شناسه خبر : 38994 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پوشش ورق‌های رنگی بر لوازم خانگی

بهزاد بهادرانی از آخرین وضعیت تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های لوازم خانگی می‌گوید

پوشش ورق‌های رنگی بر لوازم خانگی

تولید لوازم خانگی ماه‌هاست که در کشور رونق گرفته است و این موضوع از آمار و ارقامی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت ماهانه منتشر می‌کند، به خوبی نمایان است. به خصوص اینکه خود تولیدکنندگان نیز به این رشد آماری صحه می‌گذارند و می‌گویند با خروج شرکت‌های رقیب خارجی، فضا را بسیار مناسب و مساعد برای رشد تولید دیده‌اند و با قدرت و قوت، در حال تامین بازار داخلی هستند. در واقع، تولیدکنندگان لوازم خانگی از این فرصت ایجاد‌شده برای خود در سایه تحریم‌ها به شدت استفاده کرده و تلاش کرده‌اند تا بتوانند با اشتغال‌زایی و افزایش میزان تولید، نه‌تنها برندهای کره‌ای را از ذهن مردم پاک کنند؛ بلکه نام و نشان‌های جدیدی را ایجاد کنند که در ذهن مشتریان بنشیند و در آینده اگر باز هم برندهای کره‌ای وارد بازار شدند، نامی هم از کالاهای ایرانی باقی بماند؛ به همین سبب است که تولید داخلی بسیار رشد کرده و در گام‌های جدید، تمرکز بسیاری بر روی ارتقای کیفیت کرده‌اند اما شاید پایه اصلی این موفقیت را علاوه بر تلاش و برنامه‌ریزی واحدهای تولیدی، تامین به‌موقع و مکفی مواد اولیه تشکیل می‌دهد که بر این اساس، فولاد مبارکه اصفهان به عنوان یکی از تولیدکنندگان قدر محصولات فولادی، تلاش کرده تا با برنامه‌ریزی دقیق بتواند مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی لوازم خانگی را در حوزه ورق‌های رنگی به خوبی تامین کند. بهزاد بهادرانی، مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه از آخرین برنامه‌های تولید ورق‌های رنگی برای صنعت لوازم خانگی و برنامه‌های آتی این واحد بزرگ صنعتی می‌گوید.

♦♦♦

  صنعت لوازم خانگی توانسته طی سال‌های اخیر وضعیت بسیار مناسبی را به لحاظ تولید تجربه کند و تولید با رشدهای فزاینده‌ای مواجه بوده است. اما به نظر می‌رسد یکی از عوامل مهم در تحقق این توفیق، تامین به‌موقع مواد اولیه است. فولاد مبارکه در این زمینه تاکنون چه کرده است و چقدر توانسته منابع مورد نیاز واحدهای تولیدکننده صنایع لوازم خانگی را تامین کند؟

از جمله ورق‌های استراتژیکی که در خط تولید نورد سرد شرکت فولاد مبارکه وجود دارد و تولید داخلی تا به حال در مورد آنها صورت نمی‌گرفته است، ورق‌های رنگی ویژه لوازم خانگی است که بر این اساس، تلاش شده تا بتوان در این رابطه کار شایسته توجهی انجام داد. در واقع، از دو سال قبل شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصمیم گرفته با توجه به پتانسیل‌هایی که در خط تولید ورق‌های رنگی فعلی خود داشت، شروع به انجام اصلاحات بر روی خط تولید فعلی کند؛ به همین دلیل کار از دو سال قبل شروع شده و با قدرت ادامه یافته است. این موضوع مستلزم تغییرات و بهینه‌سازی در خطوط تولید از یک‌سو و تامین مواد و متریال خاص برای تولید این محصول خاص از سوی تولیدکنندگان داخلی از سوی دیگر بوده است که در طی این دو سال، برای این موضوع تلاش شده است. این در حالی است که هم دانش فنی توسط پرسنل نورد سرد ایجاد شده و هم دانش فنی برای تامین مواد اولیه و متریال این محصول در تامین‌کنندگان داخلی ایجاد شد و در نهایت این امر، منجر به این شد که اکنون بتوانیم به صورت ماهانه 650 تن تولید از این محصول داشته باشیم که معادل سالانه آن، هشت هزار تن می‌شود و در واقع، 30 تا 40 درصد نیاز بازار را تامین می‌کند. به هر حال شرکت فولاد مبارکه اصفهان، اولین و تنها تولیدکننده این محصول استراتژیک در ایران است. دو طرح توسعه برای نورد سرد با توجه به سیاست‌های دولت جدید برای حمایت از تامین‌کنندگان محصولات لوازم خانگی در نظر گرفته شده است تا این محصول را در تنوع و از نظر کمیت محصول، توسعه بخشیم.

  به هر حال این صنعت روند رو به رشدی را پیش‌رو دارد و به طور قطع تداوم آن، نیازمند تامین به‌موقع مواد اولیه از سوی شرکت‌های تولیدی از جمله فولاد مبارکه است. برای توسعه تولید این محصولات مشخصاً چه برنامه‌ای در نظر گرفته شده است؟

همان‌طور که اشاره کردم، یک خط اصلاح ورق در نظر گرفته شده است که اصلاحات مرتبط با آن به منظور تولید ورق ویژه لوازم خانگی طراحی شده و پروژه‌های توسعه‌ای مرتبط با آن دنبال می‌شود که تا پایان امسال نصب و راه‌اندازی خواهد شد. بر این اساس پیش‌بینی ما بر این است که با راه‌اندازی این خط تولیدی در فولاد مبارکه، تولید این محصول استراتژیک و راهبردی را به دو برابر شرایط فعلی برسانیم که به مفهوم تولید سالانه 16 هزار تن خواهد بود. این یک کار بسیار بزرگ است؛ چراکه تولید هر کیلوگرم از این ورق‌ها در صنعت لوازم خانگی کشور، بسیار مهم و حائز اهمیت به شمار می‌رود. طرح دیگری هم مدنظر داریم که آن، احداث خط رنگی شماره 2 است که ویژه لوازم خانگی بوده و در برنامه توسعه فولاد مبارکه در نورد سرد دیده شده است. از سوی دیگر، با اجرای این طرح، کشور عملاً قادر خواهد بود شرکت‌های تولید لوازم خانگی را در ایران از واردات محصولات خارجی و ورق‌های رنگی خارجی، بی‌نیاز کند.

  فولاد مبارکه برای اجرای این طرح، چه بازه زمانی اجرایی را در نظر گرفته است؟

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در فولاد مبارکه، فاز اول اجرای این طرح توسعه، در پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و فاز دوم آن نیز تا پایان برنامه چهار‌ساله توسعه فولاد مبارکه یعنی 1404 به بهره‌برداری می‌رسد.

  شما به اهمیت تامین این ورق‌ها و تولید آن برای صنعت لوازم خانگی کشور اشاره کردید که به هر حال یک صنعت پیشران به شمار می‌رود. اهمیت تامین این ورق‌ها در داخل را با سنجه‌هایی همچون جلوگیری از خروج ارز و ... تشریح بفرمایید.

بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، سالانه 10 میلیون دلار ارز صرفه‌جویی شده و از خروج ارز جلوگیری خواهد شد؛ چراکه محصولات گرانی هستند.

  با توجه به اینکه تولید ممکن است از نیاز داخلی بالاتر باشد، شرکت فولاد مبارکه برای اجرای این پروژه، چشم‌انداز صادرات دیده است یا صرفاً قرار است که این خط، پاسخگوی نیاز داخلی تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی باشد؟

ما برای آینده، چشم‌انداز صادرات برای کشورهای حوزه خلیج‌فارس و خاور دور هم دیده‌ایم؛ چراکه طرح پیش‌بینی‌شده، یک طرح 100 هزارتنی برای تولید ورق‌های رنگی لوازم خانگی است و پیش‌بینی بخشی از تولید برای صادرات به خوبی صورت گرفته است.

  به هر حال هم‌اکنون شما تنها 30 تا 40 درصد نیاز داخلی را تامین می‌کنید. آیا مانع خاصی برای تولید وجود دارد که نمی‌توان 100 درصد نیاز داخلی و بازار را پوشش داد؟

همان‌طور که اشاره کردم، باید خط جدیدی را احداث کنیم. خط رنگی احداث‌شده از سوی فولاد مبارکه، ویژه تامین ورق‌های رنگی ساختمانی بوده است و اکنون که نیاز 30 تا 40درصدی را پاسخگو شده‌ایم، صرفاً از همان ظرفیت استفاده شده و تلاش کرده‌ایم با بهینه‌سازی که روی خط انجام می‌شود، بتوانیم این مقدار ظرفیت را از آن خط تولید فعلی، تولید کنیم. ولی بیش از آن مستلزم آن است که خط تولید و پلنت جدیدی ایجاد کنیم. طرح توسعه‌ای که اجرا کرده‌ایم، به طور قطع 100 درصد نیاز داخلی و بازار را پوشش خواهد داد.

  صنعت لوازم خانگی تحت فشار تحریم، بسیار شکوفا شده است و از سوی دیگر، کیفیت بالا رفته و استفاده از مواد اولیه داخلی برای این موضوع به اوج رسیده است. به عنوان یک مدیر از شنیدن روند رو به رشد تولیدات این صنعت با اتکا به مواد اولیه تامین‌شده از سوی فولاد مبارکه چه احساسی دارید و خود را چقدر در تحقق گام‌های خودکفایی در صنعت لوازم خانگی دخیل می‌دانید؟

به هر حال ما هم به عنوان یک ایرانی، احساس غرور می‌کنیم از بابت شنیدن این خبرهای رشد تولید در صنعت لوازم خانگی و برای رسیدن به این اهداف مثبتی که اتفاقاً خودمان هم در آن سهیم بوده‌ایم، تلاش کرده و خود را شریک در این قضیه می‌دانیم؛ پس حمایت از آن را وظیفه ملی خود می‌دانیم؛ به خصوص اینکه هم‌اکنون سیاست دولت و حاکمیت، بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی است، ما هم به عنوان فولاد مبارکه، در این حوزه نقش‌آفرینی کرده و به همین دلیل است که کیفیت محصولات تولیدی ورق‌های رنگی رو به رشد است و برای ما حساس است و در مورد آن احساس تکلیف می‌کنیم.

  چند هفته‌ای است که مجدد زمزمه‌های واردات لوازم خانگی بلند شده که این امر، می‌تواند تهدیدی برای تولیدکنندگان داخلی در این صنعت باشد؛ آیا فولاد مبارکه واردات دوباره را تهدیدی برای سرمایه‌گذاری‌های پیش‌روی خود نمی‌بیند؟

همه تهدیدها وجود دارند؛ ولی من فکر می‌کنم با توجه به رویکردی که شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی داخلی دارند و با توجه به سیاست‌های حمایتی که دولت جدید بر روی شرکت‌های تامین‌کننده داخلی دارد، کار متوقف نشود؛ به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که واردات آزاد نشود و حمایت کامل از تولیدکنندگان صورت گیرد. اکنون با توجه به مجموعه برآوردهایی که از فضای حمایت از تولید داخلی شده، تصور من بر این است که ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه تامین به موقع ورق‌های فولادی مورد نیاز لوازم خانگی، بسیار کمتر از قبل شده؛ چراکه سیاست‌هایی که ما بر اساس چشم‌انداز سیاست‌های دولت در حوزه صنعت لوازم خانگی مشاهده می‌کنیم؛ حمایت از تولید داخلی را صورت خواهد داد و احساس می‌کنیم که بتوانیم ریسک را کاهش دهیم.

  چه گام‌هایی برای تولید محصولات جدید و نسخه‌های جدید بر می‌دارید و چه برنامه‌های توسعه‌ای در نظر گرفته شده است؟

پلن‌های توسعه‌ای را در دو گام تعریف کرده‌ایم که بر این اساس، یک گام در کوتاه‌مدت است که ظرفیت تولید را بالاتر ببریم که بر این اساس، تا پایان سال امیدوار هستیم که این اتفاق بیفتد. گام بعدی هم، احداث یک خط جدید رنگی و ویژه لوازم خانگی است تا علاوه بر افزایش کمیت، بحث تنوع محصولات را هم در نظر گرفته باشیم؛ به نحوی که به نیاز بازار هم پاسخ داده شود. به هر حال، ورق‌هایی که برای لوازم خانگی استفاده می‌شود، دارای تنوع بسیار زیادی هستند و تجهیزات و ادوات خاص خود را نیاز دارند و این پیش‌بینی را در خط جدید صورت داده‌ایم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز بازار برای آینده ورق‌های رنگی بر اساس سیاست دولت جدید باشیم.

  به هر حال کیفیت این ورق‌ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است تا در حلقه بعدی، علاوه بر ماندگاری در بازارهای هدف صادراتی، بتواند در صنعت لوازم خانگی نیز، محصولات را دارای قدرت رقابت‌پذیری با نمونه‌های مشابه خارجی خود کند. به لحاظ کیفیت، ورق‌های کنونی از چه درجه‌ای برخوردار هستند؟

ما خوشبختانه توانستیم از نظر کیفی، نزدیک‌ترین محصولات را با کیفیت شرکت‌های اروپایی و کره‌ای تولید کنیم؛ این در حالی است که ورق‌های لوازم خانگی، عمدتاً از کره جنوبی وارد کشور می‌شوند و به همین دلیل، فولاد مبارکه هم محصولات تولیدی خود را با تولیدات آنها مقایسه می‌کند؛ بنابراین اکنون ادعا داریم که از نظر کیفی، نزدیک به تولیدات این کشور شده‌ایم؛ ولی باز هم جای کار وجود دارد و یکسری از مواردی هست که باید برطرف شوند؛ به همین دلیل، کارشناسان ما مشغول کار بر روی آنها هستند تا منطبق با محصولات تولیدی خارج از کشور شود. ولی هم‌اکنون این محصولات تولیدی، نزدیک به کیفیت اروپایی‌هاست.

به هر حال اگر بخواهید وارد بازارهای صادراتی شوید باید بالاتر از استانداردهای بین‌المللی و کیفیت رقبا تولید کنید.

قطعاً همین‌طور است. به خاطر همین است که می‌خواهیم خط جدید احداث کنیم. این شرکت در حال حاضر قادر به تولید سه نوع ورق رنگی ساختمانی، دکوراتیو و ورق‌های مخصوص لوازم خانگی است که از کیفیت بالایی برخوردار هستند. نکته حائز اهمیت آن است که تولید ورق‌های گالوانیزه رنگی برای تولید لوازم خانگی، بسیار دشوار بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است،‌ اما شرکت فولاد مبارکه در ایران تنها تولیدکننده این نوع ورق بوده و یکه‌تاز این عرصه است و در این مسیر باید با شرکت‌های کره‌ای و اروپایی رقابت کند که بیش از 25 سال تجربه در تولید این نوع ورق‌های فولادی دارند و خوشبختانه توانسته عملکرد قابل قبولی داشته باشد. نکته حائز اهمیت آن است که فولاد مبارکه ماهانه 650 تن ورق گالوانیزه ویژه برای لوازم خانگی تولید می‌کند که ورق اولیه برای تولید بیش از 22 هزار دستگاه یخچال را تشکیل می‌دهد. این میزان تولید فولاد مبارکه در حالی است که ظرفیت تولید 600 تن ورق مخصوص این صنعت در ماه با راه‌اندازی خط تکمیلی آن در آینده به 1060 تن افزایش خواهد یافت که می‌تواند به تولید 58 هزار دستگاه یخچال یا 175 هزار دستگاه ماشین لباسشویی تبدیل شود؛ این میزان تولید علاوه بر اینکه می‌تواند کشور را از واردات لوازم خانگی بی‌نیاز کند می‌تواند زمینه‌ساز صادرات و ارزآوری برای کشور در این شرایط تحریمی نیز شود. در عین حال، تولیدکننده‌های داخلی بعضاً ممکن است از مواد اولیه‌ای استفاده کنند که مشخصات فنی مناسب را نداشته باشد. برای مثال رنگی که روی سطح ورق استفاده می‌شود یک ترکیب شیمیایی است که می‌تواند حاوی مواد خطرناکی برای افراد باشد. همان‌طور که اشاره کردم، در صورتی که ورق‌های رنگی در فولاد مبارکه تولید نمی‌شد احتمال رخ دادن دو سناریو وجود داشت. اول اینکه همه تولیدکنندگان داخلی برای رعایت استانداردهای کیفی مجبور به تامین مواد اولیه از خارج بودند که در این صورت میزان ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌شد و منابع مالی کشور به هدر می‌رفت. شایان ذکر است با پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه از صنعت لوازم خانگی این صنعت توانسته است در چند سال اخیر و با وجود تحریم‌ها رونق بگیرد. رشد 30درصدی تولید یخچال، رشد 53درصدی تولید ماشین لباسشویی و رشد 12درصدی تولید کولرهای آبی در 10ماه نخست سال گذشته، گوشه‌ای از رونق تولید در صنعت هفت میلیارد‌دلاری لوازم خانگی در ایران است. موضوعی که یکی از دلایل اصلی آن استفاده از مواد اولیه مرغوب و با قیمت مناسب شرکت فولاد مبارکه بوده که توانسته علاوه بر افزایش کیفیت محصولات نهایی، کاهش قیمت و بنابراین افزایش قدرت خرید مشتریان را در ‌بر داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها