شناسه خبر : 43479 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سکه پیشتاز بازارهای داخلی

عملکرد بازارهای مالی در هفته‌ای که گذشت

 

هانا پاکمند / نویسنده نشریه 

در جریان معاملات هفته منتهی به 28 دی‌ماه بورس اوراق بهادار تهران بر مدار صعودی ثابت باقی ماند. به‌طوری که نماگر اصلی بازار سهام کار خود را با عملکرد مثبت 24 /2درصدی در سطح یک میلیون و 689 هزار واحد به پایان رساند. بازدهی نماگر هم‌وزن بازار نیز طی هفته اخیر با افزایش 36 /4درصدی همراه شد که معاملات نماگر یادشده نهایتاً در محدوده 526هزار و 187 واحد به کار خود پایان داد. این در حالی است که ارزش معاملات خرد سهام در هفته گذشته به‌طور میانگین روزانه رقم پنج هزار و 589 میلیارد تومان را به ثبت رساند. ضمن اینکه در ادامه روند خروج سرمایه از بورس تهران به‌طور میانگین روزانه حدود 132 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد که در مجموع طی هفته اخیر حدود 528 میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار شد.

بر این اساس نماگر اصلی بورس تهران در روز ابتدایی هفته، بورس اوراق بهادر تهران در جریان معاملات اولین روز از هفته با افت 51 /0درصدی مواجه شد و تا ارتفاع یک میلیون و 643 هزار واحد عقب‌نشینی کرد. بر این اساس، بورس تهران در ادامه روند نزولی که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته شکل گرفته بود، بر مدار نزولی باقی ماند و برای دومین روز معاملاتی متوالی سرخپوش ماند. نماگر هم‌وزن بازار اما برخلاف شاخص کل در سیر صعودی قرار گرفت و با رشد 14 /0درصدی معادل 700 واحد افزایش یافت و تا سطح 504 هزار و 905 واحد پیشروی کرد. همگام با نوسان نماگر اصلی بازار در کانال 6 /1واحدی، بخت با سهامداران حقوقی بود و حدود 216 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. این در حالی است که میانگین خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی از ابتدای دی‌ماه تاکنون در حدود 49 میلیارد تومان به نفع سرمایه‌گذاران خرد بوده است. ضمن اینکه ارزش معاملات خرد سهام در محدوده چهار هزار و 442 میلیارد تومان قرار گرفت که این رقم در مقایسه با روز معاملاتی قبلی بیش از 35 درصد کاهش داشته است. دومین روز هفته اما به دلیل تعطیلی بازار سهام تحت تاثیر بحران‌های مقطعی، با تعطیلی معاملات خود مواجه شدند که در طول حدود یک سال گذشته این دومین‌بار است که بازار سهام بدون برنامه‌ریزی قبلی تعطیل شده است.

در سومین روز هفته گذشته بورس تهران صعود قدرتمندی را تجربه کرد و در غالب نمادها در محدوده مثبت و سبزرنگ تابلو دنبال شد. البته نمادهای کوچک‌تر بازار شرایط بهتری داشتند و شاهد رشد بیشتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل بودیم. شاخص کل با رشد ۳۶ هزار و ۹۷۰ واحد افزایش (معادل ۲5 /2 درصد) عدد یک میلیون و 680 هزار و 675واحدی را در پایان ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز که نماینده سهام کوچک‌تر بازار است، اما شرایط بهتری داشت و با رشد 07 /3درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام در روز یادشده در سطح پنج هزار میلیاردتومانی قرار گرفت و در نهایت عدد پنج هزار و 826 میلیاردتومانی را به ثبت رساند. در میان صنایع «خودرو و قطعات»، «محصولات شیمیایی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و در میان نمادها «وبملت»، «پالایش» و «دارا یکم» بیشترین ارزش معاملات را داشتند. ورود پول اشخاص حقیقی به بازار سهام پس از تعطیلی یک‌روزه ادامه پیدا کرد و روز گذشته حدود ۹۹۹ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای «وبصادر» و «خبهمن» بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای «فملی» و «خکاوه» داشتند.

48

بازار سهام در جریان معاملات چهارمین روز از هفته نوسانات مثبتی را شاهد بود. چرا که بورس تهران در ادامه مسیر معاملاتی خود و تحت تاثیر گزارش عملکرد مثبت شرکت‌ها و تحرکات مثبت دلار بازار آزاد در وضعیت خوبی به سر برد. به‌طوری که نماگر اصلی بازار سهام در این روز حدود 38 /0 درصد رشد داشت و تا سطح یک میلیون و 687 هزار و 47 واحد بالا آمد. نماگر هم‌وزن بازار نیز رشد قابل توجهی داشت و با بیش از 64 /0 افزایش تا ارتفاع 523 هزار و 647 واحد افزایش یافت. این در حالی است که مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز سه‌شنبه هفته یادشده رقم شش هزار و 521 میلیارد تومان را به ثبت رساند. ضمن اینکه در ادامه روند تغییر مالکیت در بازار سرمایه حدود 122 میلیارد تومان سرمایه حقیقی در روز مذکور از بازار سهام خارج شد.

نهایتاً در روز پایانی هفته شاخص بورس تهران نتوانست وارد کانال 7 /1 میلیون واحدی شود. به‌طوری که رفت و برگشت‌های شاخص کل در روز چهارشنبه هفته اخیر به افزایش 12 /0درصدی نماگر یادشده منجر شد. بر این اساس شاخص کل سهام در روز مذکور تا سطح یک میلیون و 689هزار واحد پیشروی کرد. نماگر هم‌وزن بازار نیز در این روز همگام با شاخص کل بر مدار صعودی پایدار باقی ماند و با افزایش 48 /0درصدی در محدوده 526 هزار و 187 واحد قرار گرفت. این در حالی است که مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز یادشده در مقایسه با روز معاملاتی گذشته با کاهش 6 /14درصدی، رقم پنج هزار و 564 میلیارد تومان را به ثبت رساند. علاوه بر این در ادامه روند تغییر مالکیت در بازار سرمایه حدود 161 میلیارد تومان سرمایه حقیقی در روز یادشده از بازار سهام خارج شد.

از طرفی از اواخر بازار در روز یادشده با شایعات در مورد گزارش بهتر از انتظار این گروه، شاهد رشد تقاضا در نمادهای پالایشی بودیم. اما به‌طور کلی بین تحلیلگرها جوی حاکم بود مبنی بر اینکه پالایشگاه‌ها در بهترین حالت در پاییز نصف تابستان سود ساخته‌اند. بر این اساس احتمالاً تا آخر هفته باید منتظر گزارش دیگر پالایشگاه‌ها باشیم تا عملکرد دقیق آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً عرضه‌های اولیه در ادامه در حال افزایش باشد. چرا که معمولاً بورس و فرابورس منتظر زمان‌های مناسب برای عرضه اولیه می‌مانند و هر زمان که ارزش معاملات افزایش پیدا می‌کند، اقدام به عرضه اولیه نمادهای جدید می‌کنند. بر این اساس طی دو روز گذشته سهام «فروژ» و «اردستان» برای اولین‌بار در فرابورس و بورس عرضه شدند. بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که این دو نماد در نگاه اول، در قیمت مناسبی عرضه شدند. اما احتمالاً در هفته‌های آتی شاهد عرضه‌های اولیه دیگر در بازار خواهیم بود. جا دارد متولیان بورس‌ها و همچنین سازمان بورس به این نکته توجه کنند که بازار کماکان از آن فاز احتیاطی خارج نشده است و با در نظر گرفتن ظرفیت موجود در نقدینگی در گردش بازار اقدام به عرضه اولیه کنند.

در نگاهی دقیق‌تر در جریان روند معاملات بازار سرمایه طی هفته اخیر، گروه «فلزات اساسی» بیش از 169 میلیارد تومان و صنعت «خودرو و ساخت قطعات» با خروج پول حدود 65 میلیاردتومانی بیشترین خروج سرمایه حقیقی در میان صنایع را داشتند. پس از آن، گروه «چندرشته‌ای صنعتی» نیز با خروج نقدینگی 50 میلیاردتومانی سرمایه‌گذاران خرد بازار همراه شدند. ضمن اینکه گروه «فرآورده‌های نفتی» با ورود سرمایه حقیقی همراه شد و با جذب نقدینگی بیش از 233میلیاردتومانی در صدر جدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت. پس از آن گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ورود بیش از 149 میلیاردتومانی سرمایه سهامداران خرد، بیشترین ورود پول حقیقی را به ثبت رساند.

به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای هفته گذشته بازار سرمایه «کبافق» با خروج پول بیش از 169 میلیارد تومان در صدر خروج نقدینگی بورس هفته اخیر قرار گرفت. پس از آن، «کترام» با خروج بیش از 75 میلیاردتومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در مرتبه بعدی جدول نیز «غبهشهر» با خروج حدود 51میلیاردتومانی بیشترین خروج سرمایه در هفته گذشته را به نام خود به ثبت رساند. این در حالی است که نمادهای «شفن» و «وصنا» به ترتیب با ورود پول حدود 128میلیارد تومان و حدود 114میلیارد تومان همراه شدند و در صدر جدول جذب سرمایه حقیقی‌ها در هفته گذشته قرار گرفتند.

پیشتازی سکه

در جریان دادوستدهای دلار در بازار غیررسمی طی هفته اخیر بازدهی اسکناس یادشده تا لحظه نگارش این گزارش (ساعت 16 روز چهارشنبه هفته گذشته) معادل 17 /3 درصد افزایش به ثبت رساند و کار خود را در محدوده قیمتی 42 هزار و 40 تومان خاتمه داد. از طرفی سکه امامی در قیمت 22 میلیون و 600 هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت و بازدهی هفتگی مثبت 64 /7درصدی به ثبت رساند. در این میان بعد از اینکه نرخ دلار در معاملات نقدی روز گذشته صعودی شد، معامله‌گران سکه به تدریج وارد بازار شدند و دست به خرید زدند که این امر موجب فشار خریداران در چهارمین روز هفته به بازار سکه شد. با این حال برخی از کارشناسان عقیده دارند که استقبال سرد مردم از عرضه ربع‌سکه در بورس کالا و خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به احتمال پیشروی قیمت طلا در بازارهای جهانی، دو اهرم صعودی در بازار سکه بوده است. در کنار این، نگاه معامله‌گران دلار به نشست پارلمان اروپا درباره ایران دوخته شده و همین امر موجب هراس عده‌ای از آنها شده که به سمت خرید ارز سوق پیدا کرده‌اند. بر این اساس در صورت ادامه رشد دلار احتمال ورود خریداران بیشتر به بازار سکه زیاد است.

49

تمایلات صعودی نفت

به نظر می‌رسد تمایلات صعودی نفت تحت تاثیر خوش‌بینی به بهبود تقاضای چین برای سوخت پس از کاهش محدودیت‌های سختگیرانه کووید 19 چین باعث بهبود تقاضای سوخت در بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان خواهد شد. به‌طوری که پس از افزایش 7 /1درصدی در روز چهارشنبه، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ثبت افزایش به 11 /87 دلار رسیده و هر بشکه نفت WTI نیز با قرار گرفتن در مدار صعودی در محدوده قیمتی 56 /81 دلار معامله شده است. تولید ناخالص داخلی چین در سال 2022 سه درصد افزایش یافت و هدف رسمی حدود 5 /5 درصد را از دست داد و دومین بدترین عملکرد آن از سال 1976 را به خود اختصاص داد. اما پس از اینکه چین از سیاست صفر کووید در دسامبر عقب‌نشینی کرد، داده‌ها همچنان پیش‌بینی‌های تحلیلگران را نشانه رفته‌اند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه اعلام کرد تقاضای نفت چین در سال جاری پس از ثبت اولین انقباض در سال 2022 به دلیل اقدامات مهار کووید، 510 هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد. اما اوپک پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی در سال 2023 را بدون تغییر در 22 /2 میلیون بشکه در روز نگه داشت.

نفت همچنین با کاهش ارزش دلار آمریکا تقویت شد، که در روز چهارشنبه ثابت ماند، اگرچه پس از سقوط در برابر ارزهای اصلی روز قبل به دلیل انتظارات، تغییر سیاست احتمالی بانک مرکزی ژاپن می‌تواند پیش‌روی سیاست‌های پولی سخت‌تر باشد. از طرفی اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) در گزارش بهره‌وری روز سه‌شنبه اعلام کرد که در سمت عرضه، تولید نفت از مناطق برتر شیل در ایالات متحده حدود 77300بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به رکورد 38 /9 میلیون بشکه در روز در فوریه خواهد رسید.  

دراین پرونده بخوانید ...