شناسه خبر : 17270 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حمید بقایی نیمی از سال را در زندان سپری کرد

بازداشت بدون توضیح

از آنها که نسبتی با احمدی‌نژاد داشتند، چهره‌های مطرحی را می‌توان نام برد که یا مهمان اوین هستند یا دست‌کم مدتی را در اوین سپری کردند. از آن جمله حمید بقایی است، از یاران احمدی‌نژاد و مشایی. آنها سه ضلع مثلثی بودند که هم را تکمیل می‌کردند.

مرجان توحیدی/ روزنامه‌نگار
از آنها که نسبتی با احمدی‌نژاد داشتند، چهره‌های مطرحی را می‌توان نام برد که یا مهمان اوین هستند یا دست‌کم مدتی را در اوین سپری کردند. از آن جمله حمید بقایی است، از یاران احمدی‌نژاد و مشایی. آنها سه ضلع مثلثی بودند که هم را تکمیل می‌کردند. بقایی در دولت دوم احمدی‌نژاد رئیس سازمان میراث فرهنگی (جایگزین مشایی) و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور شد. او حتی با حفظ سمت به عنوان معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری هم منصوب شد. آنها آنقدر به هم نزدیک بودند که در آخرین روزهای عمر دولت دهم، وقتی که مشغول تحویل کابینه به دولت روحانی بودند، حساب مشترکی را با سرمایه 16 میلیارد تومان از پول بیت‌المال با دو امضا افتتاح کردند؛ یکی برای احمدی‌نژاد و یکی هم برای بقایی. البته قوه قضائیه حساب را بلوکه کرد و پول را بازگرداند و کسی هم در این باره مواخذه نشد.
پیشتر در اواخر اردیبهشت 90، یعنی در میانه‌های عمر دولت دهم، دیوان عدالت اداری به علت ارتکاب «برخی تخلف‌ها» در سمت ریاست سازمان گردشگری، بقایی را چهار سال از هرگونه خدمت دولتی محروم کرد، اما پس از مدتی این حکم از سوی قضات دیوان نقض و دوباره به دادگاه تجدیدنظر ارجاع شد. مدتی بعد گزارش شد که یکی از شعبه‌های دیوان عدالت اداری، این حکم را نقض کرده، اما مقام‌های این دیوان از «اشتباه» بودن این رای و بررسی دوباره پرونده خبر دادند. یک سال بعد و در خرداد ۹۱، پس از گذشت یک سال و چند ماه از تجدیدنظرخواهی بقایی، رئیس دیوان عدالت اداری گفت محکومیت معاون رئیس‌جمهور به چهار سال انفصال از خدمات دولتی، منتفی شده است.
با روی کار آمدن دولت یازدهم و جایگزین شدن اکبر ترکان به جای بقایی در مناطق آزاد، جنگی میان بقایی و ترکان درگرفت. ترکان به کنایه از فسادهای طبقه‌بندی‌شده در مناطق آزاد گفت و بقایی در نامه‌نگاری‌های متعدد به او پاسخ داد؛ از ترکان اصرار و از بقایی انکار. کار که به جای باریک کشید، بقایی این بار تهدید کرد که از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور شکایت خواهد کرد؛ اما مجالی برای شکایت او باقی نماند. چرا که چند روز بعد از آن در خرداد 94، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود اعلام کرد که «حمید بقایی معاون رئیس‌جمهور سابق، پرونده‌ای اتهامی در قوه قضائیه داشت که بازپرس این پرونده، او را امروز برای بازجویی احضار کرد. پس از برگزاری جلسه، بازپرس پرونده برای این شخص قرار بازداشت صادر کرد و به این ترتیب این فرد هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد.» او از ارائه هرگونه توضیح در این باره خودداری کرد.
ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده بود که طبق قانون فعلاً هیچ‌کس حق افشای جزییات پرونده را ندارد. علی‌اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رئیس دولت دهم در این باره گفته بود: «مگر می‌شود رئیس دستگاه قضا از بازداشت معاون اجرایی دولت سابق خبر داشته باشد، اما نداند چرا او را بازداشت کرده‌اند؟» در حالی که گمانه‌های زیادی درباره بازداشت بقایی مطرح بود، اما هیچ‌گاه و هیچ‌کس به طور رسمی درباره اتهامات بقایی و علت بازداشت او سخنی نگفت. جالب آنکه اواخر دوران بازداشت بقایی، برخی از هواداران محمود احمدی‌نژاد، کمپین «بقایی کجاست؟» و کمپین‌های مشابهی در اعتراض به زندانی بودن او در شبکه‌های مجازی به راه انداختند. بقایی 29 دی‌ماه 94 از زندان آزاد شد. محسنی‌اژه‌ای درباره آزادی بقایی از زندان گفت که «در مورد آقای بقایی سه بار بازداشت موقت تمدید شد. در این مدت تحقیقات صورت گرفت که بخشی از آن در اختیار سیستم اطلاعاتی و بخشی در اختیار سیستم قضایی بود. در مورد ایشان از دادستان سوال کردم، گفتند ابتدا قرار وثیقه صادر می‌شود و بعد قرار تبدیل به کفالت و وجه‌الوکاله می‌شود.» در این پرونده تحقیقات مقدماتی به پایان رسیده اما هنوز قرار مجرمیت صادر نشده و باید منتظر تحقیقات بعدی باشیم. بقایی بعد از رهایی از زندان، در ایام دهه فجر دوباره به حلقه یاران احمدی‌نژاد بازگشت و در تصاویری که از حضور احمدی‌نژاد در حرم امام (ره) منتشر شد، در کنار او حضور داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها