شناسه خبر : 43907 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خوشه‌های فقر

معروف‌ترین رمان‌ها درباره فقر که خواندن آنها خالی از لطف نیست

 

زهرا تهرانی / نویسنده نشریه 

85تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که فقر چه تاثیری در سرنوشت انسان‌ها دارد؟ یا حتی به این اندیشیده‌اید که اقتصاددانان بزرگ جهان برای فقر چه نظریه‌هایی ارائه داده‌اند؟ چگونه انسان‌های فقیر به انسان‌های ثروتمند تبدیل می‌شوند؟ آنها چه فرازونشیب‌هایی را در زندگی پشت سر می‌گذارند؟ شما را به خواندن داستان‌های انسان‌های فقیری دعوت می‌کنیم که با زبانی شیرین و آمیخته با طنز از فقر اقتصادی دورانشان می‌نویسند.

1- پشت پرده همیشگی‌های زیبا (Behind the Beautiful Forevers: Life Death and Hope in Mumbai Undercity)

کاترین (کیت) جی بو، نویسنده این کتاب خبرنگار و سردبیر سابق واشنگتن‌پست و نویسنده نیویورکر بوده است. در طول سال‌ها، گزارش‌های او از جوامع محروم سبب شد تا جایزه پولیتزر را از آن خود کند. در دهه گذشته، او روزگار خود را در رفت‌وآمد میان ایالات متحده و هند، زادگاه همسرش، سونیل خیلنانی، گذرانده است. اولین کتاب او «پشت پرده همیشگی‌های زیبا: زندگی، مرگ و امید در زاغه‌ای در بمبئی» در سال 2012 منتشر شد.

کاترین در این کتاب با نگرشی عمیق و زیرکانه به توصیف عصری گیج‌کننده درباره تغییرات جهانی و نابرابری میان انسان‌ها می‌پردازد. «عنوادی» یک روستای کوچک در سایه هتل‌های مجلل فرودگاه بمبئی است. با شروع توسعه و پیشرفت در هند عنوادی‌ها به امید اینکه برق به روستایشان بیاید، روزگار خود را سپری می‌کنند. در پس این امید عبدالله، یک نوجوان مسلمان متفکر و مبتکر، در زباله‌های بازیافتی که افراد ثروتمند دور می‌ریزند، «ثروتی غیرقابل شمارش» می‌بیند. آشا، زنی شوخ طبع با زخم‌هایی عمیق از دوران کودکی در این روستای فقیر زندگی می‌کند. او راه دیگری را برای رسیدن به طبقه متوسط شناسایی کرده است: فساد سیاسی. با کمی شانس، آشای حساس و زیبا به زودی اولین زن فارغ‌التحصیل کالج خواهد شد. حتی فقیرترین مردم عنوادی، مانند کالو، یک دزد ضایعات فلزی 15‌ساله، معتقدند به زندگی خوب و اوقات خوشی که آنها آن را «لذت کامل» می‌نامند، نزدیک می‌شوند. اما پس از آن عبدالله که تفکیک‌کننده زباله است در یک توطئه متهم می‌شود. وحشت و رکود جهانی شهر را تکان می‌دهد. و تنش‌های مذهبی، اجتماعی، جنسیتی، به وحشیانه‌ترین شکل خود تبدیل می‌شود. همان‌طور که شیرین‌ترین آرزوهای فردی با بزرگ‌ترین حقایق جهانی برخورد می‌کند، عصر رقابتی آشکار می‌شود. کتاب با لحنی شوخ‌طبعانه و بینشی عمیق نسبت به آنچه انسان‌ها را به یکدیگر در عصر تغییرات پرفرازونشیب پیوند می‌دهد، خواننده را به یکی از مناطق پنهان قرن بیست و یکم و به دنیای مردمی فرا می‌خواند که سرنوشت‌هایی پرتلاطم دارند.

2- خاکستر آنجلا (Angela’s Ashes)

فرانسیس «فرانک» مک کورت معلم و نویسنده ایرلندی-آمریکایی در بروکلین متولد شد. با این حال، خانواده او در سال 1934 به زادگاه خود در ایرلند بازگشتند. او جایزه پولیتزر را در سال 1997 و جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی در سال 1996 را برای زندگینامه خودنوشت خود با نام «خاکستر آنجلا» که در سال 1996 منتشر شد دریافت کرد. خاکستر آنجلا جزئیات کودکی او را به عنوان یک کاتولیک ایرلندی فقیر در لیمریک نشان می‌دهد. خواننده از صفحه نخست با شوخ‌طبعی و شفقت باورنکردنی فرانک مک کورت روبه‌رو می‌شود. این کتابی باشکوه است که تمام نشانه‌های یک داستان کلاسیک را در خود دارد. مک کورت در بخشی از کتاب می‌گوید: «وقتی به دوران کودکی‌ام نگاه می‌کنم، تعجب می‌کنم که اصلاً چگونه توانستم زنده بمانم. البته کودکی بدبختی بود. و بدتر از یک کودک بدبخت معمولی کودک بدبخت ایرلندی بود. بدتر از آن اما یک کودک بدبخت کاتولیک ایرلندی بود.» فرانک در کتاب خاطراتش تعریف می‌کند که مادرش، آنجلا، پولی برای غذا دادن به بچه‌ها نداشت، زیرا پدرش، مالاچی، به ندرت کار می‌کرد. وقتی هم که سرکار می‌رفت، دستمزد خود را صرف نوشیدن مشروبات الکلی می‌کرد. با این حال، مالاچی -خشمگین و بی‌مسوولیت- پدر فرانک انگیزه‌ای را در او برای تنها چیزی که از دستش برمی‌آید تقویت می‌کند: روایت یک داستان. مک کورت به عشق داستان‌های پدرش درباره کوچولاین، که ایرلند را نجات داد، زندگی می‌کند. شاید این داستان است که دلیل ادامه دادن فرانک است اما او زنده است تا قصه‌اش را با فصاحت، پرشور و بانشاط تعریف کند.

3- مرثیه هیل‌بیلی: خاطرات یک خانواده و فرهنگ در بحران (Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture in Crisis)

جی دی ونس نویسنده کتاب مرثیه هیل‌بیلی: خاطرات یک خانواده و فرهنگ در بحران است. ونس سرمایه‌گذار، مفسر سیاسی و عمومی و نویسنده‌ای پرفروش است. جی دی که دوران کودکی و نوجوانی‌اش را با پدربزرگ و مادربزرگ خود که از طبقه کارگر بودند و در میدل تاون، اوهایو زندگی می‌کردند گذراند، در سال 2003 از دبیرستان میدل تاون فارغ‌التحصیل شد و سپس در سپاه تفنگداران دریایی ثبت‌نام کرد. او در حال حاضر به‌عنوان مدیر ارشد در شرکت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر سیلیکون‌ولی، میتریل کپیتال، خدمت می‌کند. مرثیه هیل‌بیلی تحلیلی پرشور و شخصی از فرهنگی درگیر بحران است- فرهنگ آمریکایی‌های سفیدپوست طبقه کارگر. ازهم‌پاشیدگی این گروه، روندی است که اکنون بیش از 40 سال است به آرامی در حال وقوع است و با ضرباهنگ و هشداری فزاینده گزارش شده است. ونس داستانی واقعی را بیان می‌کند و نشان می‌دهد که یک افول اجتماعی، منطقه‌ای و طبقاتی در زمانی که شما به دنیا آمده‌اید و از چیزی خبر ندارید چه تاثیری در سرنوشتتان دارد. داستان خانواده ونس امیدوارانه در آمریکای پس از جنگ آغاز می‌شود. پدربزرگ و مادربزرگ جی دی «فقیر و عاشق» بودند و به امید رهایی از فقر وحشتناک اطرافشان از منطقه آپالاشیا کنتاکی به اوهایو نقل مکان کردند. آنها خانواده‌ای از طبقه متوسط بودند و در نهایت یکی از نوه‌هایشان از دانشکده حقوق ییل فارغ‌التحصیل شد، که نشان‌دهنده موفقیت تحرک نسلی در دستیابی به سمت تعالی بود. اما همان‌طور که این موفقیت‌ها در حال ظهور بود میراث خانوادگی ونس یعنی اعتیاد به الکل مادرش، مادربزرگش و پدربزرگش با او همراه است. ونس با صراحتی بی‌پرده نشان می‌دهد که چگونه خودش هنوز میراث شیاطین تاریخ خانواده نابسامان خود را حمل می‌کند. مرثیه هیل‌بیلی خاطرات بسیار تکان‌دهنده، با لحنی طنزگونه و شخصیت‌های رنگارنگ، داستانی است که با خواندن آن حرکت رو به بالا را درک می‌کنید.

4- نیکل و دایمد: در حال (عدم) گذراندن زندگی در آمریکا (Nickel and Dimed: on Getting by in America)

باربارا ارنرایش روزنامه‌نگار آمریکایی و نویسنده پرفروش کتاب‌هایی مانند «نیکل و دایمد» و «طعمه و سوییچ» است. او همچنین با نیویورک‌تایمز و مجله تایم همکاری می‌کند. میلیون‌ها آمریکایی به‌طور تمام‌وقت در تمام طول سال با دستمزدهای بسیار اندک کار می‌کنند. در سال 1998، باربارا ارنرایش تصمیم گرفت زندگی‌اش را میان آنها بگذراند. او سعی می‌کرد از اصطلاحات رفاهی الهام بگیرد؛ اصطلاحاتی مانند هر شغلی مساوی است با زندگی بهتر اما در اینجا نقطه نقضی وجود داشت؛ چگونه می‌شود با درآمد روزی شش، هفت دلار زنده ماند، چه برسد به اینکه به زندگی بهتر و پیشرفت فکر کنیم؟ برای پی بردن به این موضوع، ارنرایش از فلوریدا به مینه سوتا نقل مکان کرد و ارزان‌ترین اقامتگاه‌های موجود را برای سکونت انتخاب کرد و به عنوان پیشخدمت، خدمتکار هتل، نظافتچی خانه، پرستار سالمندان و فروشنده وال‌مارت کار کرد. او به‌زودی متوجه شد که حتی «پست‌ترین» مشاغل نیز نیازمند تلاش‌های ذهنی و جسمی طاقت‌فرسا هستند. و یک شغل کافی نیست. اگر قصد دارید خانه‌ای برای خودتان داشته باشید، حداقل به دو شغل نیاز دارید. نیکل و دایمد زندگی در آمریکای فقیر را با تمام سرسختی، اضطراب و سخاوت شگفت‌انگیزش نشان می‌دهد- سرزمینی با جعبه‌های بزرگ، فست‌فود و هزاران توطئه ناامیدکننده برای بقا. این کتاب که به دلیل بینش، شوخ‌طبعی و اشتیاق به زندگی تحسین شده است، نحوه درک آمریکا از کارگران فقیر خود را تغییر می‌دهد.

5- پایان فقر (The End of Poverty)

جفری دیوید ساکس، اقتصاددان آمریکایی، تحلیلگر سیاست عمومی و مدیر سابق موسسه «زمین» در دانشگاه کلمبیاست، جایی که او عنوان استاد دانشگاه را یدک می‌کشد، بالاترین رتبه‌ای که کلمبیا به هیات علمی خود می‌دهد. او به عنوان یکی از کارشناسان برجسته جهان در زمینه توسعه اقتصادی و مبارزه با فقر شناخته می‌شود. ساکس کتاب‌هایی متعدد در زمینه اقتصاد نوشته و جوایز زیادی دریافت کرده است. «پایان فقر» در واقع کشف شاخص شکوفایی اقتصادی و چگونگی برون‌رفت جهان از فقر شدید و نجات فقیرترین شهروندان جهان به قلم یکی از مشهورترین اقتصاددانان جهان است. جفری دی. ساکس که مجله تایم او را به عنوان یکی از صدها نفر تاثیرگذار دنیا معرفی می‌کند، به دلیل فعالیت‌هایش در سراسر جهان در مشاوره به اقتصادهای بحران‌زده مشهور است. در حال حاضر ساکس با تکیه بر سبک کلاسیک ویژه خود، در «پایان فقر» به بیش از 30 سال تجربیاتش اشاره می‌کند تا چشم‌اندازی آگاهانه و منحصربه‌فرد از مراحلی ارائه دهد که می‌تواند کشورهای فقیر را به کشورهایی مرفه تبدیل کند. ساکس با تلفیق داستان‌سرایی و تحلیل دقیق، نقشه مفهومی روشنی از اقتصاد جهان ترسیم می‌کند. او با توضیح کار خود در بولیوی، روسیه، هند، چین و آفریقا، مجموعه‌ای یکپارچه از راه‌حل‌ها را برای مشکلات اقتصادی، سیاسی، زیست‌محیطی و اجتماعی درهم‌تنیده‌ای که فقیرترین کشورهای جهان را به چالش می‌کشد، ارائه می‌دهد. 10 سال پس از اولین انتشار، «پایان فقر» همچنان اثری مهم و تاثیرگذار است. در دهمین چاپ کتاب، ساکس پیشگفتار جدیدی را افزوده است که نشان می‌دهد برای پیشرفت دهه‌های آینده، چه کارهایی باید انجام شود و چگونه هر یک از ما می‌توانیم به این پیشرفت کمک کنیم. او همچنین به سال‌های آینده تا سال 2030، که تاریخ هدف سازمان ملل برای پایان دادن به فقر شدید است، نظر می‌کند و بینش‌ها و توصیه‌های جدیدی پیش‌رو می‌گذارد.

6- خوشه‌های خشم (The Grapes of Wrath)

همه جان اشتاین بک نویسنده آمریکایی را می‌شناسند. او رمان «خوشه‌های خشم» را که برنده جایزه پولیتزر شد در سال 1939 و رمان «موش‌ها و انسان‌ها» را در سال 1937 منتشر کرد. در مجموع، او 25 کتاب نوشته است که شامل 16 رمان، شش کتاب غیرداستانی و چندین مجموعه داستان کوتاه می‌شود. اشتاین بک در سال 1962 جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. او در منطقه سالیناس ولی در کالیفرنیا بزرگ شد، یک مکان فرهنگی متنوع از تاریخی غنی از مهاجران. این تربیت، رنگ‌وبویی بومی‌گرایانه به نوشته‌های او بخشید و به بسیاری از آثارش حسی متمایز از مکان داد. کتاب خوشه‌های خشم او حماسه رکودی بزرگ بود که میلیون‌ها خواننده را برانگیخت و گاهی خشمگین کرد. این کتاب مهاجرت از کاسه گردوغبار (جایی که در اثر نشست زمین دچار طوفان‌های گردوغبار شده) در دهه 1930 را روایت می‌کند و داستان یک مزرعه‌دار اهل اوکلاهاما و خانواده‌اش را به تصویر می‌کشد که از خانه خود رانده و مجبور شده‌اند به غرب به سرزمین موعود سفر کنند؛ کالیفرنیا. از محاکمه و برخوردهای مکرر آنها با واقعیت‌های خشن جامعه آمریکا که افراد در آن به دو دسته دارا و ندار تقسیم می‌شوند، درامی سر برمی‌کشد که به شدت انسانی و در عین حال در مقیاس و بینش اخلاقی باشکوه، حیرت‌انگیز و در عین حال ساده، غم‌انگیز، اما در نهایت بسیار تکان‌دهنده است. این رمان که پرتره‌ای از کشمکش میان قدرتمندان و ناتوانان، واکنش شدید یک مرد به بی‌عدالتی، و قدرت طبیعی یک منطقه است، وحشت رکود بزرگ را به تصویر می‌کشد و ماهیت برابری و عدالت در آمریکا را واکاوی می‌کند. رمان برجسته اشتاین بک که در عین حال یک حماسه طبیعت‌گرایانه، رمانی جاده‌ای و ماورایی است، شاید آمریکایی‌ترین رمان کلاسیک آمریکایی باشد.

7- آخرین ایستگاه در مسیر بازار (The Last Stop on Market Street)

86کریستین رابینسون نویسنده کتاب و تصویرگر آمریکایی کتاب‌های کودکان و انیماتور است. او در ساکرامنتو، کالیفرنیا مستقر است و با The Sesame Street Workshop و پیکسار همکاری داشته است. او از موسسه هنر کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شد. گاهی اوقات وقتی با زشتی‌ها و آلودگی‌ها احاطه ‌شده‌ای بهتر است به جایی بروی و شاهد زیبایی‌ها باشی. سی جی شخصیت اصلی داستان سفر هفتگی خود را به همراه مادربزرگش که داوطلب شده در رستورانی در شهر کار کند؛ با اتوبوس شهری با ناامیدی و نارضایتی آغاز می‌کند. سی جی در این فکر است که چرا او و خانواده‌اش نمی‌توانند مانند دوستانش با ماشین رانندگی کنند. مادربزرگش به او انرژی می‌دهد و کمک می‌کند تا زیبایی‌ها را دقیق‌تر ببیند و برای خود سرگرمی‌هایی دست‌وپا کند و او پس از سوار شدن به اتوبوس با دیدن افراد با ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی متفاوت به این درک می‌رسد. «آخرین ایستگاه در مسیر بازار» تلاش می‌کند تا خواننده را با تبعیض‌های طبقاتی و نژادی امروز جامعه بشری آشنا کند. این کتاب مصور با تصویرسازی زیبا و احساسی زندگی شهری را با صداقت و شوروشوق نمایش می‌دهد. آخرین ایستگاه در مسیر بازار برنده جوایز متعددی شده و مدت‌ها در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز قرار داشته است.

8- سرزمین بی‌خانمان‌ها: زنده ماندن در آمریکا در قرن بیست و یکم Nomadland:Surviving America in the (Twenty-First Century)

جسیکا برودر روزنامه‌نگاری است که در مورد خرده‌فرهنگ‌ها و تاب‌آوری تحقیق می‌کند. او برای کتاب اخیرش، «سرزمین بی‌خانمان‌ها: زنده ماندن در آمریکا در قرن بیست و یکم» ماه‌ها در یک ون مسافرتی زندگی کرد ‌ و آمریکایی‌های دوره‌گردی را که خانه‌های سنتی را رها کردند و به جاده‌ها زدند، ملاقات کرد و پژوهش‌هایی میدانی درباره آنها انجام داد. بی‌خانمان‌هایی که سبک زندگی‌شان آنها را وادار می‌کند از شغلی به شغل دیگر روی بیاورند و جایی برای خود در زندگی پرمخاطره‌شان دست‌وپا کنند. جسیکا برودر در این مسیرها، افرادی از طبقات مختلف را می‌بیند که در جست‌وجوی مشاغل فصلی هستند: استاد سابق، معاون مک‌دونالدز، یک وزیر، مدیر کالج و یک پلیس موتورسیکلت، در میان بسیاری دیگر– از جمله قهرمان شکست‌ناپذیر او، که زمانی مسوول یک بار بوده است. یک پیشخدمت، کارمند انبار، و پیمانکار عمومی به نام لیندا می. این پروژه سه سال طول کشید و جسیکا بیش از 15 هزار مایل رانندگی کرد- از یک ساحل به ساحلی دیگر و از مکزیک تا مرز کانادا. از مزارع چغندر در داکوتای شمالی گرفته تا اردوگاه‌های کالیفرنیا تا برنامه CamperForce آمازون در تگزاس؛ کارفرمایان یک منبع انسانی جدید و کم‌هزینه برای استخدام کارگران پیدا کرده‌اند. در واقع این منبع را جامعه رو به رشدی از بی‌خانمان‌ها تشکیل می‌دهند. «سرزمین بی‌خانمان‌ها» داستانی افشاگرانه از لبه تاریک اقتصاد آمریکا بیان می‌کند- آینده‌ای که ممکن است در انتظار بسیاری از ما باشد. در عین حال، انعطاف‌پذیری و خلاقیت استثنایی آمریکایی‌ها را تجلیل می‌کند که برای زنده ماندن از ریشه‌های خود دست کشیده‌اند، اما امید خود را از دست نداده‌اند.

9- خدمتکار: کار سخت، دستمزد کم و اراده مادر برای زنده ماندن (Maid: Hard Work Low Pay And a Mother’s Will to Survive)

 نوشته‌های استفانی لند نویسنده کتاب «خدمتکار: کار سخت، دستمزد کم و اراده مادر برای زنده ماندن» که در نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست، گاردین، آتلانتیک و بسیاری از رسانه‌های دیگر چاپ شده است، بر عدالت اجتماعی و اقتصادی تمرکز دارد. در 28سالگی، نقشه‌های استفانی لند برای رهایی از ریشه‌های زادگاهش در شمال غربی اقیانوس آرام و رسیدن به رویاهایش برای تحصیل در دانشگاه و نویسنده شدن، زمانی که در یک تابستان با یک بارداری غیرمنتظره روبه‌رو شد، نقش بر آب شد. او برای گذران زندگی‌اش به خانه‌داری روی آورد و با رویای خود برای ساختن بهترین زندگی برای دخترش روزها کار کرد و در کلاس‌های آنلاین برای کسب مدرک دانشگاهی شرکت و بی‌وقفه شروع به نوشتن کرد. خدمتکار داستان زندگی خود اوست، زنی که برای طبقه متوسط رو به بالای آمریکا کار می‌کند و واقعیت این است که خدمت به آنها چگونه است. استفانی در مورد رابطه‌اش با مشتریانش می‌نویسد: «من تبدیل به یک روح بی‌نام می‌شدم.» روحی که می‌توانست بدون اینکه دیده شود زندگی آنها را از درون به تصویر بکشد و به این ترتیب، استفانی شروع به کشف بیشتر در مورد زندگی مشتریان خود می‌کند- غم و اندوه و عشق آنها. نوشتن او به عنوان یک روزنامه‌نگار صدای کارگران به ویژه خدمتکاران و کسانی است که رویای آمریکایی را از زیر خط فقر دنبال می‌کنند.

10- بانکدار فقرا (Banker to The Poor)

دکتر محمد یونس بانکدار و اقتصاددان بنگلادشی است. او قبلاً استاد اقتصاد بود و به دلیل استفاده موفق از اعتبارات خرد مشهور است- اعطای وام‌های کوچک به کارآفرینانی که خیلی فقیرتر از آن بودند که واجد شرایط دریافت وام‌های بانکی سنتی باشند. دکتر یونس همچنین بنیانگذار بانک گرامین است. در سال 2006، یونس و بانک به‌طور مشترک جایزه صلح نوبل را به خاطر تلاش‌هایشان برای ایجاد توسعه اقتصادی و اجتماعی از پایین دریافت کردند. محمد یونس گوهری کمیاب است: یک انسان ریزبین با حسن نیت. رویای او ریشه‌کن کردن کامل فقر از جهان است. در سال 1983، برخلاف توصیه مقامات بانکی و دولتی، یونس گرامین را تاسیس کرد، بانکی که وقف ارائه وام‌های ناچیز به فقیرترین افراد بنگلادش بود. بانک گرامین، بر اساس این اعتقاد که اعتبار یکی از حقوق اولیه انسانی است، نه امتیاز عده کمی آدم خوش‌شانس، اکنون بیش از 5 /2 میلیارد دلار وام خرد به بیش از دو میلیون خانواده در روستاهای بنگلادش اعطا می‌کند. 94 درصد از مشتریان یونس زن هستند و نرخ بازپرداخت بسیار ناچیز است. در سرتاسر جهان، برنامه‌های وام‌دهی خرد با الهام از گرامین در حال رشد هستند و بیش از 300 برنامه تنها در ایالات متحده اجرا شده‌اند. «بانکدار فقرا» روایت خاطرات محمد یونس است که چگونه تصمیم گرفت زندگی خود را برای کمک به فقرای جهان تغییر دهد. او در واقع سفری فکری و معنوی را آغاز می‌کند که او را به بازنگری اساسی در رابطه اقتصادی بین فقیر و غنی و چالش‌هایی که او و همکارانش در تاسیس گرامین با آنها مواجه بودند، سوق داد. او همچنین نقشه راهی خردمندانه و امیدوارکننده برای هرکسی که مایل است به او بپیوندد دارد: «فرستادن بی‌خانمانی و فقر به یک موزه تا روزی فرزندان ما از آن بازدید کنند و بپرسند چگونه می‌توانستیم اجازه دهیم چنین چیز وحشتناکی برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.» بانکدار فقرا تاریخچه قطعی اعتبار خرد از سوی مردی است که آن را تصور می‌کند. بانکدار فقرا خواندنی، ضروری و الهام‌بخش برای هر کسی است که به اقتصاد، سیاست عمومی، بشردوستی، تاریخ اجتماعی و تجارت علاقه دارد.

11- کارگران فقیر: نامرئی در آمریکا (The Working Poor: Invisible in America)

دیوید کی شیپلر از سال 1966 تا 1988 برای نیویورک‌تایمز در نیویورک، سایگون، مسکو، اورشلیم و واشنگتن گزارش می‌داد. او نویسنده چهار کتاب دیگر از جمله پرفروش‌ترین کتاب‌ها در مورد روسیه، کارگران عرب و یهودی است که جایزه پولیتزر را برای او به ارمغان آورد. او پژوهشگر مهمان در موسسه بروکینگز و یکی از همکاران ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی بوده و در دانشگاه پرینستون، در واشنگتن دی‌سی و کالج دارتموث تدریس کرده است. همان‌طور که دیوید کی شیپلر در این مطالعه قدرتمند و انسانی روشن می‌کند، فقرای نامرئی درگیر فعالیتی هستند که در ایدئولوژی آمریکایی بسیار مورد احترام است- کار سخت و صادقانه. اما سهم آنها از رویای آمریکایی یک کابوس است: مشاغل کم‌درآمد و بن‌بست. شکست عمیق دولت در بهبود مسکن، مراقبت‌های بهداشتی و نظام آموزشی فاسد؛ شکست خانواده‌ها در ناکارآمدی الگوهای کودک‌آزاری و سوءمصرف مواد. شیپلر با دعوت ما به زندگی غم‌انگیز، خشن و شجاعانه فقرا -سفیدپوستان و سیاه‌پوستان، آسیایی‌تبار و لاتین‌تبار، شهروندان و مهاجران- مشکلات درهم‌تنیده را آشکار می‌کند. ما هر روز با آنها روبه‌رو می‌شویم، زیرا آنها عهده‌دار کارهای ضروری برای اقتصاد آمریکا هستند. ما با کارگران مزرعه‌دار در کارولینای شمالی، کارگران پوشاک استثمارشده در نیوهمپشایر، مهاجران غیرقانونی که در آشپزخانه‌های رستوران‌های لس‌آنجلس به دام افتاده‌اند، معتادانی که در خیابان‌های بی‌رحم پایتخت برای انجام کارهای مولد تلاش می‌کنند، دیدار می‌کنیم- سویه‌هایی از زندگی که زوایای یک بحران ملی گیج‌کننده و گسترده را به نمایش می‌گذارد. برخلاف اکثر کارهای مربوط به فقر، شیپلر به محاسبات برخی از کارفرمایان نیز می‌پردازد- سود بسیار ناچیز آنها، نگرانی‌شان در مورد رقابت از خارج، ناامیدی آنها از یافتن کارگران واجد شرایط. این کتاب پرشور نه‌تنها مشکلات را تشریح می‌کند، بلکه توصیه‌های آگاهانه و مشخصی برای تغییر ارائه می‌کند. کارگران فقیر کتابی است که می‌تواند تفاوت‌هایی در جوامع بشری ایجاد کند.

12- دو دلار در روز: با تقریباً هیچ چیز در آمریکا (2 $ a Day: Living on Almost Nothing in America)

کاترین جی ادین پروفسور برجسته جامعه‌شناسی و بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز است. کاترین گزارشی افشاگرانه از فقر در آمریکا ارائه کرده که بسیار حیرت‌آور است و ما فکر نمی‌کردیم چنین چیزی وجود داشته باشد. خانواده چهارنفره جسیکا کامپتون هیچ درآمد نقدی ندارند مگر اینکه او هفته‌ای دوبار در مرکز اهدای پلاسما در محل زندگی خود در تنسی پلاسما اهدا کند. مدونا هریس و دختر نوجوانش برایانا در شیکاگو اغلب در تعطیلات آخر هفته هیچ غذایی برای خوردن ندارند و فقط از شیر فاسد استفاده می‌کنند. از دو دهه پژوهش درخشان در مورد فقر آمریکا، کاترین ادین متوجه چیزی شد که از اواسط دهه 1990 ندیده بود- خانوارهایی که تقریباً بدون درآمد زنده می‌مانند. ادین با لوک شفر، کارشناس محاسبه درآمد فقرا، همکاری کرد تا متوجه شود که تعدادی از خانواده‌های آمریکایی به ازای هر نفر با دو دلار در روز زندگی می‌کنند. این خانواده‌ها در کدام لایه از جامعه زندگی می‌کنند؟ چگونه آنها اینقدر فقیر شدند؟ ادین مصاحبه‌هایی صادقانه تهیه کرده است. از میان نمایه‌های متقاعدکننده کتاب، پاسخ‌های تکان‌دهنده و شگفت‌انگیزی پدیدار می‌شوند. نویسندگان یک روند نگران‌کننده را روشن می‌کنند: بازار کار با دستمزد پایین که به‌طور فزاینده‌ای زندگی‌ها را ناکام می‌گذارد، و چشم‌اندازی رو به رشد اما پنهان از استراتژی‌های بقا در میان فقرای آمریکا. کتاب علاوه‌ بر افشای قدرتمند زندگی با دو دلار در روز، شواهد و ایده‌های جدیدی را در سطح ملی در مورد نابرابری درآمد ارائه می‌دهد. 

دراین پرونده بخوانید ...