار را مدیریت می‌کند که شامل سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی مانند سیتی‌گروپ، بریتیش پترولیوم و فیس‌بوک می‌شود. خانواده آل‌نهیان علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های خود، دارای مقدار قابل توجهی املاک نیز هستند. دارایی‌های این خانواده شامل هتل‌های مجلل، مراکز خرید و املاک مسکونی در بهترین مکان‌های جهان است. قابل توجه‌ترین ملک این خانواده، هتل امارات پالاس در ابوظبی است که یکی از مجلل‌ترین هتل‌های جهان به حساب می‌آید. فقط یکی از زمین‌های خانواده آل‌نهیان که در لندن، پایتخت انگلستان واقع شده، 1 /7 میلیارد دلار قیمت دارد؛ اما نکته جالب‌تر آن است که بر اساس گزارش گاردین، املاک خانواده آل‌نهیان در لندن، سالانه بیش از 200 میلیون دلار از طریق اجاره درآمدزایی می‌کند.

2- خانواده والتون؛ ثروتمندترین خرده‌فروش دنیا

54bخانواده والتون با دارایی خالص 260 میلیارد دلار، دومین خانواده ثروتمند دنیا لقب گرفته است. ثروت این خانواده از مالکیت آنها بر والمارت، بزرگ‌ترین خرده‌فروش جهان به دست آمده که اکنون بیش از 11 هزار فروشگاه در 27 شرکت جهان را در اختیار دارد و برای دو میلیون و 300 هزار نفر اشتغال‌زایی کرده است. موفقیت این شرکت را می‌توان به موسس آن، سام والتون، و توانایی خانواده‌اش در نوآوری و سازگاری با شرایط متغیر بازار نسبت داد. سام والتون سال 1918 در اوکلاهاما به دنیا آمد. پس از جنگ جهانی دوم، او امتیاز یک خرده‌فروشی را در آرکانزاس خرید و در سال 1962، نخستین فروشگاه والمارت را افتتاح کرد. این فروشگاه موفقیتی سریع به دست آورد و مجموعه گسترده‌ای از کالاها را با قیمت‌های پایین به مشتریان عرضه کرد. ثروت خانواده والتون نیز از مالکیت آنها بر والمارت به دست آمده است. اعضای این خانواده نزدیک به 50 درصد سهام شرکت را در اختیار دارند که آنها را به یکی از ثروتمندترین خانواده‌های جهان تبدیل کرده است. والتون‌ها، همچنین در اهداف مختلف بشردوستانه با تمرکز ویژه بر آموزش و پایداری محیطی مشارکت دارند. امروزه والمارت با درآمد سالانه بیش از 500 میلیارد دلار، لقب بزرگ‌ترین خرده‌فروش جهان را به خود اختصاص داده است. تا ژوئن 2023، مجموع دارایی خالص خانواده والتون حدود 250 میلیارد دلار تخمین زده می‌شد اما فهرست بلومبرگ نشان داد که دارایی این خانواده در پایان سال 2023، بیش از 10 میلیارد دلار دیگر افزایش یافته است. یکی از منابع درآمدزایی این خانواده، سرمایه‌گذاری‌های متنوع از طریق هلدینگ والتون اینترپرایز و بنیاد خانواده والتون است که سبب می‌شود درآمد آنها روزبه‌روز افزایش یابد. به تازگی تخمین زده شده که اگر سام والتون زنده بود و ثروت او میان اعضای خانواده تقسیم نمی‌شد، به تنهایی 200 میلیارد دلار سرمایه در اختیار داشت که او را به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل می‌کرد.

3- خانواده هرمس؛ ثروتمند اما گوشه‌گیر

54cخانواده هرمس در جایگاه سوم ثروتمندترین خانواده‌های جهان جای گرفته و ثروتی معادل 151 میلیارد دلار را در اختیار دارد. ثروت این خانواده از مالکیت هرمس اینترنشنال، یک برند کالاهای لوکس به دست آمده که بیشتر درآمد خود را مدیون لوازم جانبی مرتبط با مد روز و همچنین کیفیت بی‌نظیر محصولاتش بوده است. داستان خانواده هرمس از سال 1837 و زمانی که تیِری هرمس یک کارگاه پردازش چرم را در پاریس افتتاح کرد، آغاز شد. او در این کارگاه، زین اسب و سایر تجهیزات سوارکاری را برای مشتریان ثروتمندش تولید می‌کرد. اما با گذشت زمان، گستره محصولات خود را به تولیداتی نظیر کیف دستی، کیف پول و کمربندهایی که از چرم تولید شده بودند گسترش داد. یکی از کلیدهای موفقیت هرمس، تمرکز بر کیفیت و مهارت بالا در تولید محصولات بود. محصولات این شرکت به وسیله صنعتگران ماهر و فقط با استفاده از بهترین مواد تولید می‌شد. توجه بی‌نظیر هرمس به جزئیات و همچنین تعهد به حفظ برند سبب شد تا از آن به عنوان نمادی از تجمل نام برده شود. با گذشت زمان، هرمس به گسترش محصولات خود ادامه داد و پوشاک، جواهرات و سایر کالاهای لوکس را نیز وارد چرخه محصولات خود کرد. برند هرمس هنوز در اختیار خانواده هرمس قرار دارد و اعضای خانواده به عنوان مدیران اجرایی و اعضای هیات‌مدیره فعالیت دارند. خانواده هرمس نزدیک به 70 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند که آنها را به یکی از ثروتمندترین خانواده‌های جهان تبدیل کرده است. نکته جالب درباره خانواده هرمس این است که برخلاف خانواده‌های ثروتمند، آنها فرآیندهای جذب ثروت و همچنین نوع زندگی خود را محرمانه نگه داشته‌اند و در امور عام‌المنفعه اجتماعی و همچنین تشکل‌های سیاسی حضور نداشته‌اند. در سال 2010، غول فرانسوی LVMH به رهبری برنارد آرنو تلاش کرد بخشی از سهام هرمس را در اختیار بگیرد. او مخفیانه و در قالب شرکت‌های کوچک اقدام به خرید سهام هرمس کرد اما مالکان هرمس هوشیاری به خرج دادند و از این اقدام جلوگیری به عمل آوردند. همین عامل سبب شد تا دولت فرانسه، LVMH و برنارد آرنو را جریمه کند و مشکلی برای برند هرمس ایجاد نشود.

4-‌ خانواده مارس؛ سلطان شکلات دنیا

55aنام خانواده مارس با برند شکلات مارس پیوند خورده است. این خانواده، علاوه بر صنعت شکلات، در صنعت ارائه محصولات مرتبط با نگهداری حیوانات خانگی و همچنین املاک و مستغلات نیز فعال هستند و ثروت زیادی دارند. بر اساس تخمین بلومبرگ، ثروت خانواده مارس در پایان سال 2023 به 142 میلیارد دلار رسیده و نکته جذاب آن، مالکیت خانواده بر همه دارایی است و این موضوع، آنها را از خانواده والتون که فقط بر 50 درصد سهام خود تسلط دارند، متمایز می‌کند. نام شرکت مارس که با مالکیت خانواده مارس همراه بوده، همواره جزو 10 شرکت بزرگ خصوصی در ایالات‌متحده آمریکا قرار داشته و سال به سال نیز بر ثروت آنها افزوده شده است. این خانواده در سال 2021، رتبه هفتم ثروتمندترین خانواده‌های دنیا را در اختیار داشتند اما اکنون به رتبه چهارم رسیده‌اند. شرکت مارس در ژوئن 1911 از سوی فرانک سی مارس در واشنگتن تاسیس شد. فرانک، یک فروشنده آب‌نبات بود اما می‌دانست چگونه باید دارایی‌هایش را دو و چند برابر کند. اکنون خانواده مارس مجموعه گسترده‌ای از برندها مانند Snickers ،Twix ،Skittles ،Dove Orbit ،Altoids ،Uncle Bens و حتی Whiskas را در اختیار دارند. آنها فقط به حضور در صنعت شیرینی و شکلات اکتفا نکردند و پس از خرید بیمارستان‌های حیوانات VCA ،Banfield و Pedigree Petfoods وارد صنعت مراقبت از حیوانات و به ویژه حیوانات خانگی نیز شده‌اند. مجموعه برندهای تحت مالکیت خانواده مارس، سبب شده آنها به عنوان یک خانواده مرموز در سطح جهان شناخته شوند. بسیاری از مردم به دفتر مرکزی مارس لقب کرملین داده‌اند که نشان‌دهنده اوج رمز و راز این کسب‌وکار خانوادگی است. جان و ژاکلین، دختران خانواده مارس هر یک 4 /51 میلیارد دلار ثروت دارند که هر کدام از آنها را به صورت جداگانه در فهرست 50 فرد ثروتمند جهان که از سوی فوربس منتشر شده جای داده است. با این حال، موضوع جانشینی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این خانواده محسوب می‌شود که باید در سریع‌ترین زمان ممکن اعضای نسل Z را برای مدیریت بر مجموعه شرکت‌ها و برندهای تحت مالکیت خانواده آماده کنند. به نظر می‌رسد آینده خانواده مارس، پررمز و رازتر خواهد بود.

5- خانواده آل‌ثانی؛ مالک چاه‌های نفت

55bخانواده آل‌ثانی 133 میلیارد دلار ثروت رسمی دارد اما برخی منابع غیررسمی تخمین می‌زنند که میزان ثروت آنها از 340 میلیارد دلار نیز عبور کرده است. داستان خانواده آل‌ثانی با شیخ جاسم بن‌محمد آل‌ثانی آغاز می‌شود که کشور قطر را در سال 1878 تاسیس کرد. در آن زمان، قطر یک منطقه بیابانی فقیر و کم‌جمعیت بود که ساکنان آن نیز درک صحیحی از فعالیت‌های اقتصادی نداشتند. با این حال، شیخ جاسم به پتانسیل موقعیت استراتژیک قطر در خلیج‌فارس پی برد و شروع به توسعه زیرساخت‌ها و اقتصاد این کشور کرد. او تجارت و بازرگانی را تشویق کرد، مدرسه و بیمارستان ساخت و روابط دیپلماتیک با کشورهای دیگر را از سر گرفت. منابع نفت و گاز قطر در اوایل قرن بیستم کشف شد و اقتصاد و ثروت این کشور را متحول کرد. خاندان آل‌ثانی که حاکم قطر بودند، به سرعت به پتانسیل این منبع جدید پی بردند و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در توسعه ذخایر نفتی این کشور انجام دادند. با گذشت زمان، خانواده آل‌ثانی با کنترل ذخایر عظیم این کشور، به نیروی مسلط در صنعت نفت و گاز قطر تبدیل شد. آنها همچنین سرمایه‌گذاری‌های خود را در سایر صنایع مانند املاک، امور مالی و مخابرات تنوع بخشیدند. یکی از کلیدهای موفقیت خانواده آل‌ثانی در توسعه ثروت و دارایی‌ها، توانایی آنها در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به قطر بوده است. آنها محیط مناسبی برای کسب‌وکار ایجاد کرده‌اند که شرکت‌های سراسر جهان را تشویق به سرمایه‌گذاری در اقتصاد قطر کرده است. اکنون قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان با استاندارد زندگی بالا و اقتصاد پررونق به‌شمار می‌رود که سرمایه‌گذاری و رهبری خانواده آل‌ثانی نقش بسزایی در این موفقیت داشته است. درآمد خانواده آل‌ثانی از مالکیت آنها بر ذخایر نفت و گاز قطر و همچنین سرمایه‌گذاری آنها در صنایع مختلف به دست می‌آید. برآورد میزان دقیق درآمد آنها دشوار است، زیرا بسیاری از ثروت آنها در دارایی‌هایی مانند املاک و مستغلات و سرمایه‌گذاری‌ها خلاصه شده؛ با این حال، خانواده آل‌ثانی به عنوان پنجمین خانواده ثروتمند جهان، نفوذ و قدرت قابل توجهی در اقتصاد جهانی دارد. این خانواده با وجود ثروت بسیار زیاد خود، در امور خیرخواهانه به ویژه در زمینه‌های آموزشی و بهداشتی نیز مشارکت داشته‌اند.

6-‌ خانواده کخ؛ ثروتمند، سیاستمدار و ناهنجار

55cخانواده کخ 128 میلیارد دلار ثروت دارد. این ثروت از مالکیت آنها بر صنایع Koch که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی در ایالات‌متحده به‌شمار می‌رود به دست آمده و هر روز هم بیشتر می‌شود. فِرِد سی.کخ، نخستین شرکت از مجموعه شرکت‌های کخ را در سال 1940 تاسیس کرد. او یک مهندس شیمی بود که روش جدیدی برای پالایش نفت خام و تبدیل آن به بنزین پیدا کرد و توانست آن را به ثروت تبدیل کند. صنایع کخ در ابتدا روی پالایش نفت و مواد شیمیایی متمرکز بود، اما با گذشت زمان به صنایع دیگری مانند کاغذ، دامداری و تجارت کالا نیز وارد شد. مجموعه شرکت‌های کخ اکنون بیش از 120 هزار نفر کارمند دارد و در 60 کشور جهان فعالیت می‌کند. یکی از کلیدهای موفقیت خانواده کخ، تمرکز آنها بر نوآوری و کارآفرینی بوده است. فرد سی.کخ در زمینه پالایش نفت خام پیشگام بود و پسرانش، چارلز و دیوید کخ این راه پر از موفقیت را با سرمایه‌گذاری سنگین در تحقیق و توسعه، ادامه دادند. یکی دیگر از عوامل موفقیت خانواده کخ، فعالیت سیاسی و حمایت از اصول بازار آزاد بوده است. چارلز و دیوید کخ حامیان اصلی اهداف و سیاستمداران محافظه‌کار بوده‌اند و از ثروت و نفوذ خود برای شکل‌دهی به سیاست‌های عمومی در ایالات‌متحده استفاده کرده‌اند. خانواده کخ با وجود ثروت بسیار زیاد، در امور بشردوستانه نیز مشارکت داشته‌اند. این خانواده میلیون‌ها دلار برای حمایت از آموزش، تحقیقات پزشکی و هنر اهدا کرده است. با همه این تفاسیر، ثروت و نفوذ سیاسی خانواده کخ نیز بحث‌برانگیز بوده است. آنها به دلیل مخالفت با مقررات زیست‌محیطی و حمایت از نامزدهایی که تغییرات آب‌و‌هوایی را انکار می‌کنند، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. آنها همچنین متهم شده‌اند از ثروت خود برای تاثیرگذاری بر انتخابات و سیاست‌های عمومی به روش‌هایی استفاده می‌کنند که به نفع منافع تجاری آنها باشد. این خانواده از تاثیرگذارترین و قدرتمندترین خانواده‌های جهان به‌شمار می‌روند که تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی و چشم‌انداز سیاسی دنیا دارند. دیوید، یکی از برادران کخ، در سال 2019 درگذشت و ثروت او به همسرش منتقل شد. اکنون چارلز کخ با بیش از 54 میلیارد دلار ثروت در رتبه هفدهم ثروتمندترین افراد جهان جای گرفته است. جولیا کخ، همسر بیوه دیوید کخ نیز با ثروت خالص 59 میلیارد دلار در رتبه شانزدهم ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفته است.

7- خانواده آل‌سعود؛ اتحاد ثروت‌ساز

56aگفته می‌شود خانواده آل‌سعود 112 میلیارد دلار ثروت دارند اما، رقم‌های غیررسمی، از ثروت 4 /1 تریلیون‌دلاری آنها حکایت می‌کند. ثروت این خانواده از تسلط آنها بر ذخایر نفت در عربستان سعودی که بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده نفت در جهان است به دست می‌آید. خانواده آل‌سعود از قرن هجدهم میلادی قدرت گرفت. در آن زمان، محمد بن‌سعود، بنیانگذار سلسله آل‌سعود با محمد بن عبدالوهاب، رهبر مذهبی وهابیت ائتلاف کرد و این اتحاد، به سعودی‌ها اجازه داد قلمرو خود را گسترش دهند و حکومت بر شبه‌جزیره عربستان را در اختیار بگیرند. در اوایل قرن بیستم، کشف نفت در عربستان سعودی، کشور و ثروت خاندان آل‌سعود را متحول کرد. در سال 1932، عبدالعزیز آل‌سعود، معروف به ابن‌سعود، قبایل مختلف شبه‌جزیره عربستان را تحت حکومت خود گرد آورد و پادشاهی عربستان سعودی را تاسیس کرد. از آن پس، عربستان سعودی تحت رهبری ابن‌سعود به یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت در جهان تبدیل شد. دولت، صنعت نفت را ملی کرد و شرکت نفت عربستان سعودی (آرامکو) را تشکیل داد که به یکی از سودآورترین شرکت‌های تاریخ تبدیل شده است. خانواده آل‌سعود دارای بخش قابل‌توجهی از ثروت نفتی عربستان است که توسط سازمان پولی عربستان سعودی (SAMA) مدیریت می‌شود و در دارایی‌های مختلف سراسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کند. ثروت خاندان آل‌سعود امکان زندگی مجلل را برای آنها فراهم آورده اما آنها در کنار زندگی مجلل، نسبت به سرمایه‌گذاری‌های خاص در مشاغل و صنایع مختلف سراسر جهان نیز اقدام کرده‌اند. بسیاری از اعضای خانواده، دارای املاک و قایق‌های تفریحی لوکس هستند و به دلیل هزینه‌های گزاف خرید اتومبیل، جواهرات و سایر کالاهای لوکس، در جهان معروف شده‌اند. در سال‌های اخیر، خانواده آل‌سعود با چالش‌هایی مواجه شده که اصلی‌ترین آنها، کاهش تقاضا برای نفت بوده است. بنابراین، اعضای خانواده آل‌سعود تلاش کرده‌اند شرایط لازم را برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری خود و ایجاد جریان‌های متفاوت درآمدی فراهم کنند. بر همین اساس، هر یک از اعضای خانواده تلاش کرده‌اند با کاهش وابستگی درآمد خود به نفت، پرتفولیوی جذابی از سبدهای سرمایه‌گذاری ایجاد کنند که منافع آن در درجه اول به عربستان و سپس به حساب‌های شخصی آنها در بانک‌های جهان سرازیر شود.

8- خانواده آمبانی؛ زندگی در گران‌ترین خانه جهان

56bزندگی در گران‌قیمت‌ترین خانه جهان، چه طعمی دارد؟ طعم چنین زندگی جذاب و مجللی را خانواده آمبانی به بهترین شکل ممکن حس کرده است. خانواده موکش آمبانی که یکی از ثروتمندترین خانواده‌ها در هند و جهان به‌شمار می‌رود، با ثروت 90 میلیارددلاری خود، قسمت زیادی از اقتصاد هند و شرق آسیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. این خانواده، رهبری مجموعه شرکت‌های اقتصادی Reliance Industries را بر عهده دارند که در بخش‌های مختلف از جمله پتروشیمی، پالایش، اکتشاف نفت و گاز، مخابرات و خرده‌فروشی فعالیت دارد. نخستین نسل خانواده ثروتمند آمبانی از دیروبهای آمبانی ریشه گرفت که شرکت صنعتی Reliance را در سال 1966 تاسیس کرد. او فعالیت خود را به عنوان یک صنعتگر و تاجر خرده‌پا آغاز کرد و امپراتوری تجاری‌اش را از طریق مهارت‌های کارآفرینی و توانایی تشخیص فرصت‌های تجاری و ثروت‌سازی پایه‌گذاری کرد. در سال‌های اولیه تاسیس شرکت Reliance، دیروبهای بر تولید پارچه متمرکز شد و بزرگ‌ترین شرکت نساجی هند را راه‌اندازی کرد. در سال 1980، تمرکز این مجموعه صنعتی به پتروشیمی و پالایش معطوف شد. در آن زمان، به دلیل تقاضای فزاینده هند برای انرژی، شرکت Reliance تبدیل به سودآورترین شرکت این کشور شد. با رهبری دیروبهای، مجموعه صنعتی Reliance به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در هند تبدیل شد و در بخش‌های مختلف گسترش یافت. پس از آن، پسران دیروبهای، موکش و آنیل آمبانی، به تجارت خانوادگی پیوستند و نقش کلیدی در رشد آن بازی کردند. پس از مرگ دیروبهای در سال 2002، اعضای خانواده بر سر کنترل صنایع Reliance با اختلافات شدیدی روبه‌رو شدند. این اختلاف در نهایت حل شد و موکش آمبانی کنترل مشاغل شاخص این شرکت مانند پتروشیمی، پالایش و اکتشاف نفت و گاز را در دست گرفت، در حالی که آنیل آمبانی کنترل سایر مشاغل مانند مخابرات و نیرو را به دست آورد. اکنون موکش آمبانی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل Reliance است و یکی از قدرتمندترین تاجران هند به‌شمار می‌رود. این شرکت در بخش‌های مختلف توسعه یافته و نقش چشمگیری در اقتصاد هند ایفا می‌کند. ثروت خانواده آمبانی آنها را قادر کرده سبک زندگی مجللی داشته باشند و در مشاغل مختلف سرمایه‌گذاری کنند. موکش آمبانی مالک یک آسمان‌خراش 27طبقه است که یکی از گران‌ترین خانه‌های جهان نیز به‌شمار می‌رود. ارزش این آسمان‌خراش، حدود دو میلیارد دلار برآورد شده است. این خانواده همچنین دارای خودرو‌های لوکس، قایق‌های تفریحی و جت‌های شخصی هستند.

9-‌ خانواده ورتیمر؛ مالکان صنعت مد و زیبایی

56cداستان ثروتمند شدن خانواده ورتیمر از 100 سال پیش آغاز شد. زمانی که پی‌یر ورتیمر با گابریل شنل شریک شد تا برند شنل را راه‌اندازی کند. از آن زمان تاکنون، اتفاقات زیادی برای این خانواده رخ داده و ثروت آنها را به 6 /89 میلیارد دلار رسانده است. این خانواده در صنعت مد، زیبایی و از همه مهم‌تر، عطر فعالیت می‌کنند و همه آنچه امروز دارند را مدیون نسل اول خود هستند. پی‌یر ورتیمر تاجر موفقی بود که تجارت عطر را از خانواده‌اش با نام تجاری Bourjois به ارث برد. او به استعداد COCO که برند شنل را در اختیار داشت پی برد و در پی شراکت با او، خط جدیدی از تولید عطر با نام تجاری شنل را راه‌اندازی کرد تا فرصت‌های تازه‌ای برای گسترش تجارت خود خلق کند. پی‌یر و کوکو در سال 1924 قراردادی امضا کردند که بر اساس آن، کنترل جنبه‌های تجاری برند CHANEL به پی‌یر ورتیمر واگذار شد اما کوکو، جنبه‌های خلاقانه این برند را همچنان در اختیار داشت. این قرارداد برای هر دو طرف سودآور بود، زیرا برند شنل به یکی از موفق‌ترین برندهای صنعت مد و زیبایی در جهان تبدیل شد. پس از مرگ پی‌یر در سال 1965، پسرانش آلن و جرارد ورتیمر مسوولیت کسب‌وکار خانوادگی را بر عهده گرفتند. آنها به گسترش برند شنل ادامه دادند و سرمایه‌گذاری زیادی در بازاریابی و تبلیغات کردند تا جایگاه خود را به عنوان یک خانه مد لوکس حفظ کنند. اکنون آلن و جرارد مالکان مشترک شنل هستند و از ثروتمندترین افراد فرانسه به‌شمار می‌روند. این خانواده همچنین دارایی‌های متنوع دیگری نظیر تاکستان‌های بوردو و دره ناپا را در اختیار دارد و سهام بل‌راس، یک برند ساعت لوکس را تحت مالکیت گرفته است. درآمد خانواده ورتیمر به صورت عمده از برند شنل حاصل می‌شود که سالانه میلیاردها دلار تخمین زده می‌شود. خانواده ورتیمر علاوه بر فعالیت‌های تجاری خود، در امور بشردوستانه نیز مشارکت دارند. این خانواده میلیون‌ها دلار به اهداف مختلف خیریه از جمله تحقیقات و آموزش سرطان اهدا کرده‌اند. البته، برند شنل در طول سال‌های اخیر نوسان‌های مختلفی را از سر گذرانده است. در دهه 1940، کوکو شنل به همکاری با رژیم نازی در طول جنگ جهانی دوم متهم شد. این برند همچنین به دلیل استفاده از خز و پوست‌های عجیب‌و‌غریب در محصولات خود با انتقادهایی روبه‌رو شده است. با این حال، توسعه این برند به بازار چین، ثروت ویژه‌ای را برای مالکانش به دنبال داشته است. همین عامل سبب شده طی دو سال اخیر چندین پله در فهرست ثروتمندترین خانواده‌های جهان ارتقای جایگاه داشته باشد.

10- خانواده تامسون؛ از روزنامه‌داری تا تجارت

57aخانواده تامسون رویترز، 71 میلیارد دلار ثروت دارد. این خانواده، یک خانواده رسانه‌ای به‌شمار می‌روند که با سرمایه‌گذاری در بنیاد تامسون رویترز، یک بنیاد رسانه‌ای و اطلاعاتی چندملیتی که در بخش‌های مختلف از جمله خدمات مالی، حقوقی، مالیاتی و حسابداری فعالیت می‌کند، تاثیرگذاری قابل توجهی در سطح جهان بر جای گذاشته‌اند. نخستین گام‌های ثروتمند شدن خانواده تامسون به وسیله روی تامسون برداشته شد. او کار خود را به عنوان یک ناشر روزنامه در شهر کوچکی در کانادا آغاز کرد اما امپراتوری رسانه‌ای خود را با خرید چندین روزنامه و ایستگاه رادیویی در سراسر کانادا و بریتانیا گسترش داد. روی تامسون در سال 1957 یک روزنامه اسکاتلندی را در ادینبورگ، پایتخت این کشور خریداری کرد که سبب ورود او به بازار رسانه‌های بین‌المللی شد. در سال 1976، کنت، پسر روی تامسون، کسب‌وکار خانوادگی را در دست گرفت و آن را به مناطق جدیدتر گسترش داد. او چندین شرکت در بخش خدمات مالی از جمله شرکت سرمایه‌گذاری کانادایی Wood Gundy و بانک تجاری Hambros مستقر در بریتانیا را خرید. کنت سرمایه‌گذاری زیادی در فناوری انجام داد و نخستین سرویس اخبار مالی آنلاین به نام شبکه پول رویترز را در سال 1984 راه‌اندازی کرد. در سال 2008، شرکت تامسون با گروه رویترز ادغام شد و تامسون رویترز، یک شرکت رسانه‌ای و اطلاعاتی چندملیتی را تشکیل داد. خانواده تامسون 63 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند که آنها را به سهامداران عمده تبدیل می‌کند. خانواده تامسون علاوه بر مالکیت تامسون رویترز، دارایی‌های دیگری را نیز در اختیار دارند. آنها صاحب مجموعه بزرگی از آثار هنری، از جمله آثار هنرمندان مشهوری مانند ونسان ون‌گوگ و پابلو پیکاسو هستند. آنها همچنین مالکیت چندین تاکستان در فرانسه و کالیفرنیا را در اختیار دارند و بخشی از سهام تیم بیسبال Toronto Blue Jays را نیز خریده‌اند. نوع مالکیت اموال خانواده تامسون رویترز در درجه اول مالکیت خصوصی است. این خانواده مالک اکثریت سهام تامسون رویترز است و بنابراین، بیشتر درآمد آنها نیز از تسلط بر این شرکت به دست می‌آید. رقم درآمد سالانه این خانواده، میلیاردها دلار را شامل می‌شود. تامسون رویترز یک‌بار نیز تا مرز ورشکستگی پیش رفته است. این شرکت در سال 2011، به دلیل ارائه اطلاعات مالی به دولت سوریه که در آن زمان تحت تحریم‌های بین‌المللی بود مورد انتقاد قرار گرفت. در سال‌های اخیر، تامسون رویترز با اجرای دستورالعمل‌های اخلاقی سخت‌گیرانه‌تر و سرمایه‌گذاری در فناوری برای بهبود شفافیت در بازارهای مالی، تلاش‌هایی را برای رسیدگی به این مسائل انجام داده است.

11- خانواده کارگیل؛ ثروتمندترین خانواده تاریخ

57bخانواده کارگیل-مک‌میلان به نوادگان چند نسل اخیر یک بازرگان مشهور آمریکایی به نام ویلیام والاس کارگیل که از 1844 تا 1909 زندگی کرد، اشاره دارد. این خانواده اکنون 3 /63 میلیارد دلار ثروت دارد و از 140 سال پیش تاکنون در غول کشاورزی آمریکا با نام Cargill Inc سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد غذایی جهان به‌شمار می‌روند. 

ویلیام کارگیل، در سال 1865 شرکت کارگیل را به عنوان یک مجموعه ذخیره‌سازی غلات در آیووا تاسیس کرد. نخستین موفقیت این شرکت به آنجا برمی‌گشت که این شرکت نخستین شرکت ذخیره‌سازی غلات پس از جنگ داخلی آمریکا به‌شمار می‌رفت.

 ویلیام نزدیک به 40 سال در این شرکت مدیریت کرد و پس از مرگ، دامادش، جان مک‌میلان مدیریت شرکت را به دست گرفت. او توانست شرکت را از بحران بدهی خارج کند و به ثبات برساند. 

دو شاخه از خانواده کارگیل و مک‌میلان همچنان در هیات‌مدیره این شرکت عضویت دارند؛ آنها نسل پنجم هیات‌مدیره شرکت کارگیل را تشکیل می‌دهند که در نوع خود جالب توجه است. تا سال 2019، بیست و سه عضو خانواده کارگیل-مک‌میلان، نزدیک به 88 درصد سهام این شرکت خانوادگی را در اختیار داشتند که به صورت سالانه 5 /113 میلیارد دلار درآمد به حساب‌های آنها هدایت کرده است.

 این خانواده، یک خانواده کم‌خرج به‌شمار می‌رود؛ چرا که سالانه 80 درصد سود خالص شرکت کارگیل را به عنوان سرمایه‌گذاری مجدد، در مجموعه شرکت بازچرخانی می‌کند و فقط 18 درصد سود خالص را به عنوان سود خالص سهام دریافت می‌کند.

 ثروت دقیق این خانواده، ناشناخته است زیرا شرکت کارگیل، یک شرکت تجاری با مالکیت خصوصی است و هیچ تعهدی برای افشای رقم دقیق مالکیت ندارد. اما یک نکته درباره خانواده کارگیل-مک‌میلان جالب توجه است؛ این خانواده با 14 میلیاردر در فهرست ثروتمندترین افراد جهان، بیشترین کرسی را در این فهرست به خود اختصاص داده است. برخی رسانه‌ها، خانواده کارگیل-مک‌میلان را ثروتمندترین خانواده تاریخ جهان عنوان کرده‌اند.

 این خانواده، بسیار کم‌حاشیه هستند و تا 10 سال پیش، اکثریت سهام شرکت موزاییک، بزرگ‌ترین تولیدکننده کود پتاس و فسفات ایالات‌متحده را در اختیار داشتند. آنها در سال 2011 سهام خود را در این شرکت به قیمت 3 /24 میلیارد دلار فروختند و با اختصاص آن به دو موسسه غیرانتفاعی، عنوان سخاوتمندترین اهداکنندگان آمریکا را به خود اختصاص دادند.

12- خانواده جانسون؛ پراختلاف اما پردرآمد

58aخانواده جانسون با سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های کوچک و خرده‌فروشی‌ها توانسته ثروت قابل توجهی به دست آورد. مجموع ثروت این خانواده در پایان سال جاری میلادی، 7 /55 میلیارد دلار تخمین زده شده که جایگاه دوازدهمین خانواده ثروتمند جهان را برای آنان به ارمغان آورده است. گزارشی که سال گذشته از سوی موسسه بلومبرگ منتشر شد، نشان می‌دهد ابیگیل جانسون، مدیرعامل فیدلیتی جانسون اینوستمنت، اکنون 5 /21 میلیارد دلار ثروت دارد و خانواده جانسون نیز با در اختیار داشتن نیمی از سهام این شرکت، ثروت خود را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش داده‌اند. ابیگیل جانسون، نسل سوم ادوارد سی. جانسون دوم، سرمایه‌گذار مشهور آمریکایی است. او از سال 2014 مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری (Fidelity Investments (FMR شده و راه پدربزرگش را ادامه می‌دهد. این شرکت در سراسر جهان بیش از 45 هزار کارمند دارد. مهم‌ترین نکته درباره خانواده جانسون این است که آنها اختلافات زیادی با یکدیگر دارند. ابیگیل جانسون که اکنون مدیرعامل این شرکت سرمایه‌گذاری است، در سال 2001 با پدرش که دومین وارث این کسب‌وکار خانوادگی بود به اختلاف برخورد و تلاش کرد او را از شرکت برکنار کند و خود، در جایگاه مدیرعاملی بنشیند. با این حال، موفق نشد پدر را از مسوولیت خود برکنار کند. خانواده جانسون، بخشی از ثروت خود را مدیون سرمایه‌گذاری‌های سیاسی روی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکاست. این خانواده در سال 2015 به کمپین انتخاباتی جرج بوش کمک کرد اما بیشترین سرمایه‌گذاری خود را به مبلغ 330 هزار دلار به کمپین هیلاری کلینتون و حزب دموکرات اختصاص داد.

13- خانواده بوهرینگر؛ گره‌خورده با داروسازی

58bخانواده بزرگ بوهرینگر و فون بامباخ ثروتمندترین خانواده آلمان هستند که 3 /51 میلیارد دلار سرمایه دارند و از 130 سال پیش تاکنون در حوزه داروسازی فعالیت می‌کنند. این خانواده یک شرکت داروسازی با عنوان Boehringer Ingelheim را اداره می‌کنند که از جمله شرکت‌های پیشرو در حوزه داروسازی در سراسر جهان به‌شمار می‌رود. سود این شرکت در سال 2018 کمی بیشتر از 1 /2 میلیارد یورو بود که با تلاش مالکان و بیش از 50 هزار کارمند در سراسر جهان به دست آمد. این شرکت در سال 1885 از سوی آلبرت بوهرینگر پایه‌گذاری شد. تاسیس این شرکت، مسیر خانواده را به کلی تغییر داد؛ چرا که در سال‌های پس از تاسیس، چند دریافت‌کننده جایزه نوبل شیمی، از این خانواده به جهان معرفی شدند. یکی از این شیمی‌دان‌ها، هاینریش ویلند، پسرعموی هلن، همسر آلبرت بوهرینگر است که شرکت داروسازی بوهرینگر اینگلهایم را در طول جنگ جهانی اول اداره می‌کرد. یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های پایه‌گذار این شرکت، اداره آن از سوی اعضای خانواده در نسل‌های بعدی بود؛ این خواسته تاکنون اجابت شده و اعضای نسل چهارم خانواده، به مدیریت ثروت شرکت ادامه می‌دهند.

14- خانواده کواندت؛ بشردوست و محافظه‌کار

58cخانواده Quandt از ثروتمندترین خانواده‌های آلمان محسوب می‌شود که دارایی خالص آن در فهرست بلومبرگ، 4 /49 میلیارد دلار اعلام شده است. ثروت این خانواده از مالکیت آنها بر BMW، یکی از موفق‌ترین و به‌روزترین خودروسازان جهان به دست آمده است. داستان به دست آوردن ثروت و قدرت خانواده کواندت، در اوایل قرن بیستم و با تاسیس یک شرکت کوچک باتری در برلین به وسیله گونتر کواندت آغاز شد. گونتر تاجری خودساخته بود که از همان ابتدا به یکی از موفق‌ترین کارآفرینان آلمانی تبدیل شد. این شرکت تولید باتری تحت رهبری گونتر به سرعت رشد کرد و به بازارهای جدید گسترش یافت و محصولات جدیدی روانه بازار کرد. در دهه 1930، این شرکت با مجموعه‌ای متشکل از هزاران کارمند و خوش‌نامی در کیفیت و نوآوری، به یکی از بزرگ‌ترین و سودآورترین شرکت‌های آلمان تبدیل شد. پس از جنگ جهانی دوم، هربرت، پسر گونتر، کسب‌وکار خانوادگی را به دست گرفت و پای صنایع جدید را به آن باز کرد. در طول چند دهه بعد، BMW به لطف رهبری و چشم‌انداز هربرت به یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان تبدیل شد. تحت مدیریت و هدایت او، BMW توانست خودروهای باکیفیت تولید کند و با استفاده از نوآوری، زیبایی، جذابیت و مقاومت را به سبد محصولات تولیدشده خود بیفزاید. در سال‌های اخیر خانواده کواندت بیشترین میزان سهام شرکت BMW را در اختیار دارند اما در شرکت‌های مختلف دیگر که در حوزه‌هایی نظیر صنایع شیمیایی، انرژی‌های تجدیدپذیر و صنایع تبدیلی فعالیت دارند نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این خانواده به دلیل سبک مدیریت محافظه‌کارانه و تعهدشان به رشد و ثبات بلندمدت معروف هستند. همین مدیریت محافظه‌کارانه آنها نیز سبب شده نامشان کمتر در رسانه‌ها شنیده شود، بنابراین کسی از جزئیات زندگی، میزان سرمایه و دارایی‌هایشان اطلاع زیادی ندارد. اعضای این خانواده به ندرت با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کنند اما مواضع بشردوستانه جذابی دارند. این خانواده در طول سال‌های فعالیت خود، میلیون‌ها دلار به اهداف بشردوستانه اختصاص داده‌اند و به سازمان‌های غیرانتفاعی کمک کرده‌اند.

15- خانواده آلبرشت؛ صرفه‌جو و مقتصد

58dتئو و کارل آلبرشت، الگوی جذابی برای جامعه‌ای هستند که تصور می‌کند افراد گوشه‌گیر هیچ‌گاه نمی‌توانند ثروتمند شوند. خانواده آلبرشت اکنون و به لطف سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های این دو برادر، 4 /48 میلیارد دلار ثروت دارند و البته، همچون تئو و کارل، در خلوت خود زندگی می‌کنند. این خانواده، مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای آلدی را مدیریت می‌کنند و اکثریت سهام آن را در اختیار دارند. تئو و کارل آلبرشت از صفر شروع کردند، اما موفق شدند با صرفه‌جویی و تکیه بر آن، فروشگاه‌های آلدی را به یک ثروت 48 میلیارددلاری تبدیل کنند. آنها پس از جنگ جهانی دوم، خواربارفروشی کوچک مادرشان را سر و سامان دادند و در مدت زمان کوتاهی توانستند آن را به 12 فروشگاه زنجیره‌ای تبدیل کنند. آلدی به دلیل تجربه خرید بی‌نقص، ایجاد قدرت انتخاب جذاب در محصولات و همچنین قیمت‌های پایین، طرفداران زیادی پیدا کرده است. مجموعه فروشگاه‌های آلدی از جمله بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی در جهان به‌شمار می‌رود که بیش از 80 میلیارد دلار درآمد تخمینی سالانه دارد و 10 هزار شعبه در سراسر جهان تاسیس کرده است. فقط 1600 شعبه از این فروشگاه در ایالات‌متحده واقع شده و سبب شده امپراتوری خانواده آلبرشت، مرزهای خود را تا آن سر دنیا هم گسترش دهد. نکته جالب درباره فروشگاه‌های آلدی و همچنین خانواده آلبرشت، دوری آنها از رسانه‌ها بوده است. آنها کمترین سطح هزینه‌ها را به تبلیغات اختصاص دادند و با پایین نگه داشتن قیمت محصولات خود نسبت به رقبا، طرفداران زیادی به دست آوردند. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که ژنتیک صرفه‌جویی از خانواده آلبرشت به مجموعه فروشگاه‌های آلدی نیز سرایت کرده و به همین دلیل، خانواده‌هایی که به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌های زندگی خود هستند، به مشتری دائم فروشگاه‌های آلدی تبدیل شده‌اند. تئو و کارل، در سال‌های 2010 و 2014 درگذشتند و ثروت خالص خود را به خانواده منتقل کردند. اکنون خانواده آلبرشت مسوولیت اداره ثروت برجای‌مانده از آنها را بر عهده دارند و این کار را در سکوت مطلق انجام می‌دهند. گفته می‌شد برادران آلبرشت از خرج کردن ثروت بسیار زیاد خود به روش‌های نادرست اجتناب می‌کردند و نه‌تنها قایق‌های تفریحی و جت‌های شخصی نداشتند، بلکه تا زمانی که نیاز نبود، از روشن کردن چراغ‌ها نیز خودداری می‌کردند. خانواده آلبرشت اکنون در جایگاه پانزدهم ثروتمندترین خانواده‌های دنیا قرار گرفته است.

16-‌ خانواده پریتزکر؛ پراختلاف‌های متحد

59aخانواده پریتزکر با ثروت 5 /46 میلیارد دلار، از ثروتمندترین خانواده‌های آمریکایی به‌شمار می‌روند که همواره در فهرست ثروتمندان جهان قرار داشته‌اند. این خانواده که به کارآفرینی و بشردوستی مشهور شده‌اند، با تاسیس و گسترش مجموعه هتل‌های هایت به وجود آمده اما به تدریج به دیگر بخش‌های صنعتی و تجاری نیز گسترش پیدا کرده است. اعضای این خانواده همچنان بخشی از تسلط خود را بر هتل‌های هایت حفظ کرده‌اند و در کنار برکشایر هاتاوی، اداره این مجموعه سودآور را بر عهده دارند. آنها همچنین مجموعه بزرگی از شرکت‌های تولیدی، خدماتی و صنعتی را در اختیار دارند که سودآوری زیادی برایشان به ارمغان می‌آورد. این خانواده همچنین بخشی از سهام بانک شیکاگو، موسسه مالی TransUnion، خطوط هوایی برانیف، مجله مک‌کال و خط کشتیرانی رویال کارائیب را نیز تحت مالکیت خود درآورده‌اند. بنیانگذار خانواده پریتزکر، یاکوف پریتزکر بود که از سال 1831 تا 1896 زندگی کرد. او مدیریت یک کارخانه قند در کی‌یف اوکراین را بر عهده داشت و در پایان قرن نوزدهم، به همراه خانواده خود به ایالات‌متحده آمریکا مهاجرت کرد. در سال 1995 جی پریتزکر، یکی از بنیانگذاران مجموعه هتل‌های هایت کناره‌گیری کرد و توماس پریتزکر، مدیریت مجموعه‌های اقتصادی تحت مالکیت این خانواده را بر عهده گرفت. پس از مدتی، خانواده پریتزکر با اختلافات شدیدی روبه‌رو شدند و در سال 1999، مجموعه دارایی‌های خود را به 11 بخش 4 /1 میلیارددلاری تقسیم کردند و هر کدام، اداره اموالشان را بر عهده گرفتند. با این حال، این ثروت همچنان به صورت پیوسته باقی مانده و بخشی از جریان سرمایه‌گذاری آمریکا را هدایت می‌کند. خانواده پریتزکر علاوه بر میراث مادی، ثروت‌های معنوی بسیاری نیز از خود بر جای گذاشته که از آن جمله می‌توان به مدرسه ابتدایی پریتزکر، جایزه معماری پریتزکر، موسسه علوم و مهندسی زیست پزشکی پریتزکر در موسسه فناوری ایلینوی، دانشکده حقوق پریتزکر در دانشگاه نورث وسترن، مرکز تحقیقات حقوقی پریتزکر، دانشکده پزشکی پریتزکر در دانشگاه شیکاگو، دانشکده مهندسی مولکولی پریتزکر در شیکاگو و مرکز تحقیقات بیولوژیک دریایی پریتزکر در کالج جدید فلوریدا اشاره کرد.

17- خانواده هافمن؛ نوه‌های داروساز سوئیسی

59bزمانی که فریتز هافمن شرکت داروســــــازی Hoffmann-LaRoche & Co را تاسیس کرد، هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد 100 سال پس از مرگش، به دلیل بروز یک همه‌گیری وحشتناک به نام کرونا، شرکت خانوادگی‌شان بیشترین سطح سودآوری تاریخ را تجربه کند. فریتز هافمن در سال‌های 1868 تا 1920 زندگی ‌کرد و یک تاجر سوئیسی بود. او از همان ابتدا، خانواده ثروتمند و پرنفوذی داشت؛ عمویش شهردار بازل، شهری در سوئیس بود و خانواده‌اش، جمع بزرگی از تاجران، ثروتمندان و نخبگان اجتماعی این شهر را تشکیل می‌دادند. او ژنتیک سرمایه‌گذاری را از خانواده‌اش به ارث برده بود و پس از پایان تحصیلات خود، در یک بانک مشغول به کار شد. با این حال، داروسازی را بیشتر می‌پسندید. به همین دلیل در یک شرکت داروسازی کارآموزی کرد و بین سال‌های 1891 و 1892 در لندن و بین سال‌های 1892 و 1893 در هامبورگ ماند تا تجربه‌اش را در تجارت مرتبط با شیمی بیشتر کند. پس از بازگشت به بازل، پدرش شرایط عالی برایش ایجاد کرد و با تاسیس یک موسسه داروسازی، امکان پیشرفت را برای فریتز فراهم کرد. نوه فریتز، آندره اکنون مسوولیت رسیدگی به اموال و امور شرکت‌های مرتبط با موسسه داروسازی Roche Holding AG را بر عهده دارد و توانسته سود این مجموعه را دو برابر کند. آندره که هوش تجاری را از پدربزرگش به ارث برده، در دوران همه‌گیری کرونا توانست شرایط مطلوبی برای سودآوری این شرکت ایجاد کند. نتیجه این سودآوری و هوش تجاری، ثروت 8 /44 میلیارددلاری است که اکنون خانواده هافمن را در جایگاه هفدهم ثروتمندترین خانواده‌های جهان قرار داده است. Roche Holding AG اکنون یک شرکت پیشرو در بازار جهانی دارو محسوب می‌شود که 190 میلیارد دلار ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. این شرکت، بزرگ‌ترین تولیدکننده داروهای سرطان در جهان هم به‌شمار می‌رود. امروز، نوادگان هافمن لاروش 45 درصد از سهام Roche Holding AG و هشت درصد از سهام شرکت‌های زیرمجموعه را در اختیار دارند.

18- سه خانواده با یک روح

59cخانواده‌های ون‌دام، دی اسپولبرچ و دی‌میووس، سه خانواده آبجوساز بلژیکی هستند که از 500 سال پیش در صنعت نوشیدنی فعالیت داشته‌اند و اکنون نام خود را به عنوان هجدهمین خانواده ثروتمند جهان تثبیت کرده‌اند. مجموعه ثروت این سه خانواده که اکنون به واسطه شغل آبا و اجدادی خود در هم تنیده شده‌اند، 5 /43 میلیارد دلار برآورد شده است. خانواده ون‌دام 36 سال پیش و در سال 1987 به اتحاد خانواده‌های دی اسپولبرچ و دی‌میووس پیوستند و ثروت این دو خانواده را به صورت تصاعدی افزایش دادند. از طریق ادغام شرکت‌های جداگانه این سه خانواده، شرکت Interbrew تاسیس شد که برندهای Leffe و Stella Artois را ایجاد کرد. Interbrew نیز برند InBev را ایجاد کرد که در سال 2018، بیش از 6 /54 میلیارد دلار فروش داشت. پس از ادغام شرکت‌های این سه خانواده و تاسیس یک برند جدید، آنها بسیاری از کارخانه‌های آبجوسازی ملی و منطقه‌ای را خریداری کردند تا سبد برند خود را تقویت کنند و فروش را افزایش دهند. هیچ دفتر خانوادگی مشترکی برای این سه خانواده وجود ندارد و هر یک جداگانه بر این ثروت نظارت می‌کنند. با این حال، آنها بخشی از سود خالص خود را در توسعه کسب‌وکار تولید آبجو و بخشی دیگر را در معاملات سهام و خرید املاک سرمایه‌گذاری می‌کنند. تخصص آنها، یافتن شرکت‌های کوچک بخش خصوصی است که آینده درخشانی دارند. این خانواده‌ها با همین استراتژی، سهام شرکت‌های مختلفی نظیر خرده‌فروشی محصولات مرتبط با حیوانات خانگی، آب معدنی و رستوران‌های زنجیره‌ای برگر را خریده و سود بسیاری از آنها را به دست می‌آورند.

19- خانواده هارتونو؛ آسیایی‌های زیرک

60خانواده هارتونو، ثروتمندترین خانواده در اندونزی و مالک یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیگار با طعم میخک در جهان هستند. این مجموعه تولیدکننده، Djarum Group نام دارد و اعضای خانواده به واسطه ثروتی که از تولید سیگار به دست آورده‌اند، اکثریت سهام یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های اندونزی به نام بانک مرکزی آسیا را نیز در اختیار گرفته‌اند. برادران رابرت بودی هارتونو و مایکل بامبانگ هارتونو ثروت خود را از پدر چینی خود اوئی وی گوان به ارث برده‌اند. آنها اکنون 1 /42 میلیارد دلار ثروت خالص دارند. این دو برادر، پس از مرگ پدرشان در سال 1963، مدیریت اموال خانوادگی را در دست گرفتند و با سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، 10 مدل سیگار جدید به بازار عرضه کردند. سال‌ها بعد و در سال 2009، تنباکوهای این شرکت بیش از 97 درصد بازار سیگار میخک ایالات‌متحده آمریکا را تشکیل می‌داد؛ اما پس از آنکه دولت اوباما، فروش سیگارهای طعم‌دار را در این کشور ممنوع کرد، آنها مجبور شدند سبد محصولات تولیدی خود را به سمت دیگری هدایت کنند. آرم‌اند وهیودی، پسر رابرت بودی هارتونو نیز در این تجارت خانوادگی سهیم است و از سال 2009 به این‌سو، مدیرعاملی بانک مرکزی آسیا را بر عهده دارد. البته، با نوسانات بسیاری که طی سال‌های اخیر در بازار حاکم بوده، ثروت خانواده هارتونو کاهش یافته اما آنها در سال 2023 پیشرفت کردند و نه‌تنها از کاهش ثروت خود جلوگیری کردند، بلکه با ورود به بازارهای جدید، توانستند ارزش دارایی‌های خود را بیشتر کنند. اوج توانمندی خانواده هارتونو، سرمایه‌گذاری در زمان بحران است. آنها در سال 1997 با یک بحران عجیب روبه‌رو شدند؛ اما زمانی که بحران اقتصادی، قاره آسیا را دربر گرفته بود، آنها با میلیاردرهای آسیایی دیگری مثل لی-کا شینگ و رابین زنگ یک اتحاد سه‌جانبه تشکیل دادند و به سرمایه خود تنوع بخشیدند. همین عامل، سبب شد ثروت آنها از خطر در امان بماند. خانواده هارتونو در صنایع مختلفی مانند مخابرات، سیگار الکترونیک، املاک و مستغلات و امور مالی و سهام سرمایه‌گذاری کرده است. این خانواده فقط در سال 2022 نزدیک به 510 میلیون دلار از سرمایه‌گذاری خود در IPO Global Digital Niaga، غول تجارت الکترونیک آسیا، سود به دست آورد. این خانواده در حال حاضر 29 درصد از اپراتور برج‌های مخابراتی Sarana Menara Nusantara و 37 درصد از Global Digital Niaga، پلت‌فرم تجارت الکترونیک مستقر در جاکارتا را در اختیار دارد.

20- خانواده داسو؛ جنگجو اما اهل فرهنگ

60aخانواده داسو (Dassault) سرمایه خود را از شرکتی که به همین نام فعالیت می‌کند به دست آورده است. این خانواده در صنایع مختلفی مانند تولید هواپیماهای نظامی، روزنامه و رسانه، املاک و مستغلات و تجارت نرم‌افزار سرمایه‌گذاری کرده و توانسته هر روز بیشتر بر ثروت خود اضافه کند. خانواده داسو اکنون با 2 /39 میلیارد دلار دارایی، در جایگاه بیستم ثروتمندترین خانواده‌های دنیا قرار گرفته است. این خانواده در پاریس زندگی می‌کنند و نسل سوم مارسل داسو را تشکیل می‌دهند. مارسل داسو، بنیانگذار این خانواده ثروتمند در سال 1892 متولد شد. او توانست نوعی پروانه هواپیما را اختراع کند که موجب برتری ارتش فرانسه در جنگ جهانی اول شد. در دهه 1960، شرکت مارسل داسو که Dassault Aviation نام داشت، هواپیماهای خود را به خارج از فرانسه نیز صادر می‌کرد و جنگنده‌های Mirage و Rafale را ساخت که نام آنها را بیشتر بر سر زبان انداخت. باارزش‌ترین شرکت تحت مالکیت خانواده داسو، Dassault Systemes است که سالانه بیش از 7 /5 میلیارد دلار درآمد دارد. این شرکت، نوعی نرم‌افزار طراحی سه‌بعدی تولید می‌کند که برای متخصصان این حوزه شناخته‌شده و بسیار کاربردی است. پس از مرگ مارسل داسو در سال 1986، پسرش سرژ به عنوان مدیرعامل گروه داسو انتخاب شد. اما او نیز در سال 2018 درگذشت و مدیریت این شرکت بزرگ و ثروت‌آفرین به چهار فرزندش واگذار شد که اکنون با همکاری یکدیگر، دارایی‌های خانواده داسو را مدیریت می‌کنند. این خانواده، دستی نیز در سیاست دارند و نقش تاثیرگذاری در حزب راستگرای فرانسه ایفا می‌کنند.

21- خانواده کاکس؛ همه‌کاره‌های علاقه‌مند خودرو

60bخانواده ثروتمند کاکس در آتلانتا، آمریکا زندگی می‌کنند و 36 میلیارد دلار ثروت دارند. آنها توانسته‌اند با هوش بالای تجاری، مرزهای سرمایه‌گذاری خود را در حوزه‌های صنعتی، ارتباطات و خودرو گسترش دهند و به سودآوری بی‌نظیری دست یابند. این خانواده شرکت Cox Enterprises را اداره می‌کند که سالانه 9 /20 میلیارد دلار درآمد دارد. بخش ارتباطات شرکت کاکس، یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های کابلی و مبتنی بر پهنای باند در آمریکا را تشکیل می‌دهد که مخاطبان زیادی نیز دارد. اکنون، نسل چهارم خانواده کاکس مدیریت اموال این خانواده ثروتمند را بر عهده دارد. جیمز ام. کاکس، نخستین فرد این خانواده بود که شرکت خود را در سال 1898 پایه‌گذاری کرد. او که دو دوره هم فرماندار اوهایو بود، در سال 1898، روزنامه دیتون ایونینگ نیوز را خرید و امپراتوری خود را شکل داد. جالب آنکه، همه سرمایه‌ای که جیمز داشت، قرضی بود؛ او پول خرید روزنامه را با قرض گرفتن مبلغی معادل 26 هزار دلار از دوستان و خانواده‌اش تامین کرد. این امپراتوری اکنون به شرکت‌های کاکس کامیونیکیشن و کاکس مدیا گروپ گسترش یافته و علاوه بر حوزه رسانه، در بخش خودرو نیز فعالیت چشمگیری دارند. خانواده کاکس 11 سال پیش و در سال 2011 شرکت DealerTrack را به ارزش چهار میلیارد دلار خریداری کردند که تمرکز آن بر ساخت نرم‌افزار برای فروشندگان خودرو است. این خانواده، علاقه‌ای وصف‌ناپذیر به خودرو دارند و توانسته‌اند یک وب‌سایت برای تجارت خودرو به نام AutoTrader.com راه‌اندازی کنند که عملکرد آن در نوع خود جالب توجه به نظر می‌رسد.

22- خانواده مالیز؛ بزرگ‌ترین خانواده ثروتمند

60cخانواده مالیز نه‌تنها از جمله ثروتمندترین خانواده‌های جهان به‌شمار می‌رود، بلکه یکی از بزرگ‌ترین خانواده‌های اروپا نیز لقب گرفته است. بیش از ‌هزار نفر از اعضای خانواده سهامدار هلدینگ خانوادگی مالیز با نام Association Familiale Mulliez  (AFM) هستند و نام 600 نفر از آنان در فهرست میلیونرهای جهان به چشم می‌خورد. خاستگاه اصلی ثروت خانواده مالیز به سال 1961 برمی‌گردد؛ زمانی که جرارد مالیز، نخستین فروشگاه Auchan را در زادگاهش افتتاح کرد. در شرایط کنونی، این شرکت به یک مجموعه بزرگ چندملیتی تبدیل شده که تمرکز ویژه‌ای بر خرده‌فروشی دارد. جرارد مدیون پدرش بود. او زمانی که کودک بود، در فروشگاه کوچک پدرش کار می‌کرد و راه و رسم خرده‌فروشی را یاد گرفت. 

در نهایت، در 29سالگی کسب‌وکار خود را بنا کرد و توانست مسیر ثروتمند شدن را به خوبی طی کند. جرارد مالیز و همسرش، 13 فرزند دارند اما زمانی که او در سال 2006 از مسوولیت مدیرعاملی کناره‌گیری کرد، هیچ‌یک از این فرزندان جانشین او نشدند و ویانی که پیش از این به عنوان مدیر توسعه تجارت مجموعه فروشگاه‌های Auchan فعالیت می‌کرد، به عنوان مدیرعامل انتخاب شد. ثروت این خانواده 3 /34 میلیارد دلار تخمین زده شده که به صورت کامل از سهامداری اعضای خانواده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای Auchan به دست آمده است.

 نکته جالب درباره جرارد مالیز این است که او بسیار کمتر از درآمد خود خرج می‌کند و با بیشتر درآمدهایش دوباره سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد. جرارد فلسفه جذابی برای این نگرش خود دارد: «بیشتر دارایی من در سهام خانواده ادغام شده، بنابراین نمی‌توانم مقدار زیادی از آن را خرج کنم.»

23- خانواده فررو؛ همان قنادی کوچک دوست‌داشتنی

61خانواده فررو بیش از اینکه یک خانواده ثروتمند باشد، یک خانواده سرسخت است. این خانواده ایتالیایی که در صنعت شکلات و شیرینی‌سازی فعالیت دارد، با 5 /33 میلیارد دلار ثروت، فعالیت خود را از یک فروشگاه کوچک شکلات‌فروشی آغاز کرد. آنها همواره اعلام کرده‌اند که افتخار می‌کنند توانسته‌اند از یک قنادی کوچک، شرکتی چندملیتی ایجاد کنند تا نسل سوم خانواده، مدیریت اموال و اداره این شرکت را بر عهده بگیرد. 

میشل فررو، پایه‌گذار خانواده و صنایع شیرینی و شکلات‌سازی فررو بود. او دو پسر به نام‌های جیووانی و پیترو داشت که پیترو در سال 2011 و زمانی که در حال دوچرخه‌سواری بود، به دلیل سانحه رانندگی درگذشت. پس از درگذشت پیترو، مسوولیت کسب‌وکار خانوادگی فررو به جیووانی رسید. 

او پس از تسلط بر حوزه فعالیت‌های شرکت فررو، در سال 2018 در یک اقدام جالب و البته عجیب، سهام کامل کمپانی نستله در ایالات‌متحده را به مبلغ 8 /2 میلیارد دلار خرید و ثروت خانواده را چندین برابر کرد. گروه فررو در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مواد غذایی بسته‌بندی‌شده شیرین در جهان است که 35 برند محبوب را به بازار عرضه کرده است. از جمله این برندها می‌توان به Kinder ،Nutella ،Ferrero Rocher و Tic Tac اشاره کرد که در بیش از 170 کشور جهان به فروش می‌رسند. 

خانواده فررو نخستین تولیدکننده ایتالیایی پس از جنگ جهانی دوم بود که کارخانه‌ها و دفاتر اداری خود را در خارج از کشور راه‌اندازی کرد و توانست جنبه بین‌المللی به فعالیت‌های اقتصادی خود ببخشد. فقط 9 سال پس از پایان جنگ، کارخانه‌های این شرکت در آلمان و فرانسه افتتاح شد و برند فررو را با پیشرفت چشمگیری روبه‌رو کرد. اکنون رد پای فررو در اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا، استرالیا و جنوب شرقی آسیا به خوبی دیده می‌شود. فررو هنوز هم یک شرکت خانوادگی است که به نسل سوم رسیده و هر روز محصولات و برندهای تازه‌ای به بازار عرضه می‌کند.

24- خانواده ووک؛ زمین‌داران آسیایی

61-aخانواده ووک که فرزندان ووک تک سنگ (Kwok Tak-seng) به‌شمار می‌روند، اهل هنگ‌کنگ هستند و همواره تلاش کرده‌اند ثروت خود را در این منطقه حفظ کنند. این خانواده 5 /32 میلیارد دلار ثروت دارد و در حوزه املاک و مستغلات فعالیت می‌کند. ووک تک سنگ در سال 1963 شرکت املاک و مستغلات خود با نام Sun Hung Kai Properties را تاسیس کرد و با نوعی خطرپذیری خوش‌بینانه درباره آینده هنگ‌کنگ، زمین‌های زیادی را خرید و توانست سود زیادی از آن به دست آورد.

 از سال 1973 که شرکت خانواده ووک جنبه عمومی پیدا کرد، به بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده املاک هنگ‌کنگ و پایه ثروت خانواده ووک تبدیل شد. ووک تک سنگ در سال 1990 درگذشت و پس از او، پسرانش، والتر، توماس و ریموند مدیریت اموال خانواده و همچنین اداره شرکت را در دست گرفتند. با این حال، در سال 2008 والتر از کسب‌وکار خانوادگی اخراج شد و مادرش ریاست شرکت را بر عهده گرفت. والتر پس از این اتفاق، گروه امپایر را پایه‌گذاری کرد و در سال 2018 درگذشت. گزارش منتشرشده از سوی بلومبرگ نشان می‌دهد که خانواده ووک، دومین خانواده ثروتمند آسیا و ثروتمندترین خانواده در سراسر هنگ‌کنگ به‌شمار می‌روند.

25- خانواده دانکن؛ سرمایه‌گذاران باهوش

61bخانواده دانکن یک‌سوم سهام شرکت اینترپرایز را در اختیار دارند که در سال 1968 دن دانکن تاسیس کرد. اما ثروت اصلی آنها از سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف به دست می‌آید. آنها مجموع ثروت 32 میلیارددلاری خود را از طریق سرمایه‌گذاری در صنایع و بخش‌های متعدد، از کشاورزی گرفته تا خطوط لوله و نفت به دست آورده‌اند. درست است که دن دانکن در یک خانواده فقیر متولد شد، اما توانست با هوش تجاری و سختکوشی بی‌نظیرش، فرزندانش را به سمت یک زندگی ایده‌آل هدایت کند.

 او در هفت‌سالگی مادرش را از دست داد و مادربزرگش او را بزرگ کرد، اما موفق شد ثروت بی‌نظیری برای خانواده‌اش بر جای بگذارد. دن دانکن در سال 2010 درگذشت اما پس از مرگش 10 میلیارد دلار ثروت برای خانواده‌اش بر جای گذاشت. این ثروت در 13 سال اخیر سه برابر شده و به 32 میلیارد دلار رسیده است. بسیاری از کارشناسان مالی، دلیل افزایش ثروت خانواده دانکن را افزایش قیمت سهام و همچنین پرداخت سخاوتمندانه سود سهام به سهامداران عنوان کرده‌اند. 

بنیانگذار خانواده دانکن، چهار فرزند داشت اما از مجموع آنها، فقط راندا ترجیح داد در کسب‌وکار خانوادگی پدرش باقی بماند و ثروت خانواده را حفظ کند. راندا از سال 2013 به عنوان رئیس هیات‌مدیره مجموعه شرکت‌های دانکن فعالیت می‌کند و در یکی از اقدامات خود، توانست ثروت خانواده را مدیریت و آن را در مسیر صحیح، سرمایه‌گذاری کند.