شناسه خبر : 43891 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رشد طوفانی

دلیل رشد اخیر بازار سهام چیست؟

  سردار خالدی: بازار سهام در هفته نخست اسفند شاهد سه تغییر عمده در روند معاملات بود. البته این روند تا 9 اسفند به صورت کج‌دارومریز دنبال شد. ارزش روزانه معاملات خرد دوباره به بالای 10 هزار میلیارد تومان رسید و همسو با آن ورودی‌های پول حقیقی‌ها به بازار سهام مثبت شد. البته تراز پول حقیقی‌ها در برخی روزها اندکی تعدیل و برخلاف جریان حرکت روبه رشد شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن با خروجی پول هم همراه شد.

با این وصف کلیات روند بازار سهام در 9 روز ابتدایی اسفند سال جاری روبه رشد بود؛ به‌طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از کانال 594 /1 میلیون واحد در یکم اسفند به کانال 838 /1 میلیون واحد در نهم اسفند برگشت. آخرین باری که شاخص کل بورس کانال 8 /1 میلیون واحد را به خود دیده بود، روز 28 مرداد سال 1399 با عدد 825 /1 میلیون واحد بود. برای روزهای پایانی سال هم پیش‌بینی شده، قیمت‌ها در کانال صعودی باقی بماند. با این وصف به نظر می‌رسد همچنان چالش‌هایی بر سر راه سهام باشد.

مهم‌ترین دلیل رشد قیمت سهام در 9 روز ابتدایی اسفند، نوسان نرخ ارز، تورم و انتظارات تورمی نام برده شده است. با جهش‌های قیمت ارز در شرایط تورمی و انتظارات تورمی بالا، اکنون بازار سهام به نظر می‌رسد به دنبال جبران جاماندگی و عقب‌ماندگی است. در این مختصات به احتمال قوی همچنان این مولفه‌ها می‌تواند سوخت مورد نیاز موتور رشد قیمت‌ها در بازار سهام را تامین کند.

رشد طوفانی بازار سهام اندکی تعدیل شده، با این وصف فعالان بازار سهام رشد ادامه‌دار قیمت سهام را قطعی می‌دانند. کارشناسان در آذر امسال با توجه به شرایط پولی و تورم مورد انتظار «بشارتِ رُشد» در اسفند امسال (با تاخیر شش تا هشت‌ماهه) داده بودند. اکنون به نظر می‌رسد موعد بشارت فرارسیده و بازار در سکوی پرتاب قرار گرفته است. در مقابل این نظرات، صحبت از چالش‌ها که برجسته‌ترین آن بی‌اعتمادی به بازار سرمایه است، به میان می‌آید. بسیاری تاکید دارند برای اینکه به تداوم رشد بازار و ثبات آن در روزهای پایانی سال و سال آینده امیدوار بود، باید روند معاملات خُرد سهام و تراز پول حقیقی‌ها به سهام را مورد توجه قرار داد.

تجارت فردا در پرونده این هفته با بررسی وضعیت بازار سهام در دهه نخست اسفند به واکاوی این مساله می‌پردازد که ریشه‌های رشد بازار سهام کجاست؟ آیا رشد طوفانی سهام تا روزهای آخر امسال تداوم خواهد یافت و شاخص کل بورس اوراق تهران از مرز دو میلیون واحد عبور می‌کند؟ چه دلایلی وجود دارد که ما را به تداوم رشد بازار سهام امیدوار می‌کند؟ 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها