شناسه خبر : 26893 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شکاف کمی

سمت‌وسوی گزارش سطح کیفی خودروهای پرتیراژ کشور

فروردین‌ماه امسال نخستین گزارش از سطح کیفی خودروهای پرتیراژ کشور در سال 97 منتشر شد و پژو 2008 در کنار 9 محصول دیگر موفق به حفظ نمره 4 ستاره کیفی شدند.

 محمدحسین شاوردی: فروردین‌ماه امسال نخستین گزارش از سطح کیفی خودروهای پرتیراژ کشور در سال 97 منتشر شد و پژو 2008 در کنار 9 محصول دیگر موفق به حفظ نمره 4 ستاره کیفی شدند. بررسی گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از سطح کیفی خودروهای تولید داخل نشان می‌دهد محصولات شرکت‌های خودروسازی با کمترین افت سطح کیفیت تولیدات خود را همانند ماه اسفند 96 حفظ کرده‌اند و هیچ تغییر ملموسی در سطح کیفیت خودروهای حاضر در این گزارش بروز نکرد. در عین حال، در بین بیش از 40 مدل خودرو سبک و سنگین سواری و تجاری، 10 خودرو سواری و سه محصول تجاری وجود دارند که موفق به اخذ کیفیت چهار ستاره شده و در بالاترین سطح ممکن از نظر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران قرار دارند. 10 خودرو سواری و سبک چهار ستاره این گزارش را مزدا 3، سوزوکی گرندویتارا، پژو 2008، تندر پلاس اتوماتیک، رنو ساندرو، پژو 207، بسترن بی 30، هیوندای آی 20، کیا سراتو و تندرپارس تشکیل می‌دهند که در بازار داخلی بالاترین میزان استانداردهای تولید را رعایت کرده‌اند. جک اس 5، دنا پلاس، چری تیگو‌5، چری آریزو 5، پژو 206 اس‌دی، رانا، پژو 206، تندر 90 پارس‌خودرو و تندر پیکاپ از جمله خودروهایی هستند که در سطح میانی این گزارش موفق شده‌اند سه ستاره کیفی را از مجموع پنج ستاره اخذ کنند.

دنا، ام‌وی‌ام 315 اچ، دانگ فنگ اچ 30، پژو پارس، پژو 405، تیبا 2، پراید131 و لیفان ایکس 60 هم از جمله اتومبیل‌های پرتیراژ و کم‌کیفیتی هستند که تنها دو ستاره از پنج ستاره را دریافت کرده‌اند. اما این گزارش در ماه فروردین حاوی اطلاعات دیگری هم هست.

البته نکته جالب این بررسی نبود خودرو پنج ستاره در بین تولیدات وطنی است که با وجود گذشت ماه‌ها از آغاز به کار گزارش‌دهی ماهانه این شرکت، کمی عجیب به نظر می‌رسد. در عین حال کاوش بیشتر این گزارش و تطبیق آمار آن با نرخ تولید خودرو در فروردین‌ماه 97 که از سوی انجمن خودروسازان کشور اعلام شده نشان می‌دهد حدود 34 درصد خودروهای تولید داخل در ارزیابی شرکت بازرسی استاندارد جایی ندارند. با وجود تولید حدود 65 هزار دستگاه خودرو در فروردین 97 اما گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تنها کمی بیش از 40 هزار دستگاه از محصولات مونتاژ داخل را شامل می‌شود. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها