شناسه خبر : 15272 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عباس آخوندی و علی‌اصغر فانی از دام استیضاح جستند

استیضاح ناکام دو وزیر

مجلس نهم در کارنامه آخرین سال فعالیت خود، استیضاح ناکام دو وزیر را یدک می‌کشد؛ استیضاح‌هایی که اگرچه با آرای بالا به صحن مجلس رفت، اما رای برای تصویب نگرفت و ناکام ماند. تابستان با استیضاح علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش گذشت و ابتدای پاییز نیز مجلس نهمی‌ها کار استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را در برنامه خود قرار دادند.

ملیحه ابراهیمی /روزنامه‌نگار
مجلس نهم در کارنامه آخرین سال فعالیت خود، استیضاح ناکام دو وزیر را یدک می‌کشد؛ استیضاح‌هایی که اگرچه با آرای بالا به صحن مجلس رفت، اما رای برای تصویب نگرفت و ناکام ماند. تابستان با استیضاح علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش گذشت و ابتدای پاییز نیز مجلس نهمی‌ها کار استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را در برنامه خود قرار دادند. هر دو جلسه اما بدون حضور رئیس‌جمهور و بی‌نتیجه خوش برای استیضاح‌کنندگان تمام شد. فانی از مجموع 256 نماینده حاضر با 167 رای مخالف استیضاح و 76 رای موافق دوباره رای اعتماد گرفت و عباس آخوندی نیز از مجموع 252 نماینده حاضر، موفق به کسب 175 رای مخالف استیضاح و 72 رای موافق شد.
استیضاح‌کنندگان وزیر آموزش و پرورش که تاکید داشتند این استیضاح سیاسی نیست و برای حفظ منافع فرهنگیان و دانش‌آموزان است، منزلت اجتماعی، مسائل پرورشی، حقوقی، رفاهی و آموزشی آموزش و پرورش را از محورهای استیضاح برشمردند. سخنرانان استیضاح‌کننده که جبار کوچکی‌نژاد نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز جزو آنان بودند، گفتند: «دستگاه آموزش و پرورش برخلاف وزارت علوم که در استان‌ها به صورت هیات امنایی اداره می‌شود، فاقد چنین امکانی در استان‌هاست و به همین دلیل اگر وزیر آموزش و پرورش ضعیف باشد، بودجه 24 هزار و 800 میلیارد‌تومانی این وزارتخانه به درستی هزینه نمی‌شود.»
اگرچه موافقان استیضاح به پاکدستی فانی اذعان داشتند، اما معتقد بودند: «بیشتر مشکلات آموزش و پرورش معطوف به سنگینی کار، حقوق پایین و کاهش راندمان آموزشی است.» استیضاح‌کنندگان همچنین ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت و اختصاص منابع مالی لازم برای هزینه‌کرد در نظام آموزشی کشور، انتصاب مدیران ضعیف و نارضایتی اکثر معلمان از فانی را از دیگر محورهای استیضاح وزیر عنوان کردند. مخالفان استیضاح فانی که در میان آنان غلامرضا تاجگردون، رئیس فعلی کمیسیون برنامه و بودجه و مصباحی‌مقدم رئیس پیشین این کمیسیون بودند، برکناری فانی را پاسخ مناسبی به دغدغه‌های فرهنگیان ندانستند. آنان معتقد بودند این نتایج عملکرد گذشته است که امروز در آموزش و پرورش ظهور و بروز پیدا کرده است. آنان گفتند: فقدان نگاه سیستمی به آموزش و پرورش در دولت و مجلس، موجب سرپوش گذاشتن بر چالش‌های این وزارتخانه شده است. علی‌اصغر فانی که تا زمان استیضاح چهار کارت زرد از مجلس دریافت کرده و رکورددار کارت‌های زرد در دولت دهم بود، در دفاعیات کوتاهش گفت که این وزارتخانه در 22 ماه اخیر حداکثر تلاش خود را برای رفع مشکلات انجام داده است.
طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در ابتدای پاییز با 15 امضا و با تلاش نمایندگان عضو جبهه پایداری به جریان افتاد. در طرح استیضاح او پنج دلیل اصلی شامل عدم انجام تعهدات زمان اخذ رای اعتماد، مشکلات حوزه‌های عمومی، حوزه زمین، مسکن شهری و روستایی، حوزه حمل ‌و نقل و حوزه مالی با فهرستی فرعی از این مشکلات به عنوان دلایل استیضاح مطرح شد. موافقان استیضاح در این جلسه که حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده، مجتبی رحماندوست و موسی‌الرضا ثروتی در میان آنان بودند، اقدام خود را در مسیر حل مشکلات مردم عنوان کردند و رکود فعلی مسکن، «مزخرف» خواندن مسکن مهر و پروژه‌های این‌چنینی از سوی وزیر، عدم توسعه حمل‌ونقل ریلی و توقف وام‌های روستایی و مقاوم‌سازی مسکن را از دلایل استیضاح خود عنوان کردند. آنان معتقد بودند: وعده‌های وزیر راه و شهرسازی در زمان رای اعتماد عملی نشده و از 113 مورد ارائه‌شده در روز رای اعتماد،‌ 84 درصد آن نیازی به اعتبار نداشته اما اجرایی نشده است. آخوندی اما با دفاع مفصل و محکمی به میدان آمد و از جمله گفت: «یک‌بار روز رای‌گیری و سه بار در جلسه سوال از وزیر موفق به قانع کردن نمایندگان شدم. با این وجود به جریان افتادن استیضاح بنده جای سوال دارد. من تظاهر به اقدام نمی‌کنم؛ بلکه برنامه‌های واقعی نوشته و آنها را در دست اجرا دارم.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها