شناسه خبر : 18758 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مصافحه وزیر خارجه ایران با رئیس‌جمهور ایالات متحده

بمب خبری اوباما و ظریف

«محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده با یکدیگر دست دادند.» همین خبر کوتاه، باعثشد بار دیگر منتقدان سیاست خارجی حسن روحانی که در سپهر سیاست خارجی ایران به «دلواپسان» مشهور شده‌اند، تیغ تیز حملات انتقادات خود را به سوی برجسته‌ترین چهره دیپلماتیک دولت روانه کنند.

احسان ابطحی/روزنامه‌نگار
«محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده با یکدیگر دست دادند.» همین خبر کوتاه، باعث شد بار دیگر منتقدان سیاست خارجی حسن روحانی که در سپهر سیاست خارجی ایران به «دلواپسان» مشهور شده‌اند، تیغ تیز حملات انتقادات خود را به سوی برجسته‌ترین چهره دیپلماتیک دولت روانه کنند. دست دادن ظریف و اوباما بالاترین تماس فیزیکی بین یک رئیس‌جمهور آمریکا و یک مقام بلندپایه ایران از اکتبر سال 1979 میلادی به شمار می‌رود. «به عبارت دیگر این نخستین بار از اکتبر سال 1979 است که رئیس یکی از دو دولت ایران و آمریکا با یک مقام رسمی کشور مقابل دست می‌دهد.» آخرین بار مهدی بازرگان، رئیس دولت موقت ایران چند ماه پس از انقلاب اسلامی با زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده دست داد. ظریف و اوباما اما پس از 36 سال این بار در راهروهای سازمان ملل متحد و در حاشیه مجمع عمومی این سازمان با یکدیگر ملاقات و با هم مصافحه کردند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که خبرگزاری رسمی دولت ایران به شمار می‌رود در واکنش به این خبر اعلام کرد این ملاقات «از قبل برنامه‌ریزی شده» نبوده است. یک مقام بلندپایه دولت اوباما هم به «سی‌ان‌ان» گفت ظریف و اوباما با یکدیگر دست دادند، اما دیداری بین اوباما و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران انجام نشد.
پس از وقوع این رخداد تاریخی، «یک منبع آگاه» درباره جزییات این دیدار گفت: «روبه‌رو شدن ظریف و اوباما کاملاً اتفاقی و غیرقابل اجتناب بود. بعد از سخنرانی روحانی در سازمان ملل، ظریف و همراهانش برای خروج از سالن به سمت ورودی مجمع عمومی که مخصوص وزرا و سران است، رفتند. مسوولان امنیتی به هیات گفتند، چند لحظه صبر کنید، چون یک هیات دیگر در سطح رئیس کشور وارد می‌شود؛ سپس کری و اوباما وارد شدند. آنها سپس به سمت هیات ایرانی آمدند. کری، ظریف را به اوباما معرفی کرد و اوباما با ظریف دست داد و گفت به اجرای برجام متعهدند. بعد هم با سایر اعضای هیات دست داد.» این منبع آگاه ادامه داد: «با توجه به اینکه اوباما بیش از دو ساعت پیش در مجمع سخنرانی کرده و از مجمع به جلسات دوجانبه و چندجانبه رفته بود، حضور مجدد او در سالن مجمع غیرمنتظره و غیرمعمول بود و قابل پیش‌بینی نبود. حتی این احتمال وجود داشت که این مواجهه با روحانی صورت گیرد. این احتمال منتفی نیست که هیات آمریکایی زمان بازگشت غیرمعمول خود به سالن مجمع عمومی را با زمان خروج رئیس‌جمهور ایران پس از سخنرانی‌اش تنظیم کرده باشد.» با همه این توضیحات اما منتقدان سیاست خارجی حسن روحانی به شدت از این اقدام ظریف انتقاد کردند. این دومین بار بود که ظریف به دلیلی که منتقدان آن را «عبور از خطوط قرمز» می‌دانستند زیر تیغ حملات مخالفانش قرار می‌گرفت. بار اول پیاده‌روی او با جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه دریاچه «مک‌لمان» در شهر لوزان سوئیس و در ایام نوروز 94 بود که او را سیبل مخالفان کرد. مخالفان او اما این بار با شدت بیشتری عمل کردند. علی‌اصغر زارعی، نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس گفت: «برخی به دنبال شکسته شدن قبح رابطه با آمریکا هستند، این استدلال که وزیر امور خارجه اتفاقی با رئیس‌جمهور آمریکا روبه‌رو شده و دست داده، برای ما قابل قبول نیست. این اقدام راه‌های نفوذ استکبار را باز می‌کند.» منصور حقیقت‌پور، نماینده مردم اردبیل نیز گفت: «وزیر امور خارجه اقدام بسیار بدی مرتکب شده و باید از ملت بزرگ ایران به خاطر این اقدام خود عذرخواهی کند.» حمید رسایی دیگر نماینده عضو جبهه پایداری نیز در صفحه اینستاگرامش نوشت: «آقای ظریف فقط وقتی برگشتی، دستت را به سوی دستان رهبری که با بمب دست‌ساز همان آمریکایی‌ها به درجه جانبازی رسیده، دراز نکن، همین.» بهرام بیرانوند نماینده بروجرد هم در صحن علنی مجلس خطاب به ظریف گفت: «آقای ظریف غلط زیادی کرده اگر به عنوان وزیر خارجه چنین کاری کرده و دلش خواسته با رئیس‌جمهور آمریکا دست بدهد! به اندازه یک جوجه‌خروس غیرت داشته باشید!»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها