شناسه خبر : 42589 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

زمستان سخت

کاهش مداوم سرمایه‌گذاری در نفت و گاز چه عواقبی دارد؟

  صدف صمیمی: سرمای زمستان سختی که دیپلمات‌ها با آن اروپاییان را تهدید کردند به زودی گریبان خودمان را خواهد گرفت. چندی پیش یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور در توئیتی هشدار داده بود که «زمستانی سخت ، در انتظار اروپاست.» اما اخیرا خبری منتشر شد که نشان داد دولت آلمان توانسته ذخایر گازی این کشور را حد قابل قبولی برساند که دیگر نگرانی درباه تأمین گاز در زمستان نداشته باشد. برلین در حالی از رسیدن به اهداف خود در پر کردن بیش از۹۵ درصد ذخایر گازی زودتر از حد انتظار سخن گفته که واردات گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم به این کشور از ابتدای ماه سپتامبر به کلی قطع شده است.

به این ترتیب فرصت تأمین گاز مورد نیاز اروپا توسط ایران از بین رفت اما مشکلات این بخش برای ما همچنان باقی است. در چند سال گذشته به دلیل کاهش شدید سرمایه‌گذاری و افزایش مصرف، همواره در فصل زمستان گاز مصرفی بخش‌هایی از کشور قطع شده یا سیاستگذار به بهای قطع گاز صنایع، مانع قطع گاز مصرفی خانوارها شده است.

یکی از دلایل اصلی ناترازی گاز در کشور، افت شدید سرمایه‌گذاری در این بخش است. یعنی در حالی که مصرف گاز خانگی و صنعتی مدام در حال افزایش است، سرمایه‌گذاری جدیدی صورت نگرفته که بتواند این نیاز را برطرف کند.

در همین زمینه  وزیر نفت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت برای رفع ناترازی گاز 80 میلیارد دلار منابع احتیاج دارد گفت: امسال دوستان برنامه های کوتاه مدتی در وزارت نفت تدبیر کردند تا‌ ان‌شاءلله در فصل سرد امسال این ناترازی را نداشته باشیم.

از جمله درخواست‌های وزارت نفت از دولت در جلسه هفته گذشته شورای اقتصاد؛ سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی شرکت ملی گاز ایران برای اجرای طرح‌های حوزه مهندسی و توسعه زیرساخت‌های زنجیره تامین بود که البته در این جلسه نیز به تصویب رسید.

وزیر نفت دولت سیزدهم هم از سال پیش اعلام کرده است: بالاترین خدمت در صنعت نفت و گاز، سرمایه‌گذاری در این صنعت است. باید از افت فشار و به‌دنبال آن افت تولید در میدان‌های نفت و گاز جلوگیری کرد. به گفته او سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از نان شب هم واجب‌تر است.

در حالی که گفته می‌شد برای پاسخ به نیاز کشور به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه نیاز داریم، پارسال وزیر نفت اعلام کرد که فقط ظرفیت جذب بیش از  ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایجاد شده است. اما آیا این میزان می‌تواند گرهی از مشکلات صنعت نفت ‌و گاز کشور باز کند؟  

دراین پرونده بخوانید ...