شناسه خبر : 40868 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برندگان بازار مسکن

آیا خریداران مسکن در سال گذشته برنده شده‌اند؟

  سردار خالدی: برخی تحلیلگران معتقدند؛ علت افزایش قیمت مسکن شهر تهران در اسفندماه تقاضای انباشته‌ای بود که به قصد ارزانی یک سال منتظر مانده بود و با توجه به احتمال تورم ۳۰درصدی کالاها و خدمات، کسانی که خرید کردند برنده شدند.

دلیلش این است که مردم از آنجا که دیدند برجام فعلاً به نتیجه نرسیده و قیمت دلار کاهش چشمگیری نیافته، مقداری نگران شدند و برای مصون ماندن از تورم احتمالی سال بعد اقدام به خرید مسکن کردند. انتظارات تورمی همواره در اقتصاد ایران وجود دارد که اواخر سال بروز پیدا می‌کند. تصور عمومی این بود که در سال ۱۴۰۱ قیمت کالاها و خدمات حدود ۳۰ درصد به‌طور میانگین افزایش می‌یابد. نکته اساسی اینجاست که هرگاه شاخص هزینه‌های ساخت رشد بالایی داشته باشد، رشد قیمت مسکن بیش از آن بوده و بنابراین بالا رفتن هزینه‌های ساخت اغلب به سود عرضه‌کنندگان و به ضرر خریداران تمام شده است.

هزینه تمام‌شده ساخت هر مترمربع مسکن به روایت بانک‌ها (بر اساس سقف جدید وام ساخت مسکن)، دولت (بر اساس هزینه مصالح و حقوق کارگران) و بسازوبفروش‌های تهران در سال 1400 از 5 تا 10 میلیون تومان متغیر است. البته هزینه تمام‌شده ساخت هر مترمربع مسکن مابه‌ازای منطقه سکونت، تعداد طبقات ساختمان، آپارتمانی یا ویلایی، نوع مصالح ساختمانی و میزان امکانات ساختمان متفاوت است. انتظار می‌رود هزینه تمام‌شده ساخت هر مترمربع مسکن در سال 1401 بر اساس شرایط انتظارات تورمی به دامنه 8 تا 30 میلیون تومان هم در تغییر باشد.

سناریوهای قیمت مسکن با لحاظ هزینه ساخت تمام‌شده هر مترمربع مسکن متاثر از شرایط تورمی اقتصاد ایران، در سال 1401 متفاوت است. بهترین و خوش‌بینانه‌ترین سناریو برای بازار مسکن همان برنامه ادعایی دولت است که عنوان شده با اعطای تسهیلات به واحدهای نیمه‌کاره (خودمالکی) و واحدهای ساخته‌شده طرح نهضت ملی مسکن، رونق دوباره به بازار مسکن برمی‌گردد. بدترین سناریو هم برای قیمت مسکن، همسو با افزایش دوباره تقاضای سرمایه‌ای، افزایش قیمت زمین است که باعث می‌شود قیمت مسکن به صورت نمایی افزایش یابد. تازه‌ترین آمار تحولات بازار مسکن بر اساس گزارش بانک مرکزی هم نشان از تداوم افزایش قیمت هر مترمربع مسکن به 1 /35 میلیون تومان در اسفند 1400 (2 /6 درصد افزایش نسبت به ماه بهمن 1400 و 16 درصد نسبت به اسفند 1399) و کاهش تعداد معاملات به 8 /6 هزار فقره در اسفند 1400 (کاهش 9 /19 درصدی نسبت به بهمن 1400 و افزایش 6 /29درصدی نسبت به اسفند 1399) دارد. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها