شناسه خبر : 41756 لینک کوتاه

جنبه جدید امنیت

چرا دولت قادر به تامین امنیت اطلاعات جامعه نیست؟

  زهرا اکبری: امنیت بنا به تعریفی که در جامعه ما جا افتاده یعنی دوری از هرگونه تهدید و نیز آمادگی برای رویارویی با خطرات. امنیت انواع گوناگون دارد اما در هر شکل آن، کالای عمومی است که دولت‌ها باید آن را تهیه و تامین کنند. هر سال بودجه زیادی صرف این می‌شود که تهدیدها از جامعه دور شود تا آحاد جامعه بتوانند کسب‌وکار و زندگی کنند. در طول سال‌های گذشته به دلیل گسترش تکنولوژی و رواج شبکه‌های اجتماعی، امنیت مفهوم جدیدی پیدا کرده و کاربران نیاز به احساس امنیت در فضای سایبری برای انجام امور خود دارند که این امنیت ابتدا با افزایش سطح آگاهی و دانش خود کاربران و سپس با کمک شرکت‌های امنیتی و مراجع قانونی و پلیس‌های سایبری فراهم می‌شود.

این روزها افراد زیادی در معرض هک اطلاعات شخصی خود قرار دارند. خبر افشای اطلاعات و حساب‌های کاربران، هک سایت‌های ایرانی و از سرویس خارج شدن برخی سرورها و هاست‌ها و خبرهای دیگر از این دست مانند هک تلگرام و اپراتورهای تلفن همراه به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است. بنابراین لازم است که هر فرد آگاهی و مهارت خود را افزایش دهد تا در معرض سرقت اطلاعات خود قرار نگیرد. اما این همه ماجرا نیست و جنبه دیگر امنیت اطلاعات، دست ما نیست و دولت‌ها باید از آن محافظت کنند. پس از هک سامانه «تهران من» متعلق به شهرداری تهران، سامانه اطلاعات املاک وزارت مسکن نیز هک شد. در سال‌های گذشته تعداد سامانه‌هایی که توسط هکرهای داخلی و خارجی هک شده کم نیست. بانک‌ها، بیمه‌ها، سامانه‌های رفاهی و سلامت و... همواره در معرض دستبرد هکرها قرار دارند و بارها مورد حمله قرار گرفته‌اند. بسیاری از این اطلاعات هک‌شده به دلیل نبود قوانین مشخص و راهکارهای امنیتی، در فضای مجازی خرید و فروش می‌شوند. به نظر می‌رسد که حتی با وجود مصوبه‌هایی که برای امنیت سایبری تعریف شده است، مقابله با تهدیدات سایبری، حفاظت از اطلاعات و مدیریت مخاطرات و صیانت از حریم خصوصی افراد در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و دولت در تامین این جنبه از امنیت توفیق زیادی نداشته است.

با اطمینان کامل می‌توان گفت در دنیای امروز ما بیشتر از همیشه در معرض سرقت اطلاعات مهم مالی و شخصی خود قرار داریم و نکته نگران‌کننده اینکه دولت‌ها نمی‌توانند از حریم خصوصی ما محافظت کنند و در واقع ما با نشت گسترده اطلاعات شخصی خود از منابع دولتی مواجه هستیم. در پرونده این هفته تلاش می‌کنیم به این پرسش اصلی پاسخ دهیم که مشکل یا مشکلات اصلی از کجا سرچشمه می‌گیرند؟ مساله مهم دیگری که ممکن است ذهن ما را به خود درگیر کند، این است که آیا راهی وجود دارد که از اطلاعات خود محافظت کنیم؟ آیا نیاز به سیاستگذاری و قانونگذاری در این زمینه داریم؟ 

دراین پرونده بخوانید ...