شناسه خبر : 42630 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مزد صبر

آیا افراد صبور در بازار سهام موفق‌ترند؟

 

 محمد علی‌نژاد / نویسنده نشریه 

«بازار سهام وسیله‌ای است برای انتقال پول از افراد کم‌حوصله به افراد صبور.» این جمله‌ای است که وارن بافت سرمایه‌گذار مطرح وال‌استریت در ستایش فضیلت صبر در بازارهای مالی می‌گوید.

سرمایه‌گذاران موفق در طول زندگی خود مهارت‌های ارزشمند متعددی را در خود پرورش می‌دهند. شما از بدو تولد نمی‌دانید که چگونه در مورد یک سهم تحقیق کنید یا چطور تفکر بحرانی را برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری به کار بگیرید. اینها مهارت‌های سرمایه‌گذاری هستند که برخی افراد یاد گرفته و آن را تقویت می‌کنند. صبر یکی از مهم‌ترین این مهارت‌های سرمایه‌گذاری است که در عمل کمتر به آن پرداخته شده و بسیاری از سرمایه‌گذاران از آن استفاده نمی‌کنند. ما صبور به دنیا نمی‌آییم. در جوانی بیشتر به دنبال برطرف کردن آنی نیازها هستیم. اما انسان می‌تواند صبر را یاد بگیرد. اگر شما یک سرمایه‌گذار هستید، صبر به شما در رسیدن به اهداف مالی‌تان کمک می‌کند.

صبر حفظ آرامش در موقعیت‌هایی است که بر آن کنترل ندارید. حتی اگر در برخی از بخش‌های زندگی صبور باشیم، باید تمرین کنیم و در موقعیت‌های جدید صبور باشیم. در واقع صبر در هر حوزه متفاوت است. برای مثال اگر شما در صف نانوایی صبور هستید دلیلی ندارد که یک سرمایه‌گذار صبور محسوب شوید. در این مقاله، ما بررسی خواهیم کرد که چرا تسلط بر صبر برای سرمایه‌گذاران دشوار است، چرا صبر یک مهارت سرمایه‌گذاری مهم است و چگونه صبر را در سرمایه‌گذاری به کار ببریم.

چرا صبور بودن دشوار است؟

به عبارت ساده، مغز شما صبور بودن را سخت می‌نماید. بشر به نوعی خلق شده که به هرگونه تهدید واقعی یا ادراکی واکنش نشان دهد. شرایط پراسترس یک واکنش روانشناختی را در انسان تحریک می‌کند. چنین شرایطی پاسخ «جنگ یا گریز» نامیده می‌شود و عکس‌العملی است که به کاهش تهدید کمک می‌کند.

مشکل این است که بدن شما تفاوت میان خطر فیزیکی واقعی (که در آن دعوا یا فرار واقعاً مفید است) و محرک‌های روانی مانند فیلم‌های ترسناک را تشخیص نمی‌دهد. صبور بودن دشوار است زیرا به معنای غلبه بر این غرایز طبیعی است. بازارهای مالی متلاطم نیز می‌توانند واکنش‌ها را تحریک کنند، اما برخلاف فیلم‌های ترسناک، ممکن است تاثیراتی در دنیای واقعی وجود داشته باشد که برای غلبه بر آنها به صبر نیاز دارید.

وقتی بازارها در حال چرخش هستند و شما غرق رسانه‌های مالی منفی هستید، مغزتان تهدیدی نسبت به رفاه مالی شما احساس می‌کند. حتی با وجود اینکه نوسانات بازار سهام یک تهدید فیزیکی محسوب نمی‌شوند، واکنش جنگ یا گریز شروع می‌شود، احساسات بر شما حاکم می‌شود و مغزتان شروع به انجام کاری می‌کند و به شما می‌گوید، سرمایه‌گذاری شما در حال آسیب است! همین الان کاری کن! در سرمایه‌گذاری این اقدام، اغلب به فروش دارایی منجر می‌شود، زیرا این احساس در شما وجود دارد که با فروش احتمالاً از سبدتان برای زیان‌های بیشتر محافظت کرده‌اید. اما فروش در زمان نامناسب، به عنوان مثال وسط یک رکود بزرگ، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات سرمایه‌گذاری است که می‌توانید مرتکب شوید.

اهمیت صبر در سرمایه‌گذاری

بنجامین گراهام که او را «پدر سرمایه‌گذاری ارزشی» می‌دانند در مورد اهمیت صبر در سرمایه‌گذاری می‌گوید: «در نهایت رفتار سرمایه‌گذاری‌های شما بسیار کمتر از نحوه رفتار شما اهمیت دارد.» صبر و سرمایه‌گذاری در واقع شرکای طبیعی هم هستند. سرمایه‌گذاری یک چشم‌انداز بلندمدت است و اغلب سرمایه‌گذاران بعد از چند سال از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. صبر نیز رفتاری است که مزایای آن اغلب در بلندمدت مشخص می‌شود. صبور بودن در واقع تحمل سختی‌های کوتاه‌مدت برای پاداش آینده است.

وارن بافت هم صبر یا نبود آن را یک ویژگی تعیین‌کننده برای سرمایه‌گذاری می‌داند. چرا؟ به این دلیل که سرمایه‌گذاران کم‌تحمل اجازه می‌دهند احساسات و خشمشان بر تصمیم‌گیری آنها حاکم شود. تمایل آنها به «انجام دادن چیزی» می‌تواند به رفتارهای سرمایه‌گذاری مضری منجر شود: چک کردن مداوم مانده‌حساب،‌ تمرکز روی نوسانات کوتاه‌مدت، خرید یا فروش در زمان اشتباه یا ترک برنامه سرمایه‌گذاری استراتژیک بلندمدت. و این رفتارهای بد می‌تواند به بازده سرمایه‌گذاری بلندمدت آسیب جدی برساند.

فروش خارج از بازار در زمان یک اصلاح ممکن است به نظر اقدامی محتاطانه به نظر برسد و حتی ممکن است از دیدن ادامه سقوط بازار پس از فروش سهام خود لذت ببرید. اما این لذت می‌تواند به زودی با پشیمانی جایگزین شود، زیرا زمان‌بندی مداوم و صحیح بازار با فروش و خرید مجدد در زمان مناسب، مستلزم شانس باورنکردنی است و هیچ سرمایه‌گذاری را نمی‌شناسیم که اینقدر شانس داشته باشد.

شرکت تحقیقات بازار در پژوهشی نشان داد که چگونه سرمایه‌گذاران می‌توانند با رفتار بی‌صبرانه آسیب ببینند. تحلیل کمی رفتار سرمایه‌گذاران (QAIB) آنها در سال 2020، بازده بازار و میانگین بازده سرمایه‌گذاران صندوق‌های مشترک را در 25 سال گذشته منتهی به 31 دسامبر 2019 مقایسه می‌کند. این شرکت تحقیقاتی دریافت که در این دوره 25ساله، بازده متوسط شاخص اس‌اندپی حدود 10 درصد بود و این در حالی بود که بازده سرمایه‌گذاران صندوق سرمایه‌گذاری مشترک تنها 8 /7 درصد بود.

چرا سرمایه‌گذاران سهام حتی نمی‌توانند بازدهی به اندازه شاخص کل بورس داشته باشند؟ دالبار این ناکامی را به عوامل روانی سرمایه‌گذاران خرد نسبت می‌دهد. در واقع، تحقیقات آنها نشان داد که سرمایه‌گذاران صندوق سرمایه‌گذاری معمولاً صندوق‌های مشترک خود را به‌طور متوسط تنها 5 /4 سال نگه می‌دارند. ورود و خروج سرمایه‌گذاری‌ها برای سرمایه‌گذاران بازده قابل‌توجهی در طول زمان به همراه داشت. همان‌طور که نمایش زیر نشان می‌دهد، با فرض سرمایه‌گذاری اولیه یک میلیون دلار، هزینه چنین رفتاری این بوده که این سرمایه‌گذاران پنج میلیون دلار از بازار عقب بیفتند.

سرمایه‌گذاری و ماهیگیری

سرمایه‌گذاری صبورانه مانند ماهیگیری است. ماهی‌های زیادی در دریا وجود دارد و برای موفقیت لازم نیست هر ماهی که از جلوی شما شنا می‌کند صید کرد. در واقع، فقط کافی است آن تعداد معدودی را بگیرید که سبد شما را پر کند.

مهم است که به یاد داشته باشید همیشه فرصت‌های معاملاتی زیادی در بازار وجود دارد، حتی در یک بازار نزولی، بنابراین مشکل یافتن فرصت‌های معاملاتی نیست، بلکه اطمینان از این است که فرصت‌ها با قوانین معاملاتی شما مطابقت دارند. بسیار مهم است که منتظر نقاط ورودی خوب باشید و مطمئن شوید که نقاط خروجی را به همراه حد ضرر تعریف کرده‌اید، بدون اینکه مجبور باشید در هر معامله وارد شوید.

اگر سهمی نمی‌خواهد قلاب شما را بگیرد یا معیارهای شما را برآورده نمی‌کند، نگران نباشید. صبور باشید. احتمالاً ماهی یا فرصت دیگری درست در گوشه و کنار وجود خواهد داشت.

اگر متوجه شدید که کنترل خود را از دست داده‌اید و قبل از زمان مناسب وارد یک سهم شده‌اید، معمولاً بهتر است از معامله خارج شوید و منتظر بمانید تا بر اساس قوانین از پیش تعریف‌شده شما و نه بر اساس احساسات شما شرایط شکل بگیرد. هزینه‌های مرتبط با معامله را به عنوان یک درس در نظر بگیرید، از آن درس بگیرید و مجدداً به سرمایه‌گذاری خود ادامه دهید.

انتظار برای نقطه ورود مناسب یکی از ویژگی‌های اساسی هر معامله‌گر موفق است. اگر وسوسه شدید که سفارشی را قبل از زمان آن وارد کنید، کمی از معامله فاصله بگیرید و دلایلی را که نقطه ورود را انتخاب کرده‌اید یک‌بار دیگر بررسی کنید. سپس به خود یادآوری کنید که رعایت نظم و انضباط به موفقیت شما کمک می‌کند.

سرمایه‌گذار محافظه‌کار

این سرمایه‌گذاران تحمل کمتری برای ریسک دارند. به عنوان یک سرمایه‌گذار محافظه‌کار، باید به دنبال سهامی باشید که سود سهام یا جریان ثابتی از بازده را ارائه می‌دهند. بیشتر این سهام در دسته سهام به اصطلاح بنیادی قرار می‌گیرند. این به معنای سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و به‌طور کلی شرکت‌هایی است که آنقدر بزرگ هستند که در برابر نوسانات کوچک مقاومت کنند. با این حال، بررسی اینکه آیا این شرکت‌ها مقدار قابل توجهی از سود خود را در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند یا بخش‌هایی که وعده رشد پایدار را می‌دهند، حیاتی است.

در دهه 1990، کداک و نوکیا دو شرکتی بودند که سهم زیادی در بازار و زندگی مردم داشتند. هر دو شرکت وعده محصولات باکیفیت را به مشتریان خود دادند. با این حال، همان‌طور که عصر دیجیتال بازار را فرا گرفت، شرکت‌ها نتوانستند شکوفا شوند زیرا محصولات آنها نمی‌توانستند در برابر رقابت مقاومت کنند. ناتوانی نوکیا در پذیرش فناوری هوشمند به سقوط آن منجر شد. مورد کداک نیز مشابه بود، زیرا نمی‌توانست در زمینه دوربین‌های دیجیتال یک انتقال آرام را نوید دهد.

87

چگونه به یک سرمایه‌گذار صبور تبدیل شویم؟

چارلی مانگر، میلیاردر و سرمایه‌گذار آمریکایی می‌گوید:‌ «‌انتظار به شما به عنوان یک سرمایه‌گذار کمک می‌کند و این در حالی است که بسیاری از مردم نمی‌توانند صبر کنند. اگر ژن به تعویق انداختن رسیدن به خواسته‌هایتان را ندارید، باید برای غلبه بر آن سخت تلاش کنید.»

همان‌طور که چارلی مانگر، شریک تجاری وارن بافت اشاره می‌کند، ممکن است سرمایه‌گذار صبور بودن برای شما آسان نباشد. اما ابزارهایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند بر بی‌حوصلگی غلبه کنید. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای پرورش صبر و وضوح فکر در تصمیمات سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید.

داشتن برنامه و تفکر بلندمدت. تعیین اهداف مالی بلندمدت و توجه به آن در زمان‌های پرنوسان برای سرمایه‌گذاری موفق ضروری است. یک طرح مالی مکتوب می‌تواند ایده خوبی باشد. تفکر بلندمدت به شما کمک می‌کند بتوانید حساب ماجراجویی سرمایه‌گذاری را از مقاصد مالی بلندمدت خود جدا کنید. حفظ یک چشم‌انداز بلندمدت به شما شکیبایی روانی مورد نیاز برای رشد سبد سرمایه‌گذاری‌تان در بلندمدت را می‌دهد. اگر شما در مورد تفکر بلندمدت در زمان‌های نوسانی بازار مشکل دارید،‌ می‌توانید از کمک و مشاوره خبره‌های مالی معتمد بهره ببرید.

بپذیرید که نوسان بازار طبیعی است. همانند صف نانوایی، نوسان بازار هم بخشی طبیعی از زندگی است. اگر چه بازار نوسانی ناخوشایند است، اما تشخیص اینکه هر‌از‌چند‌گاهی با بازارهای نوسان مواجه خواهید شد، می‌تواند به شما کمک کند تا از نظر ذهنی برای اصلاحات یا سایر رکودها آماده شوید.

به دنبال ترس یا اصول بنیادی باشید. به عنوان مثال در دوران افت بازار بررسی کنید که این سقوط ناشی از ترس سرمایه‌گذاران است یا بازار از نظر بنیادی واقعاً دچار مشکل است. اگر ترس محرک اصلی سقوط بازار است نیازی نیست که زیاد بترسید: اصلاحات ناشی از ترس اغلب به سرعت به روند صعودی تبدیل می‌شود. حتی اگر دلایل بنیادی پشت سقوط بازار باشد، باز هم ممکن است قیمت‌گذاری آتی سهام در آینده نسبت به واقعیت بدتر باشد. در هر صورت، صبور باشید و به استراتژی سرمایه‌گذاری خود پایبند باشید تا از اشتباهات احساسی تصمیم‌گیری جلوگیری کنید.

به یاد داشته باشید، زمان طرف شماست. در تاریخ طولانی بازار سرمایه آرامش داشته باشید. اصلاحات موقتی و معمولاً مختصر هستند و حتی بازارهای نزولی در نهایت به پایان می‌رسند. از نظر تاریخی، بازارها به مراتب بیشتر و با حاشیه بسیار بیشتری نسبت به روند نزولی،‌ رشد می‌کنند. داشتن سهام در بلندمدت یکی از بهترین روش‌ها برای سود بردن از پیشرفت اقتصادی، نوآوری و رشد مرکب است.

این کار آسانی نیست، اما می‌توانید با به‌کار بردن این روش‌ها و تمرکز روی بلندمدت،‌ از عملکرد استثنایی سهام در دوران رشد راحت باشید. میانگین بازده سالانه بلندمدت S&P500 در حدود 10 درصد بوده که در این دوران بازار روزهای نزولی و اصلاح هم داشته است؛ موضوعی که نشان می‌دهد زمان‌بندی بازار برای سرمایه‌گذاران بلندمدت ضرورتی ندارد. وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود، صبر و خویشتن‌داری اغلب محتاطانه‌ترین و هوشمندانه‌ترین رویکرد برای سرمایه‌گذاران بلندمدت است. دفعه بعد که نوسانات بازار شروع می‌شود، صبر را به عنوان یک انتخاب فعال و یکی از بالقوه‌ترین تصمیماتی که می‌توانید به عنوان سرمایه‌گذار در طول زمان بگیرید، در نظر بگیرید. 

دراین پرونده بخوانید ...