شناسه خبر : 41698 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پناهگاه پول

انتظارات تورمی چگونه مسکن را سرپناه پول کرد؟

  سردار خالدی: ردپای تورم و انتظارات تورمی در تحولات بازار مسکن دیده می‌شود. بانک مرکزی در گزارش تحولات بازار مسکن تهران در خرداد 1401 از بازگشت دوباره تقاضای سرمایه‌ای با حجم بالا به بازار ملک خبر داده است.

بر اساس این گزارش، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در تهران در خرداد سال 1401 به مرز 14 هزار واحد مسکونی رسید. این عدد نسبت به اردیبهشت 1401 (3 /32 درصد) و خرداد 1400 (9 /171 درصد) افزایش نشان می‌دهد.

بخش تکان‌دهنده گزارش این است که متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده در بنگاه‌های معاملات ملکی تهران به 4 /39 میلیون تومان رسید که از افزایش 4 /8درصدی نسبت به اردیبهشت 1401 حکایت دارد. این رقم نسبت به خرداد 1400 معادل 8 /32 درصد افزایش داشت. جهش 4 /8درصدی متوسط قیمت مسکن از مهر 99 و خرید و فروش حدود 14 هزارواحدی در ماه، از خرداد 99 تاکنون سابقه نداشته است. خریدهای سرمایه‌ای که با احتمال می‌توان گفت با مقوله انتظارات تورمی در ارتباط است.

می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که انتظارات تورمی باعث شده فروشنده‌ها در مقام چانه‌زنی، وضعیت بهتری نسبت به خریداران داشته باشند. گزارش‌های میدانی هم نشان می‌دهد با نوسان نرخ دلار و تقویت تورم در ماه‌های اخیر، اغلب فروشندگان ملک فعلاً دست نگه داشته‌اند. با این روایت، یافتن خانه مناسب برای مصرف‌کنندگان واقعی مسکن از همیشه سخت‌تر شده است.

در پرونده این هفته می‌خواهیم به دنبال پاسخ به این پرسش اصلی باشیم که با وجود دورنمای تورمی، چه چشم‌اندازی پیش‌روی بازار مسکن است؟

مساله مهم دیگری که ممکن است ذهن ما را به خود درگیر کند، این است که با توجه به رشد قابل توجه قیمت‌ها و کاهش شدید قدرت خرید مردم، بازار مسکن به کدام‌سو می‌رود؟ در صورت امضای توافق هسته‌ای و احیای برجام، بازار مسکن در چه مسیری قرار می‌گیرد؟ پرسش‌های دیگری از این دست پیش‌رویمان هستند که با توجه به همبستگی بالای نرخ ارز با قیمت‌ها در بازار مسکن از یک‌سو و چسبندگی قیمت‌ها در این بازار از سوی دیگر، آیا احتمال افت قیمت در بازار مسکن وجود دارد؟ و اینکه اگر نرخ رشد در این بازار پایین‌تر از نرخ تورم عمومی باشد آیا شاهد اصلاح زمانی در قیمت‌های بازار مسکن خواهیم بود؟ در نهایت اینکه می‌خواهیم به این روایت بپردازیم که مسکن چگونه سرپناه پول شد؟ 

دراین پرونده بخوانید ...