شناسه خبر : 19402 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

واردات کالا از آمریکا ممنوع شد

در نبرد با کالاهای آمریکایی

بیشترین سهم از ارزش واردات ایران از آمریکا طی هشت ماه منتهی به آبان سالی که گذشت به خمیر چوب شیمیایی اختصاص داشته است.

index:1|width:40|height:40|align:right محمدهیراد حاتمی/روزنامه‌نگار
اگر سال ۱۳۹۴ در تب و تاب مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ آغاز شد بالاخره این مذاکرات به نتیجه رسید تا به موازات آن فصل تازه‌ای از اقتصاد ایران آغاز شده باشد. فصلی که به زعم بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی باید از ظرفیت‌های آن بهره گرفت و اتفاق تازه‌ای خلق کرد. اتفاق تازه‌ای که در نهایت شرایط را برای یک توسعه پایدار اقتصادی فراهم می‌کند تا بر اساس آن حال ناخوش شاخص‌های اقتصادی‌مان روند بهبود به خود بگیرد و در یک بازه زمانی مشخص اوضاع آن بسامان شود. بنابراین هر آنچه از دایره منطق و چارچوب تئوری‌های «جواب‌داده‌» اقتصاد خارج شود این فرصت تاریخی را به شرایط ناسازگار و نامساعد برای شاخص‌های اقتصادی تبدیل خواهد کرد. شاید به همین دلیل است که بسیاری «واردات» بی‌منطق را یکی از اصلی‌ترین پارامترهای ورشکستگی اقتصادی در دوران موسوم به پسابرجام می‌شمارند و برای آن راهکارهای متفاوتی ارائه می‌کنند. راهکارهایی که جملگی آنان بر طبل حمایت از تولید داخلی می‌کوبد و بر این موضوع تاکید می‌کند که باید راه را برای جولان کالاهای خارجی در داخل بست.
مهم‌ترین خبرسازی در این حوزه برای سالی که گذشت بی‌تردید به بخشنامه ممنوعیت واردات کالاهای آمریکایی باز می‌گردد. اتفاقی که با تاکید مقام معظم رهبری به منظور جلوگیری از واردات کالاهای آمریکایی رقم خورد. بر این اساس الزاماتی از سوی مقام معظم رهبری درباره روابط تجاری ایران و آمریکا عنوان شد که بر اساس آن از ورود کالاهای آمریکایی باید جلوگیری شود. الزامی که طی بخشنامه‌ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مرحله اجرا در آمد. بخشنامه‌ای که در نهمین روز آبان سال ۱۳۹۴ خطاب به قائم‌مقام وزیر در امور تجارت و معاون امور اقتصادی و بازرگانی، معاون طرح و برنامه، معاون امور صنایع، رئیس سازمان توسعه تجارت و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت صادر شد. این موضوع در شرایطی اتفاق افتاد که بررسی تراز تجاری ایران و آمریکا حکایت از این دارد که واردات ایران از آمریکا بسیار ناچیز بوده و از این حجم ناچیز سهم بسیار کمی از آن به اقلام مصرفی اختصاص داشته است. برای محاسبه تراز تجاری ایران و آمریکا تا زمان اجرایی شدن بخشنامه ممنوعیت واردات کالاهای آمریکایی می‌توان به آمارهای گمرک ایران در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری میزان واردات ایران از آمریکا مراجعه کرد که رقمی حدود 8 /63 میلیون دلار بوده است. این حجم واردات ایران از آمریکا در حالی است که در مدت مشابه سال ماقبل خود این رقم معادل 99 میلیون و 617 هزار دلار ثبت شد.
بر این اساس، واردات ایران از آمریکا در هشت ماه منتهی به آبان سالی که سپری شد نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن با افت ارزشی 36درصدی همراه بوده است. طی این دوره واردات ایران از آمریکا در 171 نوع کالا خلاصه شده که در این میان با اینکه سهم بزرگی از ارزش واردات را مواد اولیه و سرمایه‌ای تشکیل می‌دهند اما اقلام مصرفی از قبیل فرآورده‌های زیبایی و آرایشی، مکمل‌های غذایی، خمیر برای قالب‌گیری یا برای سرگرمی کودکان، جت‌اسکی، مته فرز، گریس و سنگ گچ نیز در این فهرست به چشم می‌آید. بیشترین سهم از ارزش واردات ایران از آمریکا طی هشت ماه منتهی به آبان سالی که گذشت به خمیر چوب شیمیایی اختصاص داشته است.
مکمل‌های غذایی، مکمل‌های دارویی، دستگاه‌های تشخیص امراض، گندم دامی، داروهایی که تولید داخل ندارند، دستگاه‌های توموگرافی، پودر جاذب و پلیمرهای آکریلیک جامد، سوزن‌ها و کاترها و آلات و وسایل مورد استفاده در علوم پزشکی، جراحی و دامپزشکی، از جمله اقلام وارداتی از آمریکاست که به لحاظ ارزشی سهم بالایی را داشته‌اند. نکته‌ای که شاید در این میان وجود داشته باشد و می‌توان به آن اشاره کرد، کاهش واردات ایران از آمریکا ظرف سال‌های گذشته است که بی‌تردید ریشه در تحریم‌های اقتصادی دارد که اقتصاد ایران را تا پیش از سال ۱۳۹۴ به طور جدی همراهی می‌کردند. بر این اساس در سال 87 واردات ایران از آمریکا در شرایطی معادل 567 میلیون دلار ثبت شد که با تشدید تحریم‌ها این رقم در سال 90 به پایین‌ترین میزان خود و معادل 100 میلیون دلار رسید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها