شناسه خبر : 42668 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کم‌زرق‌وبرق

روند کاهشی طلای جهانی چه زمان معکوس می‌شود؟

 

محمد علی‌نژاد / نویسنده نشریه 

در پی سقوط طلا به پایین‌ترین سطح در دو سال اخیر، پس از گزارش وال‌استریت ژورنال مبنی بر اینکه فدرال‌رزرو ممکن است پس از نشست سیاست‌های پولی نوامبر خود، شروع به کاهش سرعت نرخ بهره کند، راه نجات دیگری پیش‌روی بازار طلا قرار گرفته است.

طلا موفق شد هفته گذشته را بالای 1650 دلار به ازای هر اونس خاتمه دهد که برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیلگران فنی یک سطح روانی مهم در کوتاه‌مدت بوده است. با وجود این، متاسفانه امید واهی سرمایه‌گذاران موجب می‌شود این سیگنال‌های مثبت کم‌اثر جلوه کنند. هربار که کورسوی امیدی برای چرخش روند و ورود طلا به فاز صعودی پیدا می‌شود، سرمایه‌گذاران طلا وارد بازار شده و یک جنون خرید کوتاه‌مدت ایجاد می‌کنند.

از ابتدای سال جاری،‌ عمر روندهای صعودی طلا کوتاه بوده است، زیرا واقعیت این است که با توجه به تورم مداوم بالا، فدرال‌رزرو و سایر بانک‌های مرکزی جهانی سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه خود را به پایان نرسانده‌اند. اگرچه فدرال‌رزرو ممکن است سرعت افزایش نرخ بهره خود را تا سال 2023 کاهش دهد، انتظارات برای نرخ پایانی بالای پنج درصد همچنان پابرجاست. به گفته بسیاری از تحلیلگران بازار، تا زمانی که این وضعیت ادامه داشته باشد، دلار همچنان شاهد حرکت صعودی قابل توجه خواهد بود.

و این موضوع فقط مختص دلار آمریکا نیست. چرخه انقباض فدرال‌رزرو بازده اسکناس‌های 10ساله را به بالاترین سطح از سال 2008 و بالای چهار درصد رسانده است. بازده واقعی که از طریق اوراق بهادار محافظت‌شده از تورم خزانه‌داری (TIPS) اندازه‌گیری می‌شود، به 7 /1 درصد رسیده است که بالاترین میزان در 13 سال گذشته است. مهم نیست که چگونه به آن نگاه کنید، این یک محیط چالش‌برانگیز برای طلا و فلزات گرانبهاست.

 تحلیلگران اکنون به داده‌های تولید ناخالص داخلی سه‌ماه سوم و گزارش‌های درآمدی پایان نوامبر توجه زیادی دارند تا نگاه بهتری به وضعیت اقتصاد ایالات‌متحده داشته باشند. معاملات آتی طلا در دسامبر بیش از 20 دلار در روز افزایش یافت و آخرین بار پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح در دو سال اخیر و تقریباً شکستن سطح حمایت کلیدی در 1620 دلار در اوایل هفته، با 80 /1657 دلار در هر اونس معامله شد.

نگرانی مقامات فدرال‌رزرو، تمایل آنها به کاهش خطر ایجاد یک انقباض شدید غیرضروری در اقتصاد است. آنهایی که مخالف هرگونه تغییری در روند فعلی افزایش نرخ بهره هستند، معتقدند که برای این بحث‌ها خیلی زود است زیرا تورم هنوز به شدت ریشه‌دار و پایدار است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار اوآندا در این رابطه می‌گوید: «این ایده که ما می‌توانیم بحث فدرال‌رزرو را ببینیم که آیا باید سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد یا خیر، سرمایه‌گذاران را واقعاً هیجان‌زده کرده است. طلا پس از چرخش عمده در انتظارات افزایش نرخ، سطح 1620 دلار را حفظ کرد. ممکن است این یک راه نجات برای طلا باشد. 

پتانسیل زیادی در بازار برای نوسان وجود دارد. از نظر کارشناسان داده‌های تولید ناخالص داخلی یک برگ برنده بزرگ است. موضوعات زیادی وجود دارد که می‌تواند اتفاقات اینجا را پیچیده کند.»

سرمایه‌گذاران صبور باشند

اکنون، به نظر می‌رسد که صبر کلیدواژه سرمایه‌گذاران طلاست. این موضوع اصلی در کنفرانس جهانی فلزات گرانبهای انجمن بازار شمش لندن بود. در حالی که طلا در درازمدت یک دارایی جذاب باقی می‌ماند، بسیاری از تحلیلگران معتقدند اکنون زمان مناسبی برای خرید طلا در ایالات متحده نیست. دلار و افزایش نرخ بهره قیمت‌ها را مهار می‌کند.

اگرچه بازار چالش‌های فراوانی را پیش‌رو دارد اما چیزی که مشخص است این است که تقاضای فیزیکی قدرتمند،‌ پتانسیل انفجاری طلا و نقره را پس از بالا رفتن نرخ بهره صندوق‌های فدرال‌رزرو برجسته می‌کند. البته، موضوعی که می‌تواند این افزایش قیمت طلا را کمی متفاوت و پایدار کند این است که مصرف‌کنندگان اثرات افزایش نرخ‌های بهره را احساس کرده‌اند و شرایط سخت‌تر بازار طلا، بازارهای مالی را متلاطم می‌کند.

نااطمینانی گسترده در بازار اوراق قرضه بریتانیا و به دنبال آن فروپاشی دولت تراس پس از تنها 44 روز از روی کار آمدن، نشان می‌دهد که چقدر آشفتگی در اقتصاد جهانی وجود دارد. در عین حال، بانک ژاپن اکنون به‌طور مداوم در بازارهای ارز مداخله می‌کند تا از اقتصاد خود در برابر قدرت بی‌سابقه دلار آمریکا محافظت کند.

حتی برخی از اقتصاددانان بزرگ درباره خطر فزاینده یک رکود شدید در افق آتی هشدار می‌دهند. نوریل روبینی، استاد اقتصاد دانشکده کسب‌وکار نیویورک اشترن در تحلیلی نوشت، ایالات متحده ممکن است تا پایان سال وارد رکود شود. او به سرمایه‌گذاران هشدار داد که در دهه پیش‌رو، جهان ممکن است با «بحران بدهی رکود تورمی که قبلاً ندیده بودیم» مواجه شود.

روبینی همچنین گفت که در این محیط، مصرف‌کنندگان باید در دارایی‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که از آنها در برابر تورم، ریسک ژئوپولیتیک و آسیب‌های زیست‌محیطی محافظت کند.

روبینی گفت: این اوراق شامل اوراق قرضه دولتی کوتاه‌مدت و اوراق بهادار با شاخص تورم، طلا و سایر فلزات گرانبها و املاکی است که در برابر آسیب‌های زیست‌محیطی مقاوم هستند. اگرچه آخرین افزایش قیمت طلا ممکن است کوتاه‌مدت باشد، اما احساس می‌شود که سرمایه‌گذاران باید روی پتانسیل بلندمدت متمرکز شوند.

50

تحلیل تکنیکال طلا

از منظر تکنیکال، طلا همچنان در روند نزولی است و ریسک به سمت نزولی متمایل است. شان لوسک، یکی از مدیران بازرگانی والش، در این مورد می‌گوید: از نظر تکنیکال،‌ بهترین حالت این است که سطوح فعلی حفظ شود، در غیر این صورت و شکست سطح 1600دلاری قیمت می‌تواند پنج درصد دیگر به 1560 دلار و سپس به 1470 تا 1480 دلار کاهش یابد. این چیزی است که از نظر تکنیکال در حال شکل‌گیری است.

لوسک هشدار داد که این خطر وجود دارد که طلا قبل از یافتن کف خود 100 دلار دیگر کاهش یابد. سرمایه‌گذاران در حال افزایش فروش بوده‌اند. ما در کوتاه‌مدت به پایین‌ترین سطح خود رسیده‌ایم. اورت میلمن، کارشناس فلزات گرانبهای گینزویل، گفت: طلا در حال حاضر در قلمروی ناشناخته قرار دارد و نسبت به اوایل سال جاری بسیار پایین‌تر از برخی از سطوح کلیدی معاملاتی است. جالب است که ببینیم این نرخ‌های بالاتر با چه سرعتی تورم را پایین می‌آورند. حتی اگر نرخ‌های بالاتر برای طلا منفی است، نرخ‌های بالای پنج درصد همچنان پایین‌تر از سطح تورم هستند، به این معنی که نرخ‌های واقعی همچنان منفی هستند. بنابراین اگر فدرال‌رزرو در سال آینده چرخشی در سیاست‌های خود دهد، احتمالاً به تدریج واکنش طلا را مشاهده خواهیم کرد.

عملکرد طلا در سال 2022

با تشدید جنگ روسیه و اوکراین، طلا در 8 مارس به بالاترین سطح یعنی 2043 دلار و 30 سنت رسید که 5 /13 درصد از سطح 1800دلاری که در ابتدای سال مشاهده شد بیشتر بود. این رقم نزدیک به بالاترین رکورد تاریخی از نظر دلاری بود که در آگوست 2020 مشاهده شد.

فدرال‌رزرو در سال 2022 تاکنون پنج‌بار نرخ بهره را افزایش داده است. در اواسط مارس افزایش 25واحدی، در 4 می 50 واحد افزایش و سه افزایش متوالی 75واحدی در 15 ژوئن، 22 جولای و 21 سپتامبر اعمال کرد.

پس از آنکه داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) منتشرشده در 13 سپتامبر نشان داد که تورم اساسی به رشد خود ادامه می‌دهد و انتظارات اقتصاددانان را زیر پا می‌گذارد،‌ این تصور به وجود آمد که بانک مرکزی ایالات متحده به احتمال زیاد هزینه‌های استقراض را سریع‌تر و فراتر از انتظارات قبلی افزایش خواهد داد، با این حال به نظر می‌رسد گزارش اخیر وال‌استریت ژورنال چیز دیگری می‌گوید. بر اساس گزارش اداره آمار کار ایالات متحده، شاخص CPI  در ماه آگوست بر اساس فصلی تعدیل شده، 1 /0 درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده رشد 3 /8درصدی سالانه است. شاخص CPI شناخته‌شده‌ترین شاخص تورم است که درصد تغییر قیمت سبدی از کالاها و خدمات مصرف‌شده از سوی خانوارها را اندازه‌گیری می‌کند.

تحلیلگران نومورا بر این باورند که دو برابر شدن نرخ بهره محتمل‌ترین نتیجه است و پیش‌بینی می‌کنند که فدرال‌رزرو باید تا فوریه 2023 نرخ بهره خود را به 5 /4 درصد تا 75 /4 درصد افزایش دهد. بانک مرکزی هیچ نشانه‌ای از کاهش روند سیاست فعلی خود نشان نداده است. در یک کنفرانس مطبوعاتی در 21 سپتامبر، جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو، تکرار کرد که فدرال‌رزرو «به شدت متعهد به کاهش تورم به هدف دو‌درصدی [خود] است». به نظر می‌رسد سخنرانی پاول نشانه روشنی از قصد فدرال‌رزرو برای تحت کنترل درآوردن تورم سرسام‌آور در ایالات متحده، تقویت بیشتر دلار در برابر اکثر رقبای اصلی و کاهش اشتهای بازار برای طلا باشد. رکود اقتصادی می‌تواند از قیمت طلا حمایت کند، اما افزایش شدید نرخ‌های بهره که برای مقابله با تورم استفاده می‌شود، تاکنون روند صعودی این فلز گرانبها را محدود کرده است.

چهار سناریوی پیش‌روی طلا

تعهد فدرال‌رزرو به کند کردن اقتصاد به منظور کاهش تورم فزاینده همچنان اقتصاد ایالات متحده را تحت فشار قرار داده به‌طوری که بسیاری از تحلیلگران معتقدند اقتصاد این کشور در آستانه رکود است. دیوید سالومان، مدیرعامل بانک آمریکایی گلدمن‌ساکس اعلام کرده با توجه به اینکه احتمال رکود بالاست، سیاستگذاران باید بااحتیاط رفتار کنند. این اظهارنظر در حالی است که بانک سرمایه‌گذاری افزایش بالقوه طلا را در یک محیط رکودی محتمل می‌بیند. در گزارش اخیر گلدمن‌ساکس، تحلیلگران کالاهای اساسی اعلام کردند حتی با وجود عدم اطمینان بر بازار پتانسیل صعودی طلا بیشتر از ریسک‌های نزولی است.

طلا در سال 2022 در اکثر اوقات با فشار قیمتی مواجه بوده است چرا که سیاست تهاجمی فدرال‌رزرو آمریکا موجب شده تا دلار به بالاترین سطح 20 سال اخیر خود برسد. تحلیلگران گلدمن‌ساکس چهار سناریو را ارائه کرده و چگونگی تاثیر آنها بر قیمت طلا را بررسی کرده‌اند.

از نظر این بانک، 30 درصد این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا به دنبال یک اقدام مهندسی برای جلوگیری از رکود باشد. در چنین حالتی با افزایش نرخ‌های واقعی 10ساله به سطوحی بالاتر از 7 /1 درصد، قیمت هر اونس طلا به 1530 دلار سقوط خواهد کرد.

سناریوی دوم گلدمن،‌ 30 درصد شانس رکود با نرخ بهره نزدیک به صفر را تا سال 2025 پیش‌بینی می‌کند. در این سناریو طلا می‌تواند تا سطح 2250دلاری به ازای هر اونس برسد. تحلیلگران می‌گویند این امکان وجود دارد که نرخ واقعی بهره یک واحد درصد افت کرده ولی همچنان در قلمرو مثبت باقی بماند.

بدترین سناریو برای طلا این است که تورم رشد را تهدید کرده و منجر به این شود که فدرال‌رزرو به افزایش نرخ بهره همچنان ادامه دهد. چنین محیطی می‌تواند قیمت اونس را به زیر 1500 دلار بکشاند و نرخ بهره را 5 /1 واحد درصد دیگر افزایش دهد. گلدمن‌ساکس احتمال چنین رویدادی را 20 درصد برآورد می‌کند.

سناریوی چهارم که شانس آن هم از نظر گلدمن 20 درصد است از این قرار است که احتمال وقوع رکود با کاهش محدود نرخ بهره وجود دارد. چنین امری می‌تواند قیمت طلا را به سطح دو هزاردلاری برای هر اونس بازگرداند. در این سناریو نرخ بهره فدرال‌رزرو تا سال 2025 به 5 /2 درصد بازخواهد گشت و بانک مرکزی همچنان نگران توازن رشد با تورم مداوم است.  

دراین پرونده بخوانید ...