شناسه خبر : 19137 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شکایت رئیس‌جمهور سابق از معاون اول روحانی

پرونده‌ای که مختومه شد

اسحاق جهانگیری؛ از زمانی که بر کرسی معاون‌اولی دولت تکیه زد، مراسمی نبود که او سخنرانش باشد و اشاره‌ای به عملکرد دولت احمدی‌نژاد نداشته باشد. در این نقدها البته به صورت تصادفی اطلاعات جدیدی هم از میزان تخلفات دولت قبل در زمینه‌های مختلف به دست می‌آمد

مرجان توحیدی/روزنامه‌نگار
اسحاق جهانگیری؛ از زمانی که بر کرسی معاون‌اولی دولت تکیه زد، مراسمی نبود که او سخنرانش باشد و اشاره‌ای به عملکرد دولت احمدی‌نژاد نداشته باشد. در این نقدها البته به صورت تصادفی اطلاعات جدیدی هم از میزان تخلفات دولت قبل در زمینه‌های مختلف به دست می‌آمد. سال 1394 اما شاید اوج این افشاگری‌ها بود. جهانگیری در این زمینه تا جایی پیش رفت که محمود احمدی‌نژاد را وادار کرد از او شکایت کند. او محتوای شکایتش را از میان سخنان جهانگیری استخراج کرده بود. 12 موردی که وکیل احمدی‌نژاد به عنوان اتهامات جهانگیری علیه موکلش مطرح کرده بود، استناد به این جملات بود: «بیشترین و بزرگ‌ترین فسادهای قرن در دوره گذشته اتفاق افتاد»، «فساد ۲۲ میلیاردی ارزی و خروج بی‌سر و صدای ۲۲ میلیارد دلار ارز از کشور در دولت دهم»، «نامشخص بودن مصرف ۱۱۸ میلیارد دلار درآمد نفتی کشور در سال ۹۰»، «دولت گذشته در اوج درآمد نفتی، دولت را با اوج بدهی تحویل داد»، «هدر‌رفت فرصت ۹۵۰ میلیارددلاری در دولت گذشته»، «حساب ذخیره ارزی که به صندوق توسعه ملی تبدیل شد، موجودی‌اش صفر بود»، «دولت قبل ۷۰۰ میلیارد دلار صرف اشتغال چینی‌ها کرد»، «نامشخص بودن سرنوشت بیش از 100 میلیارد دلار پول حاصل از واگذاری شرکت‌ها و کارخانه‌ها در دولت گذشته»، «بدترین عملکرد نیم‌قرن گذشته در سال آخر دولت قبل با رشد اقتصادی منفی پنج درصد و نرخ تورم ۴۱ درصد و نرخ تورم مواد غذایی بالای ۶۰ درصد»، «کشور در زمان شروع کار دولت یازدهم ته دره بود»، «اگر طبق قانون عمل می‌شد باید ۳۰۰ میلیارد دلار در صندوق توسعه، ارز می‌داشتیم» و درنهایت «کسی که تصمیم گرفته برخلاف قانون ۴۵ هزار تومان پرداخت کند و مردم و حکومت را این‌گونه گرفتار کند؛ امروز هم احساس می‌کند قهرمان است و بقیه که گرفتار شدند مشکل‌دار هستند».
وکیل احمدی‌نژاد یعنی سیدعادل حیدری این سخنان جهانگیری را مصداق افترا و نشر اکاذیب عنوان کرده بود. نوبخت، سخنگوی دولت اما این اقدامات را سناریویی عنوان کرده بود که طی آن عده‌ای در تلاش هستند تا علیه این دولت اتهاماتی را طرح کنند. طرح شکایت از جهانگیری اما باعث نشد تا او درباره فساد و تخلفات در دولت قبل سخنی نگوید. او همان روزهای نخست بعد از شکایت، گفته بود «بعضی‌ها وقتی ما از مفاسد صحبت می‌کنیم، می‌گویند در فلان دولت هم بوده یا پسر فلان فرد هم بوده، خب وجود داشته باشد؛ مگر ما گفتیم به مفاسد رسیدگی کنید و اگر به پسر فلان فرد رسیدید کار را جلو نبرید و به آن تخلف رسیدگی نکنید؟ یا اینکه فلان مقامی که احتمال دارد در این دولت باشد، به مسائلش رسیدگی نکنید؟ ما هیچ خط قرمزی در بحث مفاسد نداریم.» بعد از آن دفتر جهانگیری از این شکایت استقبال کرده و پیام داد که مستندات تخلفات و سوءمدیریت‌های آقای احمدی‌نژاد را به مرجع قضایی تسلیم خواهیم کرد. بر همین اساس هم وکیل جهانگیری مستندات و دفاعیات موکل خود را تقدیم دادسرا کرد.
اما هیچ‌گاه دادگاهی تشکیل نشد. چرا که شکایت احمدی‌نژاد از اساس وارد دانسته نشد. اواخر مهرماه، دفتر سخنگوی قوه قضائیه در خبری اعلام کرد دادسرا قرار «منع تعقیب» برای شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری را صادر کرده است. معنای این عبارت این بود که شکایت احمدی‌نژاد وجهی نداشته و سخنان جهانگیری نشر اکاذیب و افترا نبوده است. شاید بتوان گفت، معنی مخالف «صدور منع تعقیب» می‌شود حقیقت داشتن سخنانی که شاکی آنها را مصداق «نشر اکاذیب» و «افترا» دانسته بود. در نهایت، سخنگوی دولت اعلام کرد پرونده شکایت احمدی‌نژاد از معاون اول دولت روحانی مختومه شده است. به این ترتیب پروژه‌ای که احمدی‌نژاد در مرداد سال 94 آغاز کرد، با اعلام دفتر سخنگوی قوه قضائیه در مهرماه پایان پذیرفت. احمدی‌نژاد در حالی نتوانست در مسیر شکایت و اثبات دروغ بودن سخنان جهانگیری موفقیتی کسب کند که حلقه نزدیک او یعنی محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت و نیز حمید بقایی در زندان بودند. رحیمی به اتهام ارتشا و تحصیل مال نامشروع به حبس محکوم شده بود و بقایی هم خرداد همان سال بنا به دلایلی که اعلام نشد، بازداشت شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها