شناسه خبر : 3580 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

از بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران تا سفر ظریف به لندن

بریتانیا به چهارراه استانبول برگشت

به نتیجه رسیدن دو سال مذاکره هسته‌ای تنها به رفع تحریم‌ها منجر نشد. بهبود و گسترش روابط با غرب و شرق هم از دیگر دستاوردهای سیاست خارجی دولت یازدهم بود. یکم شهریور سال ۱۳۹۴، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا به تهران سفر کرد.

احسان ابطحی/روزنامه‌نگار
به نتیجه رسیدن دو سال مذاکره هسته‌ای تنها به رفع تحریم‌ها منجر نشد. بهبود و گسترش روابط با غرب و شرق هم از دیگر دستاوردهای سیاست خارجی دولت یازدهم بود. یکم شهریور سال 1394، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا به تهران سفر کرد. این نخستین سفر یک وزیر خارجه بریتانیا به ایران از سال 2003 به شمار می‌رفت. هاموند در جریان این سفر، سفارت بریتانیا در چهارراه استانبول تهران را نیز بازگشایی کرد.
در سال 2011 میلادی بود که پس از حمله برخی افراد به سفارت بریتانیا در تهران، لندن روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد. با این همه، با روی کار آمدن دولت حسن روحانی و بهبود فضای سیاست خارجی ایران، دو طرف به سوی گرم شدن روابط پیش رفتند. پیش از بازگشایی سفارتخانه بریتانیا در تهران،‌ آجای شارما، به عنوان کاردار غیرمقیم در ایران فعالیت می‌کرد، اما هاموند پیش از سفر به ایران گفت که ارتقای سطح روابط دو طرف به سطح سفیر، در دستور کار است و دو طرف بر روی آن به توافق رسیده‌اند.
یک ماه پیش از سفر هاموند به تهران، توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به دست آمد. به دنبال توافق هسته‌ای بود که وزارت خارجه بریتانیا، سطح هشدار سفر به ایران را کاهش داد و به شهروندان خود توصیه کرد که تنها به برخی بخش‌های ایران سفر نکنند. هاموند را در سفر به تهران، دامیان هیندز، وزیر خزانه‌داری بریتانیا و شمار اندکی از تجار بریتانیایی همراهی می‌کردند تا درباره فرصت‌های تجاری ناشی از توافق هسته‌ای با مقامات ایران گفت‌وگو کنند. هاموند در آستانه سفر به تهران گفته بود: «بازگشایی سفارتخانه‌ها، گامی بزرگ در روابط دوجانبه است... بریتانیا و ایران باید آماده باشند تا درباره چالش‌هایی که دو طرف با آن مواجه هستند، با یکدیگر گفت‌وگو کنند. از جمله این چالش‌ها، تروریسم، ثبات منطقه‌ای و گسترش داعش در عراق و سوریه، مبارزه با مواد مخدر و بحران مهاجرت است.» فیلیپ هاموند پس از ورود به تهران نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که او اولین وزیر خارجه بریتانیاست که پس از سال ۲۰۰۳ به تهران سفر می‌کند. مطابق آنچه هاموند نوشت «لحظه‌ای تاریخی در روابط تهران و بریتانیا فرارسیده است». وزیر امور خارجه بریتانیا بازگشایی سفارتخانه‌ها را یک گام کلیدی برای روابط دوجانبه بهتر توصیف کرد و گفت: «ما خواهان این هستیم که از طریق تشویق تجارت و سرمایه‌گذاری پس از برداشته شدن تحریم‌ها، موفقیت توافق هسته‌ای را تضمین کنیم.» هاموند در مراسم بازگشایی سفارت با اشاره به حادثه ورود گروهی از معترضان ایرانی به این سفارتخانه در سال 2011 آن را یک مساله ناراحت‌کننده دانست، اما گفت: «از زمان روی کار آمدن رئیس‌جمهور روحانی مسائل گام‌به‌گام تغییر کرده است.» وزیر خارجه بریتانیا همچنین توافق هسته‌ای اخیر را نشان‌دهنده قدرت دیپلماسی ایران دانست و افزود: «بازگشایی سفارت بریتانیا گام منطقی بعدی است تا اعتماد و اطمینان میان این دو ملت بزرگ ایجاد شود.» در پاسخ به سفر هاموند، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در اواسط بهمن‌ماه به بریتانیا سفر کرد. ظریف در این سفر تاکید کرد که ایران و بریتانیا به طور سنتی شرکای تجاری بسیار خوبی برای یکدیگر بوده‌اند و این موضوع می‌تواند همچنان ادامه یابد. ظریف همچنین در جریان حضور خود در لندن از ایالات‌متحده خواست تا به بانک‌های اروپایی تضمین بدهد که به دلیل تجارت با ایران مجازات نخواهند شد.
وزیر خارجه ایران همچنین در نشستی با روسای نهادهای ایرانی و ایرانیان مقیم انگلیس در لندن با بیان اینکه پروژه ایران‌هراسی با تحولات اخیر فروریخته است، گفت: «تهران آماده همکاری اقتصادی با تمام کشورهای جهان است.» او با بیان اینکه لغو تحریم‌ها یک موفقیت بود، اما موفقیت بزرگ‌تر فروپاشی بنای ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی است که در منطقه و جهان از طرف بدخواهان مردم ایران شکل گرفته بود، اضافه کرد: «مهم‌تر از شکست ساختار تحریم‌ها، فضای جدیدی است که ایجاد شده است. شرایط دیگر هیچ‌گاه به قبل از توافق هسته‌ای و اجرای برجام بازنخواهد گشت.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها