شناسه خبر : 33094 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بی‌دفاع چون فوتبال

درس‌های خروج مربیان خارجی از فوتبال ایران چیست؟

جواد حیدریان: خروج پرسر و صدای مربیان خارجی از فوتبال ایران در ماه‌های اخیر حالا دیگر به یک چالش جدی در مدیریت کشور بدل شده و شوربختانه ابعاد بین‌المللی یافته است. بعد از آنکه برانکو ایوانکوویچ مربی موفق سه فصل متوالی باشگاه فوتبال پرسپولیس به دلیل وعده‌های ناراست مدیران باشگاه برای همیشه تهران را ترک کرد و از قضا سر از عربستان درآورد تا نشان دهد قصدش دادن پیامی به مدیریت فوتبال در ایران است، مربیان دیگری نیز همان مسیر را طی کرده‌اند. برانکو وعده‌های بسیار شنید بی‌آنکه توانسته باشد حقوقش را در طول یک سال گذشته دریافت کند. سالی که او تمام جام‌های فوتبال ایران را برای پرسپولیس درو کرده بود. چنانچه در سه فصل گذشته آن نیز موفق بوده است. بعد از او ماجرای جنجالی استراماچونی مربی ایتالیایی تیم استقلال نیز با همان روش و حتی شرایطی پیچیده‌تر رخ داد. لابه‌لای این دو پرونده باشگاهی باید به اخراج سرمربی ناموفق تیم ملی یعنی مارک ویلموتس نیز اشاره کرد. مربی‌ای که البته در طول چهار بازی دو شکست داشت و البته تمامی مفاد قراردادش را از ایران گرفت و حالا تیم ملی ایران بدون سرمربی در آستانه بازی‌های دور دوم مقدماتی جام جهانی است.

استراماچونی مربی موفق استقلال اما دو هفته پیش به ایتالیا رفت و استقلال را در شرایطی که داشت خوب نتیجه می‌گرفت تنها گذاشت. اگر از نقد به این رفتار او بگذریم، او در مصاحبه‌هایی که با رسانه‌های ایتالیایی و دیگر رسانه‌ها داشت، به صراحت از مدیران باشگاه استقلال انتقاد داشت.

استراماچونی حقوق خود را دریافت نکرده بود و هربار با وعده‌هایی مواجه می‌شد که برایش غیرقابل قبول بود. در این میان او به یکباره ایران را ترک کرد و از بازخواست پلیس ایتالیا گفت، چراکه آنها از او پرسیده‌اند چرا از صرافی‌های مختلف به حساب او مبالغی واریز می‌شود.

 اما ماجرای این مربی ایتالیایی استقلال چه بود و چرا مدیریت فوتبال در ایران با کمک وزارت ورزش و حتی دخالت وزارت امور خارجه و نهادهای بانکی ایران موفق به رفع آن نشدند؟ به نظر می‌رسد فوتبال به دلیل عمق نفوذش در میان مردم توانسته شدت اثر تحریم و فشارهای بین‌المللی بر اقتصاد ایران را برای مردم روشن کند.

واریز نشدن پول استراماچونی به حساب شخصی‌اش در ایتالیا حتی پای قراردادهای مهمی مثل FATF و حتی احتمالاتی درباره پولشویی را پیش کشید و نشان داد ابعاد گرفتاری اقتصاد ایران تا چه اندازه عمیق است. اگر فوتبال را به مثابه ماکتی از کل عملکرد اجتماعی و اقتصادی ایران فرض کنیم، درس‌های خروج ناگهانی سه مربی مطرح خارجی از آن برای ما چیست؟ آیا ایران خواهد توانست شرایط موجود را تغییر دهد و بر تنگناهای موجود غلبه کند؟

دراین پرونده بخوانید ...