شناسه خبر : 42606 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

استعداد پنهان

زنان در بازار سهام موفق‌ترند یا مردان؟

 

محمد علی‌نژاد / نویسنده نشریه 

شاید بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف سرمایه‌گذاران زن این باور اشتباه است که زن‌ها سرمایه‌گذاران خوبی نیستند. زنان و مردان در مورد سرمایه‌گذاری با یکدیگر تفاوت دارند. با این حال، در حالی که بسیاری ممکن است در مورد سرمایه‌گذاری، زنان را جنس ضعیف‌تر تصور کنند، داده‌های پژوهشی نشان می‌دهد که در واقع زنان نرخ بازدهی بالاتری نسبت به همتایان مرد خود دارند.

بر اساس پژوهش «زنان و سرمایه‌گذاری» موسسه تحقیقاتی فیدلیتی در سال 2021، زنان به‌طور متوسط 4 /0 درصد از مردان عملکرد بهتری در بازارهای مالی دارند. این حاشیه مثبت می‌تواند در بلندمدت به ده‌ها هزار دلار تبدیل شود. علاوه بر این، زنان در انباشت دارایی‌ها دستاوردهای قابل توجهی کسب کرده‌اند، به‌طوری که 67 درصد از سرمایه‌گذاران زن مورد بررسی فراتر از حساب‌های بازنشستگی‌شان پس‌انداز کرده‌اند، این در حالی است که در سال 2018 این نسبت 48 درصد بود. در همین حال، نزدیک به 50 درصد، 20 هزار دلار یا بیشتر خارج از حساب‌های بازنشستگی و صندوق‌های اضطراری خود پس‌انداز کرده‌اند و 20 درصد زنان نیز پس‌انداز بالای 100 هزاردلاری دارند. مطالعه فیدلیتی گزارش می‌دهد که تنها یک‌سوم از زنان خود را سرمایه‌گذار می‌دانند، به این معنی که تنها 33 درصد از توانایی خود در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری اطمینان دارند. این گزارش همچنین می‌گوید تنها 9 درصد از زنان فکر می‌کنند سرمایه‌گذاران بهتری نسبت به مردان هستند. مطالعه‌ای که مریل لینچ و ایج ویو انجام داده‌اند، نشان داد که تنها 52 درصد از زنان می‌گویند که از مدیریت سرمایه‌گذاری خود اطمینان دارند، این در حالی است که این نسبت برای مردان 68 درصد است.

داده‌های شرکت بازار سرمایه نیز نشان می‌دهد که 71 درصد از مردان و تنها 54 درصد از زنان خود را دارای سطح بالایی از دانش سرمایه‌گذاری ارزیابی می‌کنند. در این راستا، 49 درصد از مردان در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری احساس راحتی می‌کنند، در حالی که تنها 34 درصد از زنان چنین احساسی دارند. یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید هر چه بیشتر پول بدهی بیشتر آش می‌خوری. این موضوع در مورد سرمایه‌گذاری هم صحت دارد. شکاف عمیق دستمزد میان زنان و مردان باعث شده که زنان در میزان سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی از مردان عقب بیفتند. در سال 2021 زنان به ازای هر دلار درآمد متوسط مردان 82 سنت درآمد داشتند. تحقیقات نشان می‌دهد شکاف درآمدی تجمعی میان زنان و مردان در سن بازنشستگی حدود یک میلیون دلار خواهد شد.

با توجه به اینکه 39 درصد از زنان درآمد یا پیشرفت شغلی خود را برای مراقبت از نیازهای فرزندان یا والدین از دست داده‌اند، به راحتی می‌توان فهمید که چرا سرمایه‌گذاری برای آنها چالش‌برانگیز است. درآمد کمتر به معنای بودجه کمتر برای سرمایه‌گذاری است. همچنین بسیاری از زنان در پی همه‌گیری کرونا از بازار نیروی کار خارج شده‌اند که عمدتاً به دلیل محدودیت‌های مراقبت از کودکان است. این موضوع نیز می‌تواند بر اهداف سرمایه‌گذاری بلندمدت تاثیر بگذارد.

بخش بزرگی از رشد ثروت و تضمین درآمد کافی برای بازنشستگی، سرمایه‌گذاری به روشی است که بتواند از تورم پیشی بگیرد. به طور کلی، این به معنای سرمایه‌گذاری روی سهام است که ریسک بیشتری نسبت به اوراق قرضه دارند اما از لحاظ تاریخی بازدهی قوی‌تری داشته‌اند. با این حال بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد که زنان با وجود پتانسیل رشدی که بازار سهام دارد،‌ تمایل دارند از آن دوری کنند.

بر اساس نظرسنجی بلک‌راک در سال 2015، میانگین سرمایه‌گذار زن، 68 درصد از پورتفوی خود را به صورت نقد و معادل‌های نقدی مانند حساب‌های بازار پول، اسناد خزانه‌داری و گواهی سپرده نگه می‌دارند. در مقایسه، 59 درصد از پورتفوی مردان به صورت دارایی‌های نقدی است.

تا حدودی، ترس متوسط از ریسک چیز خوبی است. زنان بیشتر از مردان، پس‌اندازهای بلندمدت خود را در صندوق‌های مدت‌دار سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما زنان ممکن است ترس خود را به سمت یک افراط ناسالم یا به تعبیر بهتر، یک اقدام بی‌سود ببرند. ولز فارگو دریافته است که تنها چهار درصد از زنان ریسک زیادی در کارنامه خود دارند. بر اساس مطالعه SoFi حدود 56 درصد از زنان نسل هزاره می‌گویند ترس آنها را از سرمایه‌گذاری بازمی‌دارد. این مایه تاسف است، زیرا زنان نسل هزاره افق سرمایه‌گذاری طولانی و زمان کافی برای عبور از فرازونشیب‌های بازار سهام دارند. البته، در هر سبد سرمایه‌گذاری معین، هدف باید تعادل میان ریسک و پاداش باشد. پورتفویی که عمدتاً در سهام متمرکز شده باشد، به‌راحتی می‌تواند میانگین سالانه هفت درصد بازدهی را بر اساس عملکرد تاریخی بازار سهام ایجاد کند.

بازار سهام متمایل به بی‌ثباتی است و این موضوع می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سمت رفتار هیجانی و از دست دادن پول در این فرآیند سوق دهد. اما داده‌ها نشان می‌دهد که زنان به نوسانات بازار مانند مردان واکنش نشان نمی‌دهند.

ولز فارگو گزارش می‌دهد که زنان مجرد 27 درصد کمتر از مردان مجرد تجارت می‌کنند. شرکت پژوهشی روبوادوایزر دریافته است زنان 20 درصد کمتر از مردان در کارنامه خود سبد سهام خود را تغییر می‌دهند. علاوه بر این، مردان به‌طور متوسط تقریباً پنج‌بار در هفته وارد سبد سرمایه‌گذاری خود می‌شوند، در حالی که زنان به طور متوسط کمتر از سه‌بار در هفته به سبد سرمایه‌گذاری خود سر می‌زنند.

Vanguard همچنین دریافته است که زنان 40 درصد کمتر از مردان معامله می‌کنند و این روندی است که از دیرباز وجود داشته است. طبق مطالعه انجام‌شده از سوی دانشگاه کالیفرنیا، بین فوریه 1991 و ژانویه 1997، مردان 45 درصد بیشتر از زنان معامله کردند. این معاملات بیشتر باعث شده که بازده خالص سرمایه‌گذاری مردان در سال 6 /2 درصد کاهش پیدا کند.

47

حقوق کمتر،‌ پس‌انداز بیشتر

با وجود اینکه زنان به‌طور متوسط حقوق کمتری از مردان می‌گیرند اما نرخ پس‌انداز بالاتری نسبت به مردان دارند. در نظرسنجی فیدلیتی در سال 2017، زنان به طور متوسط 9درصد از حقوق سالانه خود را پس‌انداز کردند، در حالی که مردان به طور متوسط 6 /8 درصد پس‌انداز کردند. ونگارد گزارش می‌دهد که زنان در تمام سطوح درآمدی نسبت به مردان نرخ مشارکت در برنامه بازنشستگی بالاتری دارند.

البته، نرخ پس‌انداز بالاتر لزوماً معادل مانده‌های پس‌انداز بالاتر نیست. از آنجا که مردان نسبت به زنان پول بیشتری کسب کرده و عموماً رویکرد تهاجمی‌تری در سرمایه‌گذاری دارند، همچنان ثروت بلندمدت بیشتری نسبت به همتایان زن خود می‌اندوزند.

همچنین زنان علاوه بر پس‌انداز منظم، اهمیت پس‌انداز اضطراری را نیز می‌دانند. تا سال 2021، 47 درصد از زنان گفتند که 20 هزار دلار یا بیشتر برای صورت‌حساب‌های برنامه‌ریزی‌نشده در اختیار دارند، در حالی که 31 درصد آنها 50 هزار دلار یا بیشتر دارند. داشتن اندوخته نقدی کافی موجب جلوگیری از انحلال سرمایه‌گذاری‌ها و محدود شدن زیان بالقوه می‌شود.

واضح است که وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود، زنان بسیاری از کارها را به درستی انجام می‌دهند. آنها بخش قابل توجهی از درآمد خود را پس‌انداز می‌کنند، با فرکانس معقول معامله کرده و سرمایه‌گذاری‌هایی را انتخاب می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد از مردان عملکرد بهتری داشته باشند. با این حال، 41 درصد از سرمایه‌گذاری بیشتر پول خود پشیمان هستند. اما زنان چه کارهایی می‌توانند انجام دهند تا قدرت سرمایه‌گذاری بیشتری پیدا کنند؟‌

موفقیت سرمایه‌گذاری با برنامه‌ریزی بلندمدت شروع می‌شود. در وهله نخست، زنان باید خطر طول عمر خود را تشخیص دهند. در سال 2019، میانگین امید به زندگی مردان هنگام تولد 3 /76 سال بود، در حالی که این عدد برای زنان 2 /81 سال بود. از آنجا که زنان بیشتر عمر می‌کنند، به پس‌انداز طولانی‌مدت بیشتری نیاز دارند. علاوه بر این، زندگی بیشتر از همتایان مرد خود، زنان را در معرض افزایش احتمال نیاز به نوعی مراقبت بلندمدت در زندگی قرار می‌دهد، که هزینه آن می‌تواند بسیار گران باشد.

مبارزه برای دستمزد برابر مهم است. زنان همچنین باید به مبارزه برای افزایش حقوق و دستمزد برابر ادامه دهند. ابزارهایی وجود دارند که مقایسه داده‌های حقوق و دستمزد را بر اساس عواملی مانند عنوان شغل، تجربه و موقعیت جغرافیایی آسان می‌کنند. زنان باید با استفاده از حقایق و ارقام از ادعاهای خود دفاع کنند.

زود و با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید. یکی از رمزهای موفقیت در سرمایه‌گذاری عادت به سرمایه‌گذاری در سنین پایین است. زنی که شروع به گذاشتن 500 دلار در هر ماه در برنامه بازنشستگی در 25سالگی می‌کند و تا 65سالگی به این کار ادامه می‌دهد، 240 هزار دلار از جیب خود خرج می‌کند. اما این مبلغ، اگر عمدتاً در سهام سرمایه‌گذاری شود، می‌تواند به‌طور متوسط سالانه هفت درصد بازده ایجاد کند. با این فرض، آن 240 هزار دلار به حدود 2 /1 میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

 

شکاف سرمایه‌گذاری

بازارها با سقوط و صعود همراه‌اند، سال‌ها می‌آیند و می‌روند اما چیزی که به نظر در بازارهای مالی همیشه مشهود بوده این است که شکاف جنسیتی در سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام وجود داشته است. تحقیقات نشان می‌دهد که برای سال‌ها به طور کلی زنان تمایل بیشتری به پس‌انداز داشته و کمتر از مردان به سرمایه‌گذاری فکر می‌کنند. این پژوهش که از سوی پلت‌فورم معاملاتی کپیتال انجام شده به مقایسه نحوه تفکر سرمایه‌گذاری زنان و مردان پرداخته است.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد، با وجود تمایل زنان به پس‌انداز، تنها 29 درصد از پاسخ‌دهندگان زن در بریتانیا در سهام و سهام آنلاین معامله یا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این در حالی است که پاسخ 47 درصد از مردان مثبت بوده است. وقتی از آنها پرسیده شد که چرا علاقه‌ای به تجارت آنلاین ندارند، 58 درصد از پاسخ‌دهندگان زن گفتند که فکر می‌کنند این کار بسیار خطرناک است و 52 درصد گفتند که احساس می‌کنند به اندازه کافی درباره تجارت و سرمایه‌گذاری آنلاین نمی‌دانند. چنین نگرش‌هایی منحصر به بریتانیا نیست. این روند در سراسر جهان تکرار شده است. بر اساس تحقیقات اخیر موسسه BNY، تنها یک زن از هر 10 زن در سراسر جهان احساس می‌کند که سرمایه‌گذاری را کاملاً درک می‌کند، در حالی که تنها 28 درصد از زنان نسبت به سرمایه‌گذاری پول خود اطمینان دارند. 45 درصد از زنان نیز بازار سهام را برای خود بسیار خطرناک می‌دانستند. همه اینها ممکن است منجر به شکاف بزرگ سرمایه‌گذاری شود. BNY  تخمین زده اگر زنان با نرخی برابر با مردان سرمایه‌گذاری کنند، حداقل 2 /3 تریلیون دلار دارایی اضافی تحت مدیریت افراد خصوصی امروز وجود خواهد داشت. با این حال، ممکن است وضعیت در حال تغییر باشد. شروع همه‌گیری کووید 19 به طور ناخواسته به کاهش شکاف جنسیتی کمک کرد. از آنجا که افراد بیشتری در خانه‌های خود محبوس بودند، معاملات آنلاین به راهی برای درآمدزایی تبدیل شده بود. موضوعی که شاید حتی قابل‌توجه‌تر باشد این است که در حالی که سرمایه‌گذاران زن به طور میانگین معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی با فعالیت کمتر هستند، داده‌ها نشان می‌دهد در صورت حضور زنان در بازار سهام، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران منظم‌تر و صبورتری در نظر گرفته می‌شوند.

دلیل این موضوع تا حدی ناشی از رویکردهای متفاوت سرمایه‌گذاری آنهاست. تجزیه و تحلیل کپیتال از رفتار حدود 2000 معامله‌گر برای 18 ماه منتهی به جولای 2021 نشان داد که سرمایه‌گذاران زن بیشتر از مردان از حد ضرر استفاده می‌کنند، به طوری که 43 درصد از معامله‌گران زن در بیش از نیمی از معاملات خود از حد ضرر استفاده می‌کنند. در مقابل 35 درصد از مردان از حد ضرر اغلب به عنوان یک ابزار مدیریت ریسک برای محدود کردن ضرر خود سود می‌برند.

یکی دیگر از تفاوت‌های قابل‌توجه میان زنان و مردان مقدار پولی است که سرمایه‌گذاری می‌کنند. به طور کلی مردان تمایل دارند پول بیشتری را به بازارهای مالی بیاورند. در حالی که 27 درصد زنان سرمایه‌گذاری بالای هزار دلاری را انجام داده‌اند 41 درصد از مردان بیش از 1000 هزار دلار در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

آرتی روستسکی، رئیس هوش مصنوعی کپیتال می‌گوید: ایگو یک مساله در معاملات است. شور و نشاط بازار همراه با روی دور برد بودن می‌تواند حتی به یک سرمایه‌گذار باتجربه احساس شکست‌ناپذیری دهد. تحقیق ما نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران زن تحلیل بیشتری انجام داده و به سوابق معاملات یک سهم توجه بیشتری دارند و همین موضوع است که آنها را در مقایسه با مردان در جایگاه بهتری قرار می‌دهد. از سوی دیگر آنها کمتر از مردان دچار اعتمادبه‌نفس کاذب می‌شوند. این امر با این واقعیت نشان داده شده است که زنان عموماً سخت‌کوش‌تر بوده و اغلب به حد ضررهای خود بیشتر پایبندند.

با این حال، همه معامله‌گران می‌توانند از موفقیت‌ها یا شکست‌های همتایان خود درس بگیرند. اعتمادسازی از طریق آموزش و ایجاد زمین بازی گسترده و عادلانه در معامله و سرمایه‌گذاری امری مهم است.  

دراین پرونده بخوانید ...