شناسه خبر : 43048 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بن‌سلمان جَست

دولت موازی آرژانتین به نتیجه می‌رسد؟

همزمان با تظاهرات صدها آرژانتینی در اعتراض به حکم دادگاه علیه «کریستینا فرناندز کرشنر» معاون رئیس‌جمهوری مقابل دادگاه فدرال بوئنوس آیرس، سران و مقام‌های سیاسی، این حکم جنجال‌برانگیز را «کودتای قضایی و جعلی» و «انتقام‌جویی سیاسی» توسط «مافیای قضایی» علیه «فردی بی‌گناه» توصیف کردند. به گزارش پرنسا لاتینا، طرفداران و نظامیان حامی معاون رئیس‌جمهوری در تجمعی گسترده، اعتراض خود را به محکومیت شش سال زندان و محرومیت مادام‌العمر وی از تصدی پست‌های دولتی به دلیل کلاهبرداری و اختلاس یک میلیارد دلار در قبال واگذاری غیرقانونی طرح‌های ملی در دوران ریاست‌جمهوری خود (۲۰15- ۲۰03) ابراز کردند. این بسیج عمومی با شعار «همه با کریستینا» آغاز شد و معترضان با سر دادن شعارهایی مانند «کریستینا رئیس‌جمهور»، حمایت خود را از رئیس‌جمهوری سابق ابراز کردند. اگرچه بسیاری انتظار دارند کرشنر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۳ کاندیدا شود اما کرشنر اعلام کرد: نام من در هیچ برگه رأیی نخواهد بود. این حکم تا زمان صدور رای دادگاه تجدیدنظر در این خصوص قطعی نیست؛ روندی که ممکن است سال‌ها طول بکشد. در عین حال اگر او بتواند بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین پیروز شود، مادامی که رئیس‌جمهوری این کشور باشد از بازداشت مصون خواهد بود. وی همچنین در انتقاد از حکم صادر شده گفت: در آرژانتین، یک دولت موازی و یک مافیای قضایی وجود دارد. آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری آرژانتین نیز در واکنش به محکومیت کرشنر گفت: ناعادلانه است، امروز در آرژانتین، یک فرد بی‌گناه محکوم شده است. کسی که قدرت‌ها سعی می‌کنند از طریق رسانه‌ها به او انگ بزنند و از طریق قضاتی که آخر هفته‌ها را در هواپیماهای شخصی و ویلاهای مجلل خود می‌گذرانند، تحت تعقیب قرار بگیرد.

اثر اینترنت بر دموکراسی آمریکا

نتایج تحقیقات جدید نشان داده که اکثر بزرگسالان در آمریکا شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر، اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌اپ را عاملی بد و نامطلوب برای دموکراسی می‌دانند. سایت خبری آمریکایی «هیل» با انتشار این خبر نوشت: تحقیقات به‌عمل‌آمده توسط موسسه نظرسنجی «پیو» (PEW) در ۱۹ کشور جهان نشان می‌دهد در حالی که سایر کشورها نظری مثبت به شبکه‌های اجتماعی دارند اما در این میان افکار عمومی در آمریکا نسبت به این موضوع منفی است. بنابراین گزارش ۶۴ درصد از پرسش‌شوندگان بزرگسال آمریکایی گفته‌اند که شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر، اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌اپ تاثیرات بدی بر روی دموکراسی داشته و تنها ۳۴ درصد در این زمینه نظری مثبت داشته‌اند. این گزارش می‌افزاید، نتایج این تحقیق نشان داده که آمریکایی‌ها نسبت به سایر کشورهایی که این پژوهش به‌عمل ‌آمده، شبکه‌های اجتماعی موجود در بستر اینترنت را یکی از عوامل ایجاد نفاق و عمیق‌تر کردن اختلافات سیاسی در این کشور می‌دانند. بنابر این گزارش، تحقیقات پیو نشان داده ۷۹ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی موجب عمیق‌تر شدن اختلاف نظرات سیاسی مردم شده، و ۶۹ درصد نیز می‌گویند اینترنت و این شبکه‌ها باعث شده مردم از لحاظ اجتماعی کمتر به گفتمان سیاسی بپردازند. به نوشته هیل: تحقیقات متعدد دیگری نیز که در این زمینه صورت گرفته نشان داده جریان‌سازی‌هایی که در این شبکه‌های اجتماعی با دادن اطلاعات غلط راه‌اندازی می‌شود به‌طور جدی قادر به تضعیف دموکراسی در جامعه و یک تهدید بالقوه به‌شمار می‌رود. این گزارش می‌افزاید: نتایج تحقیقات پیو که در مورد دیگر کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس، استرالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، لهستان، مجارستان، یونان، ایتالیا، بلژیک، آلمان، اسپانیا، سوئد، مالزی، سنگاپور و نظایر آن به‌عمل ‌آمده حاکی از آن است که ۵۷ درصد از پرسش‌شوندگان بر این باورند که این شبکه‌های اجتماعی عملکردی خوب برای دموکراسی ملی آنها داشته و تنها ۳۵ درصد گفته‌اند که این شبکه‌ها تاثیر بد بر روی دموکراسی دارند.

پذیرش آلمان در لهستان

وزیر دفاع لهستان پس از رد اولیه پیشنهاد آلمان برای استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در خاک این کشور، آن را پذیرفت. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ماریوش بلاشاک در پیامی در حساب کاربری توئیتر با اشاره به گفت‌‌وگوی خود با همتای آلمانی، نوشت که با ناامیدی تصمیم آلمان را در رد حمایت از اوکراین پذیرفته است. وی با بیان اینکه استقرار این سامانه دفاعی در غرب اوکراین می‌توانست امنیت هر دو کشور را افزایش دهد، افزود: با همکاری با آلمان برنامه‌ریزی‌های لازم برای استقرار پرتابگرها در خاک لهستان و اتصال آنها را به مرکز فرماندهی پیش می‌بریم. پیشنهاد آلمانی‌ها برای استقرار این سامانه در خاک لهستان، یک ماه پیش و در پی اصابت موشک در نزدیکی مرز لهستان با اوکراین مطرح شد. لهستان اگرچه در ابتدا اعلام کرد این موشک از طرف روسیه شلیک شده اما بعدتر اذعان داشت که شلیک از سمت اوکراین و به شکل اشتباهی در جریان یک اقدام دفاعی صورت گرفت. بر اثر این حادثه دو لهستانی جان باختند. وزیر دفاع لهستان در روزهای ابتدایی آذرماه خواسته بود که سامانه‌های پاتریوت پیشنهادی به کشورش به اوکراین منتقل و در مرزهای غربی این کشور مستقر شوند. این در حالی است که بنا بر اعلام آلمان، سامانه پدافندی پاتریوت پیشنهادی بخشی از برنامه دفاع از آسمان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) محسوب می‌شود و تنها در قلمرو این ائتلاف مستقر می‌شود. بلاشاک تاکید کرده بود که این اقدام «اوکراین را در برابر تلفات و خاموشی‌های بیشتر محافظت می‌کند و در عین حال امنیت مرزهای شرقی ما را افزایش می‌دهد». پس از درخواست لهستان، دولت آلمان اعلام کرده بود که این پیشنهاد را در نظر گرفته و در حال مذاکره با متحدان خود است.

پیروزی نماینده دموکرات در جورجیا

نماینده دموکرات‌ها در انتخابات دور دوم برای کسب کرسی سنا در ایالت جورجیا آمریکا، رقیب جمهوریخواه خود را شکست داد تا جمع کرسی‌های حزب دموکرات به ۵۱ برسد. به گزارش خبرگزاری رویترز، «رافائل وارناک» نماینده حزب دموکرات در رقابت تنگاتنگ مقابل «هرشل واکر» نماینده حزب جمهوریخواه با کسب 8 /50 درصد آرا پیروز شد. شمارش ۹۹ درصد آرا نشان می‌دهد که وارناک اکثریت آرا را به دست آورده و در مقابل رقیب وی که مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بوده، 2 /49 درصد از رای‌ها را به خود اختصاص داده است. دموکرات‌ها پیشتر در انتخابات میان‌دوره‌ای ۸ نوامبر (۱۷ آبان) کنترل سنا را به دست آورده بودند، در حالی که از سوی دیگر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا پیروز شدند. پیروزی در ایالت جورجیا، به دموکرات‌ها این امکان را می‌دهد که کنترل کمیته‌ها و پست‌های قضایی را در اختیار گیرند. به گفته دفتر وزیر داخلی ایالت جورجیا، بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار ساکن این ایالت در این رای‌گیری شرکت کردند. دور اول رقابت در این ایالت بین واکر ستاره سابق فوتبال و وارناک برگزار شد و هیچ یک از این دو به حدنصاب ۵۰ درصد آرا نرسید و به همین دلیل رای‌گیری به دور دوم کشیده شد.

مانعی جدی به نام ترکیه

با موافقت ترکیه با الحاق سوئد و فنلاند به پیکره سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با وجود چند اقدام مشخص سوئد برای جلب نظر سران آنکارا، گویی هنوز پازل عضویت این دو کشور حوزه اسکاندیناوی تکمیل نشده و انتظار می‌رود تا تصویب آن از سوی پارلمان ترکیه، مطالباتی دیگر از سوی این کشور مطرح شود. به گزارش ایرنا فنلاند و سوئد با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، درخواست خود را برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو ارائه دادند. گرچه ناتو این درخواست‌ها را پذیرفته است اما تمامی ۳۰ عضو این ائتلاف باید این درخواست را تایید کنند. تاکنون ۲۸ کشور عضو ناتو مراحل قانونی را گذرانده‌اند و تنها مجارستان و ترکیه موافقت خود را اعلام نکرده‌اند. مجارستان اوایل فوریه موافقت خود را اعلام و ابراز امیدواری کرد که «در طول بهار سال آینده، همه مسائل حل‌و‌فصل شده» و آنکارا نیز موافقت خواهد کرد اما شرایط در ترکیه متفاوت است و انتظار نمی‌رود که این روند به آسانی در این کشور جلو برود. قضیه از آنجا پیچیده‌تر شده که به تازگی «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه بار دیگر تاکید کرد که پارلمان این کشور تنها زمانی اسناد مربوط به پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را تصویب می‌کند که این دو کشور به تعهداتشان نسبت به آنکارا عمل کنند.

رد شکایت از بن‌سلمان

یک قاضی در آمریکا شکایت از محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی را به اتهام نقش داشتن در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار مخالف در سال ۲۰۱۸ رد کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، جان بیتس قاضی فدرال واشنگتن، موضع دولت آمریکا را مبنی بر اینکه شاهزاده محمد که در ماه سپتامبر به نخست‌وزیری عربستان سعودی منصوب شد، از مصونیت در دادگاه‌های ایالات متحده به عنوان رئیس یک دولت خارجی برخوردار است، پذیرفت. بیتس گفت استدلال خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی و گروه فعال او به نام DAWN، در شکایت از اینکه شاهزاده محمد پشت این قتل بوده «قوی» است. با این حال او حکم داد که قدرتی برای رد موضع رسمی دولت آمریکا (در بیانیه رسمی که در ۱۷ نوامبر به دادگاه ارائه شد) مبنی بر اینکه بن‌سلمان به عنوان یک رهبر خارجی دارای مصونیت است، ندارد. بیتس افزود، درست است که بن‌سلمان چند هفته پیش به عنوان نخست‌وزیر معرفی شد، اما قوه مجریه دولت ایالات متحده «مسوول امور خارجی از جمله با عربستان سعودی باقی می‌ماند و تصمیم مخالف این دادگاه در مورد مصونیت بن‌سلمان، بی‌جهت با این مسوولیت‌ها تداخل خواهد کرد». او گفت که اتهامات «موثق» درباره قتل خاشقجی، زمان نخست‌وزیری بن سلمان و زمان تسلیم شدن دولت ایالات متحده، او را با «ناراحتی» مواجه کرده است. اما در این پرونده چاره دیگری ندارد. خاشقجی، به عنوان یکی از سرسخت‌ترین منتقدان حکومت عربستان سعودی، زمانی که به همراه نامزدش به ترکیه سفر کرد تا اسناد ازدواج خود را از کنسولگری عربستان در استانبول دریافت کند، به وسیله ماموران دولتی عربستان به شکل وحشیانه‌ای به قتل رسید. وی پس از ورود به کنسولگری توسط تیمی از عوامل رژیم سعودی دستگیر و به قتل رسید، جسد او قطعه‌قطعه و ناپدید شد. 

♦♦♦

ایرنا: روزنامه گاردین در گزارشی با عنوان «زمستان خشمگین» نوشت: افزایش هزینه‌های زندگی در اروپا که حاصل افزایش بی‌سابقه بهای انرژی و متعاقباً سیر صعودی نرخ تورم است، موجی از ناآرامی‌ها و تظاهرات را پدید آورده است. روندی که به ائتلاف دو حزب مخالف راست و چپ افراطی آلمان منجر شده و به ویژه توجه ناظران را به خود جلب کرده است.

ایرنا: به نقل از خبرگزاری تاس، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مورد پیش‌نویس بودجه دفاعی آمریکا که در آن حذف روسیه از گروه ۲۰ مورد توجه قرار گرفته است، افزود: شاهد هستیم که رویکرد غرب منزوی کردن روسیه است و بخشی از این سیاست که قبلاً شکست خورده، تلاش برای محروم کردن مسکو از ساختارهای بین‌المللی مختلف است.

ایرنا: خبرگزاری اسپوتنیک، نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و محمد بن‌زائد رئیس امارات در تماسی تلفنی پیرامون تاثیرات مثبت همکاری با یکدیگر در چارچوپ اوپک پلاس با هدف پایداری بازار جهانی نفت گفت‌وگو کردند. رهبران روسیه و امارات درباره شرایط مرتبط با تلاش غرب برای اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه نیز به بحث و تبادل نظر پرداختند.

تسنیم: دفتر آیت‌الله سیستانی پس از دیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل با این مرجع در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایشان در این دیدار بر اهمیت افزایش تلاش‌ها برای ترویج فرهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز، پرهیز از خشونت و تثبیت ارزش‌های همبستگی مبتنی بر توجه به حقوق و احترام متقابل تاکید کردند.

فارس: رهبر جریان حکمت ملی عراق اعلام کرد که گزارش تیم تحقیق سازمان ملل درباره جنایات داعش (یونیتاد) باید مبنای کشاندن این پرونده به عرصه بین‌المللی شود.

ایسنا: در پی مذاکرات وزرای امورخارجه و دفاع دو کشور استرالیا و آمریکا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت کشورش حضور نظامی چرخشی‌اش را در استرالیا افزایش خواهد داد که شامل نیروهای بمب‌افکن و جت‌های جنگنده خواهد بود.

 ایلنا: اولین نشست امنیتی همسایگان افغانستان، با حضور کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، در دهلی‌نو برگزار شد که در آن به نقش بندر چابهار به عنوان عنصر کلیدی امنیت منطقه تاکید شد.

♦♦♦

منطقه امن ترکیه

هم‌میهن نوشت: نه ایالات‌متحده و نه روسیه در موقعیتی نیستند که بتوانند عملیات زمینی را متوقف کنند، اگرچه بدون شک فشاری را برای پایان دادن به آن، پس از انجام آن، اعمال خواهند کرد. روسای سازمان‌های اطلاعاتی هر دو کشور احتمالاً در جریان بازدیدهای اخیرشان از آنکارا از قصد ترکیه مطلع شده‌اند و تحلیل غالب در آنکارا این است که عملیات زمینی در غرب فرات درصورتی‌که در گستره متوسط بوده و در اجرا دقیق باشد، به‌طور ضمنی تحمل خواهد شد. این ممکن است آخرین عملیات زمینی باشد که آنکارا برای اعلام موفقیت در ایجاد «منطقه امن» خود در شمال سوریه ضروری می‌داند.

 

اعتراض به سبک چینی‌ها

شرق نوشت: دانشجویان دانشگاه فناوری نانکینگ (شرق چین) در اعتراض به تعطیل شدن دانشگاه‌ها در چارچوب محدودیت کرونایی تظاهرات کردند. یکی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات خطاب به یکی از مسوولان دانشگاه فریاد زد: شما قدرت خود را از دانشجویان می‌گیرید نه از خودتان، در خدمت دانشجویان باشید! بسیاری از دانشگاه‌های چین به تازگی بر اساس سیاست‌های بهداشتی دولت تعطیل شده‌اند. بر اساس این گزارش، برخی از اشکال محدودیت‌های سفر همچنان در 53 شهر که حدود یک‌سوم جمعیت 4 /1میلیاردی چین را تشکیل می‌دهند، اعمال می‌شود.

 

درآمد طالبان از قطر

اعتماد آنلاین نوشت: شماری از اعضای کابینه و چهره‌های بانفوذ طالبان که بر مسندهای مهم دولتی تکیه زده‌اند، از توزیع زمین و مهیا کردن شکارگاه برای بازرگانان و شیخ‌های قطری، پول هنگفتی به جیب می‌زنند. ملا خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان، ملا نورالله نوری، وزیر سرحدات و قبایل طالبان، مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، و مولوی محمد نعیم وردک، سرپرست سفارت افغانستان در قطر، از جمله این افرادند که در ۱۶ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، با واگذار کردن زمین‌ها و دشت‌هایی در استان‌های نیمروز، فراه، قندهار و هلمند به بازرگانان قطری، مبالغ هنگفتی دریافت کرده‌اند.

 

بچه ببر بنگال

دنیای اقتصاد نوشت: نقطه عطف توسعه بنگلادش دهه ۱۹۸۰ بود؛ زمانی که «چانه‌زنی توسعه‌ای» بین فرادستان این کشور شروع شد؛ کشوری که اینک مورد حسادت سایر کشورهای کم‌درآمد از حیث ثبات اقتصاد کلان، رشد اقتصادی و کاهش فقر قرار گرفته است. تا پیش از دهه ۱۹۸۰ فرادستان صاحب قدرت و نفوذ، گرفتار چنددستگی و تفرقه بودند. به بیان روشن‌تر، سیاست و اقتصاد توامان به سمت طرفداری از اقتصاد باز و آزاد و عدم تصرف رانت‌های نوآوری، توجه به صنعت منسوجات و نیروی کار ارزآور و احترام به سازمان‌های غیردولتی برای ارائه خدمات اجتماعی حرکت کردند.