شناسه خبر : 43969 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرخش تکراری

رمزارزها در یک سالی که گذشت چه روندی را طی کردند؟

 

محمد علی‌نژاد / نویسنده نشریه 

بررسی از داده‌های غیررسمی نشان می‌دهد در سال 1401 حدود هشت میلیارد دلار رمزارز در کیف پول ایرانی‌ها وجود دارد که البته این میزان نسبت به ارزش کل بازار رمزارزها که در اواسط اسفند بیش از یک هزار میلیارد دلار بود کمتر از یک درصد محسوب می‌شود. بازار رمزارزها در حالی سال 1401 را در محدوده بالای یک هزار میلیارد دلار به پایان می‌رساند که تا قبل از آغاز سال 2023 ارزش این بازار به زیر 800 میلیارد دلار هم رسیده بود. اما با آغاز سال جدید میلادی روند این بازار مجدداً کمی صعودی شد تا ارزش این بازار پرریسک باز هم هزار میلیارددلاری شود.

سال گذشته میلادی برای بازار ارز دیجیتال چالشی و پرنوسان بود. در این فصل، سرمایه‌گذاران شاهد زمستان ارز دیجیتال و سقوط دومینویی چندین شرکت بزرگ در این حوزه از جمله صرافی بزرگ FTX بودند. با وجود اینکه ۲۰۲۲، سالی پرتنش برای بازار ارز دیجیتال بود، اما گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال در سراسر جهان و حضور این دارایی‌های دیجیتال در مسابقات جام جهانی قطر و سوپر باول از اتفاقات مثبت سال گذشته میلادی بود. همچنین، پیشرفت‌های زیادی در زمینه تکنولوژی بلاک‌چین نیز در سراسر دنیا مشاهده شد.

در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شاهد یک رشد قیمتی شگفت‌انگیز در بازار ارزهای دیجیتال بودیم به‌طوری که قیمت بیت‌کوین از محدوده سه هزاردلاری تا مرز ۷۰ هزار دلار پیشروی کرد و برخی از آلت‌کوین‌ها هم جهش قیمتی ۱۰ تا ۱۰۰برابری را تجربه کردند. نمونه بارز آن قیمت دوج‌کوین است که از محدوده  005 /0دلاری تا مرز 75 /0 دلار پیشروی کرد. با این حال در سال ۲۰۲۲ شاهد افت قیمت سنگین بودیم تا جایی که قیمت بیت‌کوین تا محدوده ۱۷۵۰۰دلاری هم پایین کشیده شد و سایر ارزهای دیجیتال هم سقوط بیش از ۸۰ درصد را تجربه کردند.

پیش‌بینی سال ۲۰۲۳ بازار کریپتو

با نشانه‌های فعلی از بازار ارز دیجیتال، به نظر می‌رسد که رشد و نوآوری در این بازار در سال ۲۰۲۳ رخ دهد. نرخ هش شبکه بیت‌کوین در اکثر ماه‌های سال پیش میلادی، پایدار و بدون تغییر بوده است و پیش‌بینی می‌شود که هاوینگ بعدی آن در سال ۲۰۲۴ رخ دهد. به‌طور کلی، روزنامه اکونومیک‌تایمز دیدگاه مثبتی را برای سال ۲۰۲۳ بازار رمزارز متصور است. گزارش اخیر بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) نشان می‌دهد که پس از دو رسوایی بزرگ که بازار کریپتو را در سال گذشته تکان داد، ارزش بازار ارزهای دیجیتال بیش از ۶۵۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. گزارش این بانک که «شوک‌های ارز دیجیتال و زیان‌های بخش خرد» نام دارد، رفتار معاملاتی سرمایه‌گذاران را در طول و پس از وقوع دو فروپاشی بزرگ سال گذشته مورد بررسی قرار می‌دهد و آثار آشفتگی در بازار ارزهای دیجیتال بر سیستم مالی را توضیح می‌دهد. در سال گذشته مالی، بازار کریپتو شاهد حوادث وحشتناک زیادی بود که چندین شرکت را به ورطه ورشکستگی کشاند و در پی آن بیش از 8 /1 میلیارد دلار را از بازار پاک کرد.

یکی از این اتفاقات فروپاشی شبکه ترا-لونا به ارزش ۴۰ میلیارد دلار در ماه می ‌بود. طبق گزارش BIS، بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار در پی این رویداد از ارزش بازار کاسته شد. حدود شش ماه بعد، سومین صرافی بزرگ بازار -FTX- ورشکسته شد و بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از بازار حذف شد.

طبق گزارش مذکور، فعالیت روزانه کاربران در پلت‌فرم‌های معاملاتی ارز دیجیتال در سال گذشته افزایش یافت چرا که سرمایه‌گذاران تلاش کردند سبد سرمایه خود را به‌طور متناوب تنظیم کرده و از توکن‌هایی که دچار مشکل شده‌اند دوری کنند.

در حالی که نهنگ‌ها و بازیگران بزرگ بازار دارایی‌های خود را به فروش رساندند، دارندگان خرد و متوسط طرف دیگر معامله بودند و سهم خود را از مالکیت بیت‌کوین افزایش دادند. طبق این گزارش، نهنگ‌ها «احتمالاً با سرمایه دارندگان کوچک‌تر موفق به خروج از بازار شدند».

روند تاریخی بیت‌کوین

نگاهی به گذشته می‌تواند دید بهتری در مورد پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ به سرمایه‌گذاران بدهد. مشخص است که بیت‌کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال مسیر حرکت بازار رمزارزها را مشخص می‌کند؛ پس با پیدا کردن روندهای حرکتی بیت‌کوین می‌توانیم بینش خوبی نسبت به کل بازار پیدا کنیم. بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ به‌طور رسمی راه‌اندازی شد، و با تجربه اولین جهش قیمتی خود در سال ۲۰۱۰ به محدوده یک‌دلاری رسید. با این حال اولین رشد شارپی بیت‌کوین در سال 2011 رخ داد و در ژوئن 2011 با رشدی بالغ بر سه هزار درصد 30 دلار معامله شد، هر چند پس از مدت کوتاهی این ارز دیجیتال با افت قیمتی شدید تا مرز دو‌دلاری سقوط کرد.

بیت‌کوین که سال ۲۰۱۲ را در محدوده ۱۳دلاری به پایان برده بود، جهش قیمتی بعدی را در سال ۲۰۱۳ تجربه کرد و در آوریل سال ۲۰۱۳ برای نخستین‌بار سه‌رقمی شد. اما این روند صعودی شدید در ادامه سال تشدید شد و بیت‌کوین در کمتر از چند ماه از مرز هزار دلار هم گذشت هر چند نتوانست این روند صعودی را حفظ کند، در پایان سال با ریزشی 50درصدی به کانال 500دلاری برگشت.

سال‌های 2014 تا 2016 شاهد آرامش در بازار رمزارزها بودیم و بیت‌کوین نتوانست مجدداً چهاررقمی شود اما بعد از شروع سخت در ژانویه 2017، بیت‌کوین در اواسط ماه می دو هزاردلاری شد و سال را در کانال 19 هزاردلاری به پایان رساند.

این روند صعودی شدید مهم‌ترین رالی بیت‌کوین به حساب می‌آید چرا که با گسترش آوازه این ارز دیجیتال در فضای مجازی همراه بود و در همین سال بود که آلت‌کوین‌های زیادی به لطف صعود بیت‌کوین وارد بازار شده و جهش‌های قیمتی چندده‌برابری را به ثبت رساندند. با این حال طبق روال قبلی روندهای صعودی شدید به یک روند نزولی منتج شد و در اوایل سال 2018 بازهم بیت‌کوین سقوطی سنگین را تجربه کرد و از محدوده 17 هزار و 500دلاری به سه هزار دلار ریزش داشت. سال 2019 نیز با کاهش قیمت بیت‌کوین آغاز شد ولی پایان سال شاهد بیت‌کوین 7200دلاری بودیم.

با وجود این، کرونا دوباره ورق را برگرداند، در حالی که پاندمی فشاری سنگین را بر دوش اقتصاد جهانی تحمیل کرده بود و بیت‌کوین هم تحت تاثیر این رکود تا زیر چهار هزار دلار هم سقوط کرد اما به یک‌باره جهش سنگین بیت‌کوین آغاز شد و خیلی زود سقف‌شکنی‌های پادشاه رمزارزها آغاز شد به‌طوری که این رمزارز در پایان سال 2020 به سقف قیمتی 30 هزاردلاری رسید. اما این پایان کار نبود و سال 2021 روند صعودی بیت‌کوین ادامه پیدا کرد تا جایی که سقف تاریخی 69 هزاردلاری در نوامبر 2021 به ثبت رسید. با این حال این روند صعودی نیز دوامی نداشت و بیت‌کوین در یک سال بعدی مدام با کاهش مواجه شد تا جایی که سال 2022 را زیر 20 هزار دلار به پایان رساند.

با نگاهی دقیق به چرخه‌های صعودی و نزولی بیت‌کوین به نظر می‌رسد شاهد تکرار یک روند تاریخی هستیم؛ به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که پس از یکی دو سال افت قیمت، در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ شاهد شروع چرخه صعودی دیگر در بازارهای نزولی باشیم.

161

چه عواملی بر قیمت بیت‌کوین تاثیرگذارند؟

صرف‌نظر از چرخه‌های بازار چندین عامل دیگر هم روی قیمت ارزهای دیجیتال موثر است، از مهم‌ترین این عوامل عبارت‌اند از:

1- هاوینگ

احتمالاً می‌دانید بیت‌کوین طوری طراحی شده است که هر چهار سال با نصف شدن پاداش استخراج از عرضه آن نیز کاسته می‌شود. معمولاً هر چه عرضه نسبت به تقاضای بازار کمتر شود، افزایش قیمت اتفاق می‌افتد، چیزی که در دوره‌های قبلی هم رخ داد.

اولین هاوینگ بیت‌کوین در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ رخ داد و در جولای ۲۰۱۶ و سپس ماه می ۲۰۲۰ شاهد هاوینگ‌های بعدی بودیم. طبق برنامه هاوینگ بعدی بیت‌کوین در اوایل سال ۲۰۲۴ رخ خواهد داد.

2- عوامل کلان اقتصادی

هرچه به عمر بیت‌کوین افزوده می‌شود و بیشتر در میان کاربران خرد و کلان مورد پذیرش قرار می‌گیرد، تاثیرپذیری بیت‌کوین از عوامل کلان اقتصادی مانند تورم، نرخ بهره، جنگ و ناامنی هم بیشتر می‌شود. در واقع هرچه میزان ریسک در سطح کلان اقتصادی بالاتر می‌رود سرمایه‌گذاران کلان ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را در دارایی‌های امن نگهداری کنند، به همین دلیل نقدینگی از بازار بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال خارج خواهد شد.

۳- قانونگذاری و نظارت بر صنعت ارزهای دیجیتال

اگر به تعریف بیت‌کوین در وایت‌پیپر آن توجه کنیم متوجه خواهیم شد هدف بیت‌کوین مبارزه با تسلط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی بر دارایی مردم است، به همین دلیل بیت‌کوین یک ارز غیرمتمرکز است و از قوانین مالی موسسات مالی پیروی نمی‌کند. طبیعی است در این صورت نهادهای نظارتی و دولت‌ها هم به همین راحتی اجازه گسترش و کاربرد بیشتر ارزهای دیجیتال را نخواهند داد مگر اینکه منفعتی برای آنها داشته باشد.

پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳

حالا که چرخه‌های قیمتی و عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت‌کوین را بررسی کردیم بیایید نگاهی بیندازیم به پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ که از سوی برخی از تحلیلگران و اقتصاددان‌های مشهور دنیا مطرح شده است.

اگر نگاه کلی به پیش‌بینی‌ها و نظرات بیان‌شده داشته باشیم، قیمت بیت‌کوین در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ می‌تواند از مرز ۷۰ هزار دلار عبور کند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، سقف تاریخی جدید برای بیت‌کوین «ATH» ثبت خواهد شد.

تحلیلگرانی که چنین پیش‌بینی را مطرح کرده‌اند، عقیده دارند در صورت تحقق این امر، بازار به صورت موقتی ثابت می‌ماند، سپس با اصلاح جزئی قیمت می‌تواند حرکت تازه‌ای را به سمت ۱۰۰ هزار دلار آغاز کند.

پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳

جاش ریگر (Josh Rager)، تحلیلگر و سرمایه‌گذار در بازار سهام و ارزهای دیجیتال ادعا کرده است که بر اساس روند قیمت بیت‌کوین از سال ۲۰۱۱ و همچنین الگوی جهشی بیت‌کوین که بعد از یک اصلاح قیمتی رخ می‌دهد، می‌توان برای بیت‌کوین قیمت در محدوده ۱۵۰ هزار دلار را در سال ۲۰۲۳ متصور بود.

ریچارد نایت (Richard Knight)، تحلیلگر ارزهای دیجیتال، قیمت آینده بیت‌کوین را وابسته به چهارمین هاوینگ بیت‌کوین دانست. نایت معتقد است تا اوایل سال ۲۰۲۳ شاهد ادامه روند نزولی در بازار خواهیم بود و روند صعودی بعدی در ماه می ۲۰۲۳ می‌تواند آغاز شود. همچنین آقای نایت پیش‌بینی کرده است در حدود ماه‌های نوامبر یا دسامبر سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

کاربری به نام TechDev در توئیتر تحلیل جالبی را مطرح کرده است. بر اساس پیش‌بینی او، بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳ می‌تواند بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار معامله شود، سپس در سال ۲۰۲۴ با اصلاح قیمت تا محدوده ۵۰ و ۳۰ هزار دلار سقوط کند و در نهایت سال ۲۰۲۵ به قیمت ۲۰۰ هزار دلار دست پیدا کند.

تیم دراپر (Tim Draper) یکی دیگر از تحلیلگران مشهور ارزهای دیجیتال هم پیش‌بینی کرده است بیت‌کوین در اواخر سال ۲۰۲۲ و اوایل سال ۲۰۲۳ می‌تواند با شکستن قیمت تاریخی تا محدوده ۲۵۰ هزار دلار هم پیشروی کند.

مایکل ون د پوپ (Michaël van de Poppe) هم یکی دیگر از تحلیلگران مشهور ارز دیجیتال در یوتیوب است که نوید یک بولران قدرتمند دیگر را در اواخر سال ۲۰۲۲ و اوایل سال ۲۰۲۳ داده است، هرچند او قیمت دقیقی را برای بیت‌کوین پیش‌بینی نکرده ولی از افزایش ۱۰برابری قیمت ارزهای دیجیتال به‌طور میانگین خبر داده است.

البته در این میان نباید از این موضوع غافل شویم که پیش‌بینی بسیاری از تحلیلگران مشهور مانند پلن بی (Plan B)، ویلی وو (Willy Woo) و اریک وورهیر (Erik Vorhjesz) که ادعا کرده بودند بیت‌کوین در پایان سال ۲۰۲۱ به محدوده ۱۰۰ هزاردلاری خواهد رسید، محقق نشد. قیمت بیت‌کوین امروز و در زمان نگارش این مطلب در محدوده ۱۹ هزار دلار معامله می‌شود.  

دراین پرونده بخوانید ...