شناسه خبر : 11038 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قیمت سکه کاهش می‌یابد؟

روند ملایم تغییرات قیمت سکه در سال ۹۳ با افزایش دوباره قیمت جهانی طلا دوباره صعودی شد. روز سه‌شنبه در حالی که قیمت اونس هفته جدید میلادی را با قیمت هزار و ۲۹۹ دلار آغاز کرده بود،

روند ملایم تغییرات قیمت سکه در سال 93 با افزایش دوباره قیمت جهانی طلا دوباره صعودی شد. روز سه‌شنبه در حالی که قیمت اونس هفته جدید میلادی را با قیمت هزار و 299 دلار آغاز کرده بود، با 11 دلار افزایش به هزار و 310 دلار بازگشت و به این ترتیب بار دیگر قیمت جهانی طلا سقف هزار و 300دلاری را شکست و از آن گذشت. این در حالی است که تا پیش از انتشار آمارهای اشتغال ایالات متحده، نگرانی غالب فعالان بازار از توقف دوباره خرید اوراق بدهی به میزان 10 میلیارد دلار دیگر بود که باعث شد قیمت دلار کاهش یابد. با این حال با انتشار آمارها و تحقق اشتغال کمتر از حد انتظار بازار، دوباره قیمت‌ها روند رو به رشدی را آغاز کرد و به این ترتیب قیمت اونس دوباره اوج گرفت. این روند در بازار تهران با نوسان رو به افزایش قیمت ارز همراه بود و به همین دلیل بیشتر روزهای دو هفته گذشته شاهد افزایش قیمت سکه در بازار تهران بودیم. روز سه‌شنبه قیمت سکه با 18 هزار تومان افزایش روبه‌رو شد که رقم قابل توجهی است. به این ترتیب بازار سکه در مدت 10 روز کاری سال 93 با رشد 5/2درصدی همراه شد که جزو نرخ‌های بالا در دوره کنونی طلا محسوب می‌شود.
دوره طلا در شش ماه گذشته از مختصات مشخصی برخوردار است؛ خروج نسبی سفته‌بازان از بازار سکه، واقعی شدن خرید و فروش‌ها در بازار، تبعیت محض سکه از بازار جهانی طلا و کاهش بار روانی از افزایش قیمت‌ها در آینده از جمله این مختصات است. به این ترتیب آنچه طی این مدت بازار سکه را تحت فرمان خود درآورده افزایش و کاهش قیمت اونس بوده و هست. با این حال سوال آن است که آیا این روند در سال جدید ادامه می‌یابد؟
کارشناسان اقتصاد کلان معتقدند سال 93 سال تولید و بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی در این بخش است. در وهله اول این سوال که آیا نقدینگی در انتخاب سودآوری به سمت بازار سکه روی می‌آورد یا خیر، نیازمند اطلاع از روند آتی اونس جهانی است. در این رابطه برخی کارشناسان جهانی اقتصاد پیش‌بینی می‌کنند قیمت سکه احتمالاً دوباره کاهش می‌یابد. در این رابطه اخیراً موسسه مورگان استنلی چشم‌انداز مربوط به افزایش نرخ بهره آمریکا و کاهش انتظارات تورمی در این کشور را به عنوان دو عامل مهم در کاهش بیشتر قیمت طلا در یک سال آینده معرفی کرده و معتقد است این عوامل تقاضای جهانی برای این فلز ارزشمند را با افت مواجه خواهد کرد.
در این بین اما با مراجعه به بازار طلا در سال 2014 شاهد افزایش قیمت این فلز گرانبها طی سه ماه گذشته هستیم. این موضوع خود به یکی از عوامل روانی برای افزایش خرید در این مدت به رغم کاهش محرک‌های مالی تبدیل شده است. بلومبرگ معتقد است این افزایش پایدار نیست، چرا که برخی مسائل ژئوپولتیک در منطقه بالکان که هنوز ادامه دارد، در کنار تنش بین دو ابرقدرت جهان یعنی آمریکا و روسیه و احتمال تحریم مسکو عواملی هستند که به افزایش قیمت طلا منجر شده‌اند. با این حال با فروکش کردن این اخبار، بار دیگر بازار مجبور به اطاعت از سیاست‌های اقتصادی است. در حال حاضر نشانه‌های رونق اقتصاد ایالات متحده و اروپا پدیدار شده و به همین دلیل زمان افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر و کاهش قیمت طلا فرارسیده است.
به همین دلیل انتظار می‌رود اگرچه قیمت سکه و طلا در بازار تهران در مدت اخیر دوباره رونق گرفته، اما ناگهان با یک تصمیم اقتصادی مثلاً کاهش نرخ بهره در آمریکا دوباره افت کند و این تهدید بالقوه می‌تواند در سه‌ماهه پیش رو به فعلیت برسد. در این میان فعالان بازار سکه معتقدند در حال حاضر بازدهی بازار سکه در مقایسه با بسیاری از فعالیت‌های دیگر چندان بالا نیست؛ ضمن آنکه ریسک سرمایه‌گذاری در این فعالیت هم بالاتر از گذشته رفته است. به عنوان یک نمونه در سال جدید احتمال افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی عاملی است که در کنار رونق بورس می‌تواند مهم‌ترین دلیل هدایت سپرده‌ها به بخش واقعی اقتصاد شود. به همین دلیل نمی‌توان پیش‌بینی بازگشت دوران صعودی بازار سکه را داشت. البته در این بین در صورت افزایش قیمت جهانی طلا روند افزایش قیمت در بازار سکه قابل پیش‌بینی است اما باید به این نکته توجه کنیم که در حال حاضر و با وجود افزایش قیمت‌ها در محدوده هشت درصد در سه ماه گذشته، اما بازار سکه با حباب مواجه نیست. حباب بازار بر اساس قیمت سکه و ارز روز سه‌شنبه حدود شش هزار تومان بود که چندان رقم قابل توجهی نیست. در این بین کارشناسان جهانی معتقدند از نظر تاریخی سه‌ماهه دوم هر سال دوره افت قیمت طلاست و قیمت طلا در ماه‌های آوریل، ژوئن و می با کاهش نسبی روبه‌رو می‌شود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود سه ماه پیش رو ما‌ه‌های کاهشی قیمت سکه و طلا باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها