شناسه خبر : 12792 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بخش خصوصی همراه دولت به فرانسه و ایتالیا رفت

عزیمت به اروپا

براساس آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری روایت کرده، ایران و ایتالیا ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های حمل‌ و نقل، راه‌آهن و ریل، همکاری‌های آموزشی و پزشکی، بازرگانی، ایمنی، همکاری‌های بندری، کشاورزی، قرنطینه و حفظ نباتات، پزشکی و دارویی امضا کرده‌اند.

index:1|width:40|height:40|align:right ندا گنجی/روزنامه‌نگار
«امیدوارم این سفر و این‌گونه جلسات، زمینه بهتری را برای روابط بهتر اقتصادی، علمی و فرهنگی بین دو کشور دوست و ایتالیا فراهم کند؛ زنده ‌باد ایتالیا، زنده‌باد ایران.» پس از آنکه «حسن روحانی» این عبارات را بر زبان جاری کرد، بازرگانان ایرانی و ایتالیایی به پا خاستند و برای ثانیه‌های متمادی به نشانه تشویق او کف زدند. ایرانیانی که در این گردهمایی، نظاره‌گر این اقبال بازرگانان ایتالیایی به سخنان رئیس‌جمهوری کشورشان بوده‌اند، از احساس غروری که در آن لحظه، سراپای وجودشان را فرا گرفت، خاطره ساخته‌اند. رئیس‌جمهوری، بنا به دعوت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ایتالیا، پنجم بهمن سال ۱۳۹۴ به ایتالیا و سپس به فرانسه عزیمت کرد؛ در راس هیاتی متشکل از برخی اعضای کابینه و البته فعالان بخش خصوصی. رئیس‌جمهوری و دولت، در این سفر دست به اقدامی بدیع زدند و از فعالان بخش خصوصی نیز برای همراهی با هیات دولت دعوت کردند. بنابراین برای نخستین بار، دست کم در یک دهه گذشته، ۹۰ نفر از فعالان اقتصادی متخصص در حوزه‌های مختلف، پای میز مذاکرات مقامات دولتی با مقامات کشور میزبان حاضر بودند.
اگرچه، این بار نیز به سیاق گذشته، امضای مقامات دولتی، پای بخش عمده‌ای از قراردادها و یادداشت‌های تفاهم نشست اما بخش خصوصی نیز چندان بی‌نصیب نماند و آن‌گونه که رئیس اتاق تهران روایت می‌کند، برای نخستین بار در حضور رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ایتالیا، سه قرارداد بخش خصوصی در زمینه‌های زیربنایی و فولاد و کشتی‌سازی به ارزش حدود سه میلیارد یورو امضا شده است. براساس آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری روایت کرده، ایران و ایتالیا ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های حمل‌ و نقل، راه‌آهن و ریل، همکاری‌های آموزشی و پزشکی، بازرگانی، ایمنی، همکاری‌های بندری، کشاورزی، قرنطینه و حفظ نباتات، پزشکی و دارویی امضا کرده‌اند. از سوی دیگر رویترز به نقل از یک مقام دولتی ایتالیایی اعلام کرده که شرکت‌های ایتالیایی به ارزش ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در حوزه انرژی، زیرساخت‌ها، فولاد و کشتی‌سازی با ایران قرارداد امضا کردند. در همین حال در میان قراردادهای دو کشور، قرارداد خط لوله با شرکت خدمات نفتی «Saipem» ایتالیا به ارزش چهار تا پنج میلیارد دلار بسته شد.
همچنین شرکت فولاد «Danieli» ایتالیا قراردادی به ارزش 5 /7 میلیارد یورو و در حوزه زیرساخت هم شرکت «Condotte d›Acqua» ایتالیا قراردادی به ارزش چهار میلیارد دلار با ایران منعقد کردند. اما سفر روحانی و هیات همراهش به ایتالیا و فرانسه، آن هم در شرایطی که به دعوت مقامات این کشورها صورت گرفته بود، اگرچه کام مردم ایران را شیرین کرد، اما این رویداد سیاسی و بین‌المللی، چندان به مذاق محافظه‌کاران خوش نیامد. آنها که گویی فراموش کرده‌اند، در دولت‌ نهم و دهم تعامل و مراودات بین‌المللی ایران به چه سطحی تنزل کرده بود. این اعتراض‌ها البته معطوف به قراردادهایی بود که در این دو کشور منعقد شده بود؛ دولت در فرانسه، قرارداد خرید بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری ایرباس به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را امضا کرد و قرارداد دیگری به ارزش ۴۳۰ میلیون دلار با شرکت خودروسازی پژو منعقد شد.
یکی از منتقدانی که اعتراضات خود را به طور صریح بیان کرد، محمدرضا نقدی فرمانده بسیج بود. یا مهدی کوچک‌زاده که معتقد بود خرید هواپیما اولویت کشور نبود. البته اسحاق جهانگیری به این مواضع منتقدان واکنش نشان داد و گفت: «اینکه بگویند سفر به فرانسه و ایتالیا خنجر از پشت به اقتصاد مقاومتی بود، ظلم به اقتصاد مقاومتی و رهبری است.» انتقاد دیگری که محافظه‌کاران روی آن دست گذاشته‌اند، این است که در فرانسه از رئیس‌جمهوری با سردی استقبال شد. اما محمدجواد ظریف، به این سخنان چنین پاسخ داد: «برای سفر رئیس‌جمهور ما به فرانسه دولت فرانسه بالاترین تشریفات را انجام داد و من واقعاً خجالت می‌کشم که برخی برای تخطئه می‌گویند که رئیس‌جمهور ما را وزیر امور خارجه فرانسه در یک حرکت غیرعادی تحویل گرفت. شما ببینید نخست‌وزیر هند و حتی آقای پوتین را در فرانسه چه کسی تحویل گرفت. مگر ما خودمان قبل از استقبال رسمی رئیس‌جمهور را برای استقبال می‌فرستیم؟»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها