شناسه خبر : 1968 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عاقبت وابستگی به نفت و دیکتاتوری

بدترین اقتصاد جهان

ونزوئلا، با تورم ۶۸درصدی، بدترین اقتصاد را در میان تمام کشورهای جهان دارد و از این حیثتنها سودان جنگ‌زده را رقیب خود می‌بیند.

ونزوئلا، با تورم 68درصدی، بدترین اقتصاد را در میان تمام کشورهای جهان دارد و از این حیث تنها سودان جنگ‌زده را رقیب خود می‌بیند. به دلیل تورم وحشتناک، کمپانی‌های آمریکایی نظیر فورد و پپسی به سرعت در حال از دست دادن سود خود در این کشور هستند. از سوی دیگر، ایرلاین‌های آمریکایی تعداد پروازهای خود را به کاراکاس به شدت کاهش داده‌اند و برخی ایرلاین‌های اروپایی نیز هم‌اکنون پروازهای خود به مقصد فرودگاه‌های ونزوئلا را به کلی متوقف کرده‌اند.
اما دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد چرا اقتصاد ونزوئلا این‌گونه به ورطه سقوط افتاده است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

بی‌ثباتی سیاسی
دولت ونزوئلا، به رهبری «نیکلاس مادورو»، که پس از مرگ «هوگو چاوس»، به‌عنوان جانشین او برگزیده شد، به شدت در حال دیکتاتوری شدن است. دولت مادورو در ماه فوریه، اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در دست گرفت و «آنتونیو لدزما»، شهردار کاراکاس را بازداشت کرد. مادورو او را به تلاش برای کودتا علیه او و سرنگونی از قدرت متهم کرد. بدین ترتیب، لدزما که یکی از منتقدان دولت است به صف «لئوپلدو لوپز»، از دیگر منتقدان دولت و از رهبران حزب اپوزویسیون ونزوئلا، می‌پیوندد.

بحران مواد غذایی
مردم ونزوئلا، ساعت‌ها در صف‌های طویل می‌ایستند تا شیر، شکر و آرد بخرند. فروشگاه‌های مواد غذایی در ونزوئلا، با کمبود جدی مواد غذایی روبه‌رو هستند زیرا دولت قادر به پرداخت هزینه واردات غذا نیست. بنا بر اعلام موسسه بروکینگز، شکر، آرد و واردات سایر کالاهای اساسی، حدود 70 درصد از کالاهای مصرفی مردم ونزوئلا را به خود اختصاص می‌دهد. بحران مواد غذایی در ونزوئلا به حدی عمیق است که رستوران‌های زنجیره‌ای «مک‌دونالد» در ماه ژانویه، با کمبود سیب‌زمینی که یکی از مواد اصلی فست‌فودها محسوب می‌شود، روبه‌رو شد و به جای آن «یوکا»ی سرخ‌کرده به مشتریانش ارائه کرد.
بحران مواد غذایی باعث شد تا مادورو، اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای «دیادیا» را در دست بگیرد. مادورو صاحبان این فروشگاه زنجیره‌ای را به احتکار کالا با هدف ضربه زدن به اقتصاد کشور متهم کرد. اما «خوزه ویسنته»، مالک فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیادیا این اتهامات را رد کرد.

نفت، از عرش تا فرش
قیمت پایین نفت، ونزوئلا را شدیداً زمینگیر کرد چرا که بیش از 90 درصد درآمدهای این کشور از راه فروش نفت تامین می‌شود. هم‌اکنون هر بشکه نفت‌خام این کشور در بازارهای جهانی حدود 51 الی 53 دلار معامله می‌شود که این قیمت تقریباً نصف مبلغی است که نفت این کشور تا شش ماه پیش معامله می‌شد. این اتفاق، بحران اقتصادی این کشور را تشدید کرد و بر مشکلات ونزوئلا افزود. ونزوئلا بیشترین ذخایر نفت‌خام جهان را در اختیار دارد اما اکنون به‌نظر می‌رسد که کفگیر مادورو به ته ‌دیگ رسیده است. او به تازگی در سفر به چین، روسیه و برخی کشورهای عضو اوپک، از آنها برای نجات اقتصاد رو به زوال کشورش، کمک مالی خواست.
مادورو که در تلویزیون دولتی ونزوئلا سخنرانی می‌کرد از پیشنهاد کمک مالی از سوی چین خبر داد. اما کشورش در قبال این کمک مالی می‌بایست به چین نفت رایگان ارسال می‌کرد. کارشناسان می‌گویند: همین قراردادهاست که باعث شده تا ونزوئلا نتواند از محل فروش نفت خود به سودآوری برسد. علاوه بر این، میزان پرداختی مردم این کشور برای بنزین مصرفی تقریباً هیچ است ضمن اینکه قیمت بنزین این کشور به‌اندازه‌ای پایین است که تنها با یک پنی آمریکا می‌توان چند گالن بنزین خرید.

پول مرده
پول ملی ونزوئلا، بسیار سریع‌تر از سایر پول‌های ملی جهان، در حال از دست دادن ارزش خود است. بسیاری از شهروندان ونزوئلا، در حال حاضر پول خود را با واحدهای پولی دیگر، در بازارهای سیاه و غیررسمی مبادله می‌کنند. تا سال گذشته، یک دلار آمریکا معادل 88 بولیوار مبادله می‌شد، اما امروز هر دلار آمریکا 199 بولیوار ارزش دارد.
همچنین، فرآیند ساده تبدیل ارز، در این کشور یک فرآیند بسیار پیچیده و گیج‌کننده است. این کشور چهار نرخ ارز دارد که دولت از دو نرخ آن برای پرداخت وجوه کالاهای وارداتی استفاده می‌کند. نرخ غیررسمی ارز (بازار سیاه) نیز یکی از این نرخ‌هاست به‌علاوه یک نرخ جدید که مادورو به تازگی معرفی کرده که این نرخ اخیر به مردم ونزوئلا امکان خرید قانونی دلار آمریکا را برای نخستین بار پس یک دهه، فراهم می‌کند. با این حال، برای خرید دلار آمریکا محدودیت‌هایی نیز وجود دارد و هر فرد تنها می‌تواند ماهانه دو هزار دلار خریداری کند.

عدم پرداخت بدهی و ورشکستگی
ونزوئلا، امسال 11 میلیارد دلار بدهی معوق دارد که برخی از کارشناسان معتقدند این کشور تا ماه اکتبر یعنی زمانی که باید بدهی پنج میلیارد‌دلاری خود را بپردازد، با ورشکستگی روبه‌رو می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها