شناسه خبر : 42061 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازارها پس از توافق

کدام بازارها پس از توافق هسته‌ای جذاب می‌شوند؟

  سردار خالدی: پس از چند هفته مذاکره فشرده، به نظر می‌رسد مذاکرات احیای برجام به مراحل پایانی خود نزدیک شده است. بازارهای مالی بیش از آنچه سیاستمداران در نظر داشته باشند، از رویدادهای سیاسی اثر می‌پذیرند. این موضوع زمانی برجسته به نظر می‌رسد که تجربه مشابهی از وضع فعلی پیش روی آحاد اقتصادی وجود دارد. هفت سال پیش که توافق برجام میان ایران و شش قدرت جهانی در سال 2015 امضا شد، بازارها به این توافق واکنش نشان دادند و هر کدام مسیر خود را پیش رفتند.

دلار در آن مقطع با کاهش قیمت مواجه شد، ارزندگی برگه‌های سهام در بازار سهام افزایش قابل‌توجهی یافت، قیمت‌ها در بازار خودرو نزولی شد و بازار مسکن کاهش محسوسی را تجربه کرد. اکنون این پرسش پیش ‌روی تحلیلگران قرار دارد که آیا با کلید خوردن دومین صحنه از برجام در قالب احیای برجام می‌توان انتظار داشت نتایج همان سال‌ها دوباره برای بازارها تکرار شود؟

بازارها پس از خروج یک‌جانبه دولت دونالد ترامپ در مه 2018 نسبت به این تصمیم یک‌جانبه واکنش قابل ملاحظه‌ای نشان دادند. قیمت‌ها در بازارهایی همچون دلار، خودرو یا مسکن با سرعت بیشتری مسیر افزایشی را در پیش گرفت و با وجود اینکه در چهار سال اخیر بازارها با بیشترین افت‌وخیز روبه‌رو شده‌اند اما دامنه التهاب‌ها در این مدت زمانی گسترده‌تر شد. 

پس از انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و انتخاب جو بایدن به ریاست‌جمهوری زمزمه‌های بازگشت به برجام با دور جدید مذاکرات احیای برجام دنبال شد. این در حالی است که نزدیک دو سال از مذاکرات احیای برجام می‌گذرد اما هنوز توافق نهایی در این‌باره حاصل نشده است. اکنون احیای برجام در نقطه پایانی خود به سر می‌برد. بسیاری با درک تغییرات و انتظارات فعلی از رسیدن توافق نهایی خبر می‌دهند، اما همچنان نسبت به پایان مذاکرات اتفاق‌نظری حاصل نشده است.

در پرونده پیش‌رو قصد داریم وضعیت بازارها را پیش از توافق برجام (در تیر 1394) بازخوانی کنیم و به‌طور مشخص این پرسش را مطرح می‌کنیم که کدام بازارها پس از توافق هسته‌ای نزولی می‌شوند و کدام بازارها احتمالاً با افزایش مواجه خواهند شد؟ کدام بازارها جذاب خواهند بود و کدام بازارها در صورت توافق از رونق می‌افتند؟ اینها پرسش‌هایی است که تحلیلگران و کارشناسان می‌خواهند با واکاوی دقیق بازارها، برایشان پاسخ‌هایی صحیح بیابند. 

دراین پرونده بخوانید ...