شناسه خبر : 40760 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

8 نکته ای که باید در مورد قالب سازی پلاستیک بدانید

قالب سازی پلاستیک برای ساخت قطعات صنعتی یکسان در تیراژ بالا و زمان کوتاه است. این فرایند روش های مختلفی دارد که یکی از بهترین آن ها قالب تزریق پلاستیک است.

8 نکته ای که باید در مورد قالب سازی پلاستیک بدانید

امروزه کمتر کسی را پیدا می کنید که با اصطلاح قالب سازی پلاستیک آشنا نباشد. قالب سازی پلاستیک فرایندی است که طی آن تعداد زیادی قطعات پلاستیکی برای تولیدات صنعتی یک کشور، ساخته می شود.

قالب سازی پلاستیک در تولیدات صنعتی تحولی بزرگ ایجاد کرده تا جایی که امروزه برای تولید هر محصولی از این روش کمک گرفته می شود.

تنوعی که این فرایند ایجاد می کند بسیار گسترده است به طور که قطعات خودرو تا لوازم خانگی، چمن مصنوعی تا تجهیزات پزشکی را به کمک این روش تولید می کنند.

قالب سازی پلاستیک چگونه کار می کند

اولین مرحله از هر فرایند قالب سازی (با هر روش و ماده اولیه ای) طراحی قالب است. سپس تولید کنندگان یک قالب فلزی بر اساس طرح اولیه از جنس فولاد یا آلومینیوم می سازند. همانطور که می دانید و در مقالات دیگر بررسی کرده اید قالب سازی پلاستیک روش های مختلفی دارد و بسته به نوع محصول و  روش قالب سازی پلاستیک شکل قالب و حرفه های آن متغیر می گردد به عنوان مثال در قالب تزریق پلاستیک قالب می تواند دارای یک حفره و یا تعدادی حفره متعدد باشد.

در مرحله آخر با ماشین کاری دقیق فرایند تولی رخ داده و قطعه مورد نظر ساخته می شود. طراحی قالب و طراحی قطعه هر چه دقیق تر باشد و خطا در آن کمتر باشد مراحل بعد بی خطا تر جلو رفته و کیفیت نهایی قطعه تولیدی افزایش می یابد.

قالب سازی پلاستیک

برای قالب سازی پلاستیک از انواع مواد اولیه نظیر ترموپلاستیک ها، ترموست ها و الاستومرها استفاده می شود. این مواد اولیه معمولا به شکل گرانول، گلوله و پودر خریداری می شوند و در فرایند تولید استفاده می شوند. البته لازم به ذکر است که در تمامی روش های قالب سازی پلاستیک این مواد اولیه توسط حرارت ذوب شده و به شکل مایع در فرایند تولید استفاده می شوند.

بقیه مراحل بسته به نوع روش متفاوت است، به عنوان مثال در روش قالب تزریق پلاستیک یک پیستون مارپیچ با حجم مناسب مواد تا حفره تزریق هدایت می کند و با فشار بالا به داخل حفره تزریق می کند. مواد پس از سفت شدن شکل قالب را به خود می گیرند و در نهایت قطعه از قالب جدا می شود.

8 مزایای استفاده از قالب سازی پلاستیک در تولید قطعات صنعتی

در گذشته ساخت قطعات صنعتی به کمک فلز و شیشه ساخته می شدند و با روی کار آمدن پلاستیک کم کم پلاستیک جایگزین این مواد شد.  حال می خواهیم بررسی کنیم که چرا پلاستیک فراگیر شد و مزیت استفاده از پلاستیک چیست؟

  • فرایند تولید قطعات به کمک پلاستیک سریعتر، آسانتر و کم هزینه تر است.

  • وزن قطعات پلاستیکی نسبت به قطعات با جنس های فلز و شیشه کمتر است.

  • مشکل خوردگی فلزات و شکستگی شیشه در پلاستیک وجود ندارد

  • طراحی قطعات به روش قالب سازی پلاستیک ساده تر و قطعات طراحی شده پیچیده تر و با جزئیات تر هستند

  • پلاستیک کمک می کند قطعات با اشکال و جزئیات ریز و پیچیده در تعداد بالا و در زمان کمتر تولید شوند.

  • قالب سازی پلاستیک این امکان را فراهم می کند تا بتوان یک قطعه که شامل بخش پلاستیکی و بخش غیر پلاستیکی است را به طور یکپارچه تولید نمود.

  • روش های مختلف این فرایند به صورت اتوماتیک انجام شده و نیروی کار انسانی کمی دارد. این اتوماتیک بودن هم خطای انسانی را کاهش می دهد و کیفیت قطعه تولیدی بالا می رود، هم هزینه های تولید را کم می کند.

  • در این فرایند ضایعات تعریفی ندارند. زیرا مواد باقی مانده و مشکل دار مجدد ذوب شده و در فرایند تولید استفاده می شوند.

قالب سازی پلاستیک روش هایی مختلفی دارد که قطعات را به صورت اقتصادی و کارآمد تولید می کند. این روش طیفی وسیعی از مواد و گزینه های طراحی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهد. تجهیزات و وسایل مورد نیاز در انواع روش ها هزینه های تولید را کاهش می دهند و کیفیت ساخت را بالا می برند.

در اینجا می خواهیم یکی از روش ها را معرفی کنیم که محبوبیت بالایی دارد و اکثر قطعات پلاستیکی با این روش تولید می شوند. قالب تزریق پلاستیک، یکی از روش هایی که به تولید قطعات یکسان در تیراژ بالا و زمان کوتاه معروف است. در ادامه مقاله به طور ویژه راجع به این روش می‌خواهیم صحبت کنیم.

جالب ترین حقایق در مورد قالب تزریق پلاستیک چیست؟

در اصل، قالب تزریق پلاستیک یک روش سریع، همه کاره و کارآمد برای طراحی و ساخت انواع قطعات و اجزای سفارشی برای انواع صنایع تولیدی است. علاوه بر این، تولید قطعات یکسان در تیراژ بالا و زمان کم، انعطاف پذیری طراحی و ... ویژگی های منحصر به فردی هستند که در کمتر روش تولیدی مشاهده می شود. ویژگی های جالبی که برای یادگیری قالب تزریق پلاستیک وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

اکثر محصولات و قطعات پلاستیکی با قالب تزریق پلاستیک ساخته می شوند:

لازم است اعتراف کنیم که خاص ترین، پیچیده ترین و با کیفیت ترین قطعات تولیدی صنعت های بزرگ دنیا به کمک همین روش ساخته شده اند. به عنوان مثال تمام لگوهای، تمام بلوک های لگو از سال 1949 با استفاده از این فرآیند ساخته شده اند. با این حال، قطعات ساخته شده به روش تزریق پلاستیک بیشتر از لگوها هستند. برخی از رایج ترین محصولات ساخته شده با این فرآیند عبارتند از:

قالب تزریق پلاستیک

  • انواع بسته بندی پلاستیکی

  • انواع اسباب بازی های مختلف

  • درب بطری و بطری

  • شانه های جیبی

  • ظروف نگهداری

  • میز و صندلی یک تکه

روند تولید فوق العاده سریع

قالب تزریق پلاستیک یکی از سریع ترین روش های تولیدی است که در حال حاضر می توان با آن قطعه تولید کرد. مهم نیست محصول مورد نظر چقدر پیچیده و دارای جزئیات است، این روش می تواند به سرعت اجزا را ایجاد کند. برای مثال، ساخت برخی از اجزای پیچیده‌ کامپیوتر تنها 30 ثانیه طول می‌کشد تا تولید شود و چرخه تولید دیگری آغاز شود.

تعداد زیادی از مواد اولیه در دسترس

این فرآیند امکان استفاده از طیف وسیعی از مواد اولیه ای را فراهم می کند که به سادگی در دسترس هستند و در تولید محصولات مختلف قابل استفاده می باشند. نه تنها این می توان از یک ماده برای چند محصول استفاده کرد، حتی می توان برای یک محصول خاص چند ماده را ترکیب کرد تا به فرمول و شرایطی مطلوب رسید.

به عنوان مثال در حال حاضر بیش از 100000 نوع مختلف رزین برای تولید موجود است. بسته به نوع محصول و ویژگی هایش، این ماده اولیه می تواند شامل درجات مختلفی از وزن، انعطاف پذیری و سختی باشد. برخی از محبوب ترین مواد اولیه این روش عبارتند از:

  • TPR یا لاستیک ترموپلاستیک

  • TPU یا پلی اورتان ترموپلاستیک

  • پلی اتیلن یا پلی اتیلن

  • PP یا پلی پروپیلن

  • ABS یا اکریلونیتریل بوتادین استایرن

  • PS یا پلی استایرن

  • POM یا پلی اکسی متیلن

  • پلی کربنات

  • اکریلیک

  • نایلون

ضایعات کمی در این فرآیند وجود دارد

قالب تزریق پلاستیک یک فرآیند سازگار با محیط زیست است که زباله بسیار کمی تولید می کند. تمام پلاستیک های هدر رفته که از این فرآیند منشا می گیرند، می توانند بازیافت شوند و در چرخه های تولید بعدی مورد استفاده مجدد قرار گیرند. این تقریباً ضایعات را در طول ساخت حذف می کند و پایداری کل روش را افزایش می دهد.

جنگ جهانی دوم به تقویت محبوبیت آن کمک کرد

تلاش‌های جنگی باعث افزایش تقاضا برای انواع قطعات پلاستیکی شد. در سال 1946 بود که جیمز واتسون هاردی دستگاه تزریق پیچ را اختراع کرد و صنعت را برای همیشه متحول کرد. این دستگاه کنترل فرآیند را بهبود بخشید و سرعت تولید را افزایش داد و به قالب تزریق پلاستیک پایه ای محکم برای گسترش آینده و تسلط فعلی داد.

کدام شرکت خدمات قالب تزریق پلاستیک سفارشی پیشرفته را ارائه می دهد؟

خدمات قالب تزریق پلاستیک با کیفیت و سفارشی،  یکی از محبوب ترین فرآیند ها برای ایجاد انواع قطعات و اجزا از انواع مختلف پلاستیک است. این دلیل خوبی برای محبوبت این روش است. آخرین پیشرفت‌ها در تزریق پلاستیک به این روش برای ایجاد قطعات پلاستیکی اجازه می‌دهد تا مزایای بی‌شماری را نسبت به روش‌های دیگر ارائه دهد و آن را برای ساخت قطعات برای کاربردها و صنایع مختلف مناسب ‌سازد.

قالب سازی فن آورپلاستیک

با این حال، همه اینها تنها در صورتی صادق است که با یک شرکت معتبر که خدمات قالب تزریق پلاستیک پیشرفته را ارائه می دهد، این فرایند را انجام دهد. شرکت قالب سازی فن آور پلاستیک تولید کننده قالب و قطعات پلاستیکی با کیفیت بالا و مناسب برای انواع کاربردهای تخصصی است. ما تمام اقلام را طبق مشخصات مستقیم شما طراحی و ایجاد می کنیم و اطمینان حاصل می کنیم که مطابق با نیازهای خاص شما هستند. ما ادعا نمی کنیم که بهترین هستیم اما معتقدیم یکی از بهترین شرکت های قالب سازی پلاستیک در تهران و ایران هستیم.

کیفیت ما در نمونه کارهای ما قابل مشاهده است، داشتن واحد های تولیدی مجزا، تجربه و مهارت 20 ساله، استفاده از نیروی کار ماهر، استفاده از مواد اولیه با کیفیت و ... نکاتی هستند که می توانند این ادعای ما را ثابت کنند.