شناسه خبر : 43399 لینک کوتاه

تقلای بی‌نتیجه

پیام محدودیت تاکسی‌های اینترنتی چیست؟

  عاطفه چوپان: تغییر اتفاق می‌افتد، چه بخواهیم، چه نه. در این میان تغییرات فناوری سریع‌تر و پرقدرت‌تر از آن است که نظام رگولاتوری یا بخشی از کسب‌وکارهای سنتی بخواهند از ورود آن جلوگیری کنند. فناوری، این مایع بی‌شکل آنچنان جای خود را در دل فرهنگ و سیاست و اقتصاد کشورهای مختلف باز می‌کند که یک روز صبح از خواب بیدار می‌شویم و می‌بینیم نمی‌توانیم بدون اینترنت حتی خود را به سر کار برسانیم. گوشی موبایل را برمی‌داریم، قهوه سفارش می‌دهیم، تاکسی می‌گیریم، پول کارت‌به‌کارت می‌کنیم، جدیدترین آلبوم فلان خواننده آن‌ور آبی را داغ‌داغ گوش می‌دهیم؛ آیا همه اینها در گذشته این‌طور بود؟ نه. تاکسی‌های خطی و تلفنی که خود جای درشکه و اسب و... را گرفته بودند زمانی فرمانروایی می‌کردند، در باران و برف نبودند یا کم بودند و گران، در تابستان کولر نداشتند و البته که تحلیل‌های سیاسی آبکی همیشه در آنها مجانی بود. می‌خواهم بگویم می‌گذرد و همان‌طور که روزی کسی فکرش را نمی‌کرد آدم‌ها بتوانند با سرعتی زیاد بین زمین و هوا در مرزها جابه‌جا شوند اما امروز به سادگی آب خوردن می‌شوند، روزی نیز خواهد رسید که رفت‌وآمد ما به وسیله ریل‌های هوایی و تاکسی‌های پرنده انجام می‌شود و این قطار سریع‌السیر منتظر خوشامد بخش سنتی یک جامعه یا سیاستگذاران نمی‌ماند. این پیشرفت است و اگر آن را نمی‌خواهیم چاره‌ای جز پناه بردن به غار یا پیوستن به قبیله ماسایی نداریم!

با وجود اینکه گمان می‌کنم کمتر کسی باشد که نداند تغییر و پیشرفت غیرقابل اجتناب است اما تاکسی‌های اینترنتی از اوایل دهه 90 با شروع به کار در ایران مشکلات فراوانی داشتند. یک روز بحث تامین امنیت پیش می‌آمد، یک روز به بهانه کساد کردن کار تاکسی‌های خطی و تلفنی از آنها شکایت می‌شد، سهمیه سوخت با دردسر فراوان اختصاص یافت و... اخیراً نیز بوی تند محدودیت‌های جدیدی برای این بخش از پیکر نحیف اکوسیستم استارت‌آپی به مشام می‌رسد. در فاصله کوتاهی پس از آنکه سرپرست شهر فرودگاهی امام از ممنوعیت ورود تاکسی‌های اینترنتی به شعاع 800متری این فرودگاه خبر داد، پلیس راهور نیز اعلام کرد جابه‌جایی مسافر بین‌شهری به وسیله تاکسی‌های اینترنتی ممنوع است. البته هنوز مشخص نیست ریشه فشار همزمان پلیس و مدیران فرودگاه به تاکسی‌های اینترنتی چیست اما برخی معتقدند این اقدام‌ها تهدید موجودیت استارت‌آپ‌هایی نظیر اسنپ و تپسی است.

تاکسی‌های اینترنتی در سال‌های گذشته در ایران و خیلی از کشورها حمل‌ونقل شهری و درون‌شهری را متحول کردند و به قدری در امور روزانه مردم نقش دارند که انگار سال‌های طولانی است که در کنار مردم حضور دارند. در این پرونده می‌خواهیم ببینیم ریشه تهدیدهای اخیر علیه تاکسی‌های اینترنتی چیست؟ 

دراین پرونده بخوانید ...