شناسه خبر : 17915 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خبرهای کوتاه ارز و سکه

سقف 3500تومانی دلار در سال 93
خبر آنلاین در گفت‌وگو با دکتر حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه اعلام کرد قیمت دلار در سال 93 به دو عامل هدفمندی یارانه‌ها و شیب ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جدید و نحوه مدیریت شناور ارزی در سال 93 برای کنترل بازار ارز بستگی دارد. به عقیده وی افزایش شدید شیب قیمت بنزین در سال جاری می‌تواند دوباره تعادل موجود در بازار را به هم بزند. با این حال اگر دولت با احتیاط حرکت کند قیمت ارز در سال جاری حداکثر بین 3000 تا 3500 تومان در حرکت خواهد بود. وی افزود: اینکه نرخ ارز از 2900تومان پایین‌تر نمی‌آید بازی دولت است و اصلاً صحیح نیست.

بازار ارز بازدهی ندارد
سایت الف از قول دکتر آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی نوشت: یک‌سری نیروها به سمت تثبیت نرخ ارز تمایل دارند و آن انتظارات مردم است مبنی بر اینکه بازار ارز دیگر بازدهی سابق را ندارد و اگرچه ممکن است نوسان داشته باشد، اما مردم تمایل دارند از بازار ارز و همچنین طلا خارج شوند. وی ادامه داد: اگر بورس رونق نگیرد و منابع موجود از آن خارج شوند با مشکل مواجه خواهیم شد و ممکن است بازاری که منابع به سمت آن هجوم ببرند بازار مسکن باشد. وی افزود: لذا انتظارات موجب تثبیت بازار ارز و فشار بر روی بازارهای دیگر می‌شود. وی کاهش تحریم‌ها را عاملی مثبت در این زمینه برشمرد.

بازار طلا در دست دولت
دکتر محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این که اگر دولت در مدیریت بازار ارز موفق عمل کند، بازار طلا نیز تغییر چندانی نخواهد داشت، گفت: یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش قیمت طلا حضور سفته‌بازان در بازار است که اگر نرخ ارز به ثبات برسد دست سفته‌بازان نیز کوتاه شده و بازار طلا نیز از وضعیت مناسبی برخوردار خواهد شد. وی افزود: قیمت طلا در سال 93 به سمت ثبات حرکت می‌کند که البته به دو مولفه نرخ جهانی طلا و تغییرات قیمت ارز در داخل کشور بستگی دارد. وی هشدار داد اگر دولت نتواند هدفمندی یارانه‌ها را به درستی هدایت کند، منابع به سمت بازارهای ارز و طلا حرکت خواهند کرد.

مبادلات راکد سکه ادامه دارد؟
تحلیل‌های کارشناسی از بازار سکه از ثبات معاملات در این بازار و تغییرات قیمتی آن بر اساس قیمت جهانی طلا حکایت دارد. به گزارش اقتصاد آنلاین ثبات تغییرات قیمت سکه در بازار تهران و اتکای صرف آن به قیمت‌های جهانی نشان‌دهنده این موضوع است که این بازار با رکود معاملات مواجه است و تکاپوی زیادی در آن دیده نمی‌شود. بر این اساس پیش از این نیز مشاهده شده است که خروج بازار سکه از رکود تحت ‌تاثیر تقویت طلای جهانی زمان‌بر است و بازار داخل خیلی سریع به تقویت طلای جهانی واکنش نشان نمی‌دهد و به همین دلیل باید منتظر تغییرات فعلی اونس و پایداری آن و در عین حال تاثیری که این موضوع بر بازار سکه می‌گذارد باشیم.




دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها