شناسه خبر : 40287 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دلیل تب

بازار املاک ویلایی چگونه داغ شد؟

  نسترن یوسف‌بکیان: تفاوت در سرعت رشد قیمت بین املاک شهرهای بزرگ همچون پایتخت با برخی شهرهای شمالی کشور مثل مازندران و گیلان مدتی است بحث‌برانگیز شده است. چراکه بررسی‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران، مردم و سازندگان نسبت به خرید ملک، زندگی و ساخت‌و‌ساز در مناطق شمالی کشور به خصوص مناطق ویلانشین نسبت به تهران تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند. گزارش‌های میدانی نیز این واقعیت را منعکس می‌کند که سرعت رشد قیمت‌ها در شهرهای شمالی و اطراف شهر تهران بسیار بیشتر از قیمت املاک در پایتخت بوده است. حتی برخی منابع خبری از تعبیر مسابقه قیمت ملک بین تهران و شمال استفاده می‌کنند و معتقدند که مدت‌هاست سرمایه‌گذاران نسبت به خرید ملک در قسمت‌های شمالی کشور چراغ سبز نشان داده‌اند که همین موضوع افزایش قیمت قابل توجهی را در این مناطق رقم زده است. اما گذشته از اینکه تقاضا برای خرید ملک، زمین یا ویلا در شهرهای گیلان و مازندران و همچنین مناطق ییلاقی اطراف تهران همچون دماوند و جاده فیروزکوه افزایش یافته است، در بخش‌های جنوب کشور همچون جزیره کیش نیز با استقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو هستیم. اگرچه عوامل متعددی همچون ارزش زیست‌محیطی و آب‌و‌هوای خوب موجب افزایش خرید ملک و ویلا در استان‌های شمالی کشور شده اما به طور کلی تحولات اخیر دربردارنده این هشدار است که سرمایه، آرام و قرار ندارد.

در واقع اگرچه مردم و سرمایه‌داران امروز به سمت خرید ملک در استاهای شمالی متمایل شده‌اند اما این خطر وجود دارد که با تشدید سیاست‌های غلط دولت در قبال این مناطق نیز، به طور کلی سرمایه‌ها از کشور خارج شود. در شرایط فعلی نیز شاهد این هستیم که سیاست‌های نادرست سیاستگذاران در خصوص کلانشهرها، به کاهش تمایل سازندگان برای ساخت‌و‌ساز در این مناطق منجر شده است. به طوری که سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند برای حفظ ارزش دارایی‌های خود و در امان ماندن از محدودیت‌های ایجاد‌شده از سوی دولت و مجلس در این حوزه، به مناطقی کوچ کنند که سیاست‌هایی علیه سرمایه‌گذاری در آن مناطق کمتر است.

در این پرونده می‌خواهیم ببینیم بازار ویلا در شش ماه گذشته چه مسیری را طی کرده و در ماه‌های پیش‌رو چه چشم‌اندازی را پیش‌رو دارد؟

همچنین موضوع دیگری که قرار است در این پرونده مورد بررسی قرار گیرد، نتایج سیاست‌های نادرست و علیه سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن است که به طور حتم تا چند ماه آینده اثرات آن به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. همان‌طور که در شرایط فعلی نیز با آمارهای عجیب و غریبی در مورد افزایش قیمت ملک در برخی نواحی کشور روبه‌رو هستیم که اتفاقاً ناشی از همین سیاست‌های محدودکننده در حوزه سرمایه‌گذاری است. 

دراین پرونده بخوانید ...