شناسه خبر : 9679 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نرخ بلیت هواپیما آزاد شد

اجرای یک قانون پس از ۳۰ ماه تاخیر

ضمن اینکه برای فروش بلیت که این روزها فروش آنلاین آن بسیار سریع‌تر و به صرفه‌تر است، بی‌تردید وجود سایتی به‌روز و با سرعت بالا ضروری است. اما تقریباً هیچ کدام از شرایط لازم برای آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی فراهم نشده بود.

index:1|width:40|height:40|align:right الهام زهره‌وند/روزنامه‌نگار
آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی نهم آذرماه سال جاری از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای اجرا به ایرلاین‌ها ابلاغ شد. بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور و تصویب شورای عالی هواپیمایی، از این تاریخ نرخ بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر داخلی آزاد شد اما ۸۷ مسیر همچنان جزو مسیرهای حمایتی باقی ماندند. بر مبنای دستورالعمل ابلاغ‌شده نرخ بلیت همه مسیرهای منتهی به فرودگاه‌های کیش، قشم و فرودگاه‌های شهرهای نفتی، و مسیرهایی که حداقل سه شرکت هواپیمایی در آن فعال هستند یا مسیرهایی با مسافت کم و امکان استفاده آسان از وسایل حمل و نقل جایگزین، آزاد شده است. آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باید طبق قانون از ابتدای سال ۱۳۹۲ یعنی ماه‌های پایانی دولت دهم در مسیرهای داخلی اجرا می‌شد. اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اجرای قانون با تاخیر بیش از ۳۰‌ماهه مواجه شد. زمینه لازم برای اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باید از سوی مسوولان در دولت قبل ایجاد می‌شد. از آنجا که با ادغام دو وزارتخانه مسکن و راه و ترابری تمرکز وزارت جدید راه و شهرسازی بیشتر متوجه بخش مسکن به ویژه پروژه مسکن مهر بود، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما همچون بسیاری دیگر از اولویت‌ها در بخش حمل و نقل مغفول ماند.
۱۵ آبان ماه سال 13۹۱ بود که به جای مخابره خبر اهتمام مسوولان برای اجرای قانون و آزادسازی نرخ بلیت، یک‌شبه بلیت پروازهای داخلی ۷۰ درصد افزایش یافت. با آغاز این صعود بی‌سابقه بخشی از مردم دیگر توان سفر با هواپیما را نداشتند. آمار مسوولان و نیز اذعان کارکنان آژانس‌های فروش بلیت، تاییدی بر این واقعیت بود. آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در جهان معمولاً به صورت اصولی و با فراهم‌سازی پیش‌نیازهای لازم اجرا می‌شود و مصرف‌کننده از منافع آن بهره می‌برد. به این ترتیب مسافری که زودتر بلیت تهیه می‌کند قیمت کمتری می‌پردازد. همچنین به دلیل وجود بازار رقابتی خدمات با کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تر برای جذب مشتری ارائه می‌شوند. البته نباید نادیده گرفت که قیمت مواد اولیه و مصرفی در هر کار خدماتی بر قیمت تمام‌شده تاثیرگذار است. به‌طور مثال در این روزها که قیمت نفت کاهشی چشمگیر دارد نرخ بلیت هواپیماها در ایرلاین‌های خارجی نیز درصدی کاهش یافته زیرا هزینه سوخت کاهش داشته است.
ضمن اینکه برای فروش بلیت که این روزها فروش آنلاین آن بسیار سریع‌تر و به صرفه‌تر است، بی‌تردید وجود سایتی به‌روز و با سرعت بالا ضروری است. اما تقریباً هیچ کدام از شرایط لازم برای آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی فراهم نشده بود. در عین حال خردادماه سال 13۹۳، ۳۰ درصد دیگر به نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی افزوده شد. تا یک خدمت در کشور در 5 /2 سال 100 درصد افزایش نرخ داشته باشد. از سه ماه پیش تاکنون اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در موقعیت آزمایش قرار نگرفته است. باید دید برای جابه‌جایی مسافران نوروزی این اقدام نتیجه‌بخش است یا افزایش حجم تقاضا بازار سیاه بلیت ایجاد کرده و نرخ‌ها افزایش چشمگیر پیدا می‌کنند؟ در این سال‌ها با ناوگانی که تغییرِ محسوسی نداشته است و خدمات پروازی که همچنان شکایت مردم را در مواردی در پی دارد، شاهد افزایش نرخ بلیت به بهانه‌هایی چون بالا رفتن نرخ ارز و سوخت بودیم. باید دید حال که ایرلاین ملی کشور قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس را امضا کرده و باید هزینه آن را از درآمدش بپردازد و نیز در شرایطی که دیگر ایرلاین‌ها در تکاپو برای خرید هواپیماهای جدید هستند، آیا نوسازی ناوگان خود دلیلی برای افزایش و بالا بودن نرخ بلیت می‌شود؟ در دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت، نکته مهم نبود سقف برای نرخ بلیت است.
و این موضوع را مسوولان بخش حمل و نقل هوایی نیز برای مقاطعی از زمان تایید می‌کنند هرچند معتقدند، مسافران می‌توانند با زمان‌بندی سفرهای خود از بلیت‌های ارزان در زمان‌های مناسب استفاده کنند. دراین‌باره محمد خدا‌کرمی معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: «پیش‌بینی افزایش قیمت را پس از آزادسازی به غیر از ایام خاص و پیک پروازها نداریم.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها