شناسه خبر : 38802 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در مسیر جبران

بازار دارایی‌ها همچنان به صعود ادامه می‌دهند

 

فاطمه اسماعیلی / نویسنده نشریه

اولین هفته از آخرین ماه تابستان در حالی پشت سر گذاشته شد که در بازار سهام شاخص کل برای دهمین هفته متوالی صعودی ماند و نماگر هم‌وزن نیز رکوردی شش‌ماهه زد. در بورس تهران همه شرایط برای تداوم رشد قیمت‌ها فراهم است و تنها نیازمند تقویت جریان پول‌های ورودی است که کارشناسان معتقدند پس از رفع ابهام اعضای کابینه دولت جدید تکلیف آن نیز مشخص خواهد شد. در بازار ارز افزایش تنش‌های منطقه‌ای و البته آمار منتشر‌شده از متغیرهای پولی کشور سبب پیشروی نرخ اسکناس آمریکایی در کانال 27 هزار تومان شده است. در بازار مسکن و خودرو نیز شواهد از اثرگذاری چرخش انتظارات تورمی خبر می‌دهد. بازارهای جهانی نیز در هراس از گسترش هرچه بیشتر سویه‌های جدید کرونا روندی صعودی را طی می‌کنند.

 

دهمین سبز هفتگی بورس

بازار سهام هفته گذشته یک روز کاری کمتر داشت اما توانست با رشد 34 /3درصدی، برای دهمین هفته متوالی با صعود میانگین وزنی قیمت‌ها همراه شود. تداوم حرکت در ابرکانال 5 /1 میلیون واحد در کنار حفظ سطوح مناسب در ارزش دادوستد سهام و البته ورود مجدد سهامداران خرد از مهم‌ترین تحولات این هفته بورس تهران بود. اما شاید یکی از جالب توجه‌ترین وجوه معاملات بورس در هفته منتهی به 3 شهریورماه، رکوردشکنی نماگر هم‌وزن بود. روز سه‌شنبه این شاخص که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد و به عنوان نماینده سهام با ارزش بازار پایین‌تر شناخته می‌شود رشد 5 /2‌درصدی را ثبت کرد که بیشترین رشد این نماگر از 25 بهمن 99 بود. رکورد شش‌ماهه شاخص هم‌وزن در حالی ثبت شد که این نماگر در مقیاس هفتگی نیز به رشد 53 /6درصدی دست یافت که از اوایل دی‌ماه گذشته تاکنون بی‌سابقه بود. رشد یکپارچه قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای و افزایش توجه سرمایه‌گذاران به گروه‌های ریالی بورس تهران از اصلی‌ترین دلایل ثبت این رکورد طلایی بود. جایی که برخی از سهامداران معتقدند وقت آن رسیده تا شانس خود را در گروه‌هایی بیازمایند که در کسب سود به اصطلاح جامانده‌اند. بررسی‌ها نیز موید آن است که در برابر رشد 5 /18درصدی شاخص کل از ابتدای سال تاکنون، نماگر هم‌وزن تنها 8 /3 درصد افزایش ارتفاع داشته است که البته بخش مهمی از آن مربوط به معاملات هفته گذشته است و در صورت نادیده گرفتن این هفته، بازدهی شاخص هم‌وزن هنوز منفی خواهد بود. از این رو به اعتقاد سهامداران حالا نوبت گروه‌های با ارزش پایین‌تر است که در مسیر صعودی تاخت‌و‌تاز کنند. اما تنها احساس جاماندگی نیست که به رشد قیمت گروه‌های ریالی بورس تهران منجر شده است. از زمان آغاز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم موضوعی که بارها هم در مناظره‌ها و هم پس از آن مورد تاکید قرار گرفت لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع بود. سیاستی که طی سال‌های گذشته نه‌تنها تولیدکنندگان بلکه مصرف‌کنندگان را متضرر کرده است. حالا در بحبوحه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت رئیسی در مجلس شورای اسلامی بار دیگر شاهد تکرار این تاکیدات هستیم و حالا سهامداران بورسی نیز منتظر رفع مانع سوددهی صنایع ریالی بازار سهام هستند و از حالا تصمیم به سرمایه‌گذاری در گروه‌هایی گرفته‌اند که با رفع قیمت‌گذاری دستوری می‌توانند مجدداً کمر صاف کرده و سهامداران خود را منتفع کنند.

دست به دست شدن مطلوب سهام میان اهالی بازار سبب شد تا هفته گذشته ارزش معاملات خرد سهام در روند متداوم بالای مرز هفت هزار میلیارد تومان باقی بماند و حتی در روز پایانی هفته به 8379 میلیارد تومان برسد که از میانه بهمن سال گذشته تاکنون نظیری برای آن نمی‌توان یافت. به نظر می‌رسد در صورت تداوم این مسیر شاهد ورود قوی‌تر سرمایه‌ها به تالار شیشه‌ای باشیم. جایی که آمارهای رسمی از تقویت انتظارات تورمی خبر می‌دهند و با توجه به شرایط دیگر بازارهای موازی، به نظر می‌رسد بار دیگر این بورس باشد که در راس توجه صاحبان سرمایه قرار گیرد. در آخرین روزهای معاملاتی هفته گذشته شاهد بازگشت سهامداران خرد به زمین خرید سهام بودیم. جایی که در مجموع هفته سهامی به ارزش 147 میلیارد و 713 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. این در حالی است که برای سه هفته متوالی بود که شاهد خروج این دسته از سهامداران بودیم. به نظر می‌رسد با مشخص شدن ابهامات موجود به ویژه تعیین وضعیت کابینه اقتصادی دولت سیزدهم می‌توان انتظار داشت تردید حقیقی‌ها نیز مرتفع شود و این دسته از سرمایه‌گذاران تصمیم نهایی خود را برای خرید یا فروش بگیرند.

48

دلار 28 هزار تومان می‌شود؟

هفته گذشته دلار به صعود در کانال 27 هزار تومان ادامه داد. در ابتدای هفته مورد بررسی با وجود تعطیلات رسمی مربوط به محدودیت‌های کرونایی اما اسکناس آمریکایی بالای مرز ۲۷ هزار‌تومانی معامله شد و حتی در مقاطعی محدوده ۲۷ هزار و ۴۰۰تومان را به خود دید. برخی از نوسان‌گیران ارزی معتقدند سقوط دولت افغاستان و ابهام شرایط معاملاتی در شهر هرات، زمینه‌ساز صعود قیمت دلار طی دادوستدهای روز شنبه شده و انتظار می‌رود این مسیر صعودی ادامه داشته باشد. با این حال برخی معتقدند تحلیل اثر هرات بر بازار داخلی از نگاه نوسان‌گیران پنهان مانده است چرا که با قطع موقت تجارت با افغانستان، واردات غیررسمی و ارزبری حاصل از آن کاهش پیدا خواهد کرد. به هر روی روز یکشنبه و در آخرین روز مرداد، دلار و سکه به صعود ادامه دادند. در این روز سکه امامی توانست از مرز حساس ۱۲ میلیون‌تومانی عبور کند که نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بیشتر از آخرین روز کاری بازار در تیرماه بود. مهم‌ترین عاملی که در نخستین روز کاری هفته گذشته، زمینه‌ساز مرزشکنی سکه امامی شد، رشد قیمت دلار بود. اسکناس آمریکایی که پیش از تعطیلات در کانال ۲۶ هزار‌تومانی قرار داشت، روز یکشنبه تا نقطه ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان رشد کرد. به گفته فعالان، دو دسته مجموعه عوامل در رشد قیمت دلار نقش داشتند. نخستین مجموعه همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد به متغیرهای سیاسی مربوط است. خبرهای مربوط به برجام و کاهش امید به لغو تحریم‌ها در کنار افزایش تنش‌های منطقه‌ای مانند سقوط دولت افغانستان، زمینه‌ساز افزایش نگرانی معامله‌گران داخلی شد و به دنبال آن خریدهای احتیاطی افزایش یافت. برخی از نوسان‌گیران ارزی معتقدند سقوط دولت افغانستان و ابهام شرایط معاملاتی در شهر هرات، زمینه‌ساز صعود قیمت دلار در بازار داخلی شده است. با وجود این، برخی موارد درباره تحلیل اثر هرات بر بازار داخلی از نگاه نوسان‌گیران پنهان مانده است. باید در نظر گرفت که با قطع موقت تجارت با افغانستان، واردات غیررسمی و ارزبری حاصل از آن کاهش پیدا خواهد کرد. دومین عامل کمک‌کننده به رشد قیمت دلار، افزایش متغیرهای پولی بود. بانک مرکزی آمارهای کلان اقتصادی را در خردادماه منتشر کرد و این گزارش حاکی از رشد شدید پایه پولی در سه‌ماه ابتدایی امسال بود، امری که از استقراض دولت از بانک مرکزی خبر می‌داد. افزایش سهم پول از نقدینگی، افزایش قابل‌توجه پایه پولی و کاهش جذابیت اوراق مواردی هستند که بیانگر افزایش انتظارات تورمی بودند. به نظر نمی‌رسد در تابستان در رفتار متغیرهای یاد‌شده تغییر معناداری رخ داده باشد و معامله‌گران برای محافظت از خود در برابر تورم آتی احتمالی در بیشتر بازارها در موقعیت خرید قرار گرفتند. بازارهای سهام و طلا نیز در مردادماه روند افزایشی داشتند.

روز دوشنبه اسکناس آمریکایی توانست ۲۰۰ تومان رشد دیگر را به ثبت برساند و به بهای ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان برسد. به گفته فعالان، جو کلی حاکم بر بازار در روز دوشنبه افزایشی بود و بیشتر متقاضیان با احتیاط اقدام به خرید ارز می‌کردند. به باور برخی فعالان، معامله‌گران آماده بودند که با تقویت سمت عرضه ارز به سرعت از بازار خارج شوند. البته برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند همچنان در انتظار اصلاح قیمت دلار هستند و تنها در صورتی وارد بازار خواهند شد که اسکناس آمریکایی با قدرت از محدوده ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومانی عبور کند. یکی از متغیرهایی که در روز دوشنبه به رشد قیمت در بازار دلار کمک کرد، افزایش تقاضای حواله‌ای بود. در این روز حواله درهم نه‌تنها توانست خود را بالای محدوده هفت هزار و ۵۰۰ تومانی تثبیت کند که تا محدوده هفت هزار و ۵۲۰ تومان پیشروی کرد. رشد نرخ حواله درهم جو انتظاری را در بازار ارز داخلی تحت تاثیر قرار داد و موجب شد فعالیت خریداران بازار بیشتر شود. در کنار آن ارزش دلار در شهرهای مرزی نیز روند افزایشی داشت. به باور بازیگران باتجربه بازار ارز، تقویت ارزش دلار در شهرهای همسایه مانند سیگنال افزایشی به بازار داخلی عمل می‌کند، چراکه این پیام را به معامله‌گران انتقال می‌دهد که ممکن است ارز از بازار ارزان‌تر تهران و مشهد به سوی شهرهای مرزی انتقال پیدا کند.

در چهارمین روز هفته، دلار توانست برای دقایقی خود را به بالای مرز حساس ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان برساند، ولی در اواخر روز میزان فروش‌های ارزی زیاد شد و اسکناس آمریکایی در محدوده ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان آرام گرفت. این قیمت ۵۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود و انتظار برخی از معامله‌گران را برای ادامه روند افزایشی بالا برد. برخی معامله‌گران باور دارند که قیمت دلار با افزایش پرشمار خریداران به یکباره بالای هزار تومان رشد را تجربه کرده است و به همین دلیل نیاز دارد که یک افت قیمتی را تجربه کند. آنها اعتقاد دارند که نقطه ۲۸ هزار‌تومانی قله قیمتی دلار در شرایط کنونی خواهد بود. در این میان، سطح عرضه بازارساز نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر بازارساز عرضه زیاد خود را از قیمت‌های بالا کلید بزند، دلار راحت‌تر در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. در این روز، سکه امامی اما ۲۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۲ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان رسید. به گفته فعالان تغییر مسیر دلار موجب شد خریداران از بازار سکه عقب‌نشینی کنند. این عقب‌نشینی در شرایطی رخ داد که بهای اونس طلا در بازارهای جهانی توانسته بود وارد کانال هزار و ۸۰۰‌دلاری شود. رفتار سکه در روز سه‌شنبه بار دیگر نشان داد که سکه‌بازان بیشتر از روند اونس طلا به رفتار قیمت دلار دقت می‌کنند. اگر دلار به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۷۰۰تومانی برگردد، به احتمال زیاد سکه نیز قادر خواهد بود از مقاومت 12 هزار و 2۰۰‌تومانی عبور کند. روز چهارشنبه دلار به صعود ادامه داد و به 27 هزار و 900 تومان نیز رسید. در این روز معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد «با توجه به مذاکرات رئیس‌جمهوری با برخی از سران کشورها، گشایش‌هایی در برخی از ارزهای بلوکه‌شده در خارج از کشور صورت می‌گیرد» اما این موضوع با توجه به عدم تحقق در گذشته با وجود انتشار اخباری از این دست واکنش معامله‌گران را به دنبال نداشت.

 

هفته بازگشت بازار جهانی

آغاز هفته جدید میلادی برای سرمایه‌گذاران برخی بازارها خوش‌یمن بود. پس از افت محسوس قیمت‌ها در آخرین روز کاری دو هفته قبل، با باز شدن بازارهای جهانی، طلا توانست به کانال هزار و 790‌دلاری بازگردد. روز دوشنبه فلز زرد توانست کانال نزولی کوتاه‌مدت خود را بشکند و رشدی 20‌دلاری را ثبت کند. نگرانی‌های دولت‌ها از شیوع مجدد کووید 19 در سطح جهان و تاثیر آن بر فضای اقتصادی نیز سرمایه‌گذاران را بیشتر به ایجاد تقاضا برای فلز زرد تشویق کرد. این روند صعودی اما ادامه پیدا نکرد و روز چهارشنبه شاهد از دست رفتن محدوده مهم 1800 دلار بر اونس بودیم. در این روز قیمت طلای جهانی در حالی تحت تاثیر تقویت ارزش دلار افت کرد که سرمایه‌گذاران منتظر سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا هستند. جرمی پاول، رئیس فدرال‌رزرو، این هفته در پایان اجلاس سالانه سران بانک مرکزی آمریکا در جکسون هول سخنرانی خواهد کرد و سرمایه‌گذاران امیدوارند سرنخ‌هایی در مورد برنامه بانک مرکزی آمریکا در کاهش ماهانه خرید اوراق قرضه و تزریق نقدینگی به بازار به دست آورند.

در بازار طلای سیاه، پس از آنکه نفت طولانی‌ترین روند کاهشی خود را در بیش از سه سال اخیر تجربه‌ کرد، روز دوشنبه در بازارگشایی بازار جهانی در پی بازیابی کلان‌بازارها بیش از سه درصد افزایش یافت. علاوه بر فضای مثبت‌تر بازارهای مالی، عامل امیدوارکننده دیگر پیشرفت چین در کنترل گونه دلتای کرونا که سریعاً در حال شیوع در سراسر جهان است، بود. در نتیجه این تلاش‌ها، تعداد موارد ابتلای محلی به ‌کرونا در این کشور به‌ صفر رسید. رالی قیمت نفت در نیمه اول سال‌ جاری میلادی اخیراً به ‌موانعی برخورده و شیوع گسترده کرونا ممکن است اوپک و متحدانش را وادار به ‌ارزیابی مجدد توافق افزایش تولید ماهانه خود کند. این گروه اول سپتامبر دیدار خواهند کرد. بازار همچنین منتظر برگزاری سمپوزیوم سالانه جکسون هول ‌فدرال رزرو از روز پنج‌شنبه است که طی آن ممکن است نشانه‌هایی از چگونگی برنامه بانک مرکزی آمریکا برای کاهش خرید اوراق بروز پیدا کند. به این ترتیب تا روز چهارشنبه شاهد صعود 9درصدی بهای نفت خام و رسیدن آن به مرز 71 دلار بر هر بشکه بودیم.

در بازار فلزات کاهش موجودی انبار سبب تداوم رشد قیمت‌ها شد. مس تا روز چهارشنبه به مرز 9400 دلار بر هر تن رسید و آلومینیوم 2600 دلار دادوستد شد. روی و سرب نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد موجودی انبار روی با چهار هزار تن کاهش به 277 هزار تن رسیده است. موجودی انبار آلومینیوم با کاهش 14 هزارتنی به یک میلیون و 570 هزار تن و موجودی انبار مس لندن و چین با کاهش چهار هزار‌تنی به 329 هزار تن رسیده است.

 

موج صعودی کریپتوها

موج صعودی در بازار رمزارزها موجب شد بزرگ‌ترین رمزارز بتواند بعد از سه ماه از مرز ۵۰ هزار دلار عبور و راه را برای صعود بیشتر آلت‌کوین‌ها هموار کند. هر‌چند بیت‌کوین در ادامه کمی نزول کرد و این کانال را از دست داد اما رشد 7 /6درصدی را در هفت روز معاملاتی ثبت کرد. بایننس‌کوین نیز با وجود اتفاقات و حواشی اخیر که مجبور شد احراز هویت را برای مشتریان خود الزامی کند، توانست با رشد 5 /22درصدی در هفت روز گذشته خود همراه شود. اتریوم دیگر رمزارز پرطرفدار میان سرمایه‌گذاران نیز در این بازه زمانی 4 /4 درصد افزایش قیمت داشت. رمزارز کاردانو نیز که این روزها در صدر اخبار آلت‌کوین‌ها قرار دارد، با ثبت رشد هفتگی 6 /36‌درصدی همراه شد و چشم‌ها را خیره کرد. صعود اخیر موجب شد ارزش کل بازار رمزارزها به دو تریلیون و 75 میلیارد دلار برسد. کارشناسان معتقدند در صورت ادامه روند صعودی بازار، بیت‌کوین مقاومت 50 هزار و 500‌دلاری را در پیش‌روی خود دارد که در صورت رد کردن آن، به سمت هدف 51 هزار و 200‌‌دلاری حرکت خواهد کرد. اما در صورت تغییر روند و عدم عبور از مقاومت پیش‌رو، سرمایه‌گذاران امیدوار به محدوده حمایتی 49 هزار و 200 خواهند بود.