شناسه خبر : 9000 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کمک ۵۰۰ میلیون‌دلاری ایران به ونزوئلای ورشکسته

چراغی که به خانه رواست…

انبارهای مواد غذایی در ونزوئلا تهی شده‌اند. سقوط بهای نفت به تضعیف جدی اقتصاد این کشور و بحران تامین مایحتاج انجامیده است و حالا ایران با اعتباری نیم میلیارد‌دلاری به نجات ونزوئلا می‌شتابد.

انبارهای مواد غذایی در ونزوئلا تهی شده‌اند. سقوط بهای نفت به تضعیف جدی اقتصاد این کشور و بحران تامین مایحتاج انجامیده است و حالا ایران با اعتباری نیم میلیارد‌دلاری به نجات ونزوئلا می‌شتابد. «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا، پس از ملاقات با هیات اعزامی ایران در کاراکاس، از یک توافق اعتباری بین دو کشور خبر داد. مادورو اولین کمک واریزی ایران را ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است. رئیس‌جمهور ونزوئلا اذعان کرده کشور در بحرانی اقتصادی قرار دارد اما دوستانی که دست ما را خواهند گرفت، کم نیستند. بحرانی که مادورو از آن صحبت می‌کند، عمدتاً به تامین مایحتاج اولیه به‌ویژه مواد غذایی و بهداشتی بازمی‌گردد. در بسیاری از نواحی ونزوئلا، مردم جلوی سوپرمارکت‌ها صف‌های طویل می‌بندند تا اقلام اندک موجود در فروشگاه‌ها را با انتظاری طولانی خریداری کنند. تصاویر موجود از مغازه‌های کاراکاس، قفسه‌های خالی مواد غذایی را با کالاهای بسیار محدود نشان می‌دهند. اما خبرگزاری رویترز به نقل از محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت ایران که در هیات اعزامی به ونزوئلا حضور داشت، نوشت: توافق اولیه برای اعطای کمک مالی 500 میلیون‌دلاری ایران به ونزوئلا امضا شده و این توافق باید برای تایید نهایی به رویت وزارت اقتصاد برسد. منابع مطلع می‌گویند این توافق در زمینه‌های فناوری نانو، تجارت دوسویه و سرمایه‌گذاری در تولید محصولات شوینده امضا شده است. ونزوئلا از تورم بالا و کمبود ارز نیز رنج می‌برد و سقوط بهای نفت به این شرایط دامن زده است. نزدیک ۹۰ درصد از درآمد ارزی ونزوئلا از صادرات نفت تامین می‌شود و طبق پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، نرخ تورم در ونزوئلا این ظرفیت را دارد که در سال جاری از ۱۰۰ درصد تجاوز کند.

واکنش نمایندگان مجلس به کمک مالی ایران به ونزوئلا
محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست‌جمهوری خود امتیازهای مالی به برخی کشورها داد. با پایان دوره ریاست‌جمهوری وی و روی کار آمدن حسن روحانی خبری از این کمک‌های دست و دلبازانه نبود تا اینکه اوایل هفته گذشته خبر رسید ایران و ونزوئلا یک قرارداد اعتباری منعقد کرده‌اند. بنابر این گزارش، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا از خط اعتباری (وام) ایران به ارزش نیم میلیارد دلار به کشورش خبر می‌دهد. انتشار این خبر واکنش نمایندگان مجلس را به‌دنبال داشته است. در این مورد عبدالکریم هاشمی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته: قطعیت این موضوع هنوز مشخص نشده که آیا در حد پیشنهاد است یا تقاضا! اما اگر دولت آن را بپذیرد ما در شرایطی نیستیم که بخواهیم وامی به کشوری بدهیم. نیازهای ارزی در کشورمان زیاد است و با توجه به نیازها و محدودیت‌هایی که در تامین منابع ارزی و مالی داریم، پرداخت این‌گونه وام‌ها تصمیم درستی به نظر نمی‌رسد. هاشمی خاطرنشان می‌کند: اولویت اول ما باید تامین نیازهای خودمان باشد و من در این شرایط پرداخت وام به کشور ونزوئلا را مناسب نمی‌بینم. در این میان محمدحسین میر‌محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز معتقد است این موضوع به دولت مربوط است و نوعی مناسبات و تبادلات بین‌المللی محسوب می‌شود که این تبادلات در حیطه اختیارات دولت قرار دارد و طبیعتاً دولت با توجه به شرایط اقتصادی کشور این موضوع را مدنظر قرار خواهد داد.
او درباره تحقق یافتن این موضوع می‌گوید: به نظر من در چنین شرایطی اجرای این طرح محقق نخواهد شد. باید برنامه‌ریزی دولت را در این مورد ببینیم. شاید دولت برنامه‌ریزی‌های مثبتی در این رابطه داشته باشد و قطعاً از منابعی که کشور ونزوئلا دارد بخواهد استفاده کند تا نوعی تبادلات بین‌المللی انجام شود. کاهش قیمت نفت ونزوئلا را با بحران کمبود ارز روبه‌رو کرده و کمبود کالاهای اساسی از صابون تا شیر را تشدید کرده و موجب شده است دولت نیکلاس مادورو در تلاش برای فاینانس از سوی کشورهای دوست خود در سراسر جهان باشد. مادورو پس از دیدار با هیات ایرانی، در یک سخنرانی تلویزیونی اظهار کرد: این کشور یک اعتبار 500 میلیون‌دلاری با ایران امضا کرده که فوراً اجرا خواهد شد.
ایران و ونزوئلا از زمان هوگو چاوس، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا که همواره منتقد تحریم‌های آمریکا علیه ایران و سیاست خارجی‌اش در قبال آمریکای لاتین بود، روابط نزدیکی داشته‌اند. مادورو اظهار کرده است که ونزوئلا با یک جنگ اقتصادی مورد حمایت واشنگتن روبه‌روست که ریشه اصلی تورم صعودی و کمبود کالاهای مصرفی در این کشور است، اما مخالفانش می‌گویند این مشکلات ناشی از سیستم کنترل ارزی آلوده به فساد، کنترل شدید قیمت‌ها و موج ملی‌سازی شرکت‌های خصوصی است.

دریافت کمک از آمریکای لاتین
ونزوئلا علاوه بر ایران، از کشورهای همسایه نیز کمک می‌گیرد. دولت آرژانتین نیز مواد غذایی و دارو به این کشور کمک می‌کند. وزارت خارجه ونزوئلا اعلام کرده آرژانتین بیش از همه کشورها، برنج، گوشت مرغ و گوشت گاو به ونزوئلا ارسال می‌کند. علاوه بر آرژانتین؛ برزیل و نیکاراگوئه هم در کمک‌رسانی به این کشور بحران‌زده مشارکت دارند. ونزوئلا علاوه بر بحران اقتصادی، با ناآرامی‌های سیاسی نیز دست به گریبان است. تظاهرات اعتراضی علیه مادورو از سوی مخالفان او که رهبر «حزب سوسیالیست متحد» نیز هست، ادامه دارد. بسیاری از اعضای اپوزیسیون ونزوئلا هم‌اینک در زندان به سر می‌برند.

سرنوشت مبهم وام‌های میلیارددلاری چین به ونزوئلا
دریافت کمک‌های مالی ونزوئلا از ایران در حالی مطرح شده که این کشور آمریکای لاتین هم‌اکنون یکی از مقروض‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. این کشور هم‌اکنون از کشورهای مختلفی نظیر چین، وام‌های میلیاردی دریافت کرده که قادر به بازپرداخت آنها نیست. شرایط این ‌روزهای ونزوئلا، بی‌شباهت به شرایط یونان در اروپا نیست. به گزارش اینترنشنال بیزنس‌تایمز، بانک دولتی توسعه چین که مبلغ 37 میلیارد دلار به دولت ونزوئلا وام پرداخت کرده، حالا با تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ونزوئلا، شاهد تزلزل سرمایه‌گذاری خود است. این وام قرار بود منجر به تامین میلیون‌ها بشکه نفت برای چین شود، اما حالا به نظر می‌رسد که ونزوئلا نه‌تنها قادر به بازپرداخت این وام نیست، بلکه در ایفای تعهدات نفتی خود نیز ناکام مانده است.
وال‌استریت‌ژورنال، طی ماه‌های اخیر گزارش داده چین موعد سررسید این وام را افزایش داده و شرایط بازپرداخت آن را نیز تسهیل کرده تا ونزوئلا طی این شرایط بتواند علاوه بر اینکه نفت کمتر از توافقنامه را به چین ارسال می‌کند، بدهی‌اش را نیز به پول ملی خود یعنی بولیوار پرداخت کند. در ماه ژانویه، چین با سرمایه‌گذاری 20 میلیارد‌دلاری در ونزوئلا موافقت کرد تا کمک کند اقتصاد این کشور از بحران ناشی از کاهش قیمت نفت خارج شود. پکن همچنین از سال 2007 میلادی تاکنون، 50 میلیارد دلار اعتبار به ونزوئلا تخصیص داده که بخش اعظم این اعتبارات در ازای تبادلات نفتی بوده است.
ونزوئلا روزانه 600 هزار بشکه نفت به چین صادر می‌کند که حدود نیمی از آن برای بازپرداخت بدهی‌های ونزوئلا به چین است. اطلاعات منتشر‌شده از سوی وزارت نفت ونزوئلا نشان می‌دهد قیمت نفت صادراتی این کشور از سال گذشته حدود 50 درصد کاهش یافته و از بشکه‌ای 97 دلار در سال 2014 به بشکه‌ای حدود 50 دلار در ماه آوریل 2015 رسیده است.
ونزوئلا همچنین طی ماه‌های اخیر شاهد افت ارزش پول داخلی خود بوده و این کشور علاوه بر این، باید با کاهش گسترده کالاهای اولیه که بسیار جدی شده دست و پنجه نرم کند؛ وسعت بحران کالاهای اساسی در ونزوئلا به حدی است که این کشور مجبور شده در اوایل سال جاری در ازای صادرات نفت، از ترینیداد و توباگو، دستمال کاغذی وارد کند.
چین علاوه بر سرمایه‌گذاری در آمریکای لاتین، به شکل گسترده‌ای روی قراردادهای منابع طبیعی در آسیا و آفریقا متمرکز شده که این حجم وسیع سرمایه‌گذاری چین برای بلعیدن منابع طبیعی در آفریقا و آسیا اعتراض بسیاری از سیاستمداران جهان را نیز به همراه داشته است.

اپوزیسیون ونزوئلا در انتظار انتخابات پارلمانی
در پی تظاهرات مستمر نیروهای اپوزیسیون، دولت ونزوئلا تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی را ۶ دسامبر ۲۰۱۵ تعیین کرد. مخالفان دولت نگران‌اند که مادورو با توجه به نتایج ضعیف نظرسنجی‌ها، در این انتخابات دست به تقلب بزند. نتایج نظرسنجی‌ها بیانگر آرای پایین مادورو و حزب او هستند.
بحران کمبود مایحتاج عمومی موجب افت شدید همراهی جامعه با دولت شده است. نتایج پژوهشی که در ماه آوریل برگزار شده نشان داد که «حزب سوسیالیست متحد» تنها ۲۵ درصد آرای موافق مردم را دارد و اپوزیسیون واجد ۴۵ درصد آرای مردم است.
چنانچه این وضعیت تا ماه دسامبر به قوت خود باقی بماند، نیروهای ملقب به «چاویست‌ها» برای نخستین بار در ۱۶ سال گذشته، اکثریت خود را در مجمع ملی این کشور از دست خواهند داد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها