شناسه خبر : 39801 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سیگنال‌های متناقض بازارها

آیا رفتار بازار ارز منعکس‌کننده نتایج مذاکرات نبود؟

 نسترن یوسف‌بکیان: به دلایلی که هنوز دیپلمات‌ها درباره آن شفاف سخن نگفته‌اند، مذاکرات وین بدون حصول نتیجه به اتمام رسید؛ با این حال ایران کارشناسانش را روانه تهران نکرد تا به نوعی نشان دهد آماده ادامه مذاکره و دستیابی به توافق است.

تا اواخر هفته گذشته جامعه ایران منتظر شنیدن خبرهای خوب از مذاکرات بود هرچند انتظارات حول و حوش طولانی بودن این دور از مذاکرات شکل گرفته بود. خوش‌بینی هم داشت شکل می‌گرفت اما هرچه گذشت، نگاه‌های مثبت رنگ باخت و انتظارات به گونه‌ای دیگر شکل گرفت. مقامات دولت سیزدهم از هفته‌ها قبل در تلاش بودند تا به‌زعم خود مسیر اقتصاد را از مذاکرات جدا کنند اما عبور دلار از سطح ۳۰ هزار تومان نشان داد این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده و اقتصاد قصد ندارد مسیر خود را از مذاکرات جدا کند.

هرچند گفته می‌شود آمریکایی‌ها در تلاش‌اند چارچوبی تدوین کنند تا فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود کنند اما اظهارنظرهایشان نشان می‌دهد حاضر نیستند در این دور از مذاکرات، امتیازات بیشتری نسبت به پیش‌نویس قرارداد قبلی به ایران بدهند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد ایران در تلاش است تا چارچوبی تضمینی برای توافق احتمالی ایجاد کند چراکه تجربه خروج آمریکا از برجام در دوره ترامپ، درس‌های زیادی به دنبال داشته است. 

نکته قابل توجه هفته گذشته، نبود تمایل به فروش دلار توسط معامله‌گران بود که شرایط عرضه را سخت کرد. در این شرایط قیمت دلار مرزهای روانی را پشت سر گذاشت و باعث شد رئیس‌کل بانک مرکزی شخصاً به سبزه میدان برود تا از نزدیک روند بازار را رصد کند.

با توجه به اینکه تیم مذاکره‌کننده کنونی ایران و اعضای دولت سیزدهم از افرادی هستند که همواره منتقد برجام بوده‌اند تحلیلگران بعید می‌دانند که ایران نیز برجامی ضعیف‌تر از برجام قبل را بپذیرد. از این‌رو بدترین سناریوی پیش‌بینی‌شده در رابطه با مذاکرات وین این روزها رخ داده به طوری که به نظر می‌رسد این مذاکرات دست‌کم برای شش ماه تا یک سال به درازا کشیده شود. این در حالی است که در شرایط فعلی همچنان با سیاست‌های انقباضی و دستوری دولت در اقتصاد روبه‌رو هستیم به طوری که همزمان شدن این تحولات با یکدیگر، می‌تواند به نوسانات هرچه بیشتر بازارها در روزهای آینده دامن بزند. در این میان طی روزهای اخیر نیز با عبور دلار از مرز 30 هزار تومان و نوساناتی در بازار طلا و سکه روبه‌رو بودیم که به نظر می‌رسد رفتار بازار ارز منعکس‌کننده نتایج مذاکرات وین نبوده و بیشتر ناشی از سیاست‌هایی است که دولت در اقتصاد به کار گرفته است. آنچه در این پرونده مورد بررسی قرار گرفته، نگاهی به نتایج دور هفتم مذاکرات وین و بررسی عواید آن برای بازارهای مختلف در کشور است. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها