شناسه خبر : 42747 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سرنوشت فلز زرد

چه روزهایی در انتظار بازار طلاست؟

 

علی درویشان / مترجم و نویسنده نشریه 

پس از سقوط به زیر 1200 دلار در هر اونس در سال 2018، طلا 12 ماه پس از آن به شدت بازگشت و روند صعودی قابل توجهی آغاز شد. بازدهی آن تقریباً 20 درصد افزایش یافت در حالی که قیمت آن به 1556 دلار در هر اونس رسید. این رالی در سال 2020 ادامه یافت. همه‌گیری کووید19 محبوبیت فلز گرانبها را به عنوان یک ابزار نسبتاً پایدار افزایش داد و این موضوع به افزایش قیمت آن منجر شد.

سال 2021 شاهد چندین فرازونشیب در قیمت طلا بود. دلایل پشت سر این اتفاقات متفاوت بود. بسته‌های کمک‌رسانی به ویروس کرونا و دوره‌های بهبود اقتصادی به کاهش قیمت طلا منجر شد، در حالی که افزایش تورم، گسترش همه‌گیری و تنش‌های ژئوپولیتیک سرمایه‌گذاری در طلا را بسیار جذاب‌تر کرد. پایان سال 2021 و آغاز سال 2022 کاملاً متلاطم بود و قیمت طلا را عملاً به بالاترین سطح از جولای سال 2020 رساند.

در این مقاله، به داده‌های تاریخی نگاه می‌کنیم؛ خواهیم دید که کارشناسان چه می‌گویند، و قیمت طلا را برای سال 2022 و چند سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم.

تاریخچه خلاصه‌ای از وضعیت کنونی بازار طلا

علاقه سرمایه‌گذاران غربی به طلا به افزایش نرخ آن از کف حداقلی 1160 دلار در تابستان 2018 به بالاترین رکورد آن یعنی تقریباً 2073 دلار در آگوست سال جاری منجر شد. در این مدت، این فلز گرانبها به یکی از جذاب‌ترین دارایی‌های مالی روی کره زمین تبدیل شده است. امسال، پیامدهای اقتصادی ناشی از بیماری همه‌گیر و بازده منفی اوراق قرضه باعث رشد بی‌سابقه 60 میلیارددلاری سرمایه ETF طلا شده است. این میزان دو برابر بیشتر از سال 2009، در اوج بحران مالی است.

همه‌گیری کووید 19 سرمایه‌گذاران را متقاعد کرده است که طلا باید بخشی از پورتفوی آنها باشد. این فلز گرانبها به یک محافظ پیشرو در برابر نوسانات در بازارهای سهام و نرخ‌های بهره منفی تبدیل شده است. طلا یکی از جذاب‌ترین دارایی‌های سال 2020 بود.

سرمایه‌گذاران بزرگ طلا را برای محافظت در برابر خطر تورم احتمالی در برخی کشورها خریداری کردند که می‌تواند نتیجه کاهش رشد اقتصادی و افزایش تورم در سایر کشورها باشد زیرا دولت‌ها به پمپاژ نقدینگی به اقتصاد ادامه می‌دهند. به عنوان مثال، بانک آمریکایی جی‌پی مورگان در سال جاری حدود یک میلیارد دلار از تجارت فلزات گرانبها (عمدتاً طلا) به دست آورد. بر اساس گزارش شرکت مشاوره Coalition، در سال جاری، درآمد حاصل از تجارت فلزات گرانبهای 50 بانک بزرگ سرمایه‌گذاری دو برابر خواهد شد و به بالاترین میزان در 9 سال اخیر یعنی 5 /2 میلیارد دلار خواهد رسید.

حتی وارن ‌بافت نظر خود را در مورد طلا تغییر داد. پیش از این، او فلزات گرانبها را دارایی بی‌فایده‌ای می‌دانست. در این سال، شرکت برکشایرهاتاوی او 9 /20 میلیون سهام یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های استخراج طلا در جهان یعنیBarrick Gold Corp.  کانادا را خریداری کرد.

با این حال، تقاضا در کشورهای اصلی مصرف‌کننده طلا یعنی هند و چین، در سال جاری برابر نبوده است. مردم پس‌اندازهای خود را به طلا فروختند. هزینه بالای فلز زرد گرانبها و آشفتگی اقتصادی ناشی از همه‌گیری، تقاضای مصرف‌کننده را فلج کرده است. بنابراین در نیمه اول سال خرید طلا و جواهر نسبت به مدت مشابه سال قبل 46 درصد کاهش حجم داشته است. دلیل آن قرنطینه و کاهش درآمد مردم است.

سرمایه‌گذاران به پر کردن شکاف در تقاضا ادامه خواهند داد. امسال صندوق‌های قابل معامله در بورس ۱۲۰۵ تن فلز گرانبها را در ذخایر خود انباشته خواهند کرد که سه برابر بیشتر از سال ۲۰۱۹ است. این رقم ممکن است در سال آینده به ۱۳۶۲ تن برسد.

بانک‌های مرکزی از اوایل سال 2011 هر سه ماه فلزات گرانبها خریداری می‌کنند. در سه‌ماه سوم سال جاری، آنها به فروشندگان خالص تبدیل شدند و ذخایر را 1 /12 تن کاهش دادند. با وجود این، ذخایر بانک مرکزی سالانه خریداران خالص باقی می‌مانند و نشانه آن این است که تقاضا برای سه فصل اول 6 /220 تن بود. این وضعیت در سال 2022 نیز ادامه پیدا کرد هرچند میزان خرید کاهش پیدا کرد. روسیه خریدها را به حالت تعلیق درآورده است و چین از سپتامبر 2019 افزایش ذخایر را گزارش نکرده است.

فلز زرد در نیمه اول سال 2020، 17 درصد و در جولای 10 درصد دیگر افزایش یافت و در 6 آگوست به بالاترین حد خود یعنی 2073 دلار در هر اونس رسید. از آن زمان تاکنون، در میان اخبار مربوط به واکسن کرونا، هر اونس طلا به 1844 دلار کاهش یافته است. با وجود این، بازدهی فلز گرانبها در سال 2020 در محدوده 16 تا 30 درصد بود. توجه داشته باشید که بسیاری از پیش‌بینی‌ها برای سال 2022 رشد قیمت فلزات گرانبها را به 1600 تا 1700 دلار در هر اونس در صورت افزایش بی‌ثباتی ژئوپولیتیک و اقتصادی بیان می‌کردند.

بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری کووید 19 ادامه یافت و افزایش انتظارات تورمی در آوریل و می 2021 به کاهش قیمت منجر شد. به‌طور کلی، در ژانویه تا مارس 2021، به دلیل افزایش آمار اشتغال ایالات متحده، شاهد کاهش قیمت طلا بودیم. طلا در 16 ژوئن با 7 /4 درصد کاهش به 80 /1774 دلار در هر اونس رسید که پایین‌ترین سطح از اواخر آوریل است. این عقب‌نشینی پس از بیانیه‌ای از سوی کمیته بازار آزاد فدرال صورت گرفت که یک یادداشت خوش‌بینانه در مورد بهبود اقتصاد ایالات متحده منتشر کرد.

در ماه جولای به دلیل کاهش شدید بازدهی اوراق قرضه ایالات متحده، رشد ثابتی را به همراه داشت. قیمت طلا در ماه آگوست تغییر چندانی نداشت. با این حال، کاهش قابل توجهی از 6 تا 9 آگوست دیده شد که ناشی از داده‌های شغلی قوی ایالات متحده بود که نشان از بهبودی بسیار سریع در بازار آمریکا داشت. روند نزولی از ابتدای پاییز سال 2021 آغاز شد و به دلیل بازدهی بالاتر اوراق قرضه ایالات متحده، قیمت به 1726.11 دلار در هر اونس در 29 سپتامبر کاهش یافت. پس از آن، طلا به مدت یک ماه و نیم رشد کرد و در 18 نوامبر به 96 /1866 دلار رسید. محرک اصلی این افزایش، هجوم سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان پوششی در برابر تورم بود.

نیمه دوم نوامبر شاهد کاهش شدید قیمت با تقویت دلار بود. دلیل اصلی این امر، انتظار قوی برای محرک مالی جدید از سوی فدرال‌رزرو برای مبارزه با تورم بود. از 2 دسامبر، زمانی که قیمت در حداقل محلی 1768 دلار بود، روند صعودی آغاز شد. تورم، خطرات مربوط به همه‌گیری و تنش‌های ژئوپولیتیک به قیمت بیش از 1900 دلار در هر اونس انجامید.

 قیمت فعلی طلا 1649 دلار است.

کارشناسان درباره آینده قیمت طلا چه می‌گویند؟ پیش‌بینی‌های قیمت طلا برای سال 2022 از سوی کارشناسان مختلف متفاوت است و به نحوه واکنش بازار به تورم، سیاست بانک مرکزی و تنش‌های ژئوپولیتیک بستگی دارد. نوسانات بالا از ابتدای سال 2022 بر بازارهای سهام تاثیر گذاشته است. در عین حال، رشد قیمت طلا کاملاً ثابت بوده و روند صعودی ادامه دارد. تورم عامل اصلی است که بر قیمت طلا در آینده نزدیک تاثیر می‌گذارد. این بالاترین نرخ در ایالات متحده در 40 سال گذشته است. برخی از کارشناسان معتقدند وضعیت طلا به عنوان ابزار محافظ در برابر تورم احتمالاً قیمت‌ها را بیشتر می‌کند و به بیش از دو هزار دلار در هر اونس می‌رساند.

در سال 2022 نرخ طلا افزایش یافته است و به نظر می‌رسد بازهم افزایش یابد. عوامل موثر بر این موضوع عبارت‌اند از:

1- افزایش انتظارات تورمی و تضعیف پول ایالات‌متحده ناشی از محرک‌های مالی و پولی زیاد خواهد بود.

2- افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری و بهبود تدریجی تقاضای مصرف‌کننده در چین و هند از نرخ فلزات گرانبها در سطح بالایی حمایت می‌کند.

3- اوراق قرضه دولتی (بدهی دولتی) در مواجهه با تورم و نرخ‌های بهره منفی نقش دارایی‌های دفاعی را ایفا نمی‌کند، زیرا دیگر درآمدزایی ندارند.

4- شرایط ژئوپولیتیک پرتنش به تبدیل شدن طلا به ابزار پوششی در مقیاس بزرگ‌تر منجر می‌شود.

در عین حال، هزینه- فرصت نگه داشتن طلا کاهش می‌یابد. این امر باعث افزایش محبوبیت این فلز گرانبها در چشم سرمایه‌گذاران در سال 2022 خواهد شد.

همه کشورهای غربی با پایان رشد بی‌سابقه عرضه پول روبه‌رو هستند. از ابتدای فوریه تا پایان اکتبر 2021، حجم کل عرضه پول در ایالات متحده از 4 /15 میلیارد دلار به 8 /18 میلیارد دلار افزایش یافت که افزایش 22درصدی را نشان می‌دهد. در ایالات متحده، منطقه یورو، بریتانیا و ژاپن، این رقم از فوریه تا سپتامبر 7 /15 درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، دارایی‌های ریسکی پرنوسان ممکن است تاثیر منفی بر قیمت طلا داشته باشد. در این سناریو، خرس‌ها نرخ‌ها را به سطوح پایین سپتامبر 2021 خواهند رساند.

111

پیش‌بینی UBS

UBS انعطاف‌پذیری طلا را در نظر می‌گیرد که عمدتاً به دلیل افزایش تقاضا برای پوشش‌های پورتفو و همچنین واکنش ناکافی فدرال‌رزرو به تورم است. با این حال، صرف نظر از انعطاف‌پذیری طلا، UBS همچنان انتظار دارد که طلا تا دسامبر سال 2022 به 1650 تا 1700 دلار در هر اونس کاهش یابد، زیرا در نتیجه تهدیدات سویه اومیکرون کووید 19 و کاهش تورم انتظارات برای خرید فلز زرد افزایش چشم‌گیری پیدا نخواهند کرد.

پیش‌بینی بانک آمریکا

به گفته کارشناسان بانک آمریکا، تورم رو به رشد، ادامه خطرات همه‌گیری و درگیری‌های ژئوپولیتیک به سرمایه‌گذاری در طلا کمک می‌کند. تحلیلگران این بانک انتظار دارند میانگین قیمت طلا در طول سال 1925 دلار در هر اونس باشد.

Wallet Investors

طبق گفته مرکز تحلیل مالی Wallet Investor، قیمت پایانی برای سال 2022، 25 /2065 دلار خواهد بود. پیش‌بینی ماه‌های آینده سال مثبت است و افت شدیدی پیش‌بینی نمی‌شود.

تحلیل تکنیکال طلا

همان‌طور که در نمودار قیمت طلا در بالا نشان داده شده است، شاخص قیمت طلا به دلار از سال 2001 در یک روند صعودی جهانی بوده است. با قرار دادن شبکه فیبوناچی بر روی الگوی قیمت طلا، برخی از مراحل توسعه طول عمر روند طلا را مشاهده خواهیم کرد. پنج مورد از آنها در نمودار بالا مشاهده می‌شود:

1 - ناحیه مقادیر پیک: منطقه قرمز از 618 /2  به 618 /3 بر اساس نسبت‌های فیبوناچی می‌رود. قیمت برای مدت طولانی در آن منطقه باقی نمانده است زیرا بازار بیش از حد به سمت خرید متمایل است.

 2 - منطقه توسعه پویا: منطقه آبی که از 618 /1 به 618 /2 می‌رسد. قیمت طلا در آنجا بسیار پرنوسان است و می‌تواند به سرعت به سمت بالا یا پایین حرکت کند.

 مناطق 3 و 4 مناطق تجمیع قیمت هستند. سطوح حمایت /مقاومت قوی نزدیک به محدوده آن مناطق است و تلاش زیادی برای شکستن آنها لازم است.

 5 - منطقه آخرین امید خریداران. اگر قیمت اینجا باشد، احتمالاً روند صعودی به زودی پایان خواهد یافت. با این حال، محدودیت‌های آن منطقه می‌تواند حمایت خریداران را فراهم کند و به عقب‌نشینی منجر شود.

قیمت طلا در حال حاضر در حوزه توسعه پویا در حال تثبیت است، که ممکن است نشان‌دهنده این باشد که مراحل توسعه روند، یک مرحله به سمت بالا تغییر کرده است. بنابراین، بعید است که یک اصلاح پیش‌بینی‌شده به زیر محدوده منطقه 3، یعنی زیر 1400 تا 1500 دلار در هر اونس برود.

وضعیت طلا در آینده

برای تخمین پتانسیل طلا در سال‌های آینده، باید مسیری را که قیمت طلا به دلار پس از تکمیل مثلث حرکت می‌کند، درک کنیم. تجزیه و تحلیل تاریخچه قیمت ابزارهای مختلف در شرایط مشابه به احتمال افزایش صعودی اشاره دارد. هنگامی که لبه بالایی مثلث شکسته شود، هدف قیمت در محدوده منطقه دوم جهانی، در حدود 1950 تا دو هزار دلار قرار خواهد گرفت. در مرحله بعد، ممکن است یک عقب‌نشینی کوچک وجود داشته باشد، اما اگر خریدار به اندازه کافی قوی باشد، ممکن است قیمت از محدودیت‌های منطقه 1 و 2 عبور کند و به حداکثر تاریخی قبلی در 2074 دلار برسد یا از آن عبور کند. سپس هدف بعدی سطح 2350 دلار آمریکا خواهد بود.  

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها