شناسه خبر : 1330 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اسرائیل، غزه و حقوق بشر

گزارش اخیر سازمان ملل درباره جنگ سال گذشته غزه اسرائیل را عصبی کرده است. ظرف کمتر از یک هفته اسرائیل دو بار مورد حمله حقوقی قرار گرفت.

گزارش اخیر سازمان ملل درباره جنگ سال گذشته غزه اسرائیل را عصبی کرده است. ظرف کمتر از یک هفته اسرائیل دو بار مورد حمله حقوقی قرار گرفت. اولین بار در 22 ژوئن بود که شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارشی انتشار داد که اسرائیل را به خاطر اقداماتش در جنگ 50روزه غزه در سال گذشته به چالش می‌کشد. سپس سه روز بعد فلسطینیان با استفاده از جایگاه تقویت‌شده خود در سازمان ملل اسرائیل را متهم کردند با اقداماتی از جمله ساخت سکونتگاه یهودیان در کرانه باختری حقوق بین‌الملل را نقض کرده است. اوایل همین سال فلسطینیان توانستند به دادگاه بین‌المللی جنایی بپیوندند و همان‌طور که انتظار می‌رفت در اولین شکایت رسمی به دادستان دادگاه این اتهامات را مطرح کردند. آنها همچنین اسرائیل را به ارتکاب جنایت جنگی در غزه متهم ساختند.
دادگاه بین‌المللی جنایی پرونده بررسی‌های اولیه را علیه اسرائیل گشوده است. حرکت به سمت بررسی کامل و طرح اتهامات علیه افراد ممکن است سال‌ها به طول انجامد. اسرائیل با این بهانه که دادگاه علیه آن کشور تعصب دارد حاضر نشد در تحقیقات سازمان ملل همکاری کند و اعلام کرد تمام تلاش‌اش را به عمل آورده تا تلفات غیرنظامی را به حداقل برساند.
گزارش سازمان ملل بیان می‌کند که 2251 فلسطینی در جریان جنگ کشته شده‌اند. از این میان 1462 نفر غیرنظامی بودند که در میان آنها 299 زن و 551 کودک دیده می‌شود. اسرائیل این رقم را 2125 کشته اعلام کرد که فقط 36 درصد آنها غیرنظامی بودند. اسرائیل خود شش غیرنظامی و 67 سرباز را از دست داد. به نقل از این گزارش 18 هزار باب واحد مسکونی به طور کامل یا بخشی از آنها تخریب و در اوج جنگ 28 درصد از مردم غزه آواره شدند. این گزارش همچنین اسرائیل را سرزنش می‌کند که در طول نبرد از مواد منفجره در مناطق بسیار پرجمعیت استفاده کرده است. هدف اصلی شورای امنیت اسرائیل است اما حماس -جنبش اسلامی حاکم بر غزه- نیز به خاطر شلیک بی‌هدف راکت به مناطق غیرنظامی در اسرائیل و اعدام 21 نفر از اهالی غزه به جرم همکاری با اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفت. به نظر این گزارش هر دو این اقدامات را می‌توان در زمره جنایات جنگی قرار داد.
این سند سازمان ملل به سادگی به تحقیقات دادگاه بین‌المللی جنایی منجر نخواهد شد. اما موضوعات آن می‌تواند چنین کاربردی داشته باشد. این کار به احساس انزوای بیشتر اسرائیل دامن خواهد زد.
منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها