شناسه خبر : 45733 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سفیر امید

آیا می‌توان با صحبت کردن، تلاش‌ها برای حفظ اقلیم را افزایش داد؟

 

آزاده چیذری / نویسنده نشریه 

96به‌رغم آتش‌سوزی‌هایی که در غرب ایالات‌متحده بیداد کرده و طوفان‌های شدید و سیلاب‌هایی که جنوب و ساحل شرقی را تهدید می‌کنند، عدم توجه به اقدامات محیط زیستی همچنان ادامه دارد.

با این حال، کاترین هیهو، «قهرمان زمین» سازمان ملل متحد، دانشمند اقلیم‌شناس، و مسیحی پروتستان، بحث درباره تغییر اقلیم را به این سمت می‌برد که چگونه با دیدگاه خوش‌بینانه درباره اینکه چرا اقدام جمعی هنوز امکان‌پذیر است -و چگونه می‌توان آن را تحقق بخشید-، می‌توانیم آینده خود را نجات دهیم.

کاترین هیهو که از سوی مجله نیویورک‌تایمز، «یکی از موثرترین ارتباط‌دهنده‌های ملی در مورد تغییرات آب‌وهوا» نامیده شده است، می‌داند چگونه همه طرف‌های گفت‌وگو را، درباره سیاره در حال تغییر ما متقاعد کند. این اقلیم‌شناس کانادایی که در تگزاس زندگی می‌کند، بی‌اعتمادی به داده‌ها، بی‌تفاوتی نسبت به تهدیدات قریب‌الوقوع و مقاومت در برابر راه حل‌های پیشنهادی را بررسی می‌کند. در طول 15 سال گذشته، هیهو دریافته است که مهم‌ترین کاری که می‌توانیم برای رسیدگی به تغییرات آب‌وهوایی انجام دهیم، صحبت در مورد آن است؛ همچنین او می‌خواهد به شما یاد بدهد که چگونه این امر امکان‌پذیر است.

هیهو در کتاب «نجات ما» استدلال می‌کند که وقتی صحبت از تغییر قلب و ذهن می‌شود، حقایق تنها بخشی از معادله هستند. ما باید ارزش‌های مشترک را پیدا کنیم تا هویت منحصربه‌فرد خود را به کنش جمعی متصل کنیم. این یکی دیگر از روایت‌های آخرالزمانی درباره سیاره‌ای در آتش نیست؛ این نگاهی چندلایه به علم، ایمان و روانشناسی انسان است.

کاترین هیهو در گفت‌وگو با کارلا ایستر، مدیر آموزش و پرورش در موزه ملی تاریخ طبیعی، برو-کان ویل، درباره چگونگی تبدیل شدن تغییرات اقلیمی به یکی از قطبی‌ترین موضوعات کشور بحث می‌کند؛ اینکه چگونه باایمان بودن، دیدگاه او را در مورد تغییرات اقلیمی و اقدامات آب‌وهوایی شکل داد؛ و اهداف مهمی که باید در مورد تغییرات آب‌وهوایی در آینده در نظر گرفته شوند.

هیهو با تکیه بر پژوهش‌های بین‌رشته‌ای و داستان‌های شخصی نشان می‌دهد که مکالمات کوچک می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی داشته باشد. Saving Us ابزارهایی را در اختیار ما قرار می‌دهد تا با دیگران در مورد اینکه چگونه همه می‌توانیم در پیشبرد تغییر نقش داشته باشیم، گفت‌وگو کنیم.

موضع قانع‌کننده سخنران بااستعداد

اغراق نیست اگر بگوییم «نجات ما: موضع یک اقلیم‌شناس در مورد امید و بهبود در جهان تقسیم‌شده» (Saving Us: A Climate Scientist’s Case for Hope and Healing in a Divided World) یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که درباره تغییرات اقلیمی نوشته شده است. بسیاری از کتاب‌های این حوزه تا به امروز، به اشتهای خوانندگان علاقه‌مند به این موضوع پاسخ داده‌اند، اما کتاب کاترین هیهو، دانشمند مشهور و بین‌المللی آب‌وهوا، می‌تواند به گسترش علاقه به این موضوع منجر شود.

هیهو یک سخنران عمومی بااستعداد است و Saving Us ادامه سخنان فوق‌العاده او در «تد تاک» در سال 2018 است: «مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای مبارزه با تغییرات اقلیمی انجام دهید؛ صحبت در مورد آن است.» او زمان زیادی را صرف سخنرانی برای مخاطبان در ایالات‌متحده و سراسر جهان کرده است و استاد دانشگاه فناوری تگزاس و همچنین یک مسیحی متعهد است که به این دلیل شهرت پیدا کرده که می‌تواند از حزبی‌ترین شکاف‌های سیاسی عبور کند.

در واقع، نوشته‌های او با چنان درجه‌ای از عقلانیت آمیخته شده است که به سختی می‌توان باور کرد کسی بتواند با او مخالف باشد. اما یکی از بسیاری از جنبه‌های تازه‌کننده این کتاب این است که هیهو، هم موفقیت‌ها و هم شکست‌هایش را در برقراری ارتباط بازگو می‌کند، که از طریق آن شواهدی را در مورد اینکه چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کارساز نیست، جمع‌آوری کرده است.

بسیاری از توصیه‌های این کتاب منطبق بر عقل سلیم است، اما بینش‌هایی نیز وجود دارد که ممکن است غیرقابل درک به نظر برسند، که البته همگی نه‌تنها با تجربه هیهو، بلکه با پژوهش‌های قوی به وسیله روان‌شناسان و دانشمندان علوم اجتماعی پشتیبانی می‌شوند.

هشداری وجود دارد مبنی بر اینکه ارائه حقایق بیشتر در مورد تغییرات اقلیمی در واقع می‌تواند قطبیت را در میان کسانی که از پذیرش شواهد امتناع می‌ورزند، افزایش دهد. هیهو همچنین تلاش‌ها برای شرمساری مردم برای ایجاد تغییرات را به‌عنوان «بازی حاصل جمع صفر» توصیف می‌کند، زیرا «زمانی که دیگران تلاش می‌کنند نظام ارزشی خود را به ما تحمیل کنند، اساساً می‌دانیم که این کار باعث می‌شود با هزینه دادن ما، احساس بهتری داشته باشند».

به طور مشابه، او اشاره می‌کند که «احساس گناه می‌تواند ما را برانگیزد تا تغییر کنیم؛ اما، مانند ترس، اگر آن را در درازمدت با خود حمل کنیم، یا به عنوان سلاحی علیه خودمان استفاده شود، می‌تواند ما را خاموش کند».

نویسنده کتاب نجات ما توصیه می‌کند که سعی نکنید با یک اقلیت کوچک درگیر شوید؛ با «نفی‌کننده‌ها»، که «با عصبانیت این ایده را که تغییرات اقلیمی انسان‌منشأ یک تهدید است، رد می‌کنند. آنها بیشتر پذیرای اطلاعات نادرست و تئوری‌های توطئه هستند». او اشاره می‌کند که در ایالات‌متحده -هدف اصلی کتاب او-، تنها هفت درصد از جمعیت در این دسته قرار می‌گیرند. در بریتانیا نیز «نفی‌کننده‌ها» وجود دارند، اما تعدادشان حتی از ایالات‌متحده نیز کمتر است: یک نظرسنجی اخیر نشان داد که تنها چهار درصد ادعا می‌کنند «اصلاً نگران تغییرات آب‌وهوایی نیستند».

رویارویی با انکارکنندگان

97هیهو با هدف نشان دادن «چگونگی گفت‌وگو» مبنی بر «روابط و جوامع واقعی»، مفهوم مومنان در مقابل منکران را کنار می‌گذارد و در عوض از یک سیستم گروه‌بندی که به وسیله پژوهشگران تونی لیزِروویتز و اد مایباخ ابداع شده، استفاده می‌کند که افراد را به شش دسته تقسیم می‌کند: نگران، علاقه‌مند، محتاط، بی‌تفاوت، بدبین و نفی‌کننده. هیهو می‌گوید، زمانی که فرد، مخاطب را بهتر درک کند، هدف‌گیری پیام‌ها آسان‌تر است: برای مثال، اگر در صحبت با فردی بدبین، توضیح‌های علمی می‌تواند به تغییر نظر او کمک کند، اما اتخاذ همین رویکرد با نفی‌کننده‌ها به انکار آنها منجر می‌شود.

کتاب «نجات ما» شامل نمونه‌های سرگرم‌کننده‌ای از رویارویی کاترین هیهو با «نفی‌کننده‌ها»ست، مردان تقریباً مسن‌، از جمله مهندسی که در مورد شواهد متقاعد نشده بود، اما توانست از طریق اشتیاق مشترک به بافندگی، با او رابطه مبتنی بر احترام متقابل برقرار کند.

این کتاب همچنین مملو از روایت‌های الهام‌بخش است که چگونه او حتی بدبین‌ترین گروه‌ها را نیز جذب کرده است؛ مانند گردهمایی از تگزاسی‌هایی که مفهوم بحران آب‌وهوایی را رد کردند اما بعد از ارائه داده‌های او در مورد خطر فزاینده خشکسالی در ایالت خود متقاعد شدند. شعار هیهو «پیوند، اتصال و الهام بخشیدن» است، که تجسم رویکرد او در جست‌وجوی زمینه‌های مشترک است.

او همچنین از مردی می‌گوید که پس از رویدادی در لندن در سال 2019 به او نزدیک شد. او به قدری از تد تاکِ هیهو الهام گرفته بود که در محله خود، واندسورث، شروع به صحبت با هرکسی که می‌توانست کرد. آن مرد جزئیات 12 هزار مکالمه‌ای را که انجام داده بود به کاترین نشان داد و مدعی شد آن صحبت‌ها، به متقاعد کردن انجمن برای اعلام وضعیت اضطراری آب‌وهوایی و تغییر سرمایه‌گذاری از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کرده‌اند.

بنابراین، در حالی که ممکن است تاثیرگذاری بر نتیجه Cop28 (اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد) که حدود دو هفته دیگر آغاز می‌شود، برای افراد عادی دشوار به نظر برسد، کتاب نشاط‌آور هیهو یک مورد قانع‌کننده را نشان می‌دهد که همه ما می‌توانیم تنها با صحبت کردن در مورد این موضوع، سهم خود را برای رسیدن به موفقیت انجام دهیم.

نظرات

مجله نیویورک تایمز: یک دیدگاه خوش‌بینانه در مورد اینکه چرا اقدام جمعی هنوز امکان‌پذیر است- و چگونه می‌توان آن را تحقق بخشید.

مجله «آمریکایی علمی»: در مورد شخصیت‌های قهرمان، مطمئن نیستم که بتوانید بهتر از کاترین هیهو کار کنید. 

روزنامه گاردین: اغراق نیست اگر بگوییم «نجات ما» یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که درباره تغییرات آب‌وهوایی نوشته شده است.

مارگارت اَتوود، توئیتر: اگر در مورد اعمال تغییرات مثبت از پایه، در جوامع و از طریق ارتباطات و احساسات انسانی جدی هستیم، باید این کتاب را بخوانیم.

کریستا تیپِت، درباره هستی1: کاترین هیهو پیوندی از نقاط است... اگر بخواهید، سفیری است میان علم تغییرات آب‌وهوا و دنیای ایمان و عمل مسیحی. اگر می‌خواهید در این مرز متفاوت راه بروید، حتی با انسان‌هایی که با آنها مخالف هستید، این کتاب برای شماست.

فایننشال‌تایمز: یک تلاش خوشایند برای پرداختن به سیاست‌زدگی تغییرات آب‌وهوایی... هیهو یک پیام‌رسان جذاب است.

هفته‌نامه ناشران: توصیه‌های عملی در این راهنمای دلسوزانه برای انجام بحث‌های معنادار در مورد محیط زیست فراوان است. کسانی که به دنبال رویکردی پر از امید هستند، تشویق‌های زیادی خواهند یافت.

بررسی کتاب‌های مستقل واشنگتن: این کتاب صمیمانه و همدلانه بر ارزش‌های مشترک تمرکز دارد... برای ایجاد پیوندهای اساسی و شجاعت مورد نیاز برای کار پیش‌رو. این کتاب حیاتی را بخوانید و پیام ضروری آن را در دل خود بیابید.

دان چیدل، بازیگر نامزد جایزه اسکار و سفیر حسن نیت برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل: کاترین دیدگاه خوش‌بینانه‌ای در مورد آنچه همه ما می‌توانیم انجام دهیم، برای حرکت به سمت راه‌حل‌ها و دعوت متحدان زیر چادر بزرگ به اشتراک می‌گذارد.

کریستیانا فیگورس، دبیر اجرایی کنوانسیون چهارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی: کتاب نجات ما، حاوی بینش عمیقی در مورد رفتار انسان است و به ما نشان می‌دهد چگونه مکالماتمان می‌تواند ما را به سفری دور از ناامیدی، به سوی آگاهی و تعامل سوق دهد. خواندن این کتاب، لذتی واقعی است. 

الیزابت می، رهبر سابق حزب سبز کانادا: کسانی از ما که علم آب‌وهوا را به وضوح می‌بینیم ممکن است بیش‌ازحد ناامید و عصبانی شویم. «نجات ما» به ما یادآوری می‌کند که باید از محلی پر از عشق و احترام شروع کنیم. کاترین کمیاب‌ترین هدیه به دنیای آشفته ماست، مجهز به ذهن یک دانشمند و قلب یک قدیس. این کتابی است که همه ما به آن نیاز داریم. 

پی‌نوشت:

1- درباره هستی، گفت‌وگویی است که برای بیش از دو دهه، بر اساس زندگی‌های خردمندانه -در زمینه پژوهش‌های معنوی و علم، بهبود اوضاع اجتماعی و هنر- ساخته شده است. 

دراین پرونده بخوانید ...