شناسه خبر : 40772 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازی در وقت اضافه

چقدر احتمال شکست مذاکرات وجود دارد؟

 صدف صمیمی: به نظر می‌رسد نه‌تنها مذاکرات وین به وقت اضافه کشیده شده که هر دو طرف ایرانی و آمریکایی معتقد هستند آنها بهترین بازی خود را انجام داده‌اند و حالا توپ در زمین حریف است. بازی‌ای که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا معتقد است برای برنده شدن در آن آمریکا کارت‌های برنده‌ای دارد اما دولت جو بایدن نمی‌داند چطور باید با آنها بازی کند. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری هفتگی‌اش ارزیابی فعلی خود از وضعیت مذاکرات وین و وقفه ایجاد‌شده را این‌گونه بیان می‌کند: مسوولیت نهایی کردن این توافق کاملاً بر عهده ایران است. ما و متحدان‌مان هر دو آماده‌ایم توافقی قوی را نهایی کنیم، مادامی که ایران هم آماده انجام دادن این کار باشد.

از سوی دیگر طرف ایرانی هم عقیده دارد برجام در زمین آمریکایی متوقف شده است. حسین امیرعبداللهیان در توئیتی نوشته است: اگر مکثی در روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها دیده می‌شود، به دلیل زیاده‌خواهی طرف آمریکایی و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزهاست. هرگز زیر بار زیاده‌خواهی آمریکا نخواهیم رفت. وزیر امور خارجه ایران تاکید می‌کند توافق دست‌یافتنی است اگر آمریکا واقع‌بینانه رفتار کند.

هشت دوره از مذاکرات هسته‌ای گاهی با سرعت و گاهی به کندی پیش رفته است. ماه‌هاست نمایندگان کشورهای عضو مذاکرات احیای برجام از نزدیکی توافق خبر داده‌اند؛ اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است. قطعاً این مذاکرات مانند سایر بازی‌های عرصه بین‌الملل همان‌طور که آغازی داشته، پایانی هم دارد؛ اما دو نتیجه کاملاً متفاوت برای این پایان می‌توان متصور بود. اول توافق و گشایش اقتصادی برای ایران با لغو تحریم‌ها و تحقق خواسته طرف مقابل برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و دوم ادامه شرایط موجود و بی‌اثری هشت دور مذاکرات هسته‌ای. در روزهای آتی باید منتظر نتیجه این بازی با میانجی‌گری سایر بازیکنان بود. 

دراین پرونده بخوانید ...