شناسه خبر : 17969 لینک کوتاه

مهم‌ترین جایزه‌های بین‌المللی ادبیات کودک

یکی از تاثیرگذارترین عوامل در دنیای ادبیات جایزه‌های ادبی هستند، جایزه‌های ادبی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در سطح بین‌المللی چنان نقش پررنگی را ایفا می‌کنند که می‌توان گفت حرف اول را در تربیت سلیقه کودکان کتابخوان جهان دارند.

یکی از تاثیرگذارترین عوامل در دنیای ادبیات جایزه‌های ادبی هستند، جایزه‌های ادبی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در سطح بین‌المللی چنان نقش پررنگی را ایفا می‌کنند که می‌توان گفت حرف اول را در تربیت سلیقه کودکان کتابخوان جهان دارند. برخی از این جوایز معتبر عبارتند از:
نشان «نیوبری» یکی از این جوایز است که به نام کتابفروش انگلیسی در قرن هجدهم نامگذاری شده و هر ساله از سوی انجمن خدمات کتابداری برای کودکان و انجمن کتابداری آمریکا به یکی از نویسندگان برجسته ادبیات کودک در آمریکا اهدا می‌شود.
جایزه نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک بولونیا که هر دو سال یک بار در ایتالیا برگزار می‌شود یکی دیگر از این جوایز معتبری است که توسط هیات داوران به بخش‌های مختلفی مانند کتاب‌های داستانی، تصویری و بخش غیرداستانی از قبیل کتاب‌های علمی، تاریخی زندگینامه‌ها اهدا می‌شود.
از دیگر جوایز بین‌المللی که تنها به تصویرگری کتاب کودک اهدا می‌شود، می‌توان به جشنواره دوسالانه براتیسلاوا اسلواکی اشاره کرد که در آخرین دوره این جشنواره که چندی پیش برگزار شد، مهنوش مشیری از ایران نیز به عنوان داور شرکت داشت. جایزه «هانس کریستین اندرسن» دیگر جایزه بزرگ ادبی کودک و نوجوان جهان است که هر ساله به نویسنده‌ای در قید حیات که در زمینه ادبیات کودک فعالیت‌های گسترده‌ای داشته باشد، اهدا می‌شود. علاوه بر این، این جایزه به یک تصویرگر کتاب کودک نیز تعلق می‌گیرد. نامزدهای دریافت این جایزه از طریق شعب ملی این نهاد در کشورهای مختلف معرفی می‌شوند. جایزه بین‌المللی «انجمن خواندن» که توسط نهادی به همین نام اهدا می‌شود، از دیگر جوایز بین‌المللی ادبیات کودک است. بخش کودک و نوجوان این جایزه که IRA نامیده می‌شود، به آثار ادبیات کودک و نوجوان در سه مرحله سنی خردسال، کودک و نوجوان (تا 17سالگی) اهدا می‌شود و دارای بخش‌های داستانی و غیرداستانی است. همه کتاب‌هایی که برای بار اول منتشر شده باشند، صرف نظر از آنکه به چه زبانی نوشته شده‌اند یا از چه کشوری ارسال می‌شوند، می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. بزرگ‌ترین جایزه ادبی کودک و نوجوان جهان جایزه آسترید لیندگرن است که به تازگی توسط بنیادی به همین نام در سوئد به فعالان ادبیات کودک و نوجوان و مروجان فرهنگ کتابخوانی اهدا می‌شود.
این جایزه که در سال 2002 و پس از درگذشت نویسنده بنام سوئدی، آسترید لیندگرن و خالق داستان‌های پی‌پی جوراب بلند تاسیس شد، به سرعت توانست به یکی از مهم‌ترین جوایز جهانی تبدیل شود. جایزه آسترید لیندگرن با مبلغی برابر پنج میلیون کرون سوئدی، بزرگ‌ترین جایزه ادبی کودک و دومین جایزه بزرگ جهانی محسوب می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها