شناسه خبر : 42348 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جشنواره نگرانی‌ها

کدام مرجع باید به سهامداران فولاد مبارکه گزارش رسمی ارائه کند؟

  سردار خالدی: تقلب و تخلف مالی یا حساب‌سازی و دستکاری در عملکرد بنگاه‌ها در همه بازارها و کشورها وجود دارد. تقلبی که مدیران ارشد مرتکب می‌شوند در بلندمدت می‌تواند بر اعتماد کارمندان و سهامداران بنگاه اثر مخرب بگذارد. در این میان بنگاه‌ها بیشتر نگران تاثیر افشای تخلف و تقلب بر شهرت و روابط تجاری خود هستند تا تاثیر آن بر قیمت سهامشان.

در چند هفته گذشته انتشار گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه سروصدای زیادی به پا کرد. هنوز هیچ مقام رسمی گزارش را تایید یا تکذیب نکرده اما شکی نیست که گزارش، اثر زیان‌باری بر ذهن مردم، افکار عمومی و همچنین کارمندان و سهامداران شرکت گذاشته است.

بر مبنای این گزارش از 300 هزار سند بررسی‌شده در فولاد مبارکه، یک هزار و 200 پرونده تشکیل شد. بررسی‌ها حکایت از تخلفات 87 /91 هزار میلیارد تومانی در این شرکت دارد. گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس همچنین گویای این است که رانت و مداخله دولت، باعث شده از فولاد مبارکه به عنوان نمونه‌ای از شرکت‌های خصولتی ناکارآمد یاد شود.

همپای انتشار این گزارش 300صفحه‌ای در فضای مجازی، هیات تحقیق و تفحص انتشار آن را غیررسمی و غیرقابل استناد اعلام و تاکید کرد که این نهاد هیچ مسوولیتی در قبال انتشار غیررسمی آن ندارد. فولاد مبارکه بیانیه داد و نسبت به بهبود اوضاع اعلام آمادگی کرد. سازمان حسابرسی هم که مسوولیت حسابرسی این شرکت را در سال‌های مورد بررسی (1397 تا 1399) بر عهده داشت، در یک بیانیه مقدماتی 12بندی نسبت به جایگزین شدن مساله تخلف با اختلاس و فساد در فضای ذهنی جامعه هشدار داد.

با این وصف مناقشه تخلف 92 هزار میلیاردتومانی فولاد مبارکه که هنوز در قوه قضائیه مورد بررسی قرار نگرفته، ادامه دارد و بر نگرانی‌ها در خصوص نه این بنگاه، بلکه دیگر بنگاه‌های مشابه فولاد مبارکه در اقتصاد ایران دامن زده است.

در پرونده این هفته با درک اهمیت این موضوع، می‌خواهیم به بهانه اتفاقی که برای فولاد مبارکه رخ داده چند موضوع را بررسی و تحلیل کنیم. نخست اینکه چرا در بازار مالی ایران نهاد یا دستگاهی پیش‌بینی‌نشده که در چنین مواقعی بتواند برای هزاران سهامدار شرکت گزارش مستقل تهیه کند؟ دوم اینکه نقش نهادهای ناظر همانند سازمان بورس و اوراق بهادار یا سازمان حسابرسی در این‌گونه موارد چیست؟ در نهایت اینکه می‌خواهیم بدانیم جامعه حسابرسان ایران از وقایع اخیر فولاد مبارکه چه درس‌هایی گرفتند؟ 

دراین پرونده بخوانید ...